Η FIA ψάχνει να λύσει το πρόβλημα του σπρέι που εκρέει από τα μονοθέσια στα βροχερά GP της Formula 1, για να αποφύγει τις πολύωρες καθυστερήσεις τους, δοκιμάζοντας δύο διαφορετικά καλύμματα των τροχών.
Έχουμε δει πολλές άσχημες σχεδιαστικές ιδέες να βρίσκουν εφαρμογή στα μονοθέσια της F1 στα βάθη δεκαετιών, αλλά τα καλύμματα των τροχών που δοκίμασε η FIA με τη βοήθεια της Ferrari στο Φιοράνο μπορεί να τις ξεπερνούν όλες.
Αυτή είναι μία λύση που έχει προταθεί για το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το σπορ στους αγώνες με έντονη βροχόπτωση. Όταν η άσφαλτος έχει αρκετό νερό, το σπρέι που εκρέει από την ουρά των μονοθεσίων περιορίζει την ορατότητα των οδηγών, σε βαθμό που σε κάθε τέτοια περίπτωση η FIA αναγκάζεται σε πολύωρες καθυστερήσεις της αγωνιστικής δραστηριότητας - ώσπου να στεγνώσει η πίστα, τουλάχιστον στοιχειωδώς.
BUY NOW
Ο αγώνας των τελευταίων ετών με τις χειρότερες επιπτώσεις του προβλήματος αυτού ήταν το GP Βελγίου του 2021, όπου μετά από αναμονή ωρών διεξήχθη μόνο ένας γύρος των μονοθεσίων πίσω από το όχημα ασφαλείας και με βάση αυτόν (δηλαδή, ουσιαστικά, με βάση τις δοκιμές κατάταξης) καθορίστηκε και το τελικό αποτέλεσμα του αγώνα.
Πέρσι η FIA δοκίμασε ένα πρωτόλειο σύστημα «λασπωτήρων» των τροχών με τη Mercedes στο Silverstone, αλλά δεν είχε σχεδόν κανένα αποτέλεσμα. Και τώρα επέστρεψε με δύο νέες συσκευές, που καλύπτουν ολοκληρωτικά τους τροχούς και επισήμως ονομάζονται WWP (Wet Weather Package). Η μία εκδοχή καλύπτει πλήρως των τροχό, με δύο ανοίγματα στο εμπρός μέρο, ενώ η δεύτερη είναι ακτινωτή στην εξωτερική της πλευρά.
Η FIA δοκίμασε τα καλύμματα των τροχών σε συνεργασία με τη Ferrari στην πίστα του Φιοράνο, δίπλα στο εργοστάσιο του Μαρανέλο. Ο Arthur Leclerc βρισκόταν στο κόκπιτ της προπέρσινης F1-75 με το WWP, ενώ πίσω του ακολουθούσε ο Oliver Bearman με την περσινή Ferrari SF-23 για να διαπιστώσει την ορατότητα πίσω από το προπορευόμενο μονοθέσιο με τα καλύμματα των τροχών.
Η βασική ιδέα είναι να τοποθετούνται αυτά τα καλύμματα των τροχών σε όσους αγώνες της F1 κρίνονται “βρόχινοι” από τους αγωνοδίκες. Η FIA θα συλλέξει τα νέα δεδομένα από τις δοκιμές του Φιοράνο, και εν συνεχεία θα παρουσιάσει μια νέα εκδοχή των συσκευών αυτών - μέχρι να φτάσει στην τελική.
Ο Νικόλας Τομπάζης, διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, δήλωσε πως αυτή «δεν είναι η οριστική λύση που θα επιλέξουμε, αλλά εξυπηρετεί το σκοπό της συλλογής δεδομένων για να δούμε αν οδεύουμε προς τη σωστή κατεύθυνση».
Ο Έλληνας αεροδυναμιστής είχε πει ότι αν τα αποτελέσματα των δοκιμών του Φιοράνο δεν ήταν καλά, «μπορεί να εγκαταλείψουμε αυτή την κατεύθυνση και μετά θα πρέπει να σκεφτούμε ξανά τι μπορούμε να κάνουμε».
Από τις εικόνες του Φιοράνο το σπρέι που απορέει από την προπορευόμενη F1-75 δεν φαίνεται να είναι λιγότερο από όσο συνηθίζουμε να βλέπουμε ως εξωτερικοί θεατές. Άλλωστε, μεγάλη ποσότητα από το σπρέι αυτό δεν εκτοξεύεται από τους τροχούς, αλλά από τον διαχύτη - που δεν μπορεί να καλυφθεί, για αεροδυναμικούς λόγους.
Η FIA σκοπεύει να μειώσει το σπρέι κατά 50%, και όχι να το εξαλείψει πλήρως. «Ξέρουμε ότι και οι δύο παράγοντες [οι τροχοί και ο διαχύτης] είναι σημαντικοί, οπότε δεν σκοπεύουμε να λύσουμε τίποτα. Ξέρουμε ότι θα εξακολουθήσουν να υφίστανται προβλήματα ορατότητας.
Θα ήταν πολύ περίπλοκο να φτιάχναμε δύο σετ κανονισμών, για αυτοκίνητα που πρέπει να έχουν ρυθμίσεις για στεγνό και ρυθμίσεις για βροχή. Αυτό πιθανότατα θα ήταν πολύ περίπλοκο. Πάντως, με την κατεύθυνση των κανονισμών του 2026 θα υπάρξει μια βελτίωση», κατέληξε ο Νικόλας Τομπάζης.