Audi και Jaguar επέλεξαν το ίδιο ανηφορικό μονοπάτι για να αναρριχηθούν στην κορυφή της κατηγορίας των ηλεκτροκίνητων προτάσεων, επενδύοντας στη φυσική ανωτερότητα δύο επιβλητικών σε διαστάσεις και προδιαγραφές SUV.
Η ιστορία που ακολουθεί δεν αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας και οποιαδήποτε ομοιότητα σε πρόσωπα και καταστάσεις, ανταποκρίνεται πλήρως στη σκληρή, ελληνική πραγματικότητα.
Πριν από περίπου έξι χρόνια, σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, ένας από τους πρωτοστάτες του άγνωστου στους πολλούς «ηλεκτρικού» κινήματος περιέγραφε γεμάτος ζέση και περηφάνια τα όσα πρόκειται να ζήσουμε τα αμέσως επόμενα χρόνια.
BUY NOW
Την κοσμογονική μεταστροφή της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τα ορυκτά καύσιμα στη σωτήρια τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης και τη σαρωτική επικράτηση ενός τετράτροχου είδους που εκείνη την εποχή μπορούσες να συναντήσεις στους ελληνικούς δρόμους μόνον κατόπιν προγραμματισμένου ραντεβού.
Ναι, το μακρινό 2016 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σπανίζανε σε τούτη τη γωνιά του πλανήτη, όμως σύμφωνα με τα λεγόμενα του «μάντη Κάλχα» αυτό θα άλλαζε από τη μία ημέρα στην άλλη, παραπέμποντας στο παράδειγμα της κινητής τηλεφωνίας και της ασύλληπτης ταχύτητας με την οποία άλωσε τις ζωές μας.
Η συνέχεια είναι λίγο-πολύ γνωστή. Παρά το γεγονός ότι το νερό έδειχνε να έχει μπει στο αυλάκι και ο χρόνος για τους παραδοσιακούς παίκτες του παιχνιδιού να κυλά πλέον αντίστροφα, το αργοκίνητο καράβι της αυτοκίνησης πάλευε επί ματαίω να αλλάξει ρότα, λες και το πρότερο αμαρτωλό παρελθόν βάραινε τα αμπάρια του και θόλωνε τη ματιά του.
Εξαιρέσεις και μάλιστα φωτεινές υπήρξαν, ακόμα και σήμερα, βέβαια, δεν φαντάζουν αρκετές ή αν προτιμάτε αρκούντως προσιτές ώστε να αποτελέσουν τον κανόνα. Κι αυτό γιατί η «τέχνη» της ηλεκτροκίνησης παραμένει -καλώς ή κακώς- απρόσιτη για τον κοινό θνητό και θελκτική μόνος στους έχοντες και κατέχοντες early adopters.
Η μάχη των πρώτων εντυπώσεων
Jaguar και Audi μπήκαν από νωρίς σε αυτό το παιχνίδι του εντυπωσιασμού, επιλέγοντας έναν παρεμφερή τρόπο ώστε να υλοποιήσουν το περίφημο τεχνολογικό breakthrough και να παρουσιάσουν στο ευρύ -τρόπος του λέγειν- καταναλωτικό κοινό τις πρώτες ηλεκτροκίνητες προτάσεις της ιστορίας τους. Βιάστηκαν θα μπορούσαν να ισχυριστεί κανείς, βλέποντας το Audi e-tron να μένει στάσιμο και την Jaguar i-Pace μόνη απέναντι στα πολλαπλά χτυπήματα των ανταγωνιστών της.
Για να είμαστε δίκαιοι, η έκδοση sportback για την ηλεκτρική ναυαρχίδα του Ingolstadt θα μπορούσε να αποτελέσει το σύνθημα της αντεπίθεσης, την ίδια στιγμή που η Jaguar i-Pace ισχυροποιούσε περαιτέρω τη θέση της, αποκτώντας μεγαλύτερο εξοπλιστικό βάθος
Πέρα από την ηλεκτροκίνητη φύση του και τις όποιες ιδιαιτερότητες προκύπτουν από αυτή, κοινώς τόπος για τα δύο SUV αποτελεί και η αριστοκρατική καταγωγή. Στην περίπτωση της Jaguar, βέβαια, πέρα από την αυταπόδεικτη πολυτέλεια ενός βρετανικού state of the art SUV, οφείλεις να αναγνωρίσεις τη σχεδιαστική θρασύτητα με την οποία η i-Pace επιβάλλεται του αντιπάλους της, πριν καλά-καλά εκείνοι προλάβουν να προτάξουν τα δικά τους επιχειρήματα.
Το σφηνοειδές σχήμα, το εντυπωσιακό πλάτος, οι ακροβολισμένοι στις τέσσερις γωνίες του αμαξώματος τροχοί συνθέτουν ένα επιβλητικό και συνάμα εξωτικό παρουσιαστικό.
Χωρίς να μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι το e-tron Sportback υστερεί απέναντι στο έτοιμο να εφορμήσει βρετανικό αιλουροειδές, η συνεσταλμένη σιλουέτα του θα μπορούσε να ανήκει σε οποιοδήποτε Audi. To μαύρο χρώμα αναμφίβολα στερεί πόντους από τη γοητεία του ηλεκτροκίνητου SUV, προσδίδοντας μια αχρείαστη σοβαροφάνεια που κινδυνεύει να μεταλλαχθεί σε καθωσπρεπισμό.
Τα συμπεράσματα δεν διαφέρουν σημαντικά αντιπαραβάλλοντας το πιλοτήριο της λευκής Jaguar από εκείνο του total black Audi. Και σε αυτή την περίπτωση, η i-Pace είναι εκείνη που ρισκάρει ως νεοφώτιστη στην ευρύτερη κατηγορία των SUV, επιχειρώντας με κάθε τρόπο να δηλώσει-τονώσει τον οδηγοκεντρικό προσανατολισμό της.
Έτσι, λοιπόν, οι επιφάνειες του εσωτερικού αγκαλιάζουν τον οδηγό, κάθε κίνησή του οποίου πρέπει να διαθέτει την απαραίτητη… ευστοχία αν θέλει να ξεκλειδώσει σύντομα τον γρίφο της βρετανικής εργονομίας και λειτουργικότητας.Τα προσεκτικά επιλεγμένα υλικά αντικατοπτρίζουν τις προθέσεις των Βρετανών και τοποθετούν το βρετανικό SUV στην κορυφή ανάμεσα στις εξεζητημένες επιλογές της κατηγορίας του.
Περνώντας στη αριστερό κάθισμα του Audi e-tron Sportback, το πρώτο πράγμα το οποίο θα παρατηρήσεις είναι η απουσία των συμβατικών καθρεπτών, καθώς δύο κάμερες σε συνδυασμό με δύο καίρια τοποθετημένες ψηφιακές οθόνες αναλαμβάνουν να σου μεταφέρουν τα όσα συμβαίνουν στον έξω κόσμο.
Το αποτέλεσμα φυσικά δεν δικαιώνει την επιλογή των Γερμανών, μετατρέποντας ακόμα και τη διαδικασία αλλαγής λωρίδας σε πραγματικό πονοκέφαλο ή αν προτιμάτε σε ένα άνευ ουσίας ρίσκο. Κατά τ’ άλλα η πολυεπίπεδη αρχιτεκτονική της κεντρικής κονσόλας με τη μια ψηφιακή οθόνη να διαδέχεται την άλλη παραπέμπει στη λογική της i-Pace, ελαχιστοποιώντας τον αριθμό των φυσικών διακοπτών.
Σε ό,τι αφορά στη συνολική εικόνα που αποκομίζεις από το πιλοτήριο του Audi e-tron Sportback, το συμπέρασμα στο οποίο μπορείς με ασφάλεια να καταλήξεις είναι ότι ο σχεδιασμός του δείχνει πιο άνευρος σε σχέση με εκείνον της λευκής Jaguar και πως η ένταση με την οποία φτάνουν στα αισθητήρια όργανα σου τα ερεθίσματα της ποιότητας και την πολυτέλειας είναι κατά τι χαμηλότερη από εκείνη που εισπράττεις στη βρετανική πρόταση.
Ουσία και θέαμα
Μιλώντας για πολυτέλεια, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε σε αυτό το σημείο ότι καμία θερμική πρόταση δεν μπορεί να προσφέρει την εμπειρία ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος όταν αυτό βρεθεί στο ιδανικό περιβάλλον. Την αβίαστη επιτάχυνση, την αθόρυβη λειτουργία, τη βεβαιότητα ότι η παρουσία σου στην άσφαλτο δεν επιβαρύνει τους γύρω σου ή αν το κάνει, το περίφημο μέγεθος του περιβαλλοντικού αποτυπώματος είναι σημαντικά μικρότερο.
Υπό αυτό το πρίσμα, λοιπόν, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα εκτιμήσεις τον τρόπο με τον οποίο το Audi e-tron Sportback κρατά μακριά από τον θάλαμο επιβατών οτιδήποτε θα μπορούσε να αλλοιώσει την εμπειρία οδήγησης μιας αυθεντικά premium κατασκευής και ενδεχομένως να παραβλέψεις τα… δεινά μιας τεχνολογίας η οποία έχει αρκετό δρόμο μπροστά της ώστε να βρει όλες τις απαντήσεις.
Με τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ να αποδίδουν συνδυαστικά 313 ίππους και 540 Nm ροπής, δεν είναι προφανώς οι επιδόσεις εκείνες που λείπουν από το γερμανικό SUV. Παρά το δυσθεώρητο βάρος των 2,4 τόνων και το μήκος των 4,9 μέτρων, το Audi e-tron Sportback διαθέτει την απαιτούμενη ευελιξία, όπως άλλωστε και την ανάγκη να βρεθεί σε ανοιχτό δρόμο για να ξεδιπλώσει πραγματικές ικανότητές του.
Κι αν στην κίνηση εντός τειχών, το στοιχειώδες δίκτυο φόρτισης σε απαλλάσσει από το άγχος της αυτονομίας, από τη στιγμή που θα βρεθείς σε ένα λιγότερο… συντεταγμένο περιβάλλον, τα περίπου 300 χιλιόμετρα… ελευθερίας που εξασφαλίζουν οι μπαταρίες ιόντων λιθίου των 71,2 kWh λειτουργούν περιοριστικά.
Προφανώς και θα καταφύγεις στα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης ή στην παραμετροποίηση της έντασης του «φαινομένου» της ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση σε μια απέλπιδα προσπάθεια ώστε να παρατείνεις τη ζωή του Audi e-tron Sportback, χωρίς αυτό να σημαίνει ωστόσο ότι το αποτέλεσμα θα σου δώσει το δικαίωμα να μιλήσεις για μια θεαματική βελτίωση των αδυσώπητων αριθμητικών δεδομένων.
Μάλιστα η υστέρηση του γερμανικού SUV στο επίπεδο της αποδοτικότητας και της αυτονομίας αποκτά μεγαλύτερη σημασία από τη στιγμή που θα μπεις στη διαδικασία της σύγκρισης με την καλύτερα τοποθετημένη, σε μια κατηγορία αυτοκινήτων που οφείλει να διαφοροποιείται από τα συμβατικά κατασκευαστικά πρότυπα, Jaguar i-Pace.
Με μικρότερο μήκος, μεγαλύτερο μεταξόνιο και σημαντικά χαμηλότερο βάρος, το αιλουροειδές των Βρετανών δείχνει να προσαρμόζεται πιο εύκολα στις συνθήκες, έχοντας στην ηλεκτροκίνητη φαρέτρα του δύο καθοριστικά πλεονεκτήματα.
Το πρώτο έχει να κάνει με το αποδοτικότερο σύστημα ηλεκτροκίνησης, το οποίο υπερέχει ξεκάθαρα εκείνου της Audi, από τη στιγμή που στην εξίσωση βάλεις τη διαδικασία της ανάκτησης ενέργειας. Μολονότι η i-Pace δεν προσφέρει στον οδηγό τη δυνατότητα να παρέμβει στον βαθμό συμμετοχής των ηλεκτροκινητήρων στην επιβράδυνση του αυτοκινήτου και στη μετατροπή της κινητικής ενέργειας σε ηλεκτρικής, παρά μόνο μέσω του επιλεγμένου προγράμματος οδήγησης, η ταχύτητα με την οποία αποκλιμακώνεται η κατανάλωση ενέργειας επιβεβαιώνει ότι οι Βρετανοί έχουν κάνει σε αυτόν τον τομέα εξαιρετική δουλειά.
Το δεύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της i-Pace των 400 ίππων και των 696 Nm ροπής προκύπτει από τη μεγαλύτερη ενεργειακή χωρητικότητα των μπαταριών, καθώς η απόσταση που χωρίζει τα 71,2 kWh του e-tron με τα 90 kWh της i-Pace σε απολύτως ρεαλιστικές συνθήκες μεταφράζονται σε περίπου 100 χιλιόμετρα επιπλέον αυτονομίας.
Στα παραπάνω στοιχεία προσθέστε το γεγονός ότι η Jaguar δεν επέλεξε την εύκολη και καθόλα εύπεπτη λύση της χρυσής τομής, χαρίζοντας στον i-Pace ένα σαφή-δυναμικό προσανατολισμό. Ίσως τα 4,8 δευτερόλεπτα -τόσο διαρκεί η διαδικασία επιτάχυνσης του βρετανικού SUV από στάση στα 100 χλμ./ώρα- είναι από μόνα τους αρκετά ώστε να αποδείξουν την ανωτερότητα της, μολαταύτα η i-Pace δεν αρκέστηκε στις δάφνες των κεραυνοβόλων επιδόσεών της, αξιοποιώντας στο έπακρο τα φυσικά της χαρίσματα και χτίζοντας πάνω σε αυτά μια ιδιαίτερα γοητευτική προσωπικότητα.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σκέψη για να συμπεράνει κανείς ότι η αερανάρτηση επιτρέπει την καλύτερη διαχείριση του βάρους, ακονίζοντας και την προσαρμοστικότητα του βρετανικού συνόλου, ακόμα και έτσι ωστόσο, η i-Pace δύσκολα θα πιάσει τα επίπεδα άνεσης του e-tron Sportback.
Στο δια ταύτα
Αν η αρκούντως ικανοποιητική αυτονομία είναι το πρώτο και το μοναδικό μέλημά σας, τότε το επιπλέον… μίλι που θα χρειαστεί να διανύσετε τιμολογιακά ώστε να αποκτήσετε την i-Pace δεν θα βαρύνει δυσανάλογα τη συνείδησή σας. Άλλωστε πέρα από τους ψυχρούς αριθμούς, το βρετανικό SUV έχει με το μέρος του και το συναίσθημα, ως το πλέον οδηγοκεντρικό της κατηγορίας του.
Στο στρατόπεδο των Γερμανών, η εντυπωσιακή άνεση ενός SUV που δεν κρύβει το μέγεθός του απευθύνεται σε εκείνους που αναζητούν έναν εναλλακτικό τρόπο για να δηλώσουν τον τεχνολογικό εθισμό τους και θα συμβιβαστούν συνειδητά με τη κατώτερη των περιστάσεων αυτονομία.
Και στις δύο περιπτώσεις τα χρήματα είναι πολλά και το ρίσκο του πειραματισμού υψηλό, όπως υψηλές είναι και οι περιβαλλοντικές αξίες τις οποίες υπηρετούν από διαφορετική σκοπιά δύο αξιόλογες ηλεκτροκίνητες κατασκευές.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Audi e-tron Sportback 50 quattro
Κινητήρες: ηλεκτρικoί, συνδυαστική απόδοση 313 ίπποι και 540 Nm ροπής
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 6,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 190 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Κατανάλωση: 21,4 kWh/100 χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 347 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 71,2 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.901/1.935/1.618 χλστ., 2.928 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.375 κιλά
Χώρος αποσκευών: 615 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 80.450 ευρώ / 0 ευρώ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Jaguar i-Pace EV400
Κινητήρες: ηλεκτρικoί, συνδυαστική απόδοση 400 ίπποι και 696 Nm ροπής
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 4,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα (ηλεκτρονικά περιορισμένη)
Κατανάλωση: 22,0 kWh/100 χλμ.
Αυτονομία (WLTP): 470 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 90,0 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.682/1.895/1.565 χλστ., 2.999 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.133 κιλά
Χώρος αποσκευών: 656 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 86.707 ευρώ / 0 ευρώ