Το κυνήγι του «λευκού χρυσού» συνεχίζεται -Αυτή είναι η νέα μεγάλη κρίση που απειλεί τον πλανήτη

Λίθιο

Η αναντιστοιχία της ζήτησης και της προσφοράς «λευκού χρυσού» απειλεί να τινάξει στον αέρα τα σχέδια της Δύσης για απανθρακοποίηση των μεταφορών.

Μια γλυκιά ανάμνηση θα αποτελούν σε λίγες δεκαετίες τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, με το μέλλον τους να έχει προδιαγραφεί από την απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει την πώληση καινούργιων αυτοκινήτων σχετικής τεχνολογίας.

Στη δαιμονοποίηση τους προχώρησαν και οι ΗΠΑ με τον πρόεδρο, Joe Biden, να θέτει ως επίσημο στόχο τα μισά από τα καινούργια αυτοκίνητα που ταξινομούνται εντός της χώρας έως το 2030 να είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή να χρησιμοποιούν άλλες τεχνολογίες κίνησης μηδενικών ρύπων.

Η μετάβαση, ωστόσο, στην ηλεκτροκίνηση δεν μπορεί να τελεστεί από τη μία μέρα στην άλλη, δεδομένου ότι απαιτείται ένα μετάλλο το οποίο είναι άφθονο, αλλά η εξόρυξή του δεν αποτελεί μια απλή διαδικασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
παραγωγή λιθίου

Πρόκειται για το λίθιο, που λόγω της τεράστιας ζήτησης που γνωρίζει και της αύξησης της τιμής του, έχει χαρακτηριστεί ως «λευκός χρυσός». Είναι το ελαφρύτερο μέταλλο στη Γη και αποτελεί απαραίτητο συστατικό των μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούν το βασικό και πιο κοστοβόρο εξάρτημα των ηλεκτρικών ΙΧ.

Εξορύσσεται -μεταξύ άλλων- από κοιτάσματα άλμης και πυριγενή πετρώματα, ενώ για να λάβει την κατάλληλη μορφή προκειμένου να χρησιμοποιηθεί στις μπαταρίες υποβάλλεται σε επεξεργασία.

Η νέα κρίση που απειλεί τον πλανήτη

Η εξασφάλιση των απαραίτητων ποσοτήτων λιθίου μόνο ως μιας εύκολη υπόθεση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, με τους ειδικούς να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, κάνοντας λόγο για μια μεγάλων διαστάσεων κρίση που αιωρείται πάνω από τον πλανήτη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η παγκόσμια παραγωγή λιθίου εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί εντός της τρέχουσας δεκαετίας. Οι πωλήσεις, ωστόσο, των ηλεκτρικών SUV, σεντάν, και σπορ αυτοκινήτων που πέρυσι αυξήθηκαν κατά 55% ίσως απαιτήσουν ακόμα μεγαλύτερες ποσότητες «λευκού χρυσού», θέτοντας την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αντιμέτωση με μια ιδιαίτερα δύσκολη εξίσωση.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, σύμφωνα με τους Leonardo Paoli και Timur Gul από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.), αν δεν αυξηθεί ραγδαία η παραγωγή λιθίου, το έλλειμα ίσως καταγράφει μόλις από το 2025, εκτροχιάζοντας εν τη γενέσει τους τα σχέδια για απανθρακοποίηση των μεταφορών.

Αυτή η εξέλιξη, φυσικά, δεν ηχεί ευχάριστα στα «αυτιά» των αυτοκινητοβιομηχανικών οι οποίες έχουν ήδη επενδύσει τεράστια ποσά στην εξέλιξη αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Οι πρωτοβουλίες της αυτοκινητοβιομηχανίας

Οι μεγαλύτεροι κολοσσοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας δείχνουν προβληματισμένοι από την απροθυμία των εταιρειών εξόρυξης να επικεντρώσουν όλη τους τη δραστηριότητα στον «λευκό χρυσό» μιας και φοβούνται ότι ίσως στο μέλλον πρωταγωνιστήσουν διαφορετικής τεχνολογίας μπαταρίες που θα επισκιάσουν τις ιόντων λιθίου.

Τις όποιες επιφυλάξεις των εταιρειών εξόρυξης επιχειρούν να άρουν οι ίδιες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, μέσω επενδύσεων στους «ανθρακωρύχους». Επί παραδείγματι, η GM θα απενδύσει 650 εκατομμύρια δολάρια προκειμένου να βοηθήσει την καναδική εταιρεία Lithium Americas να αναπτύξει το ορυχείο του στο Tacker Pass, στη Νεβάδα, που θεωρείται η μεγαλύτερη γνωστή πηγή λιθίου στις ΗΠΑ. Με αυτή την κίνηση η GM έχει αποκλειστική πρόσβαση στην πρώτη φάση παραγωγής του μετάλλου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
παραγωγή λιθίου

Από κοντά και η μεγάλη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD -και δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός μπαταριών σε παγκόσμιο επίπεδο- που απέκτησε έναντι 300 εκατ. δολαρίων το 5,11% της Shenzhen Chengxin Lithium Group.

Οι επενδύσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών ενδεχομένως να βοηθήσουν στο να μετριαστούν οι φόβοι των συνεργατών τους και να αυξηθεί η παραγωγή λιθίου, όπως αναφέρουν οι ειδικοί.

Οι τελευταίοι, ωστόσο, δεν θα μπορούσαν να αγνοήσουν το γεγονός ότι τα ορυχεία που ήρθαν στην επιφάνεια το διάστημα 2010-2019 χρειάστηκαν πάνω από 16 χρόνια από την ανακάλυψη τους προκειμένου να παράγουν λίθιο. Τον «λευκό χρυσό» που χωρίς αυτόν η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι αδύνατον να υλοποιηθεί.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ