Τέλος στις κλασικές ζώνες ασφαλείας -Ποια είναι η τεχνολογία που τα αλλάζει όλα
Ανεπηρέαστο από τις μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές δεν θα μπορούσε να μείνει ούτε και το πλέον «παραδοσιακό» και σημαντικότερο στοιχείο προστασίας σε περίπτωση σύγκρουσης.
Κάθε άνθρωπος που κάθεται πίσω από το τιμόνι, προτού ενεργοποιήσει τον κινητήρα του αυτοκινήτου του, οφείλει να φορέσει τη ζώνη ασφαλείας, μιας και αυτό αποτελεί το πλέον βασικό στοιχείο που θα τον προστατεύσει εφόσον εμπλακεί σε τροχαίο ατύχημα.
Η ζώνη ασφαλείας αλλά και τα περιφερειακά της εξαρτήματα, τα οποία συνήθως δεν βλέπουν όσοι τη χρησιμοποιούν σε ένα αυτοκίνητο εξελίσσονται διαρκώς τα τελευταία 70 χρόνια, από τότε δηλαδή που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο.
BUY NOW
Υπεύθυνοι για την εξέλιξή της ζώνης ασφαλείας, το οποίο είναι επί της ουσίας ένα σύστημα συγκράτησης, είναι κατασκευαστές όπως η γερμανική εταιρεία ZF, η οποία τους τελευταίους μήνες δείχνει έντονη δραστηριότητα στον συγκεκριμένο τομέα (διαβάστε περισσότερα εδώ).
Ειδικότερα και με στόχο να συμμορφώνονται τα συστήματα των κατασκευαστών αυτοκινήτου με τις μελλοντικές και πιο αυστηρές προδιαγραφές ασφάλειας ανεξάρτητων οργανισμών, όπως είναι ο Euro NCAP, οι Γερμανοί παρουσίασαν έναν νέου τύπου «έξυπνο» προεντατήρα.
Ο νέος μηχανισμός της ZF αποτελεί εξέλιξη του υπάρχοντος προεντατήρα δύο σταδίων (two-stage controllable load limiter -SLL) και ονομάζεται multiple switchable load limiter (MSLL) ή περιοριστής φορτίου πολλαπλών σταδίων.
Οι υπάρχοντες προεντατήρες ήδη «εργάζονται» όταν το σύστημα ανιχνεύσει σύγκρουση αρχικά τεντώνοντας τη ζώνη ασφαλείας, ενώ έπειτα την «απελευθερώνουν» ελεγχόμενα ώστε ο κορμός και το κεφάλι να έρθουν σε επαφή με τον αερόσακο τον σωστό χρόνο λίγο μετά τη σύγκρουση.
Οι προεντατήρες που χρησιμοποιούνται ήδη λειτουργούν βάσει των δοκιμών που πραγματοποιούνται σε ανδρείκελα με ένα «στάνταρ» πρωτόκολλο αναφορικά με τις δυνάμεις που αναπτύσσονται.
Ο νέος «έξυπνος» προεντατήρας της ZF λειτουργεί σε περισσότερα στάδια και έτσι μπορεί να αλλάζει τη δύναμη με την οποία συγκρατεί έναν επιβάτη στη θέση του ανάλογα με τον σωματότυπο και το βάρος του, καθ όλη τη διάρκεια της σύγκρουσης.
Αυτό στο μέλλον θα γίνει εφικτό και από τους αισθητήρες που θα φέρουν τα αυτοκίνητα στο εσωτερικό τους και τα δεδομένα που θα συλλέγουν αναφορικά με τον εκάστοτε τύπο σώματος και το πού κάθεται ο επιβάτης.
Οι εν λόγω αισθητήρες μπορεί να είναι κάμερες που καταγράφουν για παράδειγμα τη στάση του σώματος του οδηγού, το πού βρίσκονται τα χέρια του ή προς τα πού είναι στραμμένο το κεφάλι του. Μπορεί επίσης να υπάρχει και αισθητήρας στην ίδια τη ζώνη που να μετρά το μήκος που χρησιμοποιείται σε για κάθε επιβάτη ώστε να υπολογίζει και με αυτόν τον τρόπο τις διαστάσεις του.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω το σύστημα μπορεί να καθορίσει με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια τη δύναμη που χρειάζεται για να συγκρατηθεί ένα σώμα στην προβλεπόμενη θέση και να ρυθμίζει τη λειτουργία του ανάλογα και με την ταχύτητα σύγκρουσης -σε συνεργασία και με συστήματα όπως είναι το LiDAR.
Η ZF αναφέρει ότι ο πολλαπλών σταδίων προεντατήρας της λειτουργεί και προστατεύει πιο αποτελεσματικά τα παιδιά έναντι των υπάρχοντων συστημάτων αλλά και με ηλικιωμένους που το σώμα τους αντέχει σε μικρότερες δυνάμεις χωρίς να τραυματιστεί. Το σύστημα μπορεί επίσης να λειτουργήσει εν δυνάμει πιο αποδοτικά και για τους υπέρβαρους, ειδικά σε συγκρούσεις με ταχύτητες που ξεπερνούν τα 50 χλμ./ώρα.