Αυτή η θρυλική Porsche 904 GTS είχε περάσει από τα χέρια του Robert Redford

Porsche 904 GTS

Ένας θρύλος του κινηματογράφου και ένας της αυτοκίνησης συναντήθηκαν όταν ο αστέρας του Hollywood Robert Redford απέκτησε μία από τις σπάνιες Porsche 904 GTS - η οποία τώρα πωλείται έναντι 1,5 εκατ. ευρώ.

Το 1963, που παρουσιάστηκε, η 904 GTS -γνωστή και ως Carrera GTS- ήταν το κορυφαίο αυτοκίνητο στην αγωνιστικη κλίμακα της Porsche για τους αγώνες GT, όπου σημείωσε διαδοχικές επιτυχίες. Πρόκειται για τον προπάτορα που ξεκίνησε τη σειρά των αγωνιστικών αυτοκινήτων που κατέληξε στην απολύτως κυρίαρχη Porsche 917.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το συγκεκριμένο αντίτυπο αγοράστηκε από τον εύπορο Καλιφορνέζο Steve Earle -δεν πρόκειται για τον rock-country τραγουδοποιό- στις αρχές του 1964, και η Porsche του το παρέδωσε αεροπορικώς, φορτώνοντάς το σε ειδική πτήση της ακμάζουσας τότε αεροπορικής εταιρείας PanAm. Δύο χρόνια μετά ο Earle το πούλησε στον Redford, ο οποίος το κράτησε στην κατοχή του για περίπου μία δεκαετία.

Η Porsche 904 GTS ήρθε μετά την απόφαση της γερμανικής εταιρείας να διακόψει το πρόγραμμά της στη Formula 1, λόγω του υπέρογκου κόστους εξέλιξης της 804 με τον επίπεδο οκτακύλινδρο κινητήρα. Η γερμανική εταιρεία είχε πετύχει μία νίκη το 1962, στο Γαλλικό GP με τον Αμερικανό Dan Gurney, και μία ακόμη στο μη-πρωταθληματικό αγώνα στο σιρκουί Solitude της Στουτγάρδης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 1963 το εργοστάσιο αποφάσισε να αφιερώσει όλους τους πόρους και τις υποδομές της στους αγώνες GT και αντοχής, και συγκεκριμένα στην εξέλιξη ενός νέου αγωνιστικού αυτοκινήτου για την κατηγορία κάτω των δύο λίτρων. Έτσι προέκυψε η 904 GTS.

Βασίστηκε σε χαλύβδινο πλαίσιο τύπου σκάλας, αλλά η μεγάλη της καινοτομία ήταν το αμάξωμα από fiberglass της Heinkel - της εταιρείας που κατά τη διάρκεια του β' παγκοσμίου πολέμου κατασκεύαζε το βομβαρδιστικό Heinkel He 111 που πετούσαν οι πιλότοι της γερμανικής Luftwaffe.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο κινητήρας που εντέλει επέλεξε η Porsche να τοποθετήσει μπροστά από τον πίσω άξονα ήταν ο δοκιμασμένος και εξελιγμένος στην πίστα επίπεδος τετρακύλινδρος Type 587, ο οποίος υπερίσχυσε έναντι της καινούριας, τότε, εξακύλινδρης μονάδας του εργοστασίου. Η ισχύς μεταδίδονταν φυσικά απευθείας στους πίσω τροχούς, μέσω μηχανικού κιβωτίου 5 σχέσεων.

Σε μια εποχή που η χωροταξία και η αεροδυναμική δεν είχαν τη σημερινή κρισιμότητα, οι σχεδιαστές της 904 GTS έκαναν το χώρο του κινητήρα αρκετά μεγάλο ώστε να μπορεί να τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο τόσο η εξακύλινδρη μονάδα, όσο και η -επίσης επίπεδη- οκτακύλινδρη που χρησιμοπούνταν τα προηγούμενα χρόνια στο μονοθέσιο 804 της F1.

Πάντως, η πλειοψηφία από τα αντίτυπα της 904 που κατασκευάστηκαν -και έπρεπε να ήταν 100 και πάνω, για να λάβει το αγωνιστικό αυτοκίνητο την ομολογκασιόν του- διέθετε τον τετρακύλινδρο κινητήρα, ενώ σε δέκα τοποθετήθηκε η εξακύλινδρη μονάδα και σε μόλις έξι η οκτακύλινδρη. Το συγκεκριμένο φορά έναν εξακύλινδρο, αν και στην πρώτη του συναρμολόγηση η Porsche του είχε τοποθετήσει τον τετρακύλινδρο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο τελευταίος απέδιδε μεταξύ 155 και 180 ίππων, αναλόγως της ρύθμισης των μηχανικών, καθώς το αμάξωμα από fiberglass αλλά και οι οικονομία βάρους του ατσάλινου πλαισίου -που μπορούσε να το σηκώσει με άνεση μόνος του ένας άνθρωπος- κρατούσε το βάρος στα μόλις 655 κιλά.

Η Porsche 904 GTS κέρδισε αμέσως μόλις βγήκε από το εργοστάσιο: κατέκτησε τη νίκη στο αμερικανικό Sebring το 1964, και αμέσως μετά θριάμβευσε στον θρυλικό, παλιό ιταλικό αγώνα Targa Florio. Έπειτα ήρθε η πιο ένδοξη νίκη, στις 24 Ώρες του LeMans (πάντα στην κατηγορία της), καθώς και στα 1.000 χιλιόμετρα του Nurburgring, στις 12 Ώρες της γαλλικής Reims και στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο.

Δύο χρόνια μετά, το 1966, τη διαδέχθηκε η 906, και έπειτα η 910, καθώς η Porsche έφτασε έτσι στην 917, που θεωρείται ένα από τα πλέον επιτυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα όλων των εποχών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αφότου ο Steve Earle παρέλαβε τη συγκεκριμένη 904 GTS από το αεροδρόμιο JFK της Νέας Υόρκης, σε λίγους μήνες την πούλησε σε κάποιον ονόματι Steve Berg, και το γερμανικό αυτοκίνητο σύντομα συμμετείχε σε αμερικανικούς αγώνες GT στο Riverside, στη Laguna Seca, στο Willow Springs και στο σιρκουί στους δρόμους της Santa Barbara.

Το 1966 ο Berg παρήγγειλε την καινούρια 906 και έβαλε αγγελία για την πώληση της 904 GTS. Η αγγελία έπεσε στην αντίληψη του νεαρού ηθοποιού Robert Redford, που αποφάσισε να την αγοράσει, και να την κρατήσει για περίπου δέκα χρόνια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τις επόμενες δεκαετίες η συγκεκριμένη 904 άλλαξε αρκετούς ιδιοκτήτες, καθώς και κινητήρα - καθώς ήταν συνηθισμένη η αντικατάσταση του 4κύλινδρου με τον 6κύλινδρο. Ωστόσο, ο ιδιοκτήτης που την βγάζει τώρα σε δημοπρασία μέσω του οίκου Bonhams διαθέτει και την αυθεντική τετρακύλινδρη μονάδα, την οποία πουλά ξεχωριστά αν ο νέος ιδιοκτήτης επιθυμεί να αναστηλώσει με απόλυτη ακρίβεια το αρχικό αυτοκίνητο.

Η δημοπράτηση της Porsche 904 GTS θα γίνει την Πέμπτη 3/2 από τη Bonhams, που υπολογίζει ότι η τιμή του αυτοκινήτου θα αγγίζει τα 1,5-1,7 εκατομμύρια δολάρια - δηλαδή περίπου 1,3-1,5 εκατομμύρια Ευρώ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ