Στην επέτειο 29 ετών από το χαμό του αξέχαστου ινδάλματος της F1, ανατρέχουμε στην απίστευτη ιστορία που ο μισθός του πρώτου συμβολαίου του Ayrton Senna με τη McLaren κρίθηκε παίζοντας κορώνα-γράμματα με τον Ron Dennis.
Ήταν αρχές Σεπτεμβρίου του 1987, και το καραβάνι της Formula 1 βρισκόταν στη Monza για το Ιταλικό GP εκείνης της χρονιάς. Ο Ayrton Senna οδηγούσε για την Lotus, όμως η McLaren επεφύλασσε μια ανακοίνωση μεγατόνων: το 1988 θα δημιουργούσε την υπερομάδα που έμελλε να κερδίσει τους 15 από τους 16 αγώνες της επόμενης σεζόν: με τους Ayrton Senna, Alain Prost και με τους κινητήρες της Honda.
Όμως, οι διαπραγματεύσεις που προηγήθηκαν για τη δημιουργία αυτής της ομάδας, μίας από τις πλέον κυρίαρχες της ιστορίας της Formula 1, μόνο εύκολες δεν ήταν για τον τότε διευθυντή της ομάδας, Ron Dennis. Ο Alain Prost βρισκόταν ήδη στην ομάδα, αλλά η Honda έπρεπε να πειστεί να αφήσει τη Williams για χάρη της McLaren, και ο Senna ήταν «σκληρο καρύδι» σε ό,τι είχε να κάνει με τις οικονομικές απολαβές του τριετούς του συμβολαίου με την βρετανική ομάδα.
BUY NOW
Η ιστορία του Senna με τη McLaren είχε τις ρίζες της στο 1982. Ο Βραζιλιάνος, που είχε ήδη εξαπλώσει την πανίσχυρη φήμη του στις μικρότερες κατηγορίες του βρετανικού motorsport, είχε χτυπήσει την πόρτα του Ron Dennis για να εξασφαλίσει τη θέση του οδηγού δοκιμών της McLaren F1. Όμως, ο Dennis το μόνο που είχε να του προσφέρει, τότε, ήταν να χρηματοδοτήσει τη θέση του στο βρετανικό πρωτάθλημα της Formula 3.
Ο Ayrton αρνήθηκε, αλλά την επόμενη χρονιά εξασφάλισε τις πρώτες του δοκιμές στη Formula 1. Ήταν τόσο εκθαμβωτικός στο ντεμπούτο του, αλλά ο Dennis δεν μπορούσε να τον υπογράψει -καθώς δεν είχε διαθέσιμο ένα αγωνιστικό κόκπιτ για το 1984- κι έτσι ο Βραλιάνος έκανε την πρώτη του σεζόν στη F1 το 1984 με την Toleman (μετέπειτα Benetton και Renault).
Όμως, το 1987 τα αστέρια είχαν πια ευθυγραμμιστεί και ο Senna θα όδευε, για το 1988, στην ομάδα με την οποία δοξάστηκε και κατέκτησε τα τρία παγκόσμια πρωταθλήματά του. Θα αντικαθιστούσε τον Stefan Johansson στη McLaren MP4/4 του 1988, σε ένα από τα πλέον κυρίαρχα μονοθέσια της ιστορίας της Formula 1.
Για τις τελικές υπογραφές όμως του πρώτου -τριετούς- συμβολαίου του Ayrton με τη McLaren τίποτα δεν ήταν εύκολο. Παρότι και οι δύο πλευρές το είχαν αποφασίσει, παρότι ο Dennis γνώριζε πολύ καλά ότι ο Senna ήταν το «διαβατήριο» της McLaren για να αποκτήσει τους κυρίαρχους κινητήρες της Honda.
«Πίστευε ότι μπορούσε να πείσει τη Honda να εμπλακεί, και συνειδητοποίησα ότι ο Ayrton θα μπορούσε να ήταν ένας χρήσιμος σύμμαχος», είπε ο Dennis σε συνέντευξη που παραχώρησε στο βρετανικό περιοδικό Motorsport το 2014. «Ήταν πολιτικά οξύνους και παραπάνω από ικανός για να καταλάβει πως αν δουλεύαμε μαζί θα μπορούσαμε να βελτιστοποιήσουμε τη σχέση μας με τη Honda.
»Υπήρξαν αρκετές μυστικές συναντήσεις και υπογράψαμε τη συμφωνία στο υπόγειο μπαρ του ξενοδοχείου που μέναμε για το GP Αυστρίας. Σε μια από τις πρώτες μας συναντήσεις [στο σπίτι που είχε ο Senna στο Esher της Βρετανίας] υπήρξε μια στιγμή που ο Ayrton άρχισε να μιλάει για υλικά πράγματα.
»Μιλούσαμε ασταμάτητα για το αυτοκίνητο και τα πάντα, αλλά μόλις λύσαμε όλα αυτά τα θέματα φτάσαμε και στα χρήματα - για τα οποία είχε μεγάλη όρεξη. Αρχίσαμε να λέμε νούμερα. Δεν υπήρχε καμία περίπτωση να μην οδηγούσε το αυτοκίνητο, καμία περίπτωση να μην υπογράψουμε το συμβόλαιο για να οδηγεί το αυτοκίνητο, αλλά δεν μπορούσαμε να συμφωνήσουμε στα χρήματα», συμπλήρωσε ο Dennis.
Οι δύο άνδρες είχαν φτάσει σε αδιέξοδο: «Τα πράγματα άρχισαν να γίνονται λίγο τεταμένα», πρόσθεσε ο Dennis. «Μου αρέσει να διαπραγματεύομαι, και δεν είχα κανένα πρόβλημα να παίξω αυτό το παιχνίδι, αλλά πλέον το θέμα άρχισε να ακόμα και να απειλεί τη σχέση μας. Η διαφορά μας ήταν μισό εκατομμύριο [δολάρια το χρόνο, για τριετές συμβόλαιο].
»Για εκείνον, όλα έπρεπε να είναι άσπρο ή μαύρο και το να αφήσει κάποια πράγματα στην τύχη δεν ήταν στον ψυχισμό του. Πρότεινα να γυρίσουμε ένα κέρμα, αλλά δεν ήξερε τι σήμαινε αυτό. Όταν του είπα 'κορώνα ή γράμματα' είχε ένα κενό βλέμμα απορίας, οπότε του εξήγησα ότι τα κέρματα είχαν στη μια πλευρά κορώνα και στην άλλη γράμματα.
»Όμως ύστερα συζητούσαμε πέντε λεπτά για αυτό. Πώς είναι δυνατόν τα γράμματα να είναι αριθμοί; Χρειάστηκε να το ζωγραφίσω σε ένα χαρτί, 'αυτός είναι ο Ayrton, αυτός είναι ο Ron, το καταλαβαίνεις;'. Τότε σκέφτηκε ότι αυτό μπορεί να έχει πλάκα και χαμογέλασε, αλλά πλέον δεν με ενδιέφερε: ήθελα απλώς να βρω έναν τρόπο να προχωρήσουμε.
»Έτσι, γύρισε το κέρμα στον αέρα. Μετά από άλλη μία διαφωνία για το ποιός θα έπρεπε να το κάνει αυτό, είδαμε ότι είχε στο πάτωμα αυτό το καφέ χαλί που ήταν γεμάτο με κρόσια κι ήταν πολύ της μόδας εκείνον τον καιρό, κι έτσι το κέρμα δεν υπήρχε περίπτωση να προσγειωθεί απολύτως επίπεδα στη μία ή την άλλη πλευρά. Το συνειδητοποίησα και είπα 'σταμάτα, πρέπει να είναι στη μία ή στην άλλη πλευρά'. Αυτό οδήγησε σε άλλη μία διαφωνία, για το τι σημαίνει ακριβώς 'σε μία πλευρά'».
Μόλις ξεκαθαρίστηκε και η τελευταία λεπτομέρεια, εντέλει ο Dennis κέρδισε. Ήταν για τριετές συμβόλαιο, που σήμαινε δηλαδή πως αυτό το γύρισμα του κέρματος κόστιζε 1,5 εκατομμύριο δολάρια. «Γνωρίζω πως, στην πάροδο των ετών, ο κόσμος το θεωρεί αυτό ως απόλυτη ασέβεια για τα χρήματα, αλλά ήταν ο μόνος τρόπος να βγούμε από αυτό το αδιέξοδο», κατέληξε ο Βρετανός.
Σε αυτή την τριετία, ο Ayrton θα κέρδιζε με τη McLaren τρία παγκόσμια πρωταθλήματα (1988, '90, '91), 35 από τις 41 νίκες της καριέρας του, 46 pole positions και 55 θέσεις στο βάθρο, πριν πάρει από το 1992 τα ηνία της Formula 1 η Williams-Renault.
Σε μια εντελώς αντιδιαμετρική περίσταση, τότε, και κάπως ειρωνική σε σχέση με τις διαπραγματεύσεις με τον Dennis, ο Ayrton Senna έκανε τη φημισμένη του πρόταση στον Frank Williams να οδηγεί δωρεάν για την ομάδα του το 1993 - πρόταση που θα συναντούσε το βέτο του Prost.
Διαβάστε επίσης: