Formula 1: Το νέο μονοθέσιο της Ferrari στο μικροσκόπιο της FIA

Ferrari SF-23

Η Ferrari υιοθέτησε στην εμπρός πτέρυγα του νέου της μονοθεσίου SF-23 μια περσινή ιδέα της Mercedes, ασαφή για τη νομιμότητά της τότε. Τι άλλαξε, και τη χρησιμοποίησε φέτος η Scuderia;

Πρόκειται για ένα νέο επεισόδιο της αέναης «σύγκρουσης» της FIA με τους σχεδιαστές των ομάδων της F1, που προσπαθούν να ανακαλύψουν «παραθυράκια» στους κανονισμούς για να αποκομίσουν κάθε είδους οφέλη. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση αφορά σε πέντε μικρά κάθετα πτερύγια στο σημείο σύνδεσης των δύο άνω οριζόντιων στοιχείων της εμπρός πτέρυγας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αλλά ας δούμε το θέμα από την αρχή: με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς του 2022, οι ακριβείς διαστάσεις που επιτρέπεται να έχει κάθε εξάρτημα του μονοθεσίου καθορίζονται ψηφιακά, μέσω της τεχνολογίας CFD (Computational Fluid Dynamics). Δεν απαιτείται πλέον καμία συσκευή μέτρησης, παρά μόνο ένας πανίσχυρος υπολογιστής και το αντίστοιχο λογισμικό.

Αυτή η ψηφιακή διαδικασία θεωρητικά κλείνει όλα τα «παραθυράκια» διαφορετικής μετάφρασης των κανονισμών από τους σχεδιαστές. Αλλά μόνο θεωρητικά. Πέρσι υπήρξαν τέτοιες απόπειρες από τους σχεδιαστές, όπως π.χ. της Aston Martin που ανύψωσε τα κάθετα πλευρικά στοιχεία της πίσω πτέρυγας εκμεταλλευόμενη μία «γκρίζα» περιοχή των κανονισμών.

Βλέποντας ότι η «παράκαμψη» αυτή της Aston Martin δεν της προσέφερε κάποιο ιδιαίτερο όφελος, και το σχέδιο δεν αντιγράφτηκε καν από τον ανταγωνισμό, η FIA άφησε το θέμα να σβήσει από μόνο του. Και το έλυσε ανασυντάσσοντας τον τεχνικό κανονισμό για το 2023.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έπειτα, προέκυψε η πρώτη ανανέωση της εμπρός πτέρυγας της Mercedes. Το σχέδιό της ήταν αντίθετο με τη βασική φιλοσοφία των νέων κανονισμών του 2022, να εκτρέπουν όσο το δυνατόν λιγότερο αέρα προς τις δύο πλευρές του μονοθεσίου - ώστε να μην προκαλούν στροβιλισμούς και χαλούν την αεροδυναμική στήριξη του μονοθεσίου που ακολουθεί και επιχειρεί να προσπεράσει.

Η ανασχεδιασμένη πτέρυγα της Mercedes, λοιπόν, διέθετε ένα μεγάλο άνοιγμα στα άνω οριζόντια στοιχεία κάθε πλευράς, το οποίο κατηύθυνε τον αέρα γύρω από τους εμπρός τροχούς. Οι τεχνικοί έφοροι της FIA παραδέχθηκαν ότι το σχέδιο δεν ήταν παράνομο, αλλά κι από την άλλη διαπίστωσαν ότι δεν προσέδιδε κάποιο ιδιαίτερο όφελος στην απόδοση της Mercedes W13.

Οι σχεδιαστές στο Μπράκλεϊ έκαναν έναν βήμα παραπέρα με μια εκ νέου ανασχεδιασμένη πτέρυγα στο GP των ΗΠΑ, στο Όστιν του Τέξας, τοποθετώντας πέντε μικρά πτερύγια στη σύνδεση των άνω οριζόντιων στοιχείων της πτέρυγας. Τα πτερύγια αυτά είχαν την ιδιότητα της κατεύθυνσης του αέρα εξωτερικά από τους τροχούς, που ήταν παράνομο. Όμως, η Mercedes υποστήριξε ότι αυτά είναι απλά σημεία σύνδεσης των δύο άνω οριζόντιων στοιχείων της πτέρυγας, που επιτρέπονται από τους κανονισμούς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το σχέδιο αυτό συζητήθηκε από τη Mercedes και τη FIA εκ των προτέρων, αλλά όταν οι τεχνικοί της Ομοσπονδίας εξέτασαν την πτέρυγα στο Όστιν εξέφρασαν την ανησυχία τους για την παραβίαση του άρθρου των κανονισμών που αναφέρει ότι τα σημεία σύνδεσης πρέπει να εξυπηρετούν πρωτίστως έναν μηχανικό ή δομικό σκοπό.

Η Mercedes προσπάθησε να πείσει τους τεχνικούς εφόρους ότι η αεροδυναμική συμβολή αυτών των πέντε σημείων σύνδεσης δεν ήταν ο βασικός σκοπός τους. Έτσι, επίσημα η FIA δεν απαγόρευσε την πτέρυγα, αλλά προειδοποίησε ότι θα την έκρινε παράνομη αν υπήρχε ένσταση από κάποια άλλη ομάδα. Και αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό από τα αποτελέσματα του GP, και την αφαίρεση των πιθανών βαθμών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Mercedes δεν το ρίσκαρε: στον επόμενο αγώνα, του Μεξικού, τα πέντε κάθε σημεία σύνδεσης δεν υπήρχαν πλέον στην εμπρός πτέρυγα. Το θέμα φάνηκε να λήγει εκεί ώσπου, πέντε μήνες αργότερα, τα μικρά αυτά πτερύγια εμφανίστηκαν στην εμπρός πτέρυγα της νέας Ferrari SF-23 του 2023, τη στιγμή της αποκάλυψής της. Και η Mercedes W14 έκανε την πρώτη της εμφάνιση διατηρώντας ακόμη αυτό το άνοιγμα στις άκρες των οριζόντιων στοιχείων της κάθε πλευράς.

Η εξήγηση βρίσκεται, και πάλι, στη διατύπωση των κανονισμών. Η FIA, εντελώς απρόσμενα, είχε αφαιρέσει από τους κανονισμούς τον όρο ότι τα μικρά αυτά σημεία σύνδεσης πρέπει να έχουν πρωτίστως μηχανικό ή δομικό σκοπό.

Προφανώς, οι νομοθέτες της F1 φοβήθηκαν ότι ο έλεγχος αυτής της προδιαγραφής δεν θα μπορούσε να γίνει με αντικειμενικά κριτήρια. Δεν ήθελαν, με λίγα λόγια, να μπουν σε μία διαρκή διαμάχη σχετικά με το πότε τα σημεία σύνδεσης έχουν μηχανικό σκοπό στήριξης των στοιχείων της πτέρυγας, και πότε εξυπηρετούν αεροδυναμικά οφέλη. Έτσι, αφαίρεσαν ολόκληρη την πρόταση αυτή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Ferrari παρατήρησε την αλλαγή, και την εκμεταλλεύτηκε αμέσως. Κι έτσι, με πάσα ελευθερία, αποκάλυψε πέντε μικρά πτερύγια που συνδέουν το τρίτο με το τέταρτο οριζόντιο στοιχείο της εμπρός πτέρυγας της SF-23, στο πρότυπο που είχε θέσει η Mercedes. Έτσι, το θέμα πλέον έληξε οριστικά.

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ