Formula 1: Πώς o Max Verstappen και η Red Bull «τελείωσαν» το πρωτάθλημα από τώρα
H ασύλληπτη -και απροσδόκητη- νίκη του Max Verstappen από τη 10η θέση στην Ουγγαρία και η καταστροφική στρατηγική της Ferrari, σημαίνουν ότι στον Charles Leclerc δεν αρκούν πια για τον τίτλο 9 νίκες στα ισάριθμα GP που απομένουν.
Από τις 8 νίκες του Verstappen στους 13 μέχρι στιγμής φετινούς αγώνες της Formula 1, αυτή της Ουγγαρίας ήταν η πιο εντυπωσιακή - η πιο αποκαλυπτική της αρτιότητας με την οποία λειτουργεί ο πρωταθλητής και η ομάδα του Μίλτον Κινς.
Και, σε συνδυασμό με τα στρατηγικά λάθη της Scuderia στη Βουδαπέστη, που άφησαν τον Charles Leclerc μόλις στην 6η θέση ενώ ήταν το απόλυτο φαβορί την Παρασκευή, σημαίνει ότι το προβάδισμα του Ολλανδού στην κορυφή του πρωτθαλήματος από τον Μονεγάσκο αυξήθηκε στους 80 βαθμούς.
BUY NOW
Κατά συνέπεια, ακόμα κι αν ο Leclerc κερδίσει και τους 9 αγώνες που απομένουν για το φινάλε της σεζόν, ακόμα κι αν πάρει σε όλους τον έξτρα βαθμό του ταχύτερου γύρου, στον Verstappen αρκεί να τερματίσει σε όλους τους αγώνες στη δεύτερη θέση για να κερδίσει το δεύτερο, back-to-back, παγκόσμιο πρωτάθλημα F1 της καριέρας του.
Η κομβική σημασία της νίκης του Verstappen στην Ουγγαρία
Εν πολλοίς, πριν το GP της Βουδαπέστης στο Hungaroring, αυτός ο αγώνας ήταν η τελευταία ευκαιρία της Scuderia να παραμείνει «ζωντανή» στη μάχη του τίτλου. Και ήταν μια μεγάλη ευκαιρία, επειδή η δεύτερη πιο αργή πίστα του προγράμματος (μετά το Μονακό) ταίριαζε απόλυτα στη Ferrari F1-75, που είναι ανώτερη της RB18 στις αργές και μέσες στροφές.
Η Red Bull δεν είχε, στη Βουδαπέστη, τη δυνατότητα να βασίζεται σε μεγάλες ευθείες για να εκμεταλλευτεί την ανώτερή της τελική ταχύτητα. Όλα αυτά ξεδιπλώθηκαν την Παρασκευή, στις ελεύθερες δοκιμές της Ουγγαρίας, όπου η F1-75 ήταν περίπου μισό δευτερόλεπτο ταχύτερη στον ένα γύρο, και σχεδόν εξίσου στην προσομοίωση αγώνα με τη μέση γόμα.
Η μεγάλη ευκαιρία της Ferrari μεταμορφώθηκε σε χρυσή το Σάββατο, όταν ένα πρόβλημα στον κινητήρα του Verstappen δεν του επέτρεψε να κάνει δεύτερο γρήγορο γύρο στην τρίτη περίοδο των κατατακτήριων δοκιμών, και τον άφησε στην 10η θέση της σειράς εκκίνησης. Αυτός θα ήταν ένας αγώνα που η Ferrari θα μπορούσε να κλείσει αρκετά τη διαφορά του Leclerc από τον Verstappen στο πρωτάθλημα οδηγών, και της ίδιας από τη RBR στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Πώς η RBR κέρδισε κατά κράτος
Όμως, το Σάββατο και την Κυριακή όλα άλλαξαν - και αυτό οφείλεται στην πτώση της θερμοκρασίας κατά περισσότερους από 10ο Κελσίου (από τους 33 βαθμούς της Παρασκευής σε λίγο πάνω από 20ο C το Σαββατοκύριακο) κάτω από τον βαρύ ουρανό της Βουδαπέστης. Η επιδραση αυτής της αλλαγής συνθηκών είχε τεράστια επίδραση στη συμπεριφορά των ελαστικών, στη θέρμανση και διαχείρισή τους, στον αγώνα.
Τα προβλήματα της Ferrari ξεκίνησαν όταν οι μηχανικοί της δεν κατάφεραν να προσαρμόσουν την F1-75 σε αυτές τις νέες συνθήκες - σε αντίθεση με εκείνους της RBR, με ό,τι αλλαγές επιτρεπόταν να γίνουν υπό το καθεστώς parc ferme. Η τέλεια διαχείριση κάθε τύπου γόμας την Παρασκευή είχε μεταμορφωθεί αρχικά το Σάββατο σε δυσκολίες του Leclerc να θερμάνει τη μαλακή γόμα ακόμα και για τον ένα γύρο των δοκιμών κατάταξης, γεγονός που τον άφησε στην 3η θέση της εκκίνησης.
Πίσω από τον Geroge Russell, που κατέκτησε την πρώτη pole position της καριέρας του καθώς για τη Mercedes οι αλλαγές στις καιρικές συνθήκες -και η ριζική αλλαγή των ρυθμίσεων της W13 μετά την σοκαριστικά κακή της απόδοση στα ελεύθερα της Παρασκευής- λειτούργησαν απολύτως ευεργετικά, αποκαλύπτοντας το μηχανολογικό βάθος που η πρωταθλήτρια δεν θα ήταν δυνατόν να είχε ξεχάσει μέσα σε λίγους μήνες από το τέλος του 2021, που ήταν πρωταγωνίστρια του σπορ.
Τα προβλήματα της Ferrari με τα ελαστικά κλιμακώθηκαν την Κυριακή - και, εν πολλοίς, την οδήγησαν σε μια σειρά από λανθασμένες στρατηγικές αποφάσεις στον αγώνα. Βάσει αυτών, η Scuderia δεν είχε την αυτοπεποίθηση να επιλέξει μία καθαρή στρατηγική που θα την έφερνε ταχύτερα από κάθε άλλη στην καρό σημαία. Αντίθετα, οδηγήθηκε σε μια σειρά από πανικόβλητες αποφάσεις βάσει των στρατηγικών επιλογών της RBR και της Mercedes.
Η πρώτη λάθος απόφαση φάνηκε να ήταν η εκκίνηση με τη μέση γόμα - σε αντίθεση με τη μαλακή του Russell και του Verstappen. Η Ferrari έδειχνε να πιστεύει ότι μία από τις επιλογές της θα μπορούσε να ήταν να κάνει μόνο ένα pit-stop, αλλάζοντας τη μέση γόμα με τη σκληρή, και μέχρι τον τερματισμό.
Όμως, η αλήθεια είναι ότι ποτέ μέχρι τότε σε όλο το τριήμερο δεν είχε καν δοκιμάσει τη γόμα αυτή, και όλα έδειχναν από την Παρασκευή κιόλας ότι -ειδικά με τις χαμηλές θερμοκρασίες της Κυριακής- τα ελαστικά αυτά δεν πρόκειται ποτέ να δούλευαν μέσα στο ιδανικό «παράθυρο» θερμικής λειτουργίας.
Κατά συνέπεια, όταν -αναγκάστηκε από τις εξελίξεις του αγώνα- να την τοποθετήσει στις τέσσερις γωνίες του μονοθεσίου του Charles Leclerc στο δεύτερό του pit-stop, στον 39ο από τους 70 γύρους του αγώνα της Ουγγαρίας, ήταν η ολοκληρωτική καταστροφή για τον Μονεγάσκο - ο οποίος μέχρι τότε διατηρούσε την πρωτοπορία του αγώνα, έχοντας βάλει και δεύτερο σετ μέσης γόμας στο δεύτερό του pit-stop.
Η Ferrari το έκανε διότι ήθελε να καλυφθεί από το undercut του Russell, και για να κρατήσει την πρωτοπορία από τον επερχόμενο Verstappen - ο οποίος είχε ήδη κάνει νωρίτερα από όλους τα pit-stops του και τις δύο φορές, επιχειρώντας ισάριθμα uncercuts για να κερδίσει θέσεις στην κατάταξη μέσω των pits.
Για τη Red Bull ήταν μια άρτια στρατηγική, που ο Max εκτέλεσε άψογα, παρά το γεγονός ότι μόλις λίγα λεπτά πριν την εκκίνηση του αγώνα ήταν αποφασισμένη να εκκινήσει με τη σκληρή γόμα και να κάνει ένα pit-stop, τοποθετώντας τη μέση για το δεύτερο stint.
Όμως, οδεύοντας προς τη σειρά εκκίνησης, οι Verstappen και Sergio Perez κατάλαβαν ότι οι καιρικές συνθήκες δεν θα επέτρεπαν ποτέ τη θέρμανση των σκληρών ελαστικών. Η RBR τότε ενστικτωδώς τοποθέτησε τα μαλακά ελαστικά, έκανε όσες τροποποιήσεις έπρεπε, και ο Verstappen εκτέλεσε το νέο πλάνο άψογα.
Ακολουθώντας αυτή τη στρατηγική, την ταχύτερη όλων όπως αποδείχθηκε, ο Ολλανδός και η RBR άσκησαν αφόρητη πίεση στη Ferrari. Και την οδήγησαν στο λάθος της στρατηγικής απόφασης της τοποθέτησης της σκληρής γόμας στον Leclerc στον 39ο γύρο - από την οποία σύντομα ο Μονεγάσκος απαλάχθηκε, κάνοντας και τρίτο pit-stop για να βάλει, 14 γύρους πριν το τέλος, ένα σετ μαλακών ελαστικών.
«Διαλέξαμε τα σωστά ελαστικά στο αυτοκίνητο, και ήταν το πιο σημαντικό αυτό σήμερα, να έχουμε πρόσφυση. Και στο τέλος μπήκαμε τη σωστή στιμγή για το τελευταίο πιτ-στοπ», είπε ο Verstappen στο τέλος μιας από τις πιο περίτεχνες, άρτιες και φαντασμαγορικές του νίκες. «Σήμερα δείξαμε πόσο ευέλικτη είναι η ομάδα μας και πόσο γρήγορα αντιδρούμε, λαμβάνοντας τη σωστή απόφαση να εκκινήσουμε με τα μαλακά ελαστικά ενώ είχαμε κάνει όλους τους υπολογισμούς μας για να ξεκινήσουμε με τα σκληρά. Δείξαμε πόσο πιστεύουμε στους εαυτούς μας», κατέληξε.
Αντιθέτως, ο διευθυντής της Scuderia Mattia Binotto επέμεινε ότι δεν ήταν η στρατηγική που κόστισε στην ομάδα στην Ουγγαρία, αλλά η έλλειψη ταχύτητας της F1-75: «Σήμερα δεν είχαμε την ταχύτητα που ελπίζαμε να έχουμε, από όσα είδαμε την Παρασκευή. Οι καιρικές συνθήκες άλλαξαν, έγιναν πιο ψυχρές, και δεν ήμασταν γρήγοροι με οποιαδήποτε ελαστικά. Πρέπει σε πρώτη προτεραιότητα να δούμε γιατί το αυτοκίνητο δεν ήταν τόσο ταχύ. Όλα το αυτοκίνητο δεν δουλεύει καλά, δεν δουλεύουν και τα ελαστικά», τόνισε ο Ιταλός.
Από την άλλη πλευρά ο Leclerc είπε ότι θα είχε περισσότερες ελπίδες για τη νίκη αν καθυστερούσε το δεύτερό του pit-stop, για να βάλει τη μαλακή γόμα στο τέλος όπως ο Hamilton. Έτσι, ο 24χρονος παραδέχθηκε ότι η Scuderia χρειάζεται τη βελτίωση όλων των παραμέτρων του πρωταθλητισμού, που πρέπει να συνδυαστούν με ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο: «Έχουμε προβλήματα αξιοπιστίας, λάθη, που πρέπει να βελτιώσουμε στους αγώνες. Απομένει ένα βήμα ακόμα, αλλά έχω την πίστη ότι θα το καταφέρουμε», είπε.