Τα φετινά μονοθέσια της Formula 1, βάσει των νέων κανονισμών, ασκούν τέτοιες δυνάμεις και καταπονούν τόσο το σώμα των οδηγών που ο Carlos Sainz λέει ότι το θέμα πρέπει να συζητηθεί με τη FIA.
Ο Ισπανός πιλότος της Ferrari υποστηρίζει ότι οι φετινοί -πέντε, μέχρι στιγμής- αγώνες του πρωταθλήματος τον άφησαν με έντονους πόνους στον αυχένα και στη μέση. Επίσης, μετά τον αγώνα της Imola και ο George Russell της Mercedes για πόνους στο στήθος και στη μέση του.
Το πρόβλημα της τόσο έντονης καταπόνησης των οδηγών δεν προκύπτει μόνο από το φαινόμενο των ιδιαίτερων βίαιων αναπηδήσεων (porpoising) των φετινών μονοθεσίων, όταν αυτά κινούνται με πολύ υψηλή ταχύτητα - που είναι εξαιρετικά έντονο και στη Ferrari F1-75 και στη Mercedes W13.
BUY NOW
Αντίστοιχη καταπόνηση ασκεί και η ίδια η φιλοσοφία του σχεδιασμού των νέων φετινών αυτοκινήτων του σπορ. Η επαναφορά της αεροδυναμικής του δαπέδου (ground effect) γεννά πολύ ισχυρότερες δυνάμεις άντωσης σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, που το ground effect ήταν εν πολλοίς απαγορευμένο και το δάπεδο των μονοθεσίων ήταν επίπεδο.
Παράλληλα, λόγω της έμφασης αυτής στην άντωση που παράγει το δάπεδο, οι μηχανικοί των ομάδων χαμήλωσαν και σκλήρυναν σε υπερθετικό βαθμό τις αναρτήσεις - ώστε να μην διαταρράσσεται η ροή του αέρα που περνά κάτω από το μονοθέσιο.
Και σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν και οι πανίσχυρες αναπηδήσεις του porpoising, που σημειώνονται σε πολύ υψηλές ταχύτητες: με την κάθετη δύναμη που ασκεί η άντωση στο μονοθέσιο, αυτό πιέζεται προς το έδαφος μέχρι το σημείο που η ροή του αέρα κάτω από το δάπεδο διακόπτεται. Έτσι, το μονοθέσιο ανασηκώνεται πάλι, ξαναπιέζεται πάλι από την άντωση προς τα κάτω κ.ο.κ.
Βάσει όλων αυτών, ο Sainz ανησυχεί για τη μακροχρόνια υγεία των οδηγών και λέει ότι το θέμα πρέπει να συζητηθεί σε νομοθετικό επίπεδο: «Πρέπει να σκεφτούμε πόσο μεγάλο τίμημα πρέπει να πληρώνει ένας οδηγός με τη μέση και την υγεία του, σε όλη την καριέρα του. Με αυτή τη φιλοσοφία των αυτοκινήτων, είναι πρώτη προτεραιότητα να ανοίξουμε αυτή τη συζήτηση», είπε ο Ισπανός.
Και συνέχισε: «Κάναμε εξετάσεις στη μέση και στον αυχένα μου και όλοι οι μύες είναι πιο σφιχτοί παντού, το νιώθω κιόλας. Δεν χρειάζομαι τη γνώμη κάποιου ειδικού για να ξέρω ότι μετά από δέκα χρόνια αυτό θα έχει δύσκολες επιπτώσεις. Πρέπει να σκεφτούν οι πάντες τι σημαίνει να αγωνιζόμαστε με τόσο σκληρές καταπονήσεις του αυχένα και της μέσης μας, με αυτή τη μάζα του αυτοκινήτου.
»Πόσο πρέπει να το πληρώνει ένας οδηγός, με την καριέρα και την υγεία του, για να το αντιμετωπίσει; Σκέφτομαι μακροχρόνια. Υπάρχει το συμφέρον των ομάδων, οι προσπεράσεις και το σόου που πρέπει να βάλεις στην εξίσωση, αλλά μήπως θα πρέπει για πρώτη φορά να βάλουμε στην εξίσωση αυτή και τον οδηγό; Αυτό θα ήταν κάτι ενδιαφέρον».
Ο οδηγός της Scuderia κατέληξε: «Θα φτάσουμε σε ένα σημείο που θα πρέπει να κινηθούμε προς μία κατεύθυνση, και η FIA θα πρέπει να αποφασίσει. Αυτή είναι μια σκέψη που έκανα πρόσφατα, και πρέπει να μιλήσω και με τους άλλους οδηγούς, όπως ο George, που πασχίζουν με τις επιπτώσεις του ίδιου φαινομένου. Πρέπει να καθίσουμε όλοι μαζί και να δούμε τι μπορούμε να προσφέρουμε ή να προτείνουμε».