Ο Sebastian Vettel εξέφρασε την άποψη πως αν η F1 δεν αρχίσει να εξελίσσει νέες τεχνολογίες βιωσιμότητας, όπως κάνει πλέον η αυτοκινητοβιομηχανία στο σύνολό της, θα κινδυνεύσει να γίνει ανεπίκαιρη και, εντέλει, να εξαφανιστεί.
Η F1, μαζί με τη FIA και τις ομάδες, βρίσκεται σε διαρκείς διαβουλεύσεις τους τελευταίους μήνες για τον νέο κινητήρα του σπορ - που προγραμματιζόταν να εισαχθεί το 2025, αλλά όλα δείχνουν ότι πιθανότατα θα μετατεθεί για το 2026.
Ο νέος κινητήρας όμως, βάσει όσων έχουν διαρρεύσει από τις συζητήσεις αυτές, δεν θα έχει κάτι επαναστατικό. Για την ακρίβεια, οι τρεις πλευρές κλίνουν προς την απόφαση η νέα μονάδα ισχύος να διατηρήσει το υβριδικό σύστημα με τον θερμικό κινητήρα βενζίνης V6 Turbo, και απλώς να αφαιρέσει τον έναν από τους δύο ηλεκτροκινητήρες - τον MGU-H, που αντλεί τη θερμική ενέργειά του υπερσυμπιεστή.
BUY NOW
Η F1 έκανε τη μεγάλη μετάβαση στην υβριδική τεχνολογία το 2014, και έκτοτε οι κανονισμοί των μονάδων ισχύος έχουν παραμείνει αναλλοίωτοι. Το ίδιο θα εξακολουθήσει να ισχύει μέχρι και το 2025, όπως όλα δείχνουν - και μάλιστα από το 2022 θα ξεκινήσει η ολοκληρωτική παύση εξέλιξής τους, ώστε οι κατασκευαστές να αφιερώσουν το χρόνο και τους πόρους τους στην εξέλιξη της νέας μονάδας του 2026.
Το 2014, μια εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία έκανε μέσω των υβριδικών συστημάτων κι εκείνη τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, η μονάδα ισχύος της F1 ήταν επίκαιρη και εντυπωσιακά πρωτοποριακή. Κατάφερε να αντλεί αρχικά ποσοστό 45% της ενεργειακής απόδοσης του καυσίμου, ποσοστό που ήταν πρωτόγνωρο και εντυπωσιακό - και το οποίο σταδιακά οι μηχανολόγοι κατάφερναν να αυξάνουν.
Τώρα, όμως, η πρόοδος της αυτοκινητοβιομηχανίας με την ηλεκτροκίνηση, και άλλες τεχνολογίες προστασίας του περιβάλλοντος, κινδυνεύουν να αφήσουν τη F1 να μοιάζει, σχεδόν, παρωχημένη. Έτσι, τουλάχιστον, πιστεύει ο Sebastian Vettel.
«Η F1 δεν είναι πράσινη. Ζούμε σε μια εποχή που έχουμε καινοτομίες και δυνατότητες να κάνουμε και την F1 πράσινη, χωρίς να χάσουμε καθόλου από το θέαμα, τη δράση, την ταχύτητα, την πρόκληση ή το πάθος», είπε ο οδηγός της Aston Martin F1.
«Αν μη τι άλλο, έχουμε τόσο πολλούς έξυπνους ανθρώπους και μηχανολογικές δυνατότητες εδώ, που μπορούμε να σκεφτούμε λύσεις. Οι τωρινοί μας κανονισμοί νομίζω ότι είναι πολύ συναρπαστικοί, αλλά είναι ανούσιοι. Δεν θα μπορείς να αγοράζεις για το δρόμο έναν κινητήρα αντίστοιχο αυτού που έχουμε, αν αποφασίσεις να αγοράσεις ένα νέο αυτοκίνητο.
»Συνεπώς, ποιός είναι ο συσχετισμός; Νομίζω ότι συζητούνται συγκεκριμένα πράγματα για το μέλλον του σπορ, από άποψη κανονισμών, που θα μπορούσαν να φέρουν ένας αέρα αλλαγής, μια μετάβαση σε πιο σχετικές τεχνολογίες. Και διαισθάνομαι πως, αν έρθουν, θα είναι κάτι καλό για τη F1, κάτι ζωτικής σημασίας. Αν δεν έρθουν, τότε δεν είμαι και τόσο αισιόδοξος - νομίζω ότι η Formula 1 θα εξαφανιστεί. Και ίσως δικαίως».
Ο Γερμανός κατέληξε: «Είμαστε σε ένα σημείο όπου ξέρουμε πως έχουμε κάνει λάθη, και δεν έχουμε χρόνο να συνεχίσουμε να κάνουμε λάθη. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις πηγές μας, δηλαδή την ευφυΐα που διαθέτει η Formula 1, με όλους τους έξυπνους ανθρώπους της, τις υποδομές, τις εγκαταστάσεις, αλλά και τα χρήματα που η F1 μπορεί να ξοδέψει.
»Ας μην ξεχνάμε ότι περάσαμε τα σχεδόν δέκα τελευταία χρόνια με έναν κινητήρα με τεράστια αποδοτικότητα, και αντλήσαμε πολύ ισχύ από αυτόν, αλλά ο οποίος δεν έχει κάποιο βασικό συσχετισμό με τον φυσιολογικό άνθρωπο στο δρόμο και με τη νέα γενιά αυτοκινήτων - αλλά έχει τεράστιο κόστος.
»Πιθανότατα κάθε κατασκευαστής ξόδεψε πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να εξελίσσει τον κινητήρα όλα αυτά τα χρόνια. Αυτά τα χρήματα μπορούν να βρεθούν ξανά, ή ένα μέρος αυτών, για να πιέσουμε και πάλι για το σωστό σκοπό. Ίσως δεν γνωρίζουμε ποια είναι η σωστή λύση, αλλά πρέπει να αρχίσουμε να τη συζητάμε τώρα - αντί να συζητάμε για πέντε χρόνια μετά, περνώντας έτσι πέντε χρόνια χωρίς να κάνουμε τίποτα».
Έκτακτη επικαιρότητα: Αυτές είναι οι αλλαγές που θα ισχύσουν στον Δακτύλιο
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ