Αθήνα-Θεσσαλονίκη χωρίς φόρτιση -Πώς η Ford Mustang Mach-E έκανε το όνειρο πραγματικότητα
ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ / PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ
Τα περίπου 500 χιλιόμετρα της απόστασης που χωρίζουν την Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη εξακολουθούν να αποτελούν μια ξεχωριστή πρόκληση για τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όχι όμως και για την πληθωρική Ford Mustang Mach-E των 294 ίππων.
Από καταβολής... κόσμου, η απόσταση που χωρίζει την Αθήνα από τη Θεσσαλονίκη, τα δύο μεγαλύτερα αστικά κέντρα του υδροκέφαλου ελληνικού κράτους, αποτελεί ένα ξεχωριστό σημείο αναφοράς, ένα ιδιότυπο πεδίο δοκιμής στο οποίο μπορούσε κανείς να βγάλει ασφαλή συμπεράσματα, όχι μόνον για την πρόοδο που σημειώνει στο πέρασμα του χρόνου η χώρα και το οδικό της δίκτυο, αλλά και για την άνεση, την οικονομία, την ασφάλεια ή ακόμα και την ταχύτητα με την οποία μπορείς να διανύσεις τα… διασημότερα 500 χιλιόμετρα τούτης της χώρας.
Η αλήθεια είναι ότι μετά την ολοκλήρωση της παράκαμψης των Τεμπών και του Μαλιακού Κόλπου, το περίφημο «Αθήνα-Θεσσαλονίκη» έπαψε να αποτελεί έναν υψηλής επικινδυνότητας οδηγικό άθλο, μια άσκηση αυτοσυγκράτησης και υπομονής, σημειώνοντας νέα ιστορικά χαμηλά, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στον χρόνο που απαιτείται για τη… διεκπεραίωσή του.
BUY NOW
Όχι πως ο κεντρικός οδικός άξονας της χώρας έχει αποκτήσει τη μορφή που έχουμε ονειρευτεί για την ασφάλτινη ραχοκοκαλιά αυτής της μικρής γωνιάς των Βαλκανίων, ωστόσο, εξαιρουμένων των τεχνικών έργων βελτίωσης και αποκατάστασης του οδοστρώματος, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι ο E65 αγγίζει πλέον τα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα.
Από τη στιγμή, βέβαια, που θα βρεθείς πίσω από το τιμόνι ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου και στην αμήχανη θέση να υπερασπιστείς μια άγνωστη στους περισσότερους τεχνολογία, οι προτεραιότητες αλλάζουν, ο χρόνος κυλά με έναν διαφορετικό ρυθμό και η ταχύτητα αυτομάτως προσαρμόζεται στα όρια που επιβάλλει ο ΚΟΚ και η κοινή λογική.
Με μία ανάσα, αλλά χωρίς φόρτιση
Ήταν Δεκέμβρης του 2021 όταν το carandmotor τόλμησε να συμπληρώσει 24 ώρες στον δρόμο με μια ηλεκτροκίνητη πρόταση, διανύοντας non stop περισσότερα από 1.500 χιλιόμετρα. Μια δοκιμασία για ανθρώπους, «μηχανές» και τις υποτυπώδεις υποδομές φόρτισης του εθνικού δικτύου της χώρας.
Δύο χρόνια μετά το σενάριο επαναλαμβάνεται με την ελπίδα ότι ο βασικός οδικός άξονας αναβαθμίστηκε τουλάχιστον ως προς τις υπηρεσίες που οφείλει να προσφέρει σε όλους εκείνους που θέλησαν να επενδύσουν στο μέλλον της αυτοκίνησης αποτινάσσοντας τον ζυγό των ορυκτών καυσίμων.
Αυτή τη φορά η αποστολή μας φαντάζει πιο εύκολη. Όχι μόνο γιατί το πλάνο αρκείται στο «Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα» αλλά γιατί στα χέρια μας βρίσκεται ένας πέρα από κάθε αμφιβολία ικανότερος συνδυασμός.
Πρόκειται για τη Ford Mustang Mach-E στην έκδοση που συνδυάζει την κίνηση στον έναν από τους δύο άξονες με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου των 91 kWh.
Ο ένας και μοναδικός ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται τοποθετημένος στους πίσω τροχούς εξασφαλίζοντας με αστραπιαία αμεσότητα 294 ίππους και 430 Nm ροπής. Την ίδια στιγμή, οι συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειας υπόσχονται αυτονομία 600 χιλιομέτρων και συνάμα τη δυνατότητα να καλύψεις την απόσταση που χωρίζει την πρωτεύουσα από τη συμπρωτεύουσα με μία ανάσα.
Με μία ανάσα και χωρίς να δοκιμάσεις την τύχη σου σε κάποιον από τους σταθμούς φόρτισης που συναντάς κατά μήκος της Εθνικής Οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, προσφέροντας ανά πάσα στιγμή ένα πολύτιμο «μαξιλαράκι» ασφαλείας.
Ένα ακόμα χρήσιμο εργαλείο στην προσπάθεια να ελαχιστοποιήσεις το άγχος που δημιουργεί η πεπερασμένη αυτονομία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε συνδυασμό με το περιορισμένο δίκτυο φόρτισης είναι το σύστημα πλοήγησης και οι υπολογισμοί ακριβείας που διενεργεί, ενημερώνοντας σε πραγματικό χρόνο για το πόσα χιλιόμετρα μπορείς να διανύσεις και αν τα αποθέματα ενέργειας επαρκούν για να φτάσεις στον τελικό προορισμό σου.
Τα 611 χιλιόμετρα, ως πρώτη ένδειξη αυτονομίας στον ψηφιακό πίνακα οργάνων της Ford Mustang Mach-E σού επιτρέπει να αισιοδοξείς για τη συνέχεια. Μια συνέχεια που δίνεται στην Εθνική Οδό, ήτοι σε ένα περιβάλλον που δεν ευνοεί την επίτευξη της μέγιστης δυνατής αποδοτικότητας.
Μολαταύτα, με την εξωτερική θερμοκρασία να περιορίζει τις όποιες ενεργειακές απώλειες και να καθιστά περιττή τη χρήση κλιματισμού, η Ford Mustang Much-E κρατά πεισματικά ανοιχτό το παράθυρο της επιλογής να συνεχίσεις απρόσκοπτα το ταξίδι σου προς τη συμπρωτεύουσα.
Αθροίζοντας στο σύνολο τα περιττά χιλιόμετρα που προκύπτουν εξαιτίας των φωτογραφικών αναγκών, το «παιχνίδι» αυτομάτως αναβαθμίζεται στη κατηγορία των ντέρμπι. Η αρχική πρόβλεψη άφιξης στη Θεσσαλονίκη με διαθέσιμο το 15% της ενεργειακής χωρητικότητας των μπαταριών, επαναπροσδιορίζεται και πλέον μπροστά σου έχεις ένα αυστηρά μονοψήφιο νούμερο.
Ακόμα και έτσι, βέβαια, η ακρίβεια των ενδείξεων σού επιτρέπει να προσαρμόσεις αναλόγως την πίεση στο δεξί πεντάλ και να απολαύσεις σε ταχύτητες που δεν υπερβαίνουν τα 110 χλμ./ώρα την άνεση και την ασφάλεια που μπορεί να προσφέρει η Mustang Mach-E.
Το ενεργό cruise control σε συνδυασμό με το Lane Centring αναλαμβάνουν τη βρώμικη δουλειά, υποβαθμίζοντας τον ρόλο του οδηγού σε εποπτικό και απογειώνοντας την peace of mind εμπειρία στο αριστερό κάθισμα της ηλεκτροκίνητης Mustang.
Η Mach-E των 294 ίππων έχει χαράξει πορεία και την ακολουθεί πιστά. Η ταχύτητα κίνησης παραμένει σταθερή, η απόσταση από το προπορευόμενο όχημα το ίδιο και η διαρκής διαπραγμάτευση με τα όρια της λωρίδας μοιάζει απολύτως εφικτή με το ελάχιστο δυνατό input από τον χειριστή.
Ο χρόνος κυλά χωρίς να σε φθείρει, τα χιλιόμετρα περνούν χωρίς να σε κουράζουν και η αυτονομία στερεύει χωρίς να αμφισβητεί το ευτυχές τέλος της αποστολής σου. Πέντε ώρες αποδείχθηκαν αρκετές ώστε να περάσεις τις πύλες της Θεσσαλονίκης και με αυτονομία μόλις 22 χιλιομέτρων να αφεθείς στο λυτρωτικό αίσθημα της επαναφόρτισης.
Η ισχύς φόρτισης που υποστηρίζει η Mustang Mach-E φτάνει τα 150 kW, ωστόσο, ακόμα και σε έναν ταχυφορτιστή 50 kW δεν θα χρειαστείς περισσότερη από μιάμιση ώρα ώστε να ανακτήσεις το 70%-80% της ενεργειακής χωρητικότητας των μπαταριών.
Ο δρόμος της επιστροφής
Μετά τη σύντομη αλλά αναζωογονητική περιπλάνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης , το ρύγχος της Ford Mustang Mach-E σημαδεύει ξανά τον νότο. Πριν επιστρέψεις στο αριστερό της κάθισμα, αρκούν μερικά λεπτά ώστε να χαράξεις τη στρατηγική και τη διαδρομή που πρόκειται να ακολουθήσεις μέσα από την εφαρμογή Ford Pass, η οποία σου προσφέρει απομακρυσμένη πρόσβαση σε πληροφορίες και λειτουργίες του αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα μπορείς μέσα από ένα smartphone να γνωρίζεις ανά πάσα στιγμή την κατάσταση φόρτισης του αυτοκινήτου ή να ενεργοποιήσεις το σύστημα κλιματισμού, όσο αυτό παραμένει συνδεδεμένο στον σταθμό φόρτισης ώστε να ψύξεις ή να θερμάνεις την καμπίνα χωρίς να περιορίσεις τη διαθέσιμη αυτονομία.
Το σημαντικότερο όλων, ωστόσο, είναι ότι μπορείς να γνωρίζεις με απόλυτη ακρίβεια αν και πού θα χρειαστεί να φορτίσεις ώστε να φτάσεις στον προορισμό σου με τη μικρότερη δυνατή χρονική καθυστέρηση.
Το πλάνο της επιστροφής είναι διαφορετικό, καθώς εξαντλώντας και το τελευταίο παραθυράκι του νόμου, σε ό,τι αφορά στη μέγιστη επιτρεπτή ταχύτητα κίνησης, η φόρτιση πριν πέσει η καρό σημαία θεωρείται δεδομένη.
Και προκαθορισμένη από την εφαρμογή Ford Pass, η οποία μεταφέρει όλα τα δεδομένα στο σύστημα πλοήγησης της Ford Mustang Mach-E δίνοντας το πράσινο φως. Αν τα έργα δεν υπήρχαν να οριοθετήσουν τον ρυθμό, τότε το Θεσσαλονίκη-Αθήνα με μια στάση της τάξης των 10-15 λεπτών στον ταχυφορτιστή των 180 κW της Λαμίας θα μπορούσε κάλλιστα να ολοκληρωθεί σε χρόνο μικρότερο των 5 ωρών.
Το πόσο μικρότερος θα μπορούσε να αποδειχθεί ο χρόνος της διαδρομής επαφίεται περισσότερο στη διάθεσή σου να ρισκάρεις με ένα τσουχτερό πρόστιμο και λιγότερο στην αυτονομία που εξασφαλίζουν τα 91 kWh των μπαταριών.
Η «τελική» της Ford Mustang Mach-E των 294 ηλεκτρικών ίππων και των 430 Nm ροπής περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ./ώρα και οι περισσότεροι γνωρίζουν πόσο εύκολα, σχεδόν ασυναίσθητα, μπορείς να βρεθείς σε αυτές τις ταχύτητες.
Το καλοζυγισμένο πλαίσιο «κρύβει» όχι μόνο το πραγματικό μέγεθος αλλά και το βάρος ενός SUV 4,7 μέτρων και 2,3 τόνων, ενώ το γενναιόδωρο προφίλ των ελαστικών της δικίνητης έκδοσης ταιριάζει γάντι στην ελληνική άσφαλτο, καθιστώντας τις αντιδράσεις της ανάρτησης ακόμα πιο «φιλικές».
Με το ψηφιακό ταχύμετρο σχεδόν καρφωμένο στο καθόλα νόμιμο 130 χλμ./ώρα, η μέση κατανάλωση ενέργειας εγκαταλείπει την ασφάλεια και τη θαλπωρή των 17 kWh/100 χλμ., για να την ξαναβρεί μόλις το σταμάτα-ξεκίνα στο ποτάμι της οργής (βλέπε Κηφισός) δώσει στο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης της Mustang Mach-E την ευκαιρία να ανακτήσει τη χαμένη -κινητική- ενέργεια.
Τέλος καλό, όλα ηλεκτρικά
Αν το Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα αποτελεί την απόλυτη πρόκληση για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη χώρα μας, τότε η Ford Mustang Mach-E απέδειξε στην πράξη ότι δεν έχει να φοβηθεί τίποτα σε μια διαδρομή που έχει μεν εναρμονιστεί με τα δυτικοευρωπαϊκά στάνταρ, εξασφαλίζοντας το απαραίτητο αίσθημα ασφάλειας, δεν διαθέτει ωστόσο την απαραίτητη υποδομή ώστε να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που προσφέρει η καλπάζουσα τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης.
Οι ταχυφορτιστές των 50 kW κατά μήκος του E75 είναι και θα πρέπει να θεωρούνται απαρχαιωμένοι και το παράδειγμα της μονάδας των 180 kW της Λαμίας, ως το μοναδικό στον βασικό άξονα της χώρας, στέκεται εκεί για να αναδείξει τον δρόμο που πρέπει δίχως καθυστέρηση να ακολουθηθεί ώστε να τελειώσει μια και καλή η συζήτηση για το αν μια πρόταση, όπως η Ford Mustang Mach-E, μπορεί να ανταποκριθεί ακόμα και στον φαινομενικά κόντρα ρόλο του αεικίνητου ταξιδευτή.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας: ηλεκτροκινητήρας 294 PS, 430 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 7,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 180 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 17,3 kWh/100 χλμ., 0 g/km
Αυτονομία (WLTP): 600 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 98,7 kWh (91 kWh ωφέλιμη)
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.713/1.881/1.625 χλστ., 2.984 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.235 κιλά
Χώρος αποσκευών: 402 λτ. (+81 λτ. εμπρός)
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 67.769 ευρώ / 0 ευρώ