Η Volkswagen επεκτείνει την οικογένεια των ηλεκτρικών προτάσεών της με ένα αντισυμβατικό van, το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει τον φυσικό διάδοχο του θρυλικού «Bulli».
«Τα πιο όμορφα πράγματα σε αυτή τη ζωή ξεκινούν με ένα χαμόγελο». Με αυτό το αξίωμα, αποτυπωμένο στις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματός του και τη νεορετρό αισθητική του, το ID. Buzz -το νέο και ενδεχομένως το εμβληματικότερο μέλος στην οικογένεια ηλεκτρικών μοντέλων της Volkswagen- επιχειρεί να αντιταχθεί στην κοινή πρακτική που θέλει το συναίσθημα να υποτάσσεται στη ψυχρή-γερμανική λογική.
Πρόκειται για ένα κλασικό van, από εκείνα που δύσκολα θα μπορούσαν να διεκδικήσουν μια θέση στην καθημερινότητά σας, ωστόσο, η εικόνα του και οι εγκεφαλικές συνάψεις που αυτή ενεργοποιεί είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα σας βάλουν σε δεύτερες σκέψεις.
BUY NOW
Η ιδέα της δημιουργίας του ID. Buzz που βλέπετε σήμερα στις οθόνες σας γεννήθηκε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, και μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της πρωτότυπης εκδοχής του το 2017 ήταν πλέον σαφές ότι η Volkswagen θα επιχειρούσε, αργά ή γρήγορα, να αναβιώσει τον θρύλο του περίφημου T2 ή αν προτιμάτε του Bulli.
Ενός αρχετυπικού van που από ήρωας της καθημερινότητας και της προσπάθειας αναδόμησης μιας χώρας και μιας ηπείρου, μετατράπηκε τη δεκαετία του 1960 σε κεντρικό σύμβολο ενός παγκόσμιου κινήματος αμφισβήτησης του κατεστημένου.
Ένα σύγχρονο παιδί των λουλουδιών
Μολονότι οι αναφορές στο επαναστατικό παρελθόν που κουβαλά στις πλάτες του ID. Buzz είναι σαφείς, εν έτη 2023 στοιχεία όπως τα κυκλικά φωτιστικά σώματα, το διαιρούμενο παρμπρίζ και οι μεταλλικοί προφυλακτήρες δεν θα μπορούσαν για πολλούς και διαφορετικούς λόγους να ενταχθούν στις σχεδιαστικές επιλογές της Volkswagen.
Πέρα, λοιπόν, από τη νοσταλγική διχρωμία του αμαξώματος, φόρος τιμής στο Volkswagen T2 του 1950 αποτελεί και το μεγαλοπρεπές έμβλημα της γερμανικής φίρμας που κοσμεί τόσο το μπροστινό όσο και το πίσω τμήμα του νεόκοπου ID. Buzz.
Κατά τα άλλα, οι σχεδιαστές στο εξωτικό Wolfsburg δεν φαίνεται να κόπιασαν ιδιαίτερα για την ολοκλήρωση του project. Με τους τροχούς ακροβολισμένους στις τέσσερις γωνίες του αμαξώματος, τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και έντονες ακμές ενός boxy αμαξώματος, το ID. Buzz πήρε και τις τελευταίες υπογραφές για να περάσει στη γραμμή παραγωγής, έχοντας ήδη προσθέσει στο βιογραφικό του τις εξαιρετικές αεροδυναμικές επιδόσεις του και την εξίσου αποδοτική αξιοποίηση των ούτως ή άλλως επιβλητικών διαστάσεών του.
Για του λόγου το αληθές, το μήκος του ID. Buzz ξεπερνά τα 4,7 μέτρα, ωστόσο, ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι τόσο το ύψος όσο και το πλάτος φλερτάρουν με τα 2 μέτρα.
Η αίσθηση ότι το νέο van της Volkswagen είναι μεγαλύτερο απ’ όσο οι φωτογραφίες άφηναν, μέχρι σήμερα, να εννοηθεί πως είναι σε ακολουθεί και μετά την επιβίβαση-αναρρίχηση στη θέση του οδηγού.
Το πρώτο πράγμα, λοιπόν, που πρόκειται να διαπιστώσεις είναι ότι κάθεσαι ψηλά, τόσο ψηλά που τα κάθε λογής SUV που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους μοιάζουν από κάθε άποψη και οπτική… μικρά.
Το δεύτερο συμπέρασμα σχετίζεται με την επιλογή της Volkswagen να ακολουθήσει κατά γράμμα τις ήδη γνωστές σχεδιαστικές και εξοπλιστικές πρακτικές της, μεταφέροντας αυτούσια στο πιλοτήριο του ID. Buzz στοιχεία όπως διακόπτες, χειριστήρια και ψηφιακές οθόνες.
Το πλεονέκτημα σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι δεν θα χρειαστείς χρόνο ώστε να προσαρμοστείς σε ένα λίγο-πολύ γνώριμο περιβάλλον «χρήστη», μολονότι η αφόρητα συντηρητική προσέγγιση των Γερμανών ως προς τη σχεδίαση του cockpit του ID. Buzz αφήνει ανικανοποίητη την ανάγκη δημιουργίας ενός λιγότερο προβλέψιμου οικοσυστήματος.
Αναζητώντας το ποιοτικό αποτύπωμα του θαλάμου επιβατών, με δεδομένο ότι το σύνολο των πλαστικών που καλύπτουν τις επιφάνειες του ταμπλό είναι σκληρά, η εικόνα είναι εξαιρετική. Στο αυτοκίνητο της δοκιμής το φινίρισμα άγγιξε την τελειότητα, όχι όμως και η συναρμογή, βλέποντας ένα από τα πλαστικά τμήματα να μην εφαρμόζει την ίδια συνέπεια και ακρίβεια κατά μήκος του ταμπλό.
Κατά τα λοιπά, οι εύκολα προσβάσιμες θήκες για μικροαντικείμενα προσθέτουν κρίσιμους πόντους στον τομέα της εργονομίας, ενώ οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες ενισχύουν το αίσθημα της ευρυχωρίας και προσφέρουν απρόσκοπτη ορατότητα προς όλες τις πλευρές.
Την πρόσβαση στην πίσω σειρά καθισμάτων εξασφαλίζουν οι δύο ηλεκτρικά συρόμενες πόρτες -μία σε κάθε πλευρά- καθιστώντας την είσοδο και την έξοδο από τον θάλαμο επιβατών του ID. Buzz «παιχνιδάκι».
Σε ό,τι αφορά αυτά καθ’ αυτά τα πίσω καθίσματα, παρότι συρόμενα δεν είναι πλήρως ανεξάρτητα μεταξύ τους, ακολουθώντας την κοινή πρακτική του «40:60» που συναντάς και σε μια συμβατική πρόταση.
Μειονέκτημα θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς και το σχετικά μικρό πλάτος του, το οποίο μάλλον δεν προσφέρεται για τη φιλοξενία τριών ενηλίκων, ενώ συμβιβασμοί θα προκύψουν και από την παρουσία δύο παιδικών καθισμάτων.
Τουναντίον, ο χώρος αποσκευών με αφετηρία τα 1.121 λίτρα και τελικό προορισμό τα 2.205 λίτρα καθιστούν τη σύγκριση με οποιονδήποτε άλλο τύπο αμαξώματος επιβατικού οχήματος περιττή.
Η ηλεκτρική του ταυτότητα
To ID. Buzz αποτελεί ισότιμο μέλος της οικογένειας ηλεκτρικών μοντέλων της Volkswagen έχοντας γαλουχηθεί με τις ίδιες ακριβώς τεχνολογικές αξίες. Ειδικότερα το ID. Buzz βασίζεται σε εκείνη την πλατφόρμα που οι Γερμανοί εξέλιξαν με σκοπό να δημιουργήσουν μια πλήρη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων, έχοντας γίνει γνωστή με την κωδική ονομασία MEB και με την ιδιομορφία της φιλοξενίας του ηλεκτρικού μοτέρ στον πίσω-κινητήριο άξονα.
Στην περίπτωση του ID. Buzz έχουμε να κάνουμε με έναν κινητήρα απόδοσης 204 ίππων και 310 Nm ροπής, ο οποίος εξασφαλίζει ότι οι περίπου 2,5 τόνοι του αυτοκινήτου θα επιταχύνουν από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 10,2 δευτερόλεπτα.
Κρισιμότερη, πέρα από κάθε αμφιβολία, είναι η τιμή της αυτονομίας, η οποία χάρη στις μπαταρίες ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 77 kWh, κυμαίνεται στον κύκλο δοκιμών WLTP μεταξύ 402 και 423 χιλιομέτρων.
Η δυνατότητα φόρτισης με τη μέγιστη ισχύ των 170 kW σε ταχυφορτιστή DC αποτελεί ένα ακόμα προσόν του ID. Buzz, ενώ σε AC (για π.χ. σε κάποιο wallbox) ο ρυθμός φόρτισης είναι τα 11 kW ανά ώρα.
Επί το έργον
Το ID. Buzz είναι αυτό ακριβώς που δείχνει και η εικόνα του. Ένα πενταθέσιο, στην προκειμένη περίπτωση, καθαρόαιμο van που μετέβη με απόλυτη επιτυχία στην εποχή του ηλεκτρισμού, αφήνοντας οριστικά πίσω του -ως γλυκιά ανάμνηση- το… αμαρτωλό-θερμικό παρελθόν του.
Οφείλεις, λοιπόν, να σεβαστείς τις ιδιαιτερότητες που προκύπτουν κυρίως από το μέγεθος και το βάρος, να αποδεχθείς ότι η απόσταση που σε χωρίζει από το έδαφος αγγίζει τα όρια της… υψοφοβίας αλλά και ότι από τη θέση του οδηγού δεν μπορείς να αντιληφθείς που πραγματικά τελειώνει το ρύγχος του αμαξώματος και να πορευθείς δίχως φόβο και πάθος.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ID. Buzz δεν πρόκειται να σε απογοητεύσει καθώς όχι μόνον πραγματοποιεί όσα υπόσχεται αλλά σε αρκετές περιπτώσεις υπερβαίνει τις υψηλές προσδοκίες σου.
Ευέλικτο, παρά τον όγκο και το βάρος, με κύκλο στροφής που φτάνει μόλις τα 11,09 μέτρα δεν θα κάνει τη ζωή σου πιο δύσκολο από όσο ήδη είναι μέσα στην πόλη, μετριάζοντας ευθύς εξαρχής τις όποιες ενστάσεις για την αδυναμία σου να ορίσεις την αρχή και το τέλος του αμαξώματος.
Εξαιρετική αποδεικνύεται και η λειτουργία της ανάρτησης, προσπερνώντας τους τροχούς των 20 ιντσών και το 50άρι προφίλ των ελαστικών καθώς και το γεγονός ότι η ελληνική άσφαλτο δεν συγχωρεί λάθη σε επίπεδο setup, τιμωρώντας επιδεικτικά εκείνον που θα επιδείξει υπερβάλλοντα ζήλο.
Με γόνατα McPherson στον μπροστινό άξονα και πολλαπλούς συνδέσμους στον πίσω, το ID. Buzz περνά ονειρικά πάνω από κακοτεχνίες κι άλλα… στραβά των ελληνικών δρόμων, κρύβοντας περίτεχνα το βάρος του.
Ναι, οι 2,5 τόνοι κάνουν αισθητή την παρουσία τους με τους τροχούς υπό γωνία και σε έναν πιο σβέλτο ρυθμό, ωστόσο, κανείς νοήμων οργανισμός σε τούτο τον πλανήτη δεν θα θελήσει να φτάσει στα άκρα με ένα επιβατικό και δη ηλεκτρικό van.
Επιλέγοντας, άλλωστε, το Eco μέσα από το πρόγραμμα διαχείρισης και έναν πιο χαλαρό τρόπο οδήγησης μόνο κερδισμένος μπορείς να βγεις βλέποντας την υπολειπόμενη αυτονομία να ανθίσταται και τη μέση κατανάλωση ενέργειας να πέφτει κάτω από τη μέση-τυποποιημένη τιμή των 20,5-21,7 kWh/100 χλμ., φτάνοντας έως και τα 18 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Αντί συμπεράσματος
Το είδος -βλέπε van- και ο a priori «ημιεπαγγελματικός» χαρακτήρας του ID. Buzz το μετατρέπουν αυτομάτως σε μια εξωτική επιλογή για έναν ιδιώτη. Με δεδομένο μάλιστα ότι η τιμή εκκίνησης ανέρχεται στα 66.500 ευρώ για τη βασική έκδοση και στα 70.500 ευρώ για την έκδοση Plus της δοκιμής μας, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα για εκείνον που θα θελήσει να αντικαταστήσει το συμβατικό του αυτοκίνητο με το εξαιρετικό στους περισσότερους τομείς ID. Buzz.
Το μόνο σίγουρο, πάντως, είναι ότι οι τολμηροί δεν θα απογοητεύουν και δεν θα μετανιώσουν τη μετάβαση σε μια νέα εποχή, αλλάζοντας με αφορμή το πολυτάλαντο ID. Buzz στάση και τρόπο ζωής.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας ηλεκτρικός, 204 PS, 204 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 10,2 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 145 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Αυτονομία (WLTP): 423 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 77 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.712/1.987/1.927 χλστ., 2.989 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.471 κιλά
Χώρος αποσκευών: 1.121-2.205 λτ.
Τιμή: 66.500 ευρώ