Δοκιμάζουμε το CUPRA Formentor VZ e-Hybrid 245 PS

CUPRA Formentor VZ

Το ισχυρότερο plug-in υβριδικό CUPRA Formentor έρχεται για να προσφέρει σπορ επιδόσεις και οδικά χαρακτηριστικά, σε συνδυασμό με καθημερινή «ηλεκτρική» οικονομία κίνησης.

Η έλευση του Formentor στη γκάμα της CUPRA το 2021 είχε ως αποτέλεσμα η νεότευκτη σπορ και πολυτελής μάρκα του Volkswagen Group να αυξήσει σημαντικά τα νούμερα των πωλήσεών της. Και αυτό συνέβη κυρίως γιατί σε αντίθεση με το Leon που υπήρχε ήδη στη γκάμα και το γνωρίζουμε από την παρουσία του στη SEAT, το Formentor είναι ένα μοντέλο που εξελίχθηκε και προσφέρεται αποκλειστικά ως «CUPRA», τοποθετείται στην πιο εμπορική πορεία των SUV, ενώ επιπλέον είναι και το αυτοκίνητο εκείνο που ανοίγει το δρόμο για τη νέα σειρά μοντέλων της εταιρείας –Διαβάστε εδώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αλλά δεν είναι μόνο αυτά, αφού το Formentor έχει και μια σειρά από άλλα πλεονεκτήματα όπως είναι το μυώδες 4πορτο κουπέ-SUV αμάξωμά του, η πολύ καλή ποιότητα κατασκευής στο εσωτερικό του, αλλά και τα σπορτίφ οδικά και οδηγικά χαρακτηριστικά από την αρχική κιόλας έκδοση 1,5 TSI των 150 ίππων –Δείτε εδώ τη δοκιμή.

Πατώντας πάνω σε όλα αυτά, από τις αρχές του έτους η CUPRA ενίσχυσε τις επιλογές συστημάτων κίνησης του Formentor και πλέον υπάρχει μια πλήρη γκάμα εκδόσεων βενζίνης, diesel και plug-in υβριδικές. Στο τελευταίο κομμάτι, το Formentor VZ της δοκιμής μας με τους 245 ίππους ισχύος, είναι και αυτό που θα απευθυνθεί στο κοινό εκείνο που αναζητά τις γρήγορες επιδόσεις, όμως θέλει να τις συνδυάσει με τα νεότερα πλεονεκτήματα οικονομίας της hi-tech ηλεκτροκίνησης.

Σχεδίαση «Formentor» με έξτρα σπορτίφ νότες σε αμάξωμα και εσωτερικό

CUPRA Formentor VZ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η έκδοση VZ e-Hybrid του Formentor διατηρεί το όμορφο και μυώδες 4πορτο-κουπέ SUV αμάξωμα του μοντέλου της CUPRA, τονίζοντάς το με κάποιες έξτρα σπορτίφ πινελιές. Ξεχωρίζουμε τις πανέμορφες 19άρες ζάντες αλουμινίου, αλλά και τις «χάλκινες» λεπτομέρειες στον εμπρός και πίσω προφυλακτήρα, που ταιριάζουν με του ίδιου χρώματος λογότυπα της CUPRA. Οι πιο παρατηρητικοί ίσως αντιληφθούν και τη μείωση κατά 10 χλστ. του συνολικού ύψους του αυτοκινήτου.

CUPRA Formentor VZ

Στο εσωτερικό, η CUPRA προσφέρει τα καλύτερα εξοπλιστικά «καλούδια» που διαθέτει στη φαρέτρα της, όπως είναι ο πλήρως διαμορφώσιμος ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών, η μεγαλύτερη οθόνη των 12 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων στο κέντρο της κονσόλας, αλλά και τα όμορφα μπάκετ εμπρόσθια καθίσματα με το «φιξ» προσκέφαλο και την βελτιωμένη πλευρική στήριξη. Όπως συμβαίνει και στο εσωτερικό των υπολοίπων Formentor, έτσι και εδώ η ποιότητα των υλικών είναι εξαιρετική, ενώ την όλη ατμόσφαιρα αναβαθμίζουν τα ημιδερμάτινα καθίσματα με τις χάλκινες ραφές, τις οποίες συναντούμε και στο μαλακό πλαστικό του ταμπλό, αλλά και στο εσωτερικό των θυρών. Ο κινητήρας παίρνει μπρος από το κουμπί που βρίσκεται μπροστά από τον λεπτό και μικρό σε διαστάσεις επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου, με τον οδηγό να κάθεται σε μια πολύ καλή θέση οδήγησης –από τις καλύτερες της κατηγορίας και χαμηλότερη από ό,τι συνήθως σε SUV – έχοντας στα χέρια του ένα πλήρους ρυθμίσεων τιμόνι με επίπεδο κάτω τμήμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Formentor VZ

Η συνολική εργονομία των διαφόρων χειριστηρίων είναι πολύ καλή, αν και απαιτείται κάποιος χρόνος εκμάθησης για τη διάταξη του μενού του συστήματος πολυμέσων, ενώ μας έλειψε και ένας περιστροφικός διακόπτης (ροδέλα) για τη μείωση της έντασης του ήχου (εκτός της ροδέλας πάνω στο τιμόνι, υπάρχει ένα touch μικρό πάνελ κάτω ακριβώς από την οθόνη που δεν φωτίζεται όμως τη νύχτα).

CUPRA Formentor VZ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θήκες για μικροαντικείμενα υπάρχουν πάντως στο εσωτερικό του Formentor, ενώ σε αυτή που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας μπορεί κανείς να φορτίσει ασύρματα smartphone. Πολύ καλοί παραμένουν οι χώροι για τα πόδια, τα κεφάλια και τους ώμους των επιβατών στο πίσω κάθισμα – ένα πλεονέκτημα πρακτικότητας για το Formentor. Ο χώρος αποσκευών από την άλλη, λόγω της παρουσίας της μπαταρίας για το υβριδικό σύστημα κίνησης, μειώνει αισθητά τον όγκο του πορτ-μπαγκάζ στα 345 λίτρα από 450 λίτρα στα υπόλοιπα Formentor, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες τουλάχιστον 2 επιβατών.

Υβριδική καρδιά, με καθημερινή οικονομία και πολύ καλές επιδόσεις

CUPRA Formentor VZ

To plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης του CUPRA Formentor VZ το γνωρίζουμε από το CUPRA Leon. Χρησιμοποιεί για την κίνησή του τον 1,4 λίτρων 4κύλινδρο turbo κινητήρα βενζίνης των 150 ίππων του VW Group, ο οποίος συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων και μια μπαταρία ιόντων λιθίου 12,8 kWh. Το κιβώτιο είναι αυτόματο με 6 σχέσεις. Η συνδυαστική απόδοση του υβριδικού συστήματος αγγίζει τους 245 ίππους και η ροπή φθάνει στα 400 Nm – νούμερα τα οποία χαρίζουν γρήγορες επιδόσεις στο Formentor (0-100 χλμ./ώρα σε 7,0 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 210 χλμ./ώρα).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
CUPRA Formentor VZ

Στην πράξη και μέσα στην πόλη, το Formentor ξεκινά να λειτουργεί αθόρυβα και μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα, με τον βενζινοκινητήρα να εμπλέκεται όταν απαιτηθεί παραπάνω ισχύ με τον οδηγό. Βέβαια, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει και το mode με κίνηση μόνο με ηλεκτρισμό, που θα του χαρίσει περί τα 45 χιλιόμετρα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης μέσα στην πόλη και λιγότερα στην εθνική οδό. Η μπαταρία δεν φθάνει ποτέ στο «0» της ενέργειάς της αφού μέσα στην πόλη παίρνει ισχύ από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση και επιβράδυνση, ενώ εκτός πόλης μπορεί να φορτίσει και από τον βενζινοκινητήρα. Ο οδηγός μέσω της κεντρικής οθόνης ορίζει το κατώτερο επίπεδο ενέργειας της μπαταρίας και το σύστημα φροντίζει να τη διατηρεί πάντα σε αυτό.

CUPRA Formentor VZ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στο πεδίο της απόδοσης, υπάρχουν 3 διαθέσιμα προγράμματα, τα Comfort, Sport και CUPRA (+1, διαμορφώσιμο, Individual), που αλλάζουν την απόκριση του μοτέρ, ενώ ειδικά στο CUPRA μέσω αντηχείου προσφέρεται και ένας πιο σπορ ήχος μέσα στην καμπίνα. Με το CUPRA σε ισχύ ο οδηγός απολαμβάνει όλες τις δυνατότητες του συστήματος, με τον ηλεκτροκινητήρα να προσφέρει το απαραίτητο «Boost» ισχύος όταν απαιτείται και παράλληλα να βοηθά το αυτοκίνητο να φθάσει στην τελική του ταχύτητα (όταν η μπαταρία δεν είναι φορτισμένη, η τελική ταχύτητα μειώνεται κατά 10 περίπου χλμ/ώρα). Στο πεδίο της κατανάλωσης, μέσα στην πόλη και εφόσον ο οδηγός φροντίζει να φορτίζει την μπαταρία (στάνταρ παρέχεται καλώδιο για φόρτιση σε οποιαδήποτε πρίζα σούκο), τότε μπορεί καθημερινά να χρησιμοποιεί μόνο το ηλεκτρικό μοτέρ και να έχει πολύ χαμηλές χρεώσεις. Σε περίπτωση τώρα ταξιδιού και εφόσον η ενέργεια της μπαταρίας φθάσει στο 1%, τότε μια μέση κατανάλωση 8,1 με 8,3 λτ./100 χλμ. είναι η πραγματική. Εντός πόλης σε αυτή την περίπτωση υπολογίστε περί τα 6,0 με 6, λτ./100 χλμ., αφού η ανάκτηση πέδησης δίνει ενέργεια στην μπαταρία επιτρέποντας έτσι και την περιστασιακή εμπλοκή του ηλεκτρικού μοτέρ.

Δυναμικό και σπορ, με επιπλέον αποτελεσματική άνεση

CUPRA Formentor VZ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το CUPRA Formentor VZ e-Hybrid στο δρόμο χαρακτηρίζεται από τα σπορτίφ οδικά χαρακτηριστικά, που τονίζουν την οδηγική ευχαρίστηση. Από τη χαμηλή –για υπερυψωμένο αυτοκίνητο – θέση οδήγησης, τα σπορτίφ καθίσματα και το σπορ τιμόνι κιόλας, ο οδηγός λαμβάνει τα πρώτα μηνύματα ότι έχει στα χέρια του ένα… σπιρτόζικο αυτοκίνητο, ενώ και στη συνέχεια, στο ταξίδι του στην εθνική ή ακόμη περισσότερο, σε ένα δρόμο με στροφές, του αποκαλύπτει τις πραγματικές δυνατότητές του. Το μυστικό, εκτός από το έτσι κι αλλιώς πολύ καλό στήσιμο που έχει σε όλες τις εκδόσεις του το Formentor, κρύβεται πίσω από την παρουσία ρυθμιζόμενης ανάρτησης, η οποία στην πιο σπορ ρύθμισή της φροντίζει ώστε να περιορίζει σημαντικά τις κλίσεις του αμαξώματος και να μεγιστοποιεί την πρόσφυση. Επίσης, η CUPRA έχει «προικίσει» και με άλλα σπορ στοιχεία το Formentor VZ e-Hybrid, όπως είναι το εξαιρετικό τιμόνι με τη μεταβαλλόμενη υποβοήθηση, τα μεγαλύτερα φρένα με δίσκους 340 χλστ. εμπρός και 310 χλστ. πίσω, αλλά και τα χαμηλού προφίλ «40άρια» ελαστικά με τις 19άρες ζάντες.

CUPRA Formentor VZ

Στην καθημερινή οδήγηση η επιλογή του «Comfort» στη ρυθμιζόμενη ανάρτηση εξασφαλίζει πολύ καλή απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος, χωρίς το Formentor να κουράζει τους επιβάτες του. Εκτός πόλης και στην εθνική, η σταθερότητα είναι εξαιρετική όποιο οδηγικό mode έχει επιλεγεί και σε όποια θέση βρίσκεται η ανάρτηση, ενώ οι πλευρικοί άνεμοι δεν επηρεάζουν την κατευθυντικότητα του οχήματος. Λίγος παραπάνω είναι ο αεροδυναμικός θόρυβος από τους καθρέπτες, χωρίς όμως να ενοχλεί. Βγαίνοντας τώρα σε μια στριφτερή διαδρομή, η επιλογή του «CUPRA» στα οδηγικά προφίλ ορίζει και την περαιτέρω αύξηση των επιπέδων της πρόσφυσης και της ουδετερότητας του αυτοκινήτου, που επιτρέπει πολύ γρήγορα περάσματα. Η υποστροφή υπέρνικάτε άμα τη γεννέσει της και μόνο σε πολύ γρήγορους ρυθμούς μπορεί να εξελιχθεί σε ευχάριστη τάση υπερστροφής (λόγω και του έξτρα βάρους από την μπαταρία), που είναι όμως και πάλι πλήρως ελεγχόμενη από τον οδηγό. Σε κάθε περίπτωση, το Formentor VZ e-Hybrid αποκαλύπτει ένα συνολικά πολύ ευχάριστο και σπορτίφ οδικό και οδηγικό χαρακτήρα, που ταιριάζει έτσι κι αλλιώς απόλυτα στη σπορ και δυναμική υπόσταση της ίδιας της CUPRA.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συμπέρασμα

CUPRA Formentor VZ

Το Formentor είναι έτσι κι αλλιώς ένα πολύ καλό μικρομεσαίο 4πορτο κουπέ-SUV μοντέλο όπως έχουμε διαπιστώσει και κατά τη δοκιμή της αρχικής του έκδοσης με τους 150 ίππους. Το plug-in υβριδικό VZ των 245 ίππων, με τιμή 41.690 ευρώ και πολύ καλό εξοπλισμό, δεν μένει απλά σε αυτό το χαρακτηριστικό, αλλά το διανθίζει με την πετυχημένη ιδιαιτερότητα του συνδυασμού του σπορ με την «ηλεκτρική» οικονομία, προσφέροντας έτσι στον κάτοχό του ένα πραγματικά χαμηλό κόστος κίνησης στην πόλη, χωρίς όμως να βάζει στην άκρη στοιχεία όπως είναι οι γρήγορες επιδόσεις και η σπορ οδική συμπεριφορά, τα οποία παρέχονται απλόχερα κάθε φορά που ο ίδιος θελήσει να ξεφύγει από τα άγχη της καθημερινότητάς του.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας βενζίνης: 1.395 κ.εκ., 150 PS/5.000-6.000 σ.α.λ., 250 Nm/1.550-3.500 σ.α.λ.
Ηλεκτροκινητήρας: 116 PS, 330 Nm
Συνδυαστική ισχύς: 245 PS, 400 Nm
Μετάδοση: Αυτόματο 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 7,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 210 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: από 1,4 λτ./100 χλμ., από 31 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.450/1.839/1.510 χλστ., 2.680 χλστ. Μεταξόνιο
Βάρος: 1.699 κιλά
Χώρος αποσκευών: 345 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 41.690 ευρώ -0 ευρώ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ