Με τον νεορετρό χαρακτήρα του και ένα άκρως αποτελεσματικό υβριδικό σύνολο στη φαρέτρα του, το Fiat 600 ψάχνει απαντήσεις στο σήμερα, προσφέροντας λύσεις σε εκείνους που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν καχύποπτα το εν εξελίξει φαινόμενο της ηλεκτροκίνησης.
Αν υπάρχει ένας κατασκευαστής που γνωρίζει, καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο, την τέχνη της δημιουργίας ενός αφοπλιστικά γοητευτικού αυτοκινήτου πόλης αυτή είναι η Fiat. Μια αυτοκινητοβιομηχανία που μεγαλούργησε για περισσότερο από μισό αιώνα, αξιοποιώντας το φυσικό προτέρημα των μικρών και κατά κανόνα προσιτών αυτοκινήτων να καλύπτουν πολλές και διαφορετικές ανάγκες έναντι ενός… ευτελούς, στις περισσότερες των περιπτώσεων, αντιτίμου.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που ανατρέξει κανείς στη σύγχρονη ιστορία της ιταλικής φίρμας, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συναντήσει προτάσεις που άφησαν το δικό τους στίγμα στο ευρωπαϊκό αυτοκινητικό στερέωμα. Προτάσεις που μας απασχολούν ακόμα και σήμερα, έχοντας κερδίσει, μέσα από την… προσφιλή στις ημέρες μας διαδικασία της αναβίωσης, μια δεύτερη ευκαιρία στη ζωή.
BUY NOW
Πιο χαρακτηριστικό και πιο επιτυχημένο παράδειγμα αυτής της πρακτικής αποτελεί το γνωστό στους περισσότερους Fiat 500, δημιουργώντας το μακρινό 2007 μια νέα οικογένεια μοντέλων, στην οποία σήμερα έρχεται να προστεθεί το ανάλογο σε ύφος 600.
Με διαστάσεις που παραπέμπουν στα 500L και 500X, το νέο Fiat 600 σπάζει το φράγμα των 4 μέτρων και ταυτόχρονα τα στεγανά ενός κλασικού city car. Βέβαια, πέρα από την πρόθεση του Fiat 600 να δραστηριοποιηθεί στα ανώτερα… στρώματα του B-Segment, εξίσου διακριτή είναι και η διάθεσή του να διεκδικήσει το τίτλο του crossover, συνδυάζοντας χαρακτηριστικά όπως η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τα απαραίτητα σε αυτές τις περιπτώσεις σκουρόχρωμα προστατευτικά αμαξώματος.
Κατά αυτόν τον τρόπο και με τον νεορετρό σχεδιασμό των επιφανειών του αμαξώματος να συντηρούν διακριτικά έναν νοσταλγικό τόνο, το Fiat 600 καταφέρνει να ξεχωρίσει ανάμεσα στις λιγότερο ή περισσότερο αδιάφορες προτάσεις της κατηγορίας του.
Χωρίς να προκαλεί, το Fiat 600 τραβάει τα βλέμματα των περαστικών, παίζοντας, τουλάχιστον στην... εναρκτήρια-κορυφαία έκδοση La Prima, και το «χαρτί» του πληθωρικού σε κάθε επίπεδο εξοπλισμού.
Πλην του προαιρετικού μεν, χαρακτηριστικού δε χρώματος Azzurio Cielo που ντύνει τις επιφάνειες του αμαξώματος, ενδεικτική της εξοπλιστικής… υπερβολής στην οποία έχει επιδοθεί το Fiat 600 La Prima είναι οι απαστράπτουσες, ελέω diamond cut φινιρίσματος, ζάντες των 18 ιντσών.
Χωρίς, λοιπόν, να μπαίνει στον πειρασμό της premium ματαιοδοξίας, το Fiat 600 υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις που δικαιούται να εγείρει κανείς έχοντας απέναντί του έναν τυπικό εκπρόσωπο της κατηγοράς των B-SUV.
Ναι μεν τα πλαστικά που καλύπτουν τις επιφάνειες του ταμπλό είναι σκληρά, ωστόσο, το ικανοποιητικό φινίρισμα σε συνδυασμό με την αψεγάδιαστη συναρμογή διασκεδάζουν τις εντυπώσεις.
Οι δύο ψηφιακές οθόνες, εκείνη του πίνακα οργάνων και αυτή του συστήματος ενημέρωσης ψυχαγωγίας, τοποθετούν με τη σειρά τους το Fiat 600 στο σήμερα, μολονότι το περιβάλλον χρήστη του infotainment χρειάζεται ακόμα αρκετή δουλειά ώστε να πιάσει τα υψηλά στάνταρ του ανταγωνισμού.
Στον πλουσιοπάροχο κατάλογο της έκδοσης La Prima ανήκουν στοιχεία όπως οι επενδύσεις των καθισμάτων από συνθετικό δέρμα και το αντίστοιχης λογικής κάλυμμα του χαοτικού αποθηκευτικού χώρου για μικροαντικείμενα που βρίσκεται στη βάση της κεντρικής κονσόλας.
Με δεδομένο ότι η θέση οδήγησης έρχεται πολύ εύκολα στα μέτρα σου, χωρίς να θυσιάζεται, παραδείγματος χάρη, η ορατότητα, κάποιες εργονομικές αστοχίες περνούν σχεδόν απαρατήρητες.
Ολοκληρώνοντας με τον θάλαμο επιβατών, η πίσω σειρά καθισμάτων είναι αν μη τι άλλο ικανή να φιλοξενήσει δύο ενήλικες με τους όποιους συμβιβασμούς μπορούν να προκύψουν εξαιτίας του περασμένου χώρου για τα κάτω άκρα και ειδικότερα για τα γόνατα. Κατά τ’άλλα, τα 385 λίτρα του διαμερίσματος των αποσκευών κινούνται πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε το Fiat 600 να διεκδικήσει θέση βασικού στο ρόστερ μιας οικογένειας.
Μιλώντας μάλιστα για την έκδοση που φιλοξενεί κάτω από το καπό της ένα υπερτροφοδοτούμενο-ήπια υβριδικό σύνολο βενζίνης, είναι ηλίου φαεινότερο ότι η επάρκεια του Fiat 600 δεν στοιχειοθετείται μονάχα από τις χωροταξικές αρετές του ιταλικού crossover.
Πρόκειται για ένα κινητήριο σύνολο το οποίο έρχεται από τις τάξεις του ομίλου Stellantis και έχει ήδη σταδιοδρομήσει, καταθέτοντας τα διαπιστευτήριά του, και σε άλλες προτάσεις του group.
Ανάμεσα στις ιδιαιτερότητές του ξεχωρίζει το γεγονός ότι συνδυάζεται κατά αποκλειστικότητα με ένα ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, επιχειρώντας να ακολουθήσει, ως έναν βαθμό, τους… βιορυθμούς ενός πλήρως υβριδικού συνόλου.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, αποκρυπτογραφώντας την υβριδική φύση του Fiat 600. Στην καρδιά του ήπια υβριδικού συνόλου βρίσκεται ένας τρικύλινδρος-υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας 1.199 κ.εκ., η απόδοση του οποίου φτάνει τους 100 ίππους και τα 205 Nm ροπή.
Στο έργο του θερμικού κινητήρα συμβάλλει ένα ηλεκτρικό μοτέρ, το οποίο βρίσκεται «ενσωματωμένο» στο σύστημα μετάδοσης –εν προκειμένω στο ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη- προσθέτοντας στην εξίσωση 29 ίππους.
Το αριθμητικό πλεονέκτημα που εξασφαλίζει ο ηλεκτροκινητήρας μεταφράζεται στην ικανότητα του Fiat 600 να κινείται με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, είτε τη στιγμή της εκκίνησης είτε στη φάση του coasting.
Τα κέρδη από το πάντρεμα του τρικύλινδρου κινητήρα βενζίνης με το ηλεκτρικό μοτέρ είναι προφανή και σχετίζονται με την κατανάλωση καυσίμου. Αν και δύσκολα θα φτάσεις στα επίπεδα ενός πλήρως υβριδικού συνόλου, υπό συγκεκριμένες συνθήκες κίνησης και με την προϋπόθεση ότι θα… εκπαιδεύσεις αναλόγως το δεξί σου πόδι, τότε είναι πολύ πιθανόν να πλησιάσεις πολύ κοντά σε αυτά.
Σε μεικτές συνθήκες, η κατανάλωση διατηρείται σταθερά κάτω από 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ δεν αποκλείεται να δεις και τα πέντε λίτρα να εδραιώνονται στον ψηφιακό πίνακα, κυρίως σε αστικές και περιαστικές διαδρομές στις οποίες ο ηλεκτροκινητήρας έχει την ευκαιρία να ανακτήσει την απαραίτητη ενέργεια και να την επαναχρησιμοποιήσει αν και εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες.
Η όλη διαδικασία γίνεται χωρίς την παραμικρή συμμετοχή-παρέμβαση του οδηγού, καθώς απουσιάζουν ακόμα και τα προγράμματα λειτουργίας που θα μπορούσαν να παραμετροποιήσουν είτε την απόκριση στο γκάζι είτε την ένταση της ανάκτησης ενέργειας.
Μιλώντας για την ανάκτηση, από τη στιγμή που θα απελευθερώσεις το δεξί πεντάλ, το Fiat 600 επιβραδύνει, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική και να την επιστρέφει στις μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Εκτός των άλλων, με αυτόν τον τρόπο η χρήση των φρένων γίνεται σπανιότερη, περιορίζοντας τις μηχανικές καταπονήσεις του συστήματος πέδησης.
Σε εκείνες τις λεπτομέρειες που μπορούν ωστόσο να κάνουν τη διαφορά συγκαταλέγεται και η παρουσία των paddles, η οποία εξασφαλίζουν «πρόσβαση» στη λειτουργία του διπλοσύμπλεκτου κιβωτίου και παρακάμπτουν την ηλεκτρονική μονάδα που ουσιαστικά ορίζει το πότε θα γίνει κάποια αλλαγή σχέσης.
Σε γενικές γραμμές το εξατάχυτο κιβώτιο δεν διακρίνεται για την ταχύτητα των αντιδράσεών του, χωρίς αυτό ωστόσο να μετριάζει τη δυναμική του υβριδικού συνόλου, το οποίο δείχνει να έχει το σθένος να αντιπαρέλθει της όποιας καθυστέρησης.
Ναι μεν η ονομαστική τιμή των 100 ίππων και των 205 Nm ροπής δεν δημιουργούν υψηλές προσδοκίες, ωστόσο, με την καθοριστική συμβολή του ηλεκτροκινητήρα και των επιπλέον 29 ίππων, το Fiat 600 δίνει την εντύπωση ότι διαθέτει τις απαντήσεις, εντός και εκτός των τειχών, όπου οι προκλήσεις είναι αναμφίβολα μεγαλύτερες.
Σπάνια, λοιπόν, θα «μείνεις» από γκάζι ή θα αισθανθείς το πλαίσιο να εξαντλεί τις όποιες δυνατότητές του στην προσπάθεια να ακολουθήσει τον ρυθμό σου. Το Fiat 600 δεν γεννήθηκε για να βάζει φωτιά στην άσφαλτο και για να γίνει προέκταση του εαυτού σου σε ένα απαιτητικό ορεινό πέρασμα, μολονότι θα ανταποκριθεί στην πίεση παίρνοντας το μέγιστο από τους τροχούς των 18 ιντσών.
Το γεγονός ότι θα δυσκολευτείς και μάλιστα αρκετά ώστε να δημιουργήσεις κάποιο ρήγμα στην πρόσφυση των κινητήριων-κατευθυντήριων τροχών χαρίζει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στις κινήσεις σου, αντισταθμίζοντας τη μέτρια-ηλεκτρική αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης.
Αν πάλι δεν έχεις σκοπό να αναζητήσεις τα όρια ενός υπεράνω υποψίας crossover και προτεραιότητα για τις μετακινήσεις σου παραμένει η μέγιστη δυνατή άνεση, τότε ίσως δεν πρέπει να ρισκάρεις με την επιλογή των τροχών διαμέτρου 18 ιντσών, οι οποίοι βάζουν δύσκολα στην ανάρτηση και το πλαίσιο, αφήνοντας μια αίσθηση τραχύτητας στα χαρακτηριστικά απόσβεσης του ιταλικού crossover.
Αντί συμπεράσματος
To ήπια υβριδικό 600 αποτελεί μια πολύτιμη προσθήκη στην γκάμα της Fiat, απαντώντας στις προκλήσεις του σήμερα με έναν αποδοτικό και πέρα από κάθε αμφιβολία ικανό κινητήριο σύνολο.
Κερδίζοντας τις πρώτες εντυπώσεις με το μοναδικό του στιλ, προσθέτει ακόμα περισσότερους πόντους στο ενεργητικό του με την παρουσία του στην άσφαλτο και την αποδοτική λειτουργία ενός υβριδικού συνόλου που συγκαταλέγεται ανάμεσα στα καλύτερα και αποτελεσματικότερα της ελληνικής αγοράς.
Προσγειωμένη στην ελληνική πραγματικότητα είναι και η τιμή του, αν και στη βασική έκδοση του Fiat 600 Hybrid των 23.990 ευρώ λείπουν στοιχεία όπως οι ζάντες αλουμινίου.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Υπερτροφοδοτούμεος, 1.199 κ.εκ. 100 ίπποι, 205 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 184 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 4,8 λίτρα/100 χλμ., 109 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.171/1.781/1.523 χλστ., 2.562 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.275 κιλά
Χώρος αποσκευών: 385 λτ.
Τιμή - Τέλη κυκλοφορίας: Από 23.990 ευρώ - 0
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ