Η απόλυτα στοχευμένη ανανέωση του best-seller roadster όλων των εποχών φέρνει σε πρώτο πλάνο τον οδηγικό και fun-to-drive χαρακτήρα του μοντέλου, που αποτελεί άλλωστε μοναδικό του χαρακτηριστικό στη σημερινή αυτοκίνηση.
Πιστό στο τρίπτυχο «ελαφρύ αμάξωμα-κινητήρας εμπρός- πίσω κίνηση», το Mazda MX-5 έχει εξελιχθεί στο απόλυτο roadster, όπως συνηγορούν και οι διαχρονικές πωλήσεις του που το έχουν εδραιώσει στην κορυφή της κατηγορίας του. Πρόκειται για ένα από τα μοντέλα που έχουν γίνει συνώνυμο της οδηγικής απόλαυσης, χαρίζοντας επί δεκαετίες μοναδικές εμπειρίες σε όσους κάθονται πίσω από το τιμόνι του.
Από το 2014 το «Miata» βρίσκεται στην τέταρτη γενιά του, και μέχρι σήμερα έχει υποβληθεί σε κάποιες μόλις μικρές, αλλά απόλυτα στοχευμένες επεμβάσεις, που επικαιροποίησαν τον εξοπλισμό του και τόνωσαν τον fun-to-drive χαρακτήρα του.
BUY NOW
Η τελευταία ανανέωση του δημοφιλέστερου εμπορικά roadster του πλανήτη έγινε μόλις πριν από λίγους μήνες, εισάγοντας νέες χρωματικές επιλογές, αναβαθμίσεις σε επίπεδο εξοπλισμού, αλλά και δύο καινούργιες ειδικές εκδόσεις, τις Kazari και Kizuna, που συνδυάζονται και με αυτόματο κιβώτιο.
Το κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού είναι το Homura που απογειώνει τον οδηγοκεντρικό χαρακτήρα του MX-5 εξοπλίζοντας τη 2λιτρη έκδοση της γκάμας (1,5 λτ. 132 PS η άλλη) -την οποία και δοκιμάζουμε- με φρένα της Brembo, αμορτισέρ της Bilstein και σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου BBS.
Επιθετική σχεδίαση, ασυναγώνιστη εργονομία
Παρά τη μακρά παρουσία της τρέχουσας γενιάς στον αυτοκινητικό κόσμο, το μήκους 3.915 χλστ. αμάξωμα δεν χρήζει αλλαγής, δεδομένου ότι λαμβάνει την καθολική αποδοχή και δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο, ακόμα και αν αυτός δεν είναι υπέρμαχος της φιλοσοφίας του MX-5. Μεγάλος πρωταγωνιστής είναι το το φαρδύ, μακρύ και χαμηλωμένο ρύγχος με τα «αιχμηρά» LED φωτιστικά σώματα που απλώνονται μέχρι τα μυώδη «φτερά» του μοντέλου. Δόσεις στιλ στο δυναμικής σχεδίασης "Miata" προσθέτουν οι 17άρες μαύρες ζάντες της BBS (ελαστικά 205/45 R17) που μέσα τους φωλιάζουν οι κόκκινες δαγκάνες φρένων της Brembo, αλλά και οι μαύροι πλευρικοί καθρέπτες που δημιουργούν όμορφη αντίθεση με το Soul Red Crystal χρώμα του αυτοκινήτου που δοκιμάζουμε.
Στο εσωτερικό η νέα έκδοση Homura φέρνει τύπου μπάκετ θερμαινόμενα καθίσματα της Recaro, με επένδυση από δέρμα και Alcantara, τα οποία είναι χαμηλά τοποθετημένα και προσφέρουν κορυφαία πλευρική στήριξη. Ακριβώς απέναντι από αυτό του οδηγού βρίσκεται το ρυθμιζόμενο καθ' ύψος και απόσταση τιμόνι, ενώ σε ιδανική θέση στην κεντρική κονσόλα βρίσκεται το χειρόφρενο και ο απόλυτα ακριβής επιλογέας ταχυτήτων με τις κοντές διαδρομές. Δίπλα στα τελευταία παίρνει θέση και το περιστροφικό χειριστήριο απ' όπου γίνεται ο χειρισμός της οθόνη των 7 ιντσών με συνδεσιμότητα Apple CarPlay/Android Auto, η οποία ικανοποιεί τις σύγχρονες ανάγκες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας του οδηγού, χωρίς να επισκιάζεται στο ελάχιστο ο εργονομικός χαρακτήρας του μοντέλου.
Όσον αφορά τη δέσμη συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού, το MX-5 προσφέρεται με το πακέτο i-Activsense, ενώ προαιρετικά διατίθεται το πακέτο Driver Assistance με τεχνολογίες όπως είναι η υποβοήθηση της πέδησης στην πόλη με αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, η αναγνώριση πινακίδων, τα προσαρμοζόμενα φώτα LED και η προειδοποίηση απόσπασης προσοχής του οδηγού. Το «παρών» φυσικά δίνει ο αυτόματος κλιματισμός, η κάμερα οπισθοπορείας, το ηχοσύστημα της BOSE 9 ηχείων και το cruise control.
Αναμφίβολα, τα 130 λίτρα του πορτμπαγκάζ και οι φτωχοί αποθηκευτικοί χώροι δεν συνθέτουν ένα πρακτικό περιβάλλον, κάτι το οποίο, ωστόσο, ουδέποτε συνιστούσε προτεραιότητα για τους σχεδιαστές του MX-5 και πολύ περισσότερο για τον υποψήφιο αγοραστή του o οποίος πιο πολύ θα εστιάσει στην κορυφαία συναρμογή των υλικών.
Όπως και στην ανόθευτη αίσθηση ελευθερίας που κατακλύζει αμέσως τον οδηγό μόλις ανοίξει εύκολα και γρήγορα τη μαλακή αναδιπλούμενη οροφή (υπάρχει και η έκδοση RF με την σκληρή ανοιγόμενη οροφή).
Μηχανολογική αρτιότητα
Η «καρδιά» του MX-5 χτυπάει κάτω από το μακρύ καπό του όπου φωλιάζει ο 2λιτρος 4κύλινδρος Skyactiv-G βενζινοκινητήρας των 184 ίππων και 205 Nm, που είναι τοποθετημένος κατά τον διαμήκη άξονα. Όντας «ορκισμένο» στο καθόλα αναγνωρισμένο ατμοσφαιρικό δόγμα της Mazda, το μοτέρ δεν έχει εκρήξεις ισχύος, αλλά ούτε και το παραμικρό κενό, απελευθερώνοντας την περίσσεια δύναμή του από τις 4.000 σ.α.λ. μέχρι τις 7.500 όπου και επεμβαίνει ο κόφτης.
Τα ατού του άρτιου μηχανικού συνόλου των Ιαπώνων ξετυλίγει το κορυφαίο μηχανικό κιβώτιο των 6 σχέσεων που είναι απολαυστικό στις αλλαγές και υπακούει με χειρουργική ακρίβεια στις εντολές του οδηγού.
Περνώντας στους αριθμούς, το 0-100 χλμ./ώρα έρχεται σε 6,5 δλ. η τελική αγγίζει τα 220 χλμ./ώρα, υποδηλώνοντας τον αρκούντως ισχυρό χαρακτήρα του Miata. Η κατανάλωση, μάλιστα, με συνετή χρήση στο μεσαίο πεντάλ μπορεί να περιοριστεί κάτω από τα 8,0 λτ./100 χλμ., ενώ θα ξεπεράσει τα 9,0 μόνο εφόσον ο οδηγός προβεί στο κυνήγι των επιδόσεων.
Στο δρόμο
Αγαπημένο περιβάλλον, φυσικά, του Miata είναι οι δαιδαλώδεις διαδρομές όπου αποκαλύπτεται με έναν μοναδικό και ανεπιτήδευτο τρόπο ο fun-to-drive χαρακτήρας του. Εκεί το MX-5 μετατρέπεται σε μια μηχανή παραγωγής μοναδικών εμπειριών, πολλώ δε μάλλον όταν η ήδη πλούσια ηλεκτρομηχανολογική φαρέτρα του -με το σύστημα Kinematic Posture Control (δείτε εδώ πώς λειτουργεί) και το μπλοκέ διαφορικό (αποκλειστικά με τον 2λιτρο κινητήρα)- είναι εμφατικά εμπλουτισμένη.
Ειδικότερα, στη νέα έκδοση Homura, η αρχιτεκτονική της ανάρτησης με τα διπλά ψαλίδια μπροστά και τους πολλαπλούς συνδέσμους μπροστά αναβαθμίζεται με τα αμορτισέρ της Bilstein, τα οποία συνδράμουν περαιτέρω στον περιορισμό των κλίσεων του αμαξώματος, εμπνέουν ακόμα περισσότερη σιγουριά στον οδηγό και σε συνδυασμό με το ESP μπορούν να συγχωρέσουν τις όποιες εξάρσεις ενθουσιασμού όταν αυτός ανεβάσει ρυθμούς.
Τη σχέση εμπιστοσύνης του Miata με τον οδηγό σφυρηλατεί το άρτια ζυγισμένο πλαίσιο, η ακριβεία με την οποία το μπροστινό μέρος υπακούει στις εντολές του πλούσιου σε πληροφορία τιμονιού, αλλά και το σύστημα πέδησης που πλέον φέρει την πιστοποίηση της Brembo.
Όποιος ξέρει πως να συμπεριφερθεί στο οριακά άνω του ενός τόνου MX-5 θα καταφύγει στην απενεργοποίηση των ηλεκτρικών βοηθημάτων, εγκαινιάζοντας ένα νέο και ακόμα πιο διασκεδαστικό οδηγικό κεφάλαιο, όπου τον πρώτο λόγο έχουν τα παιχνίδια με την «ουρά».
Συμπέρασμα
Το best seller roadster όλων των εποχών ανανεώθηκε και επανασυστήνεται στο αυτοκινητικό κοινό με αναβαθμισμένο εξοπλισμό. Η κορυφαία έκδοση Homura, εφόσον συνδυαστεί με τον 2λιτρο κινητήρα των 184 ίππων, κοστίζει 40.159 ευρώ, αλλά χαρίζει στο Miata ένα υπερπλήρες οπλοστάσιο που είναι ικανό να προσφέρει στον άνθρωπο που κάθεται πίσω από το τιμόνι μοναδικές οδηγικές εμπειρίες. Σημειώστε ότι η αρχική 2λιτρη έκδοση Exclusive Line με πλήρη εξοπλισμό τιμάται στα 37.801 ευρώ, ενώ η γενικότερα αρχική έκδοση Prime Line με τον 1,5 λίτρων κινητήρα βενζίνης κοστίζει 28.765 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.998 κ.εκ. βενζίνη, 184 PS/7.000 σ.α.λ., 205 Nm/4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: 6άρι μηχανικό, στους πίσω τροχούς
Επιδόσεις: 6,5 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 219 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 6,9 λτ./100 χλμ., 155 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.915/1.735/1.230 χλστ., 2.310 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.053 κιλά
Χώρος αποσκευών: 130 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 37.801 ευρώ / 108,5 ευρώ