Η Jeep επαναπροσδιορίζει την έννοια του «ήπια υβριδικού», λανσάροντας την έκδοση e-Hybrid η οποία, χάρη στη δυνατότητα κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, προικίζει το Compass με ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση καυσίμου.
Με την ηλεκτρική ενέργεια να έχει χριστεί ως το νέο καθεστώς της αυτοκίνησης, σύσσωμος ο αυτοκινητικός κόσμος έχει ριχτεί στη μάχη της παρουσίασης εξηλεκτρισμένων τετράτροχων προτάσεων.
Μία από τις εταιρείες που ηγούνται των εξελίξεων είναι η Jeep, όπως αποδεικνύεται από το γεγονός πως ολόκληρη η ευρωπαϊκή γκάμα μοντέλων της - Renegade, Compass, Wrangler και αισίως Grand Cherokee - περιλαμβάνει τις plug-in υβριδικές εκδόσεις 4xe, με μοναδική εξαίρεση το σκληροτράχηλο pick-up Gladiator.
BUY NOW
Παρ' όλα αυτά, η αμερικανική μάρκα-συνώνυμο της περιπέτειας δεν συμβιβάζεται απλά με το λανσάρισμα αποκλειστικά υβριδικών εκδόσεων που μπαίνουν στην πρίζα, αλλά κλείνει το μάτι και όσους αναζητούν ένα hybrid αυτοκίνητο που θα φορτίζει…. μόνο του κατά την επιβράδυνση, προσφέροντας μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.
Αυτό τον ρόλο εξυπηρετεί το νέο κινητήριο σύνολο υπό την ονομασία "e-Hybrid", με το οποίο ήδη συστηθήκαμε, καθήμενοι πίσω από το τιμόνι του Renegade (διαβάστε τη δοκιμή εδώ). Το B-SUV της Jeep, ωστόσο, δεν αποτελεί το μοναδικό της μοντέλο που προικίζεται με το νέο αυτό σύστημα, δεδομένου ότι η έκδοση e-Hybrid εμπλουτίζει την γκάμα και του C-SUV, Compass, το οποίο και δοκιμάζουμε.
Ήπια υβριδικό με full hybrid χαρακτηριστικά
Επί της ουσίας, το e-Hybrid αποτελεί μία ήπια υβριδική υλοποίηση, η οποία όμως διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες προτάσεις της αγοράς, χάρη σε ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό της: Τη δυνατότητα και κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.
Ραχοκοκαλιά του e-Hybrid συστήματος της Jeep (το ίδιο ενσωματώνεται και στη νέα Alfa Romeo Tonale) αποτελεί ο νέος τετρακύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1.500 κ.εκ. που αποδίδει 130 ίππους και 240 Νm ροπής, λειτουργώντας με βάση τον κύκλο Miller για βελτιστοποίηση της απόδοσης και της κατανάλωσης καυσίμου. Ο κινητήρας έχει λόγο συμπίεσης 12,5:1, ενσωματώνει σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων και εφοδιάζεται με σύστημα άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης που φτάνει τα 350 bar.
Παράλληλα υπάρχει μίζα/γεννήτρια BSG (Belt Starter Generator) που ομαλοποιεί τη λειτουργία του συστήματος start/stop, αλλά και ένας ηλεκτροκινητήρας απόδοσης 20 ίππων και 55 Nm ροπής ο οποίος ενσωματώνεται στο αυτόματο διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο των 7 σχέσεων που στέλνει την κίνηση αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς.
Για την τροφοδότηση του ηλεκτροκινητήρα φροντίζει μια μπαταρία ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 0,8 kWh που εδράζεται στο τούνελ μετάδοσης ανάμεσα στα δύο μπροστινά καθίσματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μπαταρία ζυγίζει μόλις 13,5 κιλά, ενώ χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις της δεν επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό τη χωρητικότητα του πορτπαγκάζ, συγκριτικά με τις μη υβριδικές εκδόσεις (424 έναντι 438 λίτρων).
Ηλεκτρική κίνηση, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου
Όπως προαναφέραμε, το βασικό γνώρισμα του ήπια υβριδικού συστήματος της Jeep είναι η δυνατότητα να κινεί το Compass -κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες- αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Ειδικότερα, το SUV μπορεί και κινείται αμιγώς ηλεκτρικά τόσο για τις μικρές ταχύτητες μέσα στην πόλη (όπως στο μποτιλιάρισμα), όσο και κατά τους ελιγμούς παρκαρίσματος, χωρίς, φυσικά, να έχει το εύρος ηλεκτρικής λειτουργίας ενός πλήρως υβριδικού μοντέλου.
Μόλις ο οδηγός πατήσει λίγο εντονότερα το πόδι του στο γκάζι, ο θερμικός κινητήρας παίρνει τη σκυτάλη, αν και δεν θα λέγαμε «όχι» σε μια πιο άμεση μετάβαση από τη λειτουργία του ηλεκτρικού κινητήρα, σε αυτή του θερμικού.
Η εν λόγω στιγμιαία υστέρηση αποτελεί πταίσμα, μπροστά στην πολύ καλή συνολική λειτουργία του συστήματος, η οποία, μετά από μία ολιγόωρη εξοικείωση θα τον ανταμείψει με μία απόλυτα ικανοποιητική κατανάλωση καυσίμου κοντά στα 7,0 λτ./100 χλμ. (σε πόλη και εθνική). Καθοριστικό ρόλο στην παραπάνω τιμή διαδραματίζει η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος ειδικά μέσα στην πόλη αποφορτίζει σε σημαντικό βαθμό το έργο του turbo 1.500αρη βενζινοκινητήρα.
Στην πράξη
Στον αυτοκινητόδρομο το κινητήριο σύνολο αποδεικνύεται ιδιαίτερα πολιτισμένο, ενώ φανερώνει τη «φωνή» του κυρίως κατά το βύθισμα του ποδιού στο γκάζι (kickdown). Στο συγκεκριμένο οδηγικό σενάριο, η δύναμη που θα απελευθερώσει ο κινητήρας δεν θα κολλήσει τον οδηγό στην πλάτη του καθίσματος, αλλά θα κριθεί υπεραρκετή για την διενέργεια μιας απρόσκοπτης προσπέρασης. Ενδεικτικές είναι οι τιμές για την επιτάχυνση στα 100 χλμ./ώρα από στάση, για το οποίο απαιτούνται 10 δευτερόλεπτα.
Σε κάθε περίπτωση, το ταξίδι με το Compass αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευχάριστο, με τα εύσημα να αποδίδονται στα upmarket ποιοτικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένης της πολύ καλής ηχομόνωσης.
Σε δρόμους με στροφές, η στιβαρή κατασκευή του πλαισίου, σε συνδυασμό με τη σχετικά σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, προσδίδουν υψηλά περιθώρια πρόσφυσης στο Compass, με τις όποιες κλίσεις του αμαξώματος να είναι αρκετά περιορισμένες, παρά τα 198 χλστ. που χωρίζουν το αυτοκίνητο από το έδαφος.
Σημειώνεται, δε, ότι το set-up της ανάρτησης (όπως και οι 18άρηδες τροχοί), δεν υπονομεύει την άνεση κατά τα περάσματα πάνω από τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος εντός των πόλεων, με τις όποιες αναπηδήσεις από το πίσω άξονα να εμφανίζονται αποκλειστικά στις βαθιές λακκούβες.
Ειδική μνεία πρέπει να γίνει και στην εξωστρεφή πτυχή του χαρακτήρα του Jeep Compass. Μολονότι προσθιοκίνητο, η μεγάλη απόσταση από το έδαφος, και οι γωνίες προσέγγισης/διαφυγής/ράμπας (15,6/30,8/21,8 μοίρες αντίστοιχα), αποτελούν εχέγγυο για την αναίμακτη εγκατάλειψη της ασφάλτο, χαρίζοντας κάποιες στιγμές ξεγνοιασιάς στους επιβάτες του μοντέλου.
Σύγχρονη εμφάνιση, premium εσωτερικό
Σε επίπεδο εμφάνισης, το ήπια υβριδικό Compass δεν διαφοροποιείται από τις υπόλοιπες εκδόσεις της γκάμας, με μοναδική εξαίρεση το λογότυπο "e-torque" στο αριστερό μέρος της θύρας του πορτ-παγκάζ. Μοντέρνο και επιβλητικό, ειδικά μετά την ανανέωσή του, το C-SUV της Jeep σίγουρα δεν περνά απαρατήρητο.
Στο εσωτερικό, επικρατεί μία hi-tech αύρα, παρουσία δύο ψηφιακών οθονών (πίνακας οργάνων 10,25" και οθόνη αφής 10,1"), αλλά και μία premium αίσθηση χάρη στα πολύ ποιοτικά υλικά με την εξαιρετική συναρμογή. Σημειώστε ότι η έκδοση Upland του μοντέλου της δοκιμής αναδεικνύει και τις οικολογικές ανησυχίες της Jeep, δεδομένου ότι πολλά σημεία της καμπίνας, όπως τα καθίσματα, τα πάνελ των θυρών και το ταμπλό είναι «ντυμένα» με το ύφασμα Seaqual το οποίο είναι κατασκευασμένο από απορρίμματα που ανακτώνται από τους ωκεανούς.
Συμπερασματικά
Η Jeep διευρύνει περαιτέρω τις εξηλεκτρισμένες προτάσεις της, προσφέροντας το Compass σε μία ήπια υβριδική έκδοση η οποία δείχνει να έχει το «πάνω χέρι» σε σχέση με τις αντίστοιχες τεχνολογίες των ανταγωνιστών της. Χάρη στην ικανότητά του να κινείται (έσω περιορισμένα) αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, το Compass e-Hybrid διακρίνεται για τη χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, δίχως, φυσικά, να απαρνείται τον περιπετειώδη και ιδιαίτερα πρακτικό χαρακτήρα που ανέκαθεν το χαρακτήριζε.
TEXNIKA ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.469 κ.εκ. βενζίνη, 130 PS/5.500 σ.α.λ., 240 Nm/1.500σ.α.λ. (+20 PS από 48V σύστημα)
Μετάδοση: 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 10 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 193 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,6 λτ./100 χλμ., 128 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.404/1.874/1.629 χλστ., 2.636 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.575 κιλά
Χώρος αποσκευών: 424-1.270 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 32.300 ευρώ / 81,9 ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ