Δανειζόμενο το τεχνικό υπόβαθρο του Toyota bZ4X, το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Lexus λανσάρεται στην ευρωπαϊκή αγορά με κύριο χαρακτηριστικό τη φουτουριστική του αισθητική. Ταξιδέψαμε στη Μασσαλία και οδηγήσαμε το νέο Lexus RZ 450e.
Σε αντίθεση με το μικρότερο μοντέλο της Lexus, το UX, το νέο RX σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε εξ αρχής ως αμιγώς ηλεκτρικό, με τους Ιάπωνες να υποστηρίζουν πως ο στόχος τους ήταν να δημιουργήσουν ένα EV όχημα που θα μπορεί να φέρει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο, σε αισθητικό και οδηγικό επίπεδο.
Έτσι, το RZ δηλώνει ευθύς εξαρχής τις σχεδιαστικές προθέσεις των Ιαπώνων με ένα αμάξωμα τολμηρό, το οποίο προχωρά την εικόνα των coupe SUVs ένα βήμα παραπέρα και μας δείχνει παράλληλα το επόμενο κεφάλαιο στο design της Lexus.
BUY NOW
Η σχεδίαση του εμπρός τμήματος αποτελεί ένα δυναμικό στοιχείο που κάνει το RZ να ξεχωρίζει. Καθώς απουσιάζει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, το καπό είναι χαμηλότερο και τα ανοίγματα των εισαγωγών μικρότερα. Η μάσκα σχήματος ατράκτου αποτέλεσε ένα χαρακτηριστικό στοιχείο των μοντέλων Lexus της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά στο RZ το στοιχείο αυτό έχει εξελιχθεί και στις τρεις διαστάσεις του και αξιοποιείται πλέον σε όλο το σχήμα του αμαξώματος. Τα εμπρός φτερά παρουσιάζονται πιο μυώδη, ενώ στην εκλεπτυσμένη και δυναμική εικόνα συμβάλλουν τα νέα σχεδίασης φωτιστικά σώματα με τις μικρότερες διαστάσεις που τονίζουν περαιτέρω το χαρακτηριστικό «L» μοτίβο της Lexus για τα φώτα ημέρας.
Το σχήμα του Lexus RZ ρέει προς τα πίσω με μια οροφή με ιδιαίτερα μεγάλη κλίση που τονίζει τις coupe αναφορές αλλά και την επιμήκη μπάρα φώτων που εκτείνεται σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου. Η μακριά σιλουέτα του ιαπωνικού SUV τονίζεται επίσης από το μακρύ μεταξόνιο που φτάνει στα 2.850 χιλιοστά και υποδεικνύει ανάλογη εκμετάλλευση χώρων στο εσωτερικό από την οποία βγαίνουν κερδισμένοι τόσο οι εμπρός όσο και οι πίσω επιβαίνοντες. Τo μήκος του φτάνει στα 4.805 χλστ., με το ύψος και το πλάτος στα 1.635 και στα 1.895 χλστ. αντίστοιχα.
Με μεγάλους χώρους και υψηλή ποιότητα κατασκευής
Ακολουθώντας τη φιλοσοφία Tazuna, το εσωτερικό του νέου μοντέλου της Lexus ξεχωρίζει για τον μοντέρνο χαρακτήρα του αλλά και την ιδιαίτερη προσοχή που έχει δοθεί από τους Ιάπωνες στα υψηλά επίπεδα εργονομίας. Οι σχεδιαστές ερμήνευσαν επίσης τη λειτουργία BEV σε μία καθαρή και μινιμαλιστική εμφάνιση με λιγότερα στοιχεία και διακόσμηση, αλλά χρησιμοποιώντας και πάλι μόνο υλικά υψηλής ποιότητας. Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι φωτεινή και άνετη, διαθέτοντας παράλληλα κρυφό, ατμοσφαιρικό φωτισμό με ένα ευρύ φάσμα επιλέξιμων χρωματισμών.
Παράλληλα, η ησυχία που προσφέρουν οι ηλεκτρικοί κινητήρες κατά τη λειτουργία τους και κάνει τους ήχους από το περιβάλλον πιο αισθητούς ώθησε τους Ιάπωνες να συμπεριλάβουν και στον εξοπλισμό του μοντέλου τους και ενεργό σύστημα ακύρωσης θορύβων που λειτουργεί μέσω του hi-end ηχοσυστήματος του RZ 450e. Στα highlights της καμπίνας είναι και οι νέοι θερμαντήρες για τον οδηγό και το συνοδηγό που λειτουργούν με την ακτινοβολία και ζεσταίνουν τα γόνατά του, δίνοντας την αίσθηση… κουβέρτας γύρω από τα πόδια. Παράλληλα, η ποιότητα των υλικών και η συναρμογή τους κινείται σε υψηλά επίπεδα συμβαδίζοντας πλήρως με τον premium προσανατολισμό της Lexus. Σημειώστε, επίσης, πως το εσωτερικό του ιαπωνικού μοντέλου προσφέρει άνετους χώρους με τον όγκο του πορτ-μπαγκάζ να ανέρχεται στα 522 λίτρα.
Στιβαρότητα και νέες τεχνολογίες
Η νέα πλατφόρμα της Lexus, που έχει εξελιχθεί αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα, δίνει σύμφωνα με την ιαπωνική εταιρεία και την χαρακτηριστική οδηγική υπογραφή «Lexus Driving Signature» στο νέο ηλεκτρικό SUV της με παράλληλη ενίσχυση στον έλεγχο, την εμπιστοσύνη και την άνεση που προσφέρει σε οδηγό και επιβάτες.
Ντεμπούτο με την πλατφόρμα κάνει στη μαζική παραγωγή το προαιρετικό ηλεκτρονικό σύστημα διεύθυνσης steer-by-wire που κάνει την κρεμαγιέρα και τη μηχανική σύνδεση του τιμονιού με τους τροχούς κομμάτι του παρελθόντος, αλλά και το προηγμένο σύστημα τετρακίνησης Direct4.
Το RZ αξιοποιεί το e-Axle της Lexus που πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε στο UX 300e. Πρόκειται για μία συμπαγή, αρθρωτή διάταξη, που περιλαμβάνει κινητήρα, ενσωματωμένο διαφορικό και μία κεντρική ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης, τοποθετημένη ανάμεσα στους τροχούς. Στο νέο ηλεκτρικό SUV, το e-Axle είναι παρόν τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα και έτσι κάνει πραγματικότητα το σύστημα ελέγχου τετρακίνησης Direct4 για πρώτη φορά.
Το νέο ηλεκτρονικό σύστημα 4κίνησης εξισορροπεί διαρκώς την πρόσφυση και των τεσσάρων τροχών, κατανέμοντας αυτόματα και απρόσκοπτα την ισχύ. Το αποτέλεσμα είναι αβίαστη απόδοση και σταθερός χειρισμός του οχήματος, με τη διαισθητική λειτουργία να ενισχύει την αίσθηση σύνδεσης μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου, σύμφωνα με τους ανθρώπους της Lexus. Παράλληλα, η κατανομή ροπής εμπρός-πίσω ρυθμίζεται από 0 έως 100% και το αντίστροφο σε χιλιοστά του δευτερολέπτου με την ταχύτητα μεταφοράς της ροπής να υπερτερεί έναντι οποιουδήποτε άλλου μηχανικού συστήματος.
Ηλεκτρικές επιδόσεις και χαμηλά επίπεδα θορύβου
Δύο είναι οι κινητήρες που φέρει το RZ 450e, έναν για κάθε άξονα. Ο εμπρός έχει ισχύ 204 ίππων και ο πίσω φτάνει στους 109 ίππους με τη συνολική ροπή να ανέρχεται στα 435 Nm. Η συστοιχία μπαταριών προσφέρει συνολική χωρητικότητα 71,4 kWh και αυτονομία που αναμένεται να ξεπερνά τα 400 χλμ., σύμφωνα με τους Ιάπωνες. Η Lexus υπόσχεται ότι η μπαταρία της θα διατηρήσει πάνω από το 90% της χωρητικότητας της έπειτα από 10 χρόνια χρήσης, ενώ τα 0-100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 5,6 δευτερόλεπτα (τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα).
Το One Motion Grip καταργεί την κλασική κρεμαγιέρα
Το steer-by-wire σύστημα διεύθυνσης One Motion Grip είναι μία από τις σημαντικότερες νέες τεχνολογίες που ενσωματώνονται στο νέο αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Lexus. Το τιμόνι τύπου yoke (αεροπορικού τύπου) μεταβιβάζει τις εντολές του οδηγού στο σύστημα διεύθυνσης μέσω ηλεκτρικών σημάτων κάτι που προσφέρει σημαντικά οφέλη, σύμφωνα με τη Lexus. Τα πιο σημαντικά από αυτά είναι η εξάλειψη των ταλαντώσεων του τιμονιού και η αυξημένη ακρίβεια κατά την κίνηση σε ανώμαλο δρόμο, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση όταν οδηγείτε με ισχυρό πλάγιο άνεμο και αυξημένα επίπεδα σταθερότητας στην ευθεία (το εν λόγω σύστημα θα είναι διαθέσιμο από το 2025 καθώς αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε στάδιο περαιτέρω εξέλιξης). Για να εξασφαλίσουν και τη δυναμική συμμετοχή του οδηγού στα δρώμενα οι Ιάπωνες αναφέρουν ότι δεν απουσιάζει η αίσθηση από το τιμόνι. Επίσης οι τροχοί μπορούν να στρίψουν πλήρως από τη μία μεριά στην άλλη με την περιστροφή του τιμονιού μόλις κατά 300 μοίρες, χωρίς δηλαδή να συμπληρωθεί ούτε μία πλήρης περιστροφή.
Ένας πλήρης κατάλογος ηλεκτρονικών συστημάτων
Το RZ επωφελείται από τα προηγμένα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού που παρουσιάζονται στην τελευταία, τρίτη γενιά του Lexus Safety System+ με αναβαθμισμένες και πρόσθετες λειτουργίες και αυξημένο πεδίο ανίσχνυσης κινδύνου.
Περαιτέρω βελτιώσεις που λανσαρίστηκαν με το νέο RZ περιλαμβάνουν το hands-off-the-wheel Lane Trace Assist, Proactive Driving Assist με προληπτική υποβοήθηση οδήγησης και ένα νέο μόνιτορ που ελέγχει την κόπωση και την διάσπαση προσοχής.
Παράλληλα, το Adaptive Cruise Control και το Lane Trace Assist λειτουργούν για να προσφέρουν επιπλέον υποστήριξη στον οδηγό σε περιπτώσεις που το όχημα κινείται με χαμηλή ταχύτητα, όπως σε ανασχέσεις της κυκλοφορίας. Τέλος, το Pro-active Driving Assist χρησιμοποιεί την εμπρός κάμερα για να προσδιορίσει τη γωνία μιας στροφής, προσαρμόζοντας ανάλογα το σύστημα διεύθυνσης καθώς το όχημα πλησιάζει και επιχειρεί να στρίψει.
Στα συστήματα του ιαπωνικού SUV περιλαμβάνεται και το e-Latch, το οποίο απασφαλίζει ηλεκτρονικά τις πόρτες του RZ 450e, ενώ δεν επιτρέπει το άνοιγμα τους αν ανιχνεύσει διερχόμενο όχημα που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή εκείνου που θέλει να βγει από το αυτοκίνητο.
Οδηγώντας το νέο Lexus RZ
H πρώτη μας οδηγική επαφή με το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Lexus έγινε στη Μασσαλία πριν μερικές μέρες. Στους δρόμους της Νότιας Γαλλίας το νέο RZ 450e μάς άφησε θετικές εντυπώσεις στο σύνολο του, κυρίως στους τομείς της ποιότητας κύλισης και της ευχρηστίας που είναι σε θέση να προσφέρει σε καθημερινές μετακινήσεις. Προσανατολισμένο ξεκάθαρα στην άνεση (ακόμη και στην έκδοση με τους 20άρηδες τροχούς που είχαμε στη διάθεσή μας), ο οδηγός και οι επιβάτες θα απολαύσουν ένα ήσυχό περιβάλλον, με την ανάρτηση να φιλτράρει επαρκώς την οποιαδήποτε ανωμαλία του οδοστρώματος. Η συνδυαστική απόδοση των 312 ίππων και η άμεση διαθέσιμη ροπή των ηλεκτροκινητήρων καταφέρνουν να κινούν με χαρακτηριστική ευκολία το αμάξωμα των 2 τόνων, με το γενικότερο σύνολο να μην ενδείκνυται σε οποιαδήποτε… σπορτίφ αναζήτηση.
Ικανοποιητική ήταν, επίσης, και η τιμή της μέσης κατανάλωσης που είδαμε στον υπολογιστή ταξιδίου, η οποία κατά τη διάρκεια της οδήγησής μας βρέθηκε στις 20 kWh/100 χλμ. Τέλος, να σημειώσουμε πως η οδήγηση με το προαιρετική διάταξη διεύθυνσης steer-by-wire με το τιμόνι One Motion Grip, η οποία προσφέρει ακριβή έλεγχο μέσω του συστήματος τετρακίνησης DIRECT4, είναι σίγουρα μια ξεχωριστή εμπειρία, η οποία απαιτεί κάποιο χρόνο εξοικείωσης, εντός του αστικού ιστού, λόγω της άμεσης απόκρισής του με την παραμικρή κίνηση.
Η εγχώρια αντιπροσωπεία της Lexus θα λανσάρει το νέο RZ 450e μέχρι το τέλος της Άνοιξης με την τιμή εκκίνησής του να έχει οριστεί στα 69.900 ευρώ. Σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι ηλεκτρικά 2» (8.000 ευρώ) και το όφελος από απόσυρσης αυτοκινήτου συμβατικής τεχνολογίας (1.000 ευρώ), το κόστος του μοντέλου πέφτει στα 60.900 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: ηλεκτρικός, 312 PS/434 Nm (AWD)
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 75,3 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 16,8 ή 18,7 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): από 395 έως 440 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 71,4 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.805/1.895/1.635 χλστ., 2.850 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.055 κιλά
Χώρος αποσκευών: 522 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 69.900 ευρώ - 0 ευρώ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ