Το bZ4X αποτελεί τον σημαιοφόρο της Toyota στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, όντας έτοιμο να κοιτάξει στα μάτια τον ανταγωνισμό με «όπλα» του την ευρυχωρία, το πλούσιο τεχνολογικό υπόβαθρο, αλλά και την ολοκληρωμένη οδική συμπεριφορά.
Μετά την αδιάλειπτη συσσώρευση γνώσης και εμπειρίας πάνω στην εξέλιξη υβριδικών, plug-in hybrid και υδρογονοκίνητων οχημάτων, η Toyota ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην λαμπρή ιστορία της, με το λανσάρισμα του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού της μοντέλου.
Πρόκειται για το bZ4X, ένα μεσαίου μεγέθους SUV, το οποίο εγκαινιάζει την υπο-μάρκα "Beyond Zero" και πυροδοτεί την «ηλεκτρική επίθεση» του Ιάπωνα κατασκευαστή που εκδηλώνεται μέσω της παρουσίασης 30 αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2030.
BUY NOW
Όπως είναι κατανοητό, το bZ4X δεν αποτελεί απλά ένα νέο μοντέλο. Αλλά ένα αυτοκίνητο-ορόσημο για την Toyota, μέσω του οποίου συστήνει στον αυτοκινητικό κόσμο τη νέα πλατφόρμα e-TNGA. Η τελευταία αποτελεί προϊόν συνεργασίας με τη Subaru και προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα.
Η αρχιτεκτονική e-TNGA συνιστά τη ραχοκοκαλιά του bZ4Χ, με την μπαταρία να αποτελεί φέρον στοιχείο του πλαισίου, ενσωματωμένη κάτω από το δάπεδο, προσδίδοντας στο SUV χαμηλό κέντρο βάρους, άρτια κατανομή των μαζών μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, αλλά και υψηλή στρεπτική ακαμψία. Χαρακτηριστικά που ενισχύουν την ασφάλεια και τη δυναμική συμπεριφορά του μοντέλου, όπως διαπιστώσαμε κατά την ολιγόωρη οδήγηση του αυτοκινήτου στους δρόμους της πρωτεύουσας της Δανίας, Κοπεγχάγη, από όπου και σας μεταφέρουμε τις εμπειρίες μας. Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Εμφάνιση: Μεταξύ avant garde αισθητικής και σκληροτράχηλου χαρακτήρα
Με μήκος 4,69 μέτρα, το bZ4X είναι μόλις 9 χλστ. μακρύτερο από το RAV4, με το πλάτος να φτάνει τα 1.860 χλστ., την ίδια ώρα που το ύψος ανέρχεται σε 1.650 χλστ.
Σε επίπεδο εμφάνισης, το bZ4X υιοθετεί μια κομψή και φουτουριστική σχεδίαση, χωρίς να γυρίζει την πλάτη στα στιλιστικά στοιχεία που απαντώνται στα συμβατικά SUV της γκάμας και υποδηλώνουν την εξωστρεφή πτυχή του χαρακτήρα του μοντέλου. Υπό την ονομασία "hammerhead" (σφυροκέφαλος καρχαρίας), το χαμηλωμένο ρύγχος του αυτοκινήτου εκπέμπει δυναμισμό, έχοντας ως σήμα κατατεθέν την κλειστή μάσκα, αλλά και τους λεπτούς και στιλάτους κεντρικούς προβολείς.
Κοιτώντας το μεσαίο SUV από το πλάι, το βλέμμα κεντρίζουν οι κοντοί πρόβολοι, το χαμηλό ύψος της οροφής και κυρίως οι πελώριοι τροχοί (έως 20"), οι οποίοι είναι ωθημένοι στις άκρες του αμαξώματος και πλαισιώνονται από ευμεγέθεις πλαστικούς θόλους που εκφράζουν την αυθεντική SUV προσωπικότητα του bZ4X. Στο πίσω άκρο, μεγάλο highlight είναι η LED λωρίδα που διατρέχει την πίσω θύρα και τονίζει το πλάτος του οχήματος.
Το «παρών» δίνει επίσης και μια πληθώρα αεροδυναμικών βοηθημάτων που διαχειρίζονται τη ροή του αέρα κάτω και πάνω από το όχημα και συνδράμουν στην επέκταση της ηλεκτρικής αυτονομίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι «αεροκουρτίνες» στις άκρες του μπροστινού προφυλακτήρα, το κάλυμμα κάτω από το αμάξωμα, αλλά και η αεροτομή στο πίσω χείλος της ουράς.
Σε κάθε περίπτωση, το τμήμα design της Toyota μόνο για συντηρητισμό δεν μπορεί να κατηγορηθεί, μιας και έχει καταφέρει να δημιουργήσει μια εικόνα που δύσκολα περνά απαρατήρητη. Παράλληλα, υπάρχουν 6 επιλογές χρωμάτων, εκ των οποίων τα 5 βγαίνουν και σε δίχρωμη έκδοση.
Εσωτερικό: Ευρύχωρο και hi-tech
Επιβιβαζόμενος κανείς στο εσωτερικό, το πρώτο πράγμα που θα διαπιστώσει είναι η ευρυχωρία που χαρακτηρίζει το ηλεκτρικό μοντέλο της Toyota, χάρη στο μεταξόνιο των 2.850 χλστ. (+160 χλστ. μακρύτερο από αυτό του RAV4). Τρεις επιβάτες θα βολευτούν άκοπα στα πίσω καθίσματα και θα απολαύσουν άφθονο χώρο για τα πόδια τους, για το οποίο φροντίζει η εντυπωσιακή απόσταση του ενός μέτρου μεταξύ των μπροστινών και πίσω καθισμάτων.
Ανάλογη είναι η άνεση και στο μπροστινό μέρος, με μια υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα να οριοθετεί τους άπλετους χώρους «ευθύνης» του οδηγού και του συνοδηγού. Αμφότεροι θα εκτιμήσουν την ευρεία χρήση ιδιαίτερα ποιοτικών υλικών σχεδόν σε κάθε σπιθαμή της premium καμπίνας, αλλά και την αίσθηση των καθισμάτων που δεν κουράζουν στο ταξίδι. Ικανοποιητική είναι και η χωρητικότητα του πορτ-μπαγκάζ που ανέρχεται στα 452 λίτρα.
Διάχυτη είναι και η hi-tech αύρα, παρουσία ψηφιακού πίνακα οργάνων 7,0" που βρίσκεται πάνω από το τιμόνι, σε μια εξαιρετικά εργονομική θέση, ακριβώς στο οπτικό πεδίο του οδηγού, ο οποίος δεν χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από τον δρόμο. Εκ των δεξιών του πίνακα οργάνων εδρεύει η οθόνη αφής 12,3" για το σύστημα πολυμέσων Toyota Smart Connect. H χρήση της απαιτεί εξοικείωση, αλλά φέρει ιδιαίτερα ευκρινή και μοντέρνα γραφικά, ενώ διακρίνεται για την ταχύτατη απόκρισή της. Επιπροσθέτως, το σύστημα πολυμέσων προσφέρει αφθονία λειτουργιών, όπως φωνητική υποβοήθηση, πλοήγηση στο cloud, απομακρυσμένο έλεγχο κλιματισμού, over-the-air αναβαθμίσεις, αλλά και απομακρυσμένο κλείδωμα και ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου.
Με τετρακίνητη έκδοση και άφθονη αυτονομία
Το νέο Toyota bZ4X θα προσφέρεται σε δύο εκδόσεις, με έναν ή δύο ηλεκτροκινητήρες. Η πρώτη είναι προσθιοκίνητη, με το ηλεκτρομοτέρ να αποδίδει 204 PS/ 265 Nm, που επιτρέπει την ολοκλήρωση του σπριντ 0-100 χλμ./ώρα σε 7,5 δλ. Η τετρακίνητη έκδοση έχει μέγιστη συνδυαστική απόδοση 218 PS/ 336 Nm εξασφαλίζοντας επιτάχυνση στα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 6,9 δλ. Η τελική ταχύτητα και στις δύο εκδόσεις είναι ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 160 χλμ./ώρα.
Σημειώνεται, δε, ότι οι τετρακίνητες εκδόσεις, ενσωματώνουν και το σύστημα XMODE με τα προγράμματα οδήγησης «χιόνι/λάσπη», «βαθύ χιόνι/λάσπη» (κάτω από 20 χλμ./ώρα) που διευκολύνουν την κίνηση σε ολισθηρές επιφάνειες. Επιπροσθέτως, το «παρών» δίνει και το σύστημα "Grip Control" που σε συνδυασμό με τα 205 χλστ. που χωρίζουν το bZ4X από το έδαφος, αποτελεί εχέγγυο για λελογισμένες off-road αποδράσεις.
Ανεξάρτητα από την έκδοση (προσθιοκίνητη, ή τετρακίνητη), το ιαπωνικό SUV ενσωματώνει μπαταρία ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 71,4 kWh (αποτελεί προϊόν της κοινοπραξίας Prime Planet, μεταξύ Toyota και Panasonic) που στην προσθιοκίνητη έκδοση εξασφαλίζει αυτονομία έως και 516 χλμ. και στην τετρακίνητη έως 470 χλμ. (με 18άρες ζάντες ή 411 με τις 20άρες), με την κατανάλωση ενέργειας να περιορίζεται στα 14,3 kWh/100 χλμ., σύμφωνα με την Toyota.
Η σχετικά σύντομη συμβίωσή μας με το μοντέλο (20άρες ζάντες) δεν επιτρέπει να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τις παραπάνω τιμές. Μία αυτονομία της τάξεως των 400 χλμ. μας φάνηκε, βέβαια, πιο εφικτή, ειδικά εφόσον αποφεύγονται οι έντονες επιταχύνσεις, και χρησιμοποιείται συχνά η λειτουργία αναγεννητικής πέδησης που μπορεί να αυξηθεί μέσω ενός κουμπιού στην κεντρική κονσόλα, αν και δεν προσφέρει δυνατότητα για one-pedal οδήγηση.
Η φόρτιση της μπαταρίας στο 80% μπορεί να επιτευχθεί σε περίπου 30 λεπτά με ένα σύστημα γρήγορης φόρτισης 150 kW, ενώ προς το τέλος του τρέχοντος έτους θα είναι διαθέσιμος ενσωματωμένος τριφασικός φορτιστής 11 kW, βελτιώνοντας περαιτέρω τους χρόνους φόρτισης στο σπίτι.
Στο δρόμο: Άνετο και στιβαρό
Το χαρακτηριστικό που δεν επιδέχεται αμφισβήτησης είναι η ικανότητα του ηλεκτρικού συστήματος (ανεξαρτήτως έκδοσης) να επιταχύνει ακαριαία το σχεδόν 1.985 κιλών bZ4X, φανερώνοντας τον fun-to-drive χαρακτήρα του μεσαίου SUV. Όσο το πόδι του οδηγού μένει βυθισμένο στο δεξί πεντάλ, η δύναμη εξαλείφεται προοδευτικά (όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα), χωρίς, όμως, να εμποδίζεται η διενέργεια άκοπων προσπεράσεων στον αυτοκινητόδρομο.
Δύσκολα, επίσης, να μην εκτιμηθεί η καλή ηχομόνωση, η ποιότητα κύλισης, αλλά και η ασφάλεια που εμπνέουν το στιβαρό πλαίσιο, η καλορυθισμένη ανάρτηση και το χαμηλό κέντρο βάρους (χάρη στην πλατφόρμα e-TNGA) σε κλειστές στροφές, όπου οι κλίσεις του αμαξώματος είναι αρκετά περιορισμένες και σε καμία περίπτωση δεν τρομάζουν.
Θετικές είναι οι εντυπώσεις και κατά την κίνηση εντός του αστικού ιστού, μιας και η ανάρτηση φιλτράρει σε ικανοποιητικό βαθμό τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου, «αγνοώντας» την παρουσία των 20άρηδων τροχών (στην 4κίνητη έκδοση την οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε). Σύμμαχος του οδηγού, τέλος, είναι και το τιμόνι το οποίο έχει σωστό βάρος και ικανοποιητική αίσθηση σε πληροφόρηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε μεταγενέστερο χρόνο το bZ4X θα είναι το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Toyota που θα προσφέρεται με τιμόνι τύπου yoke και σύστημα steer-by-wire (One Motion Grip), το οποίο καταργεί τη μηχανική διασύνδεση μεταξύ του τιμονιού και των εμπρός τροχών, επιτρέποντας ακόμα πιο άμεση απόκριση και ακριβή έλεγχο του τιμονιού.
Συμπέρασμα
Η Toyota εισέρχεται με το δεξί στον κόσμο της ηλεκτρικής κινητικότητας, λανσάροντας ένα κομψό, ευρύχωρο και hi-tech μεσαίων διαστάσεων SUV, που απολαμβάνεις να ταξιδεύεις μαζί του. Η εμπορική διάθεση του bZ4X στην ελληνική αγορά αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιούλιο με τις πρώτες παραδόσεις να τοποθετούνται χρονικά στο τέλος του Φθινοπώρου. Το κόστος του νέου bZ4X στην Ελλάδα ξεκινά από τα 49.900 ευρώ (δείτε εδώ αναλυτικά τον εξοπλισμό του μοντέλου).
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: ηλεκτρικός, 204 PS /265 Nm (FWD), 218 PS/336 Nm (AWD)
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς ή στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 7,5 ή 6,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 160 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,7 ή 16,2 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): έως 470 (FWD) ή 516 (FWD) χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 71,4 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.690/1.860/1.650 χλστ., 2.850 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.985 κιλά
Χώρος αποσκευών: 452 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 49.900 ευρώ - 0 ευρώ