Φέρνοντας κοντά μας το πρώτο plug-in μοντέλο στην ιστορία της Lexus, η νέα γενιά NX ανοίγει το επόμενο κεφάλαιο για την ιαπωνική εταιρία συνοδευόμενο από μια σειρά πολλά υποσχόμενων αναβαθμίσεων σε όλους τους τομείς.
Το μεσαίο πολυτελές Lexus NX είναι από τα βαριά χαρτιά στη γκάμα της ιαπωνικής εταιρίας με πωλήσεις που ξεπέρασαν στην Ευρώπη τις 175.000 μονάδες, από το 2014 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά μέχρι σήμερα και το χρίζουν ως το ευρωπαϊκό τους best seller. Ένα νούμερο που αναλογεί περίπου στο ένα τρίτο των καινούριων Lexus που κυκλοφόρησαν στη Γηραιά Ήπειρο τα τελευταία επτά χρόνια. Μάλιστα, τα περισσότερα NX που πωλήθηκαν έφεραν στη μάρκα κοινό που δεν είχε πριν στην κατοχή του κάποιο μοντέλο της Lexus, διευρύνοντας έτσι σημαντικά τη βάση της προς νέες κατευθύνσεις, ενώ αξιοσημείωτη ήταν και η πορεία του NX στον υπόλοιπο κόσμο, όπως άλλωστε δείχνει και το ένα και πλέον εκατομμύριο συνολικές πωλήσεις του.
Σε αυτά τα επτά χρόνια οι Ιάπωνες άκουσαν προσεκτικά τους κατόχους των NX και η νέα γενιά, την οποία και οδηγήσαμε στην Μαγιόρκα της Ισπανίας, φαίνεται να φέρει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα περίμενε κανείς ως βελτιώσεις, μαζί με όλες τις τεχνολογικές αναβαθμίσεις που έχει παρουσιάσει η Lexus των τελευταίο καιρό στους τομείς της ασφάλειας και της συνδεσιμότητας. Ως και το πρώτο plug-in μοντέλο στην ιστορία της Lexus, οι Ιάπωνες περιμένουν αναμενόμενα πολλά από την τελευταία τους δημιουργία που δεν αποκλείεται να καθορίσει και το μέλλον της εταιρίας επί ευρωπαϊκού εδάφους, όπως και οι ίδιοι παραδέχονται. Ένα μέλλον που διαγράφεται σίγουρο με τη νέα γενιά Lexus NX να δείχνει ότι έχει τα απαραίτητα όπλα για να δώσει τον δικό της τόνο στον εμπορικό στίβο.
BUY NOW
Αέρας ανανέωσης παντού
Η νέα γενά του Lexus NX έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί με το 95% των εξαρτημάτων και των μηχανικών του μερών να είναι διαφορετικά σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά. Η σχεδίαση ακολούθησε το δρόμο της εξέλιξης παραμένοντας στο μονοπάτι που είχε χαράξει το προηγούμενο NX με το νέο μοντέλο να παρουσιάζεται πιο δυναμικό αλλά και ακόμη πιο εκλεπτυσμένο στις λεπτομέρειες του προβάλλοντας εκ νέου το σπορ ύφος που χαρακτηρίζει συνολικά την προσέγγιση των Ιαπώνων. Η χαρακτηριστική μάσκα της Lexus προβάλλει επιβλητική στο εμπρός μέρος και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης της ταυτότητας του NX, ενώ όλο το αμάξωμα αποπνέει έναν διακριτικό δυναμισμό που ενισχύεται και από τις διαστάσεις, οι οποίες έχουν διατηρηθεί στα επίπεδα του προηγούμενου. Το μήκος φτάνει στα 4.660 χλστ. (+20 χλστ.), με το πλάτος και το ύψος να ανέρχονται στα 1.865 (+20 χλστ.) και 1.660 χλστ. (+5), αντίστοιχα, ενώ το μεταξόνιο βρίσκεται στα 2.690 χλστ., έχοντας κερδίσει 30 επιπλέον χλστ. Ακόμη πιο σημαντική ίσως είναι η διεύρυνση των μετατροχίων κατά 35 και 55 χλστ. για τον εμπρός και τον πίσω άξονα αντίστοιχα, μια διεύρυνση που φέρνει μαζί της η νέα GA-K πλατφόρμα του ιαπωνικού ομίλου και θέτει τις βάσεις και για τη δυναμική συμπεριφορά του NX. Με την υβριδική τεχνολογία να αποτελεί κανονικότητα για τη Lexus τα νέα υβριδικά NX είναι και τα πρώτα που υιοθετούν εκ νέου το μαύρο σήμα της εταιρίας με το μπλε περίγραμμα να καταργείται, ενώ το plug-in φέρει το συνθετικό “plus” στο όνομα του, για να ξεχωρίζει από την full υβριδική έκδοση.
Νέα premium εικόνα και στο εσωτερικό
Ένα σκαλί πάνω στον τομέα της σχεδίασης έχει προχωρήσει και το εσωτερικό του ιαπωνικού SUV. Η νέα σχεδιαστική γλώσσα Tazuna της Lexus παρουσιάζεται με πιο ξεκάθαρο τρόπο που αναδεικνύει ακόμη περισσότερο την προσοχή στις λεπτομέρειες που έχουν επιδείξει οι τεχνίτες Takumi της Lexus για μία ακόμη φορά. Αυτή η προσοχή ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια σου σε ευθεία αναλογία με το χρόνο που ξοδεύεις στην καμπίνα του NX, ανακαλύπτοντας με την πάροδο και κάτι καινούριο που έρχεται να ενισχύσει τις πρώτες πολύ δυνατές θετικές εντυπώσεις. Η προσοχή στη λεπτομέρεια τονίζει και την κορυφαία συναρμογή και συναρμολόγηση που απολαμβάνει κανείς στο εσωτερικό του SUV της Lexus, κάτι που απαιτεί άλλωστε κανείς από ένα ανάλογου κόστους και κύρους πολυτελές SUV. Τα προσεκτικά σχεδιασμένα καθίσματα, που αγκαλιάζουν πειστικά το σώμα, αποτελούν ενεργό μέρος αυτής της εξίσωσης, είναι κάτι παραπάνω από αναπαυτικά και μέσω των ηλεκτρικών ρυθμίσεων τους έρχονται γρήγορα στα επιθυμητά μέτρα. Ο οδηγός φέρνει εύκολα και γρήγορα και το τιμόνι εκεί που επιθυμεί με τη θέση οδήγησης να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων συνδυάζοντας άνεση και έλεγχο.
Σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του NX η νέα σχεδιαστική προσέγγιση Tazuni είναι σαφώς πιο οδηγοκεντρική για το ταμπλό με την οθόνη να κοιτάζει ελαφρά προς τον οδηγό. Ο τελευταίος έχει μπροστά του ένα πλήρως ψηφιακό και μαζεμένο σε διαστάσεις πίνακα πληροφοριών με ευδιάκριτες ενδείξεις, συγκεντρωμένες με τέτοιο τρόπο ώστε να μειώνεται ο χρόνος που παίρνει τα μάτια του από τον δρόμο. Ακόμη περισσότερο δε αν είναι ενεργοποιημένο το Head Up Display, το οποίο παρέχει πλήθος πληροφοριών στον οδηγό χωρίς ο τελευταίος να χρειάζεται να πάρει τα μάτια του από το δρόμο.
Το πλάτος της καμπίνας είναι καθόλα σεβαστό με τη φαρδιά κεντρική κονσόλα να ακολουθείται από έναν αντίστοιχων διαστάσεων τεμπέλη που προσφέρει μπόλικο χώρο για μικρομαντικείμενα και αντισταθμίζει σε μεγάλο βαθμό τις σχετικά μικρές θήκες στις πόρτες. Προσφέρει παράλληλα και έναν ιδιαίτερα αναπαυτικό μέρος για τους αγκώνες του οδηγού και του συνοδηγού, οι οποίοι δεν πρόκειται να συναντηθούν ποτέ υπό φυσιολογικές συνθήκες με την Lexus να το έχει μακρύνει σε σχέση με πριν κατά 84 ολόκληρα χιλιοστά. Μπροστά από τον τεμπέλη διατηρούνται οι ευμεγέθεις ποτηροθήκες έχοντας δίπλα τους τον μικρό επιλογέα κίνησης, με το εύχρηστο pad της Lexus να απουσιάζει.
Ο λόγος για αυτή την απουσία «εντοπίζεται» λίγο πιο πάνω και έχει να κάνει με τη νέα υψηλής ευκρίνειας οθόνη που κυριαρχεί στο πάνω μέρος της σχεδίασης του ταμπλό. Η οθόνη έχει αναλάβει επιπλέον ρόλους σε σχέση με πριν απλοποιώντας θετικά την εικόνα και τον έλεγχο των συστημάτων του NX. Χαρακτηριστικό δείγμα της νέας σχεδιαστικής φιλοσοφίας της Lexus είναι η μείωση των φυσικών κουμπιών και χειριστηρίων από τα 78 του προηγούμενου NX στα 45 με την οθόνη να δίνει πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του προηγμένου συστήματος πολυμέσων αλλά και στα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Η Lexus πολύ σωστά διατήρησε στη φυσική τους μορφή τα χειριστήρια του κλιματισμού, τα οποία ξεχωρίζουν και για την όμορφη εκτέλεση, αλλά και το κεντρικά τοποθετημένο χειριστήριο για τον έλεγχο του ήχου που κρατά ίσες αποστάσεις από οδηγό και συνοδηγό.
Επωφελούμενη και από τον ισχυρότερο επεξεργαστή του νέας γενιάς Link Pro multimedia συστήματος της Lexus, η οθόνη των 14 ιντσών είναι σύμφωνα με τους Ιάπωνες 3,6 φορές ταχύτερη σε απόκριση σε σχέση με εκείνη του προηγούμενου μοντέλου, ενώ 1,5 φορά ταχύτερη είναι η στάνταρ οθόνη των 9,8 ιντσών της «βασικής έκδοσης» του συστήματος Link Connect. Το Link Pro που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε προσφέρει και φωνητικό έλεγχο με τις εντολές να δίνονται και στην ελληνική γλώσσα, αν θέλετε για παράδειγμα να κατεβάσετε το παράθυρο σας, χωρίς να πατήσετε το αντίστοιχο κουμπί ή να ρυθμίσετε την θερμοκρασία του κλιματισμού. Παράλληλα, το πολύ καλό σύστημα πλοήγησης, προσφέρει ζωντανή εικόνα από την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους, έχοντας τη δυνατότητα και για συμβατική προβολή, αν δεν ανανεώσετε τη δωρεάν τα πρώτα τέσσερα χρόνια συνδρομή σας. Για τον ήχο φροντίζει τέλος η Mark Levinson με δύο προτάσεις με 10 και 17 στην κορυφαία έκδοση ηχεία που μπορούν να καλύψουν και τους απαιτητικούς στη hi-end αναπαραγωγή της μουσικής.
Και plug-in για πρώτη φορά
Το 450h+ είναι το πρώτο υβριδικό στην ιστορία της Lexus που μπαίνει στην πρίζα και φέρνει μαζί του νέα δεδομένα για την αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία και την ενεργειακή διαχείριση από το τελευταίας γενιάς υβριδικό σύστημα κίνησης των Ιαπώνων. Το NX έρχεται εξοπλισμένο με μία πραγματικά μεγάλη για τα δεδομένα της κατηγορίας συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 18,1 kWh. Με αυτή τη μπαταρία το 450h+ μπορεί να διανύσει έως και 98 χλμ. στον αστικό κύκλο του WLTP, ενώ στο συνδυασμένο και ανάλογα με την εξοπλιστική έκδοση η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία φτάνει έως τα 76 χλμ. Πρακτικά αυτό σημαίνει άνετη κάλυψη των καθημερινών διαδρομών με το μεσαίο SUV της Lexus να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά έως και τα 135 χλμ./ώρα, εκπέμποντας παράλληλα μηδενικούς ρύπους. Μετά την εξάντληση της μπαταρίας, το 450h λειτουργεί ως full υβριδικό, όπως το 350h, και αυτό σύμφωνα με τη Lexus επιφέρει 30% χαμηλότερη κατανάλωση σε σχέση με αντίστοιχα μοντέλα του ανταγωνισμού, ενώ κατά το πρότυπο WLTP η μέση κατανάλωση του φτάνει στα 0,9-1,1 λτ./100 χλμ. Ο οδηγός έχει στη διάθεση του τέσσερα προγράμματα λειτουργίας με το SUV να ξεκινά πάντα ως αμιγώς ηλεκτρικό μέχρι να εξαντλήσει την μπαταρία του, ενώ διαθέσιμα είναι και τρία προγράμματα οδήγησης τα Eco, Normal και Sport που βελτιώνουν περαιτέρω την ενεργειακή διαχείριση ή την επιδόσεις, ανάλογα με την επιλογή.
Το υβριδικό σύστημα του 4κίνητου 450h+ αποτελείται από δύο ηλεκτρικούς κινητήρες και έναν 4κύλινδρο εσωτερικής καύσης με χωρητικότητα 2,5 λίτρα και αποδίδει συνδυαστικά 309 ίππους που του προσφέρουν 0-100 χλμ./ώρα σε 6,9 δευτερόλεπτα και τελική που φτάνει στα 200 χλμ./ώρα.
Το full υβριδικό 350h, διαθέσιμο σε προσθιοκίνητη αλλά 4κίνητη έκδοση, την οποία και οδηγήσαμε, φέρει στη δεύτερη διαμόρφωση το ίδιο σύστημα που αποδίδει για την περίσταση 244 ίππους με τα 0-100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται σε 7,7 δεύτερα (8,7 για το προσθιοκίνητο) και την τελική να φτάνει και εδώ τα 200 χλμ./ώρα.
Πλήρης ομπρέλα συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης
Η νέα γενιά NX εξοπλίζεται επί ευρωπαϊκού εδάφους στάνταρ με όλα τα συστήματα τρίτης γενιάς Lexus Safety Sytem+ της ιαπωνικής εταιρίας, κάτι που αποτελεί ένα ακόμη ισχυρό χαρτί έναντι του ανταγωνισμού του. Το αναβαθμισμένο σύστημα προειδοποίησης και επέμβασης σε περίπτωση επερχόμενης σύγκρουσης μπορεί και αναγνωρίζει τώρα πεζούς και μοτοσυκλέτες, ενώ ενισχύει τα χαρακτηριστικά του από την παρουσία του νέου συστήματος που υποστηρίζει και το σύστημα διεύθυνσης. Αναβαθμισμένο παρουσιάζεται και το ενεργό cruise control που αναγνωρίζει ταχύτερα οχήματα που μπαίνουν ξαφνικά στην πορεία. Σε συνδυασμό με το σύστημα παρακολούθησης λωρίδας, διατηρεί τώρα με πιο φυσικό τρόπο το NX στο κέντρο της λωρίδας και στις στροφές.
Στο NX βλέπουμε για πρώτη φορά και την εφαρμογή του συστήματος ασφάλειας e-latch. Το εν λόγω σύστημα εξασφαλίζει το άνοιγμα της πόρτας όχι με τον παραδοσιακό τρόπο αλλά με το πάτημα ενός κουμπιού και εφόσον το SUV της Lexus έχει… δώσει τη συγκατάθεση του γι' αυτό. Αξιοποιώντας τα συστήματα παρατήρησης του NX, το e-latch δεν αφήνει την πόρτα να ανοίξει αν ανιχνεύσει κίνδυνο σύγκρουσης με αυτοκίνητο ή δικυκλιστή αυξάνοντας έτσι σημαντικά τα επίπεδα ασφάλειας σε ένα ζήτημα που μέχρι τώρα δεν είχε απάντηση από κάποιον κατασκευαστή: στην απροσεξία του ανθρώπου κατά την έξοδο του από το αυτοκίνητο. Η πόρτα ανοίγει και παραδοσιακά αν τραβήξεις το μικρό λεβιεδάκι προς τα έξω δύο φορές, εν είδη έξτρα ασφάλειας στην περίπτωση που δεν περνά καθόλου ρεύμα στην πόρτα.
Ποιότητα κύλισης και all-round ικανότητες
Η πρώτη οδηγική μας επαφή με το νέο SUV της ιαπωνικής εταιρίας ξεκίνησε με την 4κίνητη έκδοση του full υβριδικού 350h στην έκδοση F Sport με τα έξτρα σπορ καθίσματα που βελτιώνουν σε σημαντικά βαθμό την προσφερόμενη πλευρική στήριξη, αλλά και τις σπορ αναρτήσεις. Σε αυτή την έκδοση το νέο μοντέλο της Lexus κάνει επίδειξη από τα πρώτα κιόλας μέτρα της δουλειάς που έχουν κάνει οι Ιάπωνες στον τομέα της ποιότητας κύλισης που βρίσκεται πραγματικά σε κορυφαία επίπεδα. Η προσεκτική σχεδίαση της ανάρτησης, με τα γόνατα McPherson εμπρός και τα διπλά ψαλίδια πίσω (και αντιστρεπτικές στους δύο άξονες), δεν κρύβεται με το φιλτράρισμα των μικρών ανωμαλιών να μην επιδέχεται κριτικής, τουλάχιστον στους καλοστρωμένους δρόμους της Μαγιόρκα με τις λιγοστές κακοτεχνίες. Η αντίδραση της ανάρτησης σε συνδυασμό και με τη στιβαρότητα του πλαισίου παραμένει «ευγενική» και σε κοφτές ανωμαλίες με τους επιβαίνοντες να μην ταλαιπωρούνται ούτε σε αυτές τις περιπτώσεις. Σε γενικές γραμμές το SUV της Lexus δημιουργεί ένα διακριτικό «κουκούλι» που σε προστατεύει από τις όποιες εξωτερικές οχλήσεις χωρίς όμως το τελικό αποτέλεσμα να φαίνεται αφύσικο και αποστειρωμένο, βρισκόμενο κοντά ή και πάνω στη χρυσή τομή, λόγω και του εξαιρετικού ελέγχου των θορύβων που προέρχονται από το δρόμο και τον αέρα στις υψηλότερες ταχύτητες.
Ο οδηγός έχει στη διάθεση το νέο τιμόνι της Lexus που σχεδιάστηκε από την αρχή και φέρει και ρυθμιζόμενα κατά το δοκούν κουμπιά αφής (θα το δούμε και σε άλλα μοντέλα τους) με ένα σύστημα διεύθυνσης που δίνει σαφή αίσθηση για το πού κοιτάζουν οι τροχοί. Στους ισπανικούς δρόμους το NX επέδειξε πολύ υψηλά περιθώρια πρόσφυσης με το εμπρός μέρος να παραμένει στην επιθυμητή τροχιά υπό πίεση και το πίσω να «ανοίγει» όσο χρειάζεται στην παραμονή του οδηγού στο γκάζι με τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης να επεμβαίνουν μόνο όσο χρειάζεται. Καλή είναι και η αίσθηση από το πεντάλ των φρένων που συνοδεύεται από ισχύ που βάζει τα πράγματα στη θέση τους όταν χρειαστεί. Η δύναμη που παράγει το full υβριδικό σύστημα είναι αρκετή για να κινηθείτε με σβέλτο ρυθμό σε μια διαδρομή με το CVT κιβώτιο να είναι εκείνο που μειώνει ελαφρώς την σπορ απόλαυση, όχι όμως και την αποτελεσματικότητα. Το 450h έρχεται να προσθέσει στα παραπάνω σημαντικά υψηλότερες επιδόσεις που γίνονται αισθητές από το πρώτο κιόλας πάτημα του δεξιού πεντάλ, επιδόσεις που αναδεικνύουν ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες του στιβαρού πλαισίου.
Με το βλέμμα μακριά
Με τιμή που ξεκινά από τα 51.900 ευρώ, η νέα γενιά του Lexus NX είναι ήδη διαθέσιμη για παραγγελία στην ελληνική αγορά φέροντας ένα σεβαστό επίπεδο εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας από την στάνταρ κιόλας έκδοση - Δείτε εδώ τις τιμές στην Ελλάδα. Το νέο μοντέλο αποτελεί ένα ακόμη βήμα εμπρός και φαίνεται να έχει όλα αυτά που χρειάζονται για να αντιμετωπίσει το σκληρό ανταγωνισμό με επιτυχία αλλά και να διευρύνει ακόμη περισσότερο το πελατολόγιο της Lexus.