Δοκιμάζουμε το ηλεκτρικό Fiat 500

Fiat 500e

Το Fiat 500, το μοντέρνο και μοδάτο ιταλικό αυτοκίνητο πόλης, μεγαλώνει, ομορφαίνει ακόμη περισσότερο και κυρίως, γεμίζει τεχνολογία και εξηλεκτρίζεται, δίνοντας τη δική του, ξεχωριστή πνοή στα ραγδαία αναπτυσσόμενα ηλεκτρικά μοντέλα.

Είναι ίσως μια από τις πιο ταιριαστές εφαρμογές της ηλεκτρικής τεχνολογίας του σήμερα. Ένα όμορφο και μοδάτο αυτοκίνητο πόλης, που εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα άνεσης και οικονομίας του ηλεκτρισμού, για να προσφέρει στον ιδιοκτήτη του μια ρεαλιστική ευκολία κίνησης στην καθημερινότητά του. Το νέο Fiat 500e 2ης γενιάς, ανοίγει πιο μαζικά από ποτέ το δρόμο της ηλεκτροκίνησης για την ιταλική μάρκα και λανσάρεται στην αγορά όχι μόνο ως ένα trendy ηλεκτρικό πόλης, αλλά ως ένα από τα πλέον προσιτά ηλεκτρικά της αγοράς (19.970 ευρώ με την κρατική επιδότηση για την έκδοση με τη μπαταρία των 23,8 kWh) που κερδίζει πολλούς πόντους και στο σημαντικό τομέα του Value for money.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Fiat 500e

To «500άρακι» ακόμη πιο ελκυστικό

Σε πρώτη επαφή, το νέο Fiat 500e δείχνει όχι μόνο πιο όμορφο και πιο ελκυστικό από πριν, αλλά και πιο δυναμικό, πιο «mucho». Ορθώς σκεπτόμενη, η ιταλική μάρκα εξέλιξε την ξεχωριστή σχεδίαση του πετυχημένο σύγχρονου 500 τονίζοντάς τη στα σημεία που έπρεπε, ενώ παράλληλα την προσάρμοσε στις απαιτήσεις της νέας, μεγαλύτερης από πριν πλατφόρμας που έφτιαξε η FCA ειδικά για το νέο ηλεκτρικό μοντέλο. Σημειώνω εδώ πως η πλατφόρμα αυτή και οι απαιτήσεις της ηλεκτροκίνησης (π.χ. η μπαταρία που τοποθετείται κάτω από τα καθίσματα), έχουν ως συνέπεια το νέο 500e να μακρύνει κατά 61 χλστ., να πλατύνει κατά 56 χλστ. και να κερδίσει αρκετά και σε ύψος (+39 χλστ.). Παρά μάλιστα αυτή την αύξηση των διαστάσεων, το 500 δεν έχει ξεφύγει κατά πολύ από τα δεδομένα της μίνι κατηγορίας, διατηρώντας ψηλά το κομμάτι της ευελιξίας του εντός πόλεως. Επιπλέον αυτών, θα πρέπει να τονίσουμε ότι για πρώτη φορά στην ιστορία η Fiat δίνει τη δυνατότητα παραγγελίας του νέου 500e και σε έκδοση με δύο αντικριστά ανοιγόμενες πόρτες στην πλευρά του συνοδηγού (500 3+1), που δίνει στο αυτοκίνητο μια έξτρα νότα πρακτικότητας.

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εσωτερικό: Σημαντική αναβάθμιση σε όλα τα επίπεδα

Για την είσοδο στο εσωτερικό του 500e, αντί για μια κλασική χειρολαβή η Fiat έχει τοποθετήσει μια «χούφτα» στην οποία είναι τοποθετημένος και ένας διακόπτης που την ανοίγει ηλεκτρικά. Ίδια διαδικασία και κατά την έξοδο, αφού ο οδηγός (και ο συνοδηγός από την πλευρά του) πατά ένα στρογγυλό μπουτόν και απλώς ανοίγει την πόρτα. Για λόγους πάντως ασφαλείας υπάρχει χαμηλά και ένας πιο κλασικός διακόπτης, που χρησιμοποιείται για να ανοίξει την πόρτα. Μπαίνοντας τώρα στο εσωτερικό, είναι άμεσα αντιληπτή η αναβάθμιση που έχει γίνει σε όλα τα επίπεδα: Εμφάνιση, ποιότητα, εργονομία και φυσικά, τεχνολογία.

Στην πλήρη από πλευράς εξοπλισμού, έκδοση ICON της δοκιμής μας, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 7 ιντσών, καθώς και μια νέα και άκρως χρηστική, οθόνη αφής 10,25 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, τοποθετημένη ψηλά στο κέντρο της κονσόλας. Ακριβώς από κάτω της και μετά τους μακρόστενους αεραγωγούς, τοποθετείται το οριζόντιο πάνελ με τους λίγους, «φυσικούς» διακόπτες που θα βρείτε μέσα στο νέο εσωτερικό του 500 για τον κλιματισμό. Αμέσως μετά και κατεβαίνοντας προς τα κάτω, συναντούμε ένα μικρό ράφι με ενσωματωμένη θέση ασύρματης φόρτισης κινητού και μια από τις δύο θύρες USB που υπάρχουν στο εμπρός μέρος του εσωτερικού. Αντί τώρα για κάποιον παραδοσιακό επιλογέα ταχυτήτων, υπάρχουν στη βάση της κεντρικής κονσόλας και ψηλά, εύκολα προσβάσιμα από τον οδηγό, τα 4 κουμπιά για το χειρισμό του αυτόματου κιβωτίου. Αισθητικά, υπάρχει μια πετυχημένη μίξη μεταξύ ρετρό και μοντέρνου, με το δεύτερο να το εκπροσωπεί όλη αυτή η ψηφιοποίηση που αναφέρθηκα και πριν, ενώ το πρώτο να το εκφράζει η… επιμονή της Fiat να ντύσει και πάλι ένα μεγάλο τμήμα του ταμπλό σε μια τύπου μεταλλική επένδυση στο χρώμα του αυτοκινήτου.

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Προσωπικά, αγαπημένα μου σημεία στο εσωτερικό αποτελούν η αναγραφή «Made in Torino» μαζί με ένα σκίτσο του παλαιού Fiat 500 στο εσωτερικό των θυρών, αλλά και η απεικόνιση της πόλης όπου κατασκευάζεται το 500e στη θήκη για την ασύρματη φόρτιση του κινητού. Στον ποιοτικό τομέα, η Fiat επέλεξε και πάλι να τοποθετήσει αποκλειστικά σκληρά στην αφή πλαστικά στο εσωτερικό του νέου της μοντέλου. Η όλη συναρμογή και το φινίρισμά τους είναι πιο προσεγμένα από πριν, ωστόσο είναι αλήθεια ότι θα ήθελα να υπήρχαν και κάποιες επιφάνειες με μαλακό πλαστικό που θα αναβάθμιζαν την απτή ποιότητα στο εσωτερικό του νέου μοντέλου.

Βελτιωμένη πρακτικότητα, χώροι μέσα στα δεδομένα της κατηγορίας

Στο εσωτερικό του νέου 500e η Fiat έχει βελτιώσει την παρεχόμενη πρακτικότητα σε ό,τι αφορά τους διαθέσιμους αποθηκευτικούς χώρους. Έτσι λοιπόν, εκτός από το ράφι που ενσωματώνει και ασύρματη φόρτιση στο κέντρο του ταμπλό, υπάρχει επιπλέον μια μεγάλη και βαθειά θήκη ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα, μια ποτηροθήκη ακριβώς από πίσω της, μια ακόμη ανακλινόμενη ποτηροθήκη μπροστά από τη βάση της κεντρικής κονσόλας, αλλά και ένα καλής χωρητικότητας ντουλαπάκι μπροστά από τον συνοδηγό.

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οδηγός και συνοδηγός κάθονται σε υψηλά τοποθετημένα καθίσματα που δεν ρυθμίζονται σε ύψος, από την άλλη όμως το τιμόνι είναι πλήρους ρυθμίσεων (σε ύψος και βάθος), ενώ υπάρχει αρκετός χώρος για τα γόνατά τους λόγω του κενού που δημιουργείται ανάμεσα στη βάση της κεντρικής κονσόλας και της κεντρικής θήκης των καθισμάτων. Σε ό,τι αφορά στο χώρο των πίσω επιβατών, αυτός θα φιλοξενήσει και πάλι κυρίως παιδιά, αφού ο χώρος για τα γόνατα είναι μικρός. Το πορτ-μπαγκάζ με τη σειρά του διαθέτει την ίδια χωρητικότητα των 185 λίτρων με αυτή των υπολοίπων εκδόσεων του μοντέλου, επαρκώντας έτσι για τη μεταφορά των απαραίτητων.

Αποδοτικό και οικονομικό

To ηλεκτρικό Fiat 500 μπορεί να παραγγελθεί με δύο εκδόσεις κινητήρα-μπαταρίας, είτε την αρχική με τον ηλεκτροκινητήρα των 95 ίππων και την μπαταρία χωρητικότητας 23,8 kWh, είτε με αυτή τη δοκιμής μας, όπου ο ηλεκτροκινητήρας είναι πιο ισχυρός (118 PS) και η μπαταρία μεγαλύτερη (42 kWh). Σε αυτή την περίπτωση το 500e προσφέρει και την υψηλότερη αυτονομία των 321 χλμ. με βάση τον κύκλο μέτρησης WLTP. Στην πράξη, το μοτέρ των 118 ίππων κινεί με ευκολία το αμάξωμα των 1.290 κιλών, προσφέροντας ένα γρήγορο 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δευτερόλεπτα. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι αντίστοιχα γρήγορες και εύκολα το 500e μπορεί να ταξιδέψει και στον αυτοκινητόδρομο.

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχουν 3 προγράμματα λειτουργίας του μοτέρ, το Normal όπου τίθεται στην κανονική του λειτουργία, το Range που θέτει σε πιο «ισχυρή» την επέμβαση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας κατά την πέδηση (μπορεί να σταματήσει το αυτοκίνητο και χωρίς τη χρήση του πεντάλ φρένου) και το Sherpa, το οποίο επεμβαίνει στην απόδοση του μοτέρ και σε αυτή του air condition για να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερη αυτονομία όταν η ενέργεια στη μπαταρία βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Στο πεδίο της αυτονομίας, στο διάστημα της δοκιμής μου με το 500e κινήθηκα εντός και εκτός πόλεως με το Normal και –περισσότερο– με το Range πρόγραμμα οδήγησης επιλεγμένο, με την αυτονομία που κατέγραψα να αγγίζει τα 280-290 χιλιόμετρα. Η μέση κατανάλωση που είδα στην οθόνη του trip computer ήταν 14,5 kWh/100 χλμ., ένα εξαιρετικά χαμηλό νούμερο που αγγίζει το εργοστασιακό της Fiat (14,0 kWh/100 χλμ.). Σε ό,τι αφορά τέλος στη φόρτισή του, η ιταλική εταιρεία ανακοινώνει ότι μέσω ενός Wallbox 11 kWh στο σπίτι το 500e μπορεί να φορτίσει πλήρως σε 4 ώρες και 15 λεπτά.

Άνετο, ευέλικτο και «ήσυχο»

Όπως όλα τα ηλεκτρικά, έτσι και το 500e θα εκπλήξει αρχικά τον οδηγό του με την ησυχία που επικρατεί στο εσωτερικό του όταν κινείται. Οι άνθρωποι της Fiat, παρότι το αυτοκίνητο τοποθετείται στην κατηγορία των μίνι μοντέλων, έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά στο πεδίο της γενικότερης ηχομόνωσης, ενώ και η ποιότητα κύλισης φροντίζει ώστε θόρυβος από την κύλιση να μην ενοχλεί αυτή την ησυχία του εσωτερικού. Από εκεί και πέρα, οι μικρές διαστάσεις εγγυώνται την ευελιξία κίνησης εντός πόλης και την ευκολία κατά το παρκάρισμα, ενώ η ευκρινής κάμερα οπισθοπορείας που διαθέτει το αυτοκίνητο, διευκολύνει ακόμη περισσότερο τη στάθμευση. Η ανάρτηση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί «μαλακή», ωστόσο καταφέρνει να προσφέρει πολύ καλά επίπεδα άνεσης χωρίς να μεταφέρει στο εσωτερικό της ανωμαλίες του οδοστρώματος.

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εκτός πόλεως, το 500e εμπνέει ασφάλεια παρά τις μικρές του διαστάσεις, ενώ δεν έδειξε να επηρεάζεται κατά πολύ από τους πλευρικούς ανέμους. Σε ένα δρόμο με στροφές, το χαμηλότερο κέντρο βάρος και η σωστά ρυθμισμένη ανάρτηση φροντίζουν ώστε να εξασφαλίζουν υψηλότατα περιθώρια πρόσφυσης με βάση πάντα τα δεδομένα της κατηγορίας και δεν αφήνουν την υποστροφή να κάνει την εμφάνισή της. Δεν θα πρέπει τέλος να ξεχάσω να αναφερθώ και στον περίφημο ήχο-σήμα κατατεθέν του νέου 500e που ακούγεται στη θέση του τυπικού ήχου που είναι υποχρεωμένα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παράγουν όταν κινούνται σε πολύ χαμηλές ταχύτητες στην πόλη (για να προειδοποιούν τους πεζούς ότι κινείται αυτοκίνητο). Εδώ, ο ήχος αυτός είναι μια μελωδία που προέρχεται από το μουσικό θέμα που συνέθεσε ο Nino Rota για το φιλμ Amarcord (1973) του Federico Fellini, δίνοντας έτσι μια ξεχωριστή, πιο καλλιτεχνική νότα στην ηχητική παρουσία του αυτοκινήτου.

Συμπέρασμα

Με το νέο 500e η Fiat δημιούργησε ένα ηλεκτρικό μίνι με άποψη, χαρακτήρα και στυλ, που πατά έξυπνα πάνω στην επιτυχία του 500 για να την εξελίξει και να τη συνεχίσει έτσι με αντίστοιχη φιλοσοφία στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης. Το αυτοκίνητο έχει ως προσόντα του και τη βελτίωση στην πρακτικότητά του, την πραγματική οικονομία κίνησης, αλλά και την πολύ καλή τιμή του στη βασική έκδοση με την μικρότερη μπαταρία (19.970 ευρώ μετά την κρατική επιδότηση, από 23.475 ευρώ το 500e με τη μεγαλύτερη μπαταρία της δοκιμής).

Fiat 500e
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Κινητήρας: ηλεκτρικό, 118 PS, 220 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 9,0 sec. 0-100 km/h, 150 km/h τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 14,0 kWh/100 χλμ., 0 g/km
Αυτονομία (WLTP): 321 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 42 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 3.632/1.683/1.527 χλστ., 2.322 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.290 κιλά
Χώρος αποσκευών: 185 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: 24.290 ευρώ (19.970 ευρώ με κρατική επιδότηση) / 0 ευρώ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ