Η Volvo είναι από τις εταιρείες που ακολουθεί πιστά τις αρχές της και μέσω αυτών δημιουργεί το δικό της μονοπάτι προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό της.
Έτσι λοιπόν, πέρα από τον τομέα της ασφάλειας και της λιτής πολυτέλειας που αποτελεί το “άλλο της μισό”, η Volvo έχει βαλθεί να μετατραπεί άμεσα σε αμιγώς ηλεκτρική αυτοκινητοβιομηχανία. Και η αλήθεια είναι ότι προχωρά με γοργά βήματα, παρουσιάζοντας μοντέλα που υποστηρίζουν με άνεση τα νέα δεδομένα στο αυτοκινητικό στερέωμα.
Το XC40 Recharge Twin είναι το πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της Volvo. Δεν είναι τυχαία η επιλογή του συγκεκριμένου compact SUV από την σουηδική εταιρεία, μιας και ανήκει σε μια από τις δημοφιλέστερες κατηγορίες σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ταιριάζει γάντι στα ευρωπαϊκά δεδομένα των δρόμων και των χώρων στάθμευσης. Επιπλέον, το γεγονός ότι βασίζεται σε ένα συμβατικό μοντέλο, δεν ξενίζει το απαίδευτο μάτι, με αποτέλεσμα να αρέσει σε όλους.
BUY NOW
Ηλεκτρικό από κούνια
To ηλεκτρικό XC40 βασίζεται στην πλατφόρμα CMA που χρησιμοποιούν και οι συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί εξ αρχής για να είναι συμβατή με ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, καθώς η ιδέα μιας τέτοιας έκδοσης υπήρχε από την γένεση του compact SUV της Volvo.
Σχεδιαστικά, το ηλεκτρικό Volvo XC40 ξεχωρίζει από την κλειστή μάσκα στο χρώμα του αμαξώματος, τον λογότυπο στην ούγια Recharge Twin, το ανάγλυφο “Recharge” στην πίσω κολόνα, καθώς και από τις ζάντες αλουμινίου 19 ή 20 ιντσών αεροδυναμικής σχεδίασης. Η κλειστή εμπρός μάσκα φιλοξενεί και τους καινούριους αισθητήρες των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας νέας γενιάς ADAS. Όλα τα υπόλοιπα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά παραμένουν αναλλοίωτα, με τα χαρακτηριστικά εμπρός φώτα LED με τα φώτα ημέρας που παραπέμπουν στο σφυρί του Σκανδιναβού Θεού του κεραυνού και της αστραπής Θωρ, να δείχνουν ακόμα πιο ταιριαστά στον ηλεκτρικό χαρακτήρα του σουηδικού compact SUV.
Με μήκος 4,43 μέτρα, πλάτος 1,86 μέτρα και ύψος 1,65 μέτρα, το ηλεκτρικό XC40 βρίσκεται στην καρδιά της κατηγορίας. Για τους πολύ παρατηρητικούς, η μόνη διαφορά από το πλάι εντοπίζεται στην μειωμένη απόσταση από έδαφος, που πλέον φτάνει τα 176 χλστ., και είναι τρεις πόντους μικρότερη από αυτή των συμβατικών εκδόσεων. Στο πίσω μέρος συναντάμε ένα πολύ καθαρό σχεδιαστικό μοτίβο, με την απουσία απολήξεων για την εξάτμιση να μαρτυρά το ηλεκτρικό ποιόν της κατασκευής.
Αλλαγές διαθέτει και η καμπίνα του ηλεκτρικού XC40, προϊδεάζοντας μας για την μελλοντική αισθητική και εξοπλιστική ανανέωση όλης της γκάμας του δημοφιλούς σουηδικού compact SUV. Το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσει ο οδηγός είναι η έλλειψη μπουτόν για την εκκίνηση του κινητήρα. Πλέον, ο αισθητήρας στο κάθισμα αναλαμβάνει τον συγκεκριμένο ρόλο και το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι απλώς να επιλέξει το D στο αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης και να ξεκινήσει την διαδρομή του. Επιπλέον, οι διακόπτες για τα φώτα της πλαφονιέρας, την ηλιοροφή και τα πίσω σποτ ανάγνωσης είναι αφής και δουλεύουν ιδανικά και κατανοητά. Αλλαγή εντοπίζουμε και στα γραφικά του ψηφιακού πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών με τα δύο μοτίβα, ενώ εντελώς νέο είναι και το λογισμικό του συστήματος πολυμέσων με την κάθετη οθόνη των 9 ιντσών. Το XC40 Recharge Twin είναι το πρώτο Volvo με λογισμικό Android Automotive OS στο σύστημα πολυμέσων και διαθέτει λειτουργίες Google Assistant, Google Maps και φυσικά το Google Play Store. Πρόκειται για το καλύτερο και ταχύτερο σύστημα πολυμέσων που έχουμε χρησιμοποιήσει, ενώ λαμβάνει και συνεχείς Over-The-Air ενημερώσεις. Και για να σας προλάβουμε, πολύ σύντομα θα είναι συμβατό και με Apple Carplay, εάν δεν είναι ήδη.
Κατά τα άλλα, η καμπίνα παραμένει ως είχε και αποπνέει μια ευχάριστη αίσθηση μινιμαλιστής πολυτέλειας. Τα υλικά που την αποτελούν είναι πολύ καλής ποιότητας μαλακά και σκληρά πλαστικά, με το μεταξύ τους μοντάρισμα να είναι ιδιαίτερα προσεγμένο. Στα χαμηλά σημεία της καμπίνας συναντάμε τις συνθετικές οικολογικές μοκέτες που καλύπτουν και το εσωτερικό στις τσέπες των θυρών για απουσία θορύβων και κραδασμών. Οι θήκες για τα μικροαντικείμενα είναι αρκετές και χρηστικές, ενώ δεν απουσιάζουν και έξυπνες λύσεις όπως ο μικρός αφαιρούμενος κάδος απορριμμάτων στην κονσόλα δαπέδου, εμπρός από τον χώρο του υποβραχιόνιου. Σε υψηλό επίπεδο κυμαίνεται και η εργονομία, με φυσικά πλήκτρα για τις βασικές λειτουργίες του ηχοσυστήματος και την αποθάμβωση των παρμπρίζ. Όλα τα υπόλοιπα ελέγχονται από την οθόνη αφής, αλλά και από την Google Assistant. Με την βοήθεια της, προσφωνώντας “Hey Google”, μπορείτε να ρυθμίσετε το σύστημα κλιματισμού, αυτό της πλοήγησης και φυσικά να ρωτήσετε τη διαθέσιμη αυτονομία, μιας και είναι το μόνο στοιχείο που δεν παρουσιάζει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων.
Οι χώροι για τους επιβάτες έχουν μείνει ανεπηρέαστοι. Οι σχεδιαστές της σουηδικής εταιρείας έχουν κάνει σωστή χωροταξική μελέτη προσφέροντας πολύ καλούς χώρους για το μέγεθός του. Τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν με άνεση, ενώ και ένας τρίτος πίσω δεν θα δυσκολευτεί μιας και το κεντρικό τούνελ “μετάδοσης” είναι σχετικά λεπτό. Ο χώρος αποσκευών έχει μικρύνει ελάχιστα και πλέον φτάνει τα 414 λίτρα, έχοντας όμως διατηρήσει το πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, το μηδενικό κατώφλι φόρτωσης και την δημιουργία επίπεδου χώρου φόρτωσης σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος. Επιπλέον όμως, η απουσία θερμικού κινητήρα στο εμπρός μέρος επέτρεψε την δημιουργία frunk 31 λίτρων για την αποθήκευση του κιτ επισκευής ελαστικού και των καλωδίων φόρτισης. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η απουσία θερμικού κινητήρα και των παρελκόμενών του, έφερε νέες ενισχύσεις στο σασί και ανασχεδιασμό των ζωνών ελεγχόμενης παραμόρφωσης με αποτέλεσμα το ηλεκτρικό XC40 να προσφέρει την ίδια 5στερη ασφάλεια των συμβατικών εκδόσεων.
Μγιόλνιρ με τροχούς
Όπως μαρτυρά και η ονομασία Twin, το ηλεκτρικό XC40 που οδηγούμε έχει δύο ηλεκτρομοτέρ που του χαρίζουν και χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Αργότερα θα έρθει και δικίνητο με έναν ηλεκτρικό κινητήρα και κατά συνέπεια υποδεέστερες επιδόσεις αλλά και μειωμένη τιμή αγοράς. Στην δικιά μας περίπτωση, το κάθε ηλεκτρομοτέρ έχει ισχύ 204 ίππων και ροπή 330 Nm, με το συνολικό αποτέλεσμα να φτάνει τους 408 ίππους από τις 4.350 έως τις 13.900 σ.α.λ. και η ροπή τα 660 Nm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται προστατευμένη στο πάτωμα, ζυγίζει περίπου μισό τόνο και έχει χωρητικότητα 78 kWh (75 kWh καθαρή). Η φόρτιση της είναι μια εύκολη διαδικασία, μιας και διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW που επιτρέπει ένα πλήρες “γέμισμα” σε αντίστοιχης ισχύος wallbox σε περίπου 8 ώρες. Επιπλέον, μπορεί να συνδεθεί και με ταχυφορτιστή ισχύος 150 kW που φορτίζει το 80% της χωρητικότητας της σε μόλις 40 λεπτά.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του XC40 Recharge Twin ελέγχεται από μία πολύ ισχυρή υπολογιστική μονάδα που καθορίζει τα πάντα. Κατά βάση, λειτουργεί ως προσθιοκίνητο και η εμπλοκή του πίσω ηλεκτρομοτέρ γίνεται αστραπιαία ανάλογα με τις συνθήκες και τις απαιτήσεις, χωρίς να γίνει κάτι αντιληπτό από τον οδηγό. Προγράμματα οδήγησης δεν υπάρχουν, με τις μόνες διαθέσιμες επιλογές για παραμετροποίηση να είναι η αύξηση του βάρους του τιμονιού και η οδήγηση με αυξομείωση της πίεσης του πεντάλ γκαζιού (One Pedal Mode).
Στον τομέα των επιδόσεων, το ηλεκτρικό και τετρακίνητο XC40 των 2.184 κιλών, των 408 ίππων και των 660 Nm παίζει χωρίς ανταγωνισμό. Είναι με διαφορά το ταχύτερο ηλεκτρικό compact SUV, κοντράροντας στα ίσα πολύ δυνατές σπορ κατασκευές, τόσο σε νούμερα όσο και σε αίσθηση. Η τελευταία βέβαια μοιάζει απόκοσμη λόγω έλλειψης θορύβων και κραδασμών, είναι όμως αρκετά εθιστική και χαρίζει χαμόγελα σε όλους τους επιβάτες. Χάρη και στην πρόσφυση που προσφέρουν τα δύο ηλεκτρομοτέρ, τα πρώτα 100 χλμ./ώρα έρχονται από στάση σε μόλις 4,9 δλ., με την επιτάχυνση να είναι αέναη μέχρι και το ηλεκτρονικό κόφτη των 180 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας. Παρεμπιπτόντως, η τελική του ταχύτητα είναι ίδια με αυτή των υπόλοιπων μοντέλων της φίρμας και θεωρείται υψηλή για ηλεκτρικό μοντέλο. Αντίστοιχα εντυπωσιακές δείχνουν και οι προδιαγραφές των φρένων, με αεριζόμενα δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, διαμέτρου 345 χλστ. εμπρός και 340 χλστ. πίσω. Το μεσαίο πεντάλ, σε περίπτωση που δεν οδηγείτε αυξομειώνοντας την πίεση στο γκάζι, έχει σωστή αντίσταση και αναλογικότητα στο πάτημα, ενώ η αίσθηση του ικανοποιεί και με το παραπάνω για τα δεδομένα των ηλεκτρικών.
Οδηγώντας το, αμέσως θα αντιληφθείτε την πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης που χωρίς να κουράζει ή να θορυβεί στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων, ελέγχει πειθαρχημένα και αποτελεσματικά το ηλεκτρικό σουηδικό compact SUV. Σε κάθε πεδίο κίνησης παραμένει ουδέτερο, με μικρή κλίση στις στροφές και καλή απόσβεση των ανωμαλιών ακόμα και τους 20άρηδες τροχούς της έκδοσης Pro που δοκιμάζουμε. Σε περίπτωση μάλιστα που θελήσετε να βιώσετε για τα καλά τις υπερεπιδόσεις που χαρίζει το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης, θα δείτε ότι όλα συμβαίνουν αστραπιαία μεν, χωρίς κόπο και με απόλυτη ασφάλεια δε. Στον σβέλτο ρυθμό κίνησης θα εκτιμήσετε την αίσθηση και αμεσότητα του τιμονιού, αλλά σε συνθήκες κίνησης στην πόλη θα θέλαμε να κόβει ελαφρώς περισσότερο. Βοηθούν όμως οι μαζεμένες εξωτερικές διαστάσεις. Η οδήγηση με ένα πεντάλ συνηθίζεται εύκολα και είναι ίσως ένα από τα πιο σωστά ρυθμισμένα συστήματα One Pedal. Αυτό που αξίζει να αναφέρουμε και είναι μοναδικό χαρακτηριστικό που φέρει το XC40 Recharge Twin στα ηλεκτρικά, είναι το Brake Blending. Ακόμα δηλαδή και με πλήρως φορτισμένη μπαταρία που δεν δέχεται ενέργεια από το σύστημα ανάκτησης, η λειτουργία One Pedal συνεχίζει να υφίσταται με τον ίδιο ρυθμό επιβράδυνσης χρησιμοποιώντας τα φρένα. Έτσι, οι οδηγοί που έχουν συνηθίσει στην οδήγηση με ένα πεντάλ, δεν χρειάζεται να πατήσουν φρένο όταν έχουν πλήρως φορτισμένη την μπαταρία για να επιβραδύνουν.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης του Volvo XC40 δεν διαπρέπει μόνο στην άσφαλτο, αλλά διαθέτει και λειτουργία Off Road. Πρόκειται για ένα σύστημα με προσαρμοζόμενη λειτουργία χαμηλής ταχύτητας που αυξάνει την πρόσφυση όταν οδηγείτε σε ένα πιο δύσκολο τερέν με μειωμένη πρόσφυση ή σε απότομες κατηφόρες. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι διαθέσιμη μόνο με ταχύτητα έως 40 χλμ./ώρα και δεν ενδείκνυται για χρήση στην άσφαλτο. Ενημερωτικά, για αυτούς που σκέφτονται να πατήσουν και λίγο χώμα, η γωνία προσέγγισης είναι 20 μοίρες, η αντίστοιχη διαφυγής είναι 26,4 μοίρες, ενώ μπορεί να διασχίσει και υδάτινο κώλυμα ύψους 45 εκ.. Ακόμα, έχει δυνατότητα ρυμούλκησης 750 κιλών χωρίς φρένα και 1.500 κιλών με φρένα.
Στον τομέα της κατανάλωσης ρεύματος, η Volvo ανακοινώνει 23,8 kWh/100 χλμ. σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP και αυτονομία που φτάνει τα 418 χλμ. με ανάκτηση ενέργειας. Κατά την διάρκεια όμως της δοκιμής μας, περισσότερα από 400 χλμ. μαζί με φωτογράφηση που είναι “άστατη” οδήγηση, γράψαμε χωρίς κόπο μέση κατανάλωση 22,3 kWh/100 χλμ. που μεταφράζεται σε αυτονομία 350 χλμ., χωρίς να υπολογίσουμε τα χιλιόμετρα που θα προσθέσει το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας. Σε συνδυασμό με αυτό, είναι σίγουρο ότι θα ξεπεράσετε την αυτονομία του κατασκευαστή. Εάν δε κινείστε αποκλειστικά στην πόλη και οδηγείτε ήπια και στρωτά, θα δείτε κατανάλωση ρεύματος που θα φλερτάρει τις 18-19 kWh/100 χλμ., με ότι θετικό αυτό συνεπάγεται στον τομέα της αυτονομίας.
Το χρώμα του χρήματος
Το νέο Volvo XC40 Recharge Twin διατίθεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού, Plus και Pure, με τον βασικό εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας να είναι υπερπλήρης. Οι ουσιαστικότερες εξοπλιστικές διαφορές εντοπίζονται στην ύπαρξη γυάλινης πανοραμικής οροφής, στο ηχοσύστημα της Harman/Kardon και τους τροχούς 20 ιντσών. Η τιμή της έκδοσης Plus έχει καθοριστεί στα 58.020 ευρώ και της Pure στα 61.988 ευρώ, με την τιμή της βασικής να πέφτει μετά την κρατική επιδότηση “Κινούμαι Ηλεκτρικά” στα 52.020 ευρώ.
Τέλος, επωφελείται από τη μείωση φορολογίας που αφορά εταιρικά ηλεκτρικά οχήματα και απαλλάσσεται πλήρως από τέλη ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας, ενώ εξαιρείται από τα δημόσια τέλη στάθμευσης για 2 χρόνια. Επιπλέον, το νέο Volvo XC40 Recharge Twin καλύπτεται από πέντε χρόνια ή 100.000 χλμ. εγγύηση, με αυτήν της μπαταρίας να φτάνει τα οκτώ χρόνια ή 160.000 χλμ..
Συμπερασματικά, το πρώτο ηλεκτρικό Volvo αποτελεί ίσως το καλύτερο δείγμα γραφής της κατηγορίας, συνδυάζοντας χώρους, ποιότητα, συνδεσιμότητα και εξοπλισμό, με κορυφαίες επιδόσεις και οδικά χαρακτηριστικά που θα ικανοποιήσουν και τον πιο απαιτητικό, χωρίς να υστερεί σε αυτονομία ή ταχύτητα φόρτισης.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: ηλεκτρικό, 408 PS, 660 Nm
Μετάδοση: αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, στους τέσσερις τροχούς
Επιδόσεις: 4,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 180 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 23,8 kWh/100 χλμ., 0 γρ./χλμ.
Αυτονομία (WLTP): έως 418 χλμ.
Χωρητικότητα μπαταρίας: 78 kWh
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.425/1.863/1.647 χλστ., 2.702 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 2.184 κιλά
Χώρος αποσκευών: 414 λτ. + 31 λτ.
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 58.020 ευρώ (52.020 ευρώ με κρατική επιδότηση) / 0 ευρώ