Πώς αναγεννιούνται τα μικρά αυτοκίνητα πόλης στην εποχή της ηλεκτροκίνησης

Renault Twingo EV

Η τάση προς μεγαλύτερα, βαρύτερα αυτοκίνητα, με περισσότερα συστήματα ασφαλείας, καθιστά επισφαλή τη θέση του μικρού, προσιτού citycar. Όμως οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν διατίθενται να το εγκαταλείψουν.

Για να τα καταφέρουν, μιας και τα αυτοκίνητα αυτά αφήνουν πολύ μικρό ποσοστό κέρδους, ο μόνος τρόπος -στην εποχή αυτή- είναι οι συνέργειες μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών, για το διαμοιρασμό του κόστους εξέλιξης και παραγωγής.

O Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault
O Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Renault, Luca de Meo, μια λύση για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές είναι να εμπνευστούν από τα μικρά αστικά οχήματα της Ιαπωνίας, γνωστά ως kei cars.

Τέτοιου είδους αυτοκίνητα, υποστηρίζει ο De Meo, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προσπάθεια να προσφέρονται προσιτά αυτοκίνητα στους νέους, καθώς και στην απομάκρυνση των παλαιότερων, ρυπογόνων αυτοκινήτων από τους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Fiat 500e
Fiat 500e

«Τα συμπαγή αυτοκίνητα θα μπορούσαν να δημιουργήσουν πλεόνασμα ανάπτυξης για την Ευρώπη της τάξης των 600 εκατομμυρίων ευρώ στο ετήσιο ΑΕΠ, και να δημιουργήσουν 10.000 θέσεις εργασίας», είπε ο διοικητής της Renault.

Το μέλλον, συνέχισε ο De Meo, επιφυλάσσει την «επιστροφή στα θεμελιώδη της βιομηχανίας, τη μαζική ανάπτυξη μικρών αυτοκινήτων για αστική μετακίνηση και παραδόσεις τελευταίου μιλίου, που προσφέρουν οφέλη σχετικά με τη στάθμευση και τη φόρτιση».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Fiat Concept
Fiat Concept

Στο πλαίσιο αυτό, η γαλλική εταιρεία ετοιμάζει την ηλεκτρική αναβίωση του Twingo το 2025 με τιμή κάτω των 20.000 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο ID.1 εξελίσσει και η Volkswagen με στόχο να το βγάλει στην αγορά το 2027.

Η γαλλική και η γερμανική εταιρεία είχαν εμπλακεί στο τέλος του 2023 σε εκτενείς συνομιλίες σχετικά με μια πιθανή συνεργασία για το διαμοιρασμό του κόστους εξέλιξης και παραγωγής των δύο αυτών citycars - όμως οι συνομιλίες ναυάγησαν.

Με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων να συνεχίζουν την ελεύθερη πτώση τους, το σχέδιο του De Meo φαίνεται να έχει δύο σκέλη: τη μείωση της τιμής, και την εγκατάλειψη της προσπάθειας να συγκριθεί η αυτονομία τους με την αυτονομία που προσφέρουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Ο De Meo πιστεύει ότι το όραμά του για το μέλλον μπορεί να απευθυνθεί σε «αγοραστές της μεσαίας τάξης» που διανύουν μικρότερες καθημερινές αποστάσεις και δεν έχουν την δυνατότητα αγοράς ενός νέου αυτοκινήτου - καθώς τα νέα μοντέλα συνεχώς ακριβαίνουν.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης, η περιβαλλοντική επίπτωση ενός μικρού αυτοκινήτου είναι 75% χαμηλότερη από αυτή των μεγαλύτερων μοντέλων που αγοράζονται συνήθως σήμερα, σύμφωνα με τον De Meo.

Η επίτευξη υψηλών όγκων παραγωγής είναι κρίσιμη για τη μείωση του κόστους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου πόλης. Η αυτονομία τους, δε, θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 180 χιλιομέτρων, για να καλύπτει τις ανάγκες περιηγήσεων - πολύ πάνω από τη μέση καθημερινή ανάγκη των 50 χιλιομέτρων.

Η δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας από το μηδέν είναι ακριβή υπόθεση. Το Twingo αναμένεται να χρησιμοποιήσει μια εξέλιξη της νέας αρχιτεκτονικής AMPR Small (πρώην CMF-BEV), με περαιτέρω μείωση του κόστους κατά 40%, εν μέρει λόγω της μείωσης του αριθμού των εξαρτημάτων και της μείωσης των εξόδων λογισμικού μέσω συνεργασίας με την Google.

Η Renault έχει στραφεί τους Κινέζους για συμβουλές σχετικά με τη μηχανική και την παραγωγή του Twingo και της πλατφόρμας του, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο κέρδους. Στο πλαίσιο αυτό, το λειτουργικό σύστημα της πλατφόρμας θα απλοποιηθεί.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράλληλα, όπως λέει ο De Meo, μέτρα σαν την προνομιακή μίσθωση, τους δωρεάν χώρους στάθμευσης, τις προνομιακές τιμές φόρτισης, τα χαμηλότερα επιτόκια δανείων και άλλα κίνητρα για νέους αγοραστές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μείωση του κόστους και να ενισχύσουν τη ζήτηση χρήσης ή ακόμα και ιδιοκτησίας.

Όσον αφορά στα υλικά, η μείωση της ποσότητας λιθίου που χρησιμοποιείται είναι προτεραιότητα. Ο De Meo ισχυρίζεται ότι το κόστος του λιθίου σε μια τυπική μπαταρία EV ισούται με την τιμή που δίνει το εργοστάσιο για έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Έτσι, η μπαταρία λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος (LFP) φαίνεται να είναι το φαβορί για το Twingo, αν και μια άλλη φθηνότερη εναλλακτική, η μπαταρία ιόντων-νατρίου, προωθείται από τον κινεζικό γίγαντα BYD. Φυσικά πολύ σημαντικό ζήτημα εδώ είναι και το βάρος, το οποίο πρέπει να μένει κάτω από τα 1.100 κιλά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με όλα αυτά τα δεδομένα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να καταστήσουν κερδοφόρα για εκείνες την αναβίωση των mini αυτοκινήτων πόλης. Αυτοκινήτων που κάποτε ήταν τόσο δημοφιλή, αλλά τώρα είναι είδος υπό εξαφάνιση.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ