Ποιο είναι το ασφαλέστερο κάθισμα στο αυτοκίνητο -9 στους 10 οδηγούς δεν το γνωρίζουν
Πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν τα επίπεδα ασφάλειας που απολαμβάνουν οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου με το κάθισμα που χρησιμοποιούν να παίζει τον δικό του μεγάλο ρόλο.
Χάρη στη διαρκή εξέλιξη των σχετικών τεχνολογιών αλλά και την έρευνα και εξέλιξη που πραγματοποιείται στον συγκεκριμένο τομέα, τα σύγχρονα αυτοκίνητα προσφέρουν πρωτόγνωρα επίπεδα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, σε σχέση ακόμη και με μοντέλα της προηγούμενης 10ετίας.
Ωστόσο σύμφωνα με έρευνες, παλιότερες αλλά και πιο νέες μία είναι η θέση στο αυτοκίνητο που προσφέρει τη μικρότερη πιθανότητα να τραυματιστεί κανείς σε τροχαίο ατύχημα και δεν είναι αυτή που νομίζει η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού και των οδηγών.
BUY NOW
Οι περισσότεροι υποθέτουν ότι οι δύο μπροστινές θέσεις, του οδηγού και του συνοδηγού είναι και εκείνες που προσφέρουν τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας λόγω των πολλών αερόσακων που υπάρχουν στο ταμπλό αλλά και της ζώνης ελεγχόμενης παραμόρφωσης του πλαισίου του αυτοκινήτου που βρίσκεται μπροστά από αυτό.
Το κάθισμα όμως που αναδεικνύεται ως εκείνο που προσφέρει τις περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης είναι το πίσω, στη θέση μάλιστα που δεν θέλει να βρίσκεται κανείς από τους τρεις επιβαίνοντες, τη μεσαία.
Σύμφωνα με τις έρευνες, τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας που προσφέρει η μεσαία θέση προκύπτει από το γεγονός ότι το άτομο που κάθεται εκεί βρίσκεται μακρύτερα από οποιοδήποτε άλλο από σημεία της καμπίνας με τα οποία μπορεί να έρθει σε επαφή.
Το άτομο βρίσκεται παράλληλα μακρύτερα και από τα σημεία πρόσκρουσης του αμαξώματος στις πιο συνηθισμένες συγκρούσεις που είναι η τοπική, η πλαγιομετωπική και η πλάγια.
Η μεσαία θέση αυξάνει τις πιθανότητες επιβίωσης σε τροχαίο ατύχημα μόνο εφόσον υπάρχει και σε αυτό το σημείο ζώνη τριών σημείων και το κάθισμα είναι διαμορφωμένο όπως και η δεξιά και αριστερή θέση του πάγκου, όπως δηλαδή ένα κανονικό κάθισμα ώστε η λεκάνη να συγκρατείται στη θέση της.
Σε κάθε περίπτωση η μεσαία θέση είναι και η καλύτερη για την τοποθέτηση και του παιδικού καθίσματος, για τον ίδιο λόγο, κατά προτίμηση «ανάποδου» καθίσματος. H δεύτερη θέση που προσφέρει τις περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης είναι η θέση πίσω από τον συνοδηγό και έπειτα εκείνη πίσω από τον οδηγό.
Μεγάλη σχετική έρευνα στις Η.Π.Α. που εξέτασε δεκάδες χιλιάδες θανατηφόρα τροχαία στις αρχές της 10ετίας του 2000 κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι επιβάτες της δεύτερης σειράς καθισμάτων έχουν 29% περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε σχέση με τα άτομα που βρίσκονται στα εμπρός καθίσματα, ενώ η μεσαία θέση δίνει 25% περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης έναντι των άλλων δύο θέσεων της δεύτερης σειράς.
Οι έρευνες κάνουν διακρίσεις και κατά ηλικία αλλά και τεχνολογίες, δύο πολύ σημαντικά στοιχεία για τη βέλτιστη προστασία των επιβατών. Έτσι στην περίπτωση που στο όχημα υπάρχει ηλικιωμένο άτομο και οι πίσω ζώνες ασφαλείας δεν φέρουν προεντατήρες, τότε είναι καλύτερο το άτομο να κάτσει στη θέση του συνοδηγού αφού λογικά η ζώνη στα μπροστινά καθίσματα θα φέρει προεντατήρα.
Χωρίς προεντατήρες στις ζώνες αυξάνεται σημαντικά η πιθανότητα να υπάρξει κάταγμα στον θώρακα των ηλικιωμένων από τη λειτουργία της ζώνης ασφαλείας καθώς τα κόκαλά τους δεν έχουν την ίδια αντοχή με των μικρότερων σε ηλικία.