Καθοριστικό είναι το έργο που επιτελεί το σύστημα της εξάτμισης για την εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα και τον «εξαγνισμό» των καυσαερίων. Γιατί βρίσκεται, όμως, στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων;
Ακόμα και αν δεν είσαι κάτοχος διπλώματος οδήγησης, και οι γνώσεις σου πάνω στο αυτοκίνητο είναι περιορισμένες, είναι δύσκολο – έως και απίθανο – να μην έχεις έχεις παρατηρήσει το «τελικό» της εξάτμισης στο πίσω μέρος των οχημάτων. Ενδεχομένως, όμως, να σου διαφεύγει το νευραλγικό έργο που επιτελεί το όλο σύστημα.
Αρχικά πρέπει να διευκρινίσουμε ότι στον θάλαμο καύσης, το μείγμα καυσίμου αέρα καίγονται δημιουργώντας αέρια που απομακρύνονται μέσω του συστήματος της εξάτμισης. Πρόκειται για ένα σύστημα που περιλαμβάνει τον καταλυτικό μετατροπέα (ή πιο απλά καταλύτη), την πολλαπλή εξαγωγής, τον σιγαστήρα, τον σωλήνα εξάτμισης και τον αισθητήρα οξυγόνου, ενώ στα diesel αυτοκίνητα υπάρχει και το φίλτρο DPF (Diesel Particulate Filter – φίλτρο μικροσωματιδίων).
BUY NOW
Tο σύστημα εξαγωγής των καυσαερίων επιτελεί το κρίσιμο έργο της ελάττωσης της πίεσης και της θερμοκρασίας των καυσαερίων από την καύση του κινητήρα, αλλά και αυτό της αξιοποίησης της θερμοκρασίας τους για βοηθητικές εργασίες και λειτουργίες συστημάτων (βλ. λειτουργία τούρμπο). Επιπροσθέτως, περιορίζει την ηχητική ενέργεια καυσαερίων, ενώ καθιστά τα τελευταία λιγότερο βλαβερά τόσο για τον άνθρωπο όσο και για το περιβάλλον.
Για ποιο λόγο, όμως η εξάτμιση βρίσκεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου; Η απάντηση έγκειται στο τρίπτυχο «θόρυβος, ζέστη και μονοξείδιο του άνθρακα».
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο οδηγός και οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου κάθονται πολύ κοντά στον κινητήρα (σ.σ. στη συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινήτων αυτός βρίσκεται στο μπροστινό μέρος του οχήματος), παράγοντας επικίνδυνα καυσαέρια.
Με την τοποθέτηση της απόληξης της εξάτμισης στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, αποτρέπεται το ενδεχόμενο να εισπνεύσουν οι επιβάτες τα επικίνδυνα καυσαέρια όπως είναι το καρκινογόνο μονοξείδιο του άνθρακα και οι άκαυτοι υδρογονάνθρακες.
Επιπροσθέτως, η θέση της εξάτμισης στο πίσω μέρος, δηλαδή στη μέγιστη δυνατή απόσταση από το χώρο της καμπίνας (σ.σ. μιας και μεσολαβεί ο χώρος των αποσκευών) συνδράμει καθοριστικά στο να μην φτάνει η ηχητική ενέργεια των καυσαερίων στον χώρο επιβατών, μιας και σε διαφορετική περίπτωση το ταξίδι θα καθίστατο… αβίωτο.