Η μακροζωία του κινητήρα μας εξαρτάται άμεσα από την κατάσταση και την ποιότητα του λιπαντικού του, με το οποίο πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί για να γλιτώσουμε την τσέπη μας από μικρούς ή μεγάλους μπελάδες.
Τα λιπαντικά που «τρέχουν» στο αντίστοιχο κύκλωμα ενός κινητήρα είναι το πιο σημαντικό υγρό για την προστασία των κινούμενων μηχανικών μερών του και αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της σωστής συντήρησης και... ευημερίας του.
Ο έλεγχος, η αντικατάσταση και φυσικά η επιλογή του σωστού τύπου λιπαντικού, σύμφωνου με τις ανάγκες του κινητήρα μας, θεωρούνται απαραίτητα για να απολαμβάνουμε τις «υπηρεσίες» του σε όλη τη διάρκεια που θα κρατήσουμε ένα αυτοκίνητο στην κατοχή μας και εξίσου σημαντικά για να μην μπούμε σε «περιπέτειες» που μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα τσουχτερές για την τσέπη μας.
BUY NOW
Το ερώτημα, λοιπόν, που προκύπτει δεν σχετίζεται μόνο με τη συχνότητα της αντικατάστασής τους αλλά και του τύπου που θα πρέπει να επιλέξουμε ώστε να εξασφαλίσουμε τις καλύτερες δυνατές συνθήκες για τη λειτουργία του.
Οι προδιαγραφές του κατασκευαστή: Χωρίς δεύτερη κουβέντα...
Ο πιο σίγουρος τρόπος για να διασφαλίσουμε ότι ο κινητήρας μας λιπαίνεται αποτελεσματικά είναι να ακολουθήσουμε τις συστάσεις που του ίδιου του κατασκευαστή του αυτοκινήτου, τόσο για τη συχνότητα αντικατάστασης του λιπαντικού όσο και για τις προδιαγραφές του.
Μάλιστα, στα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ο κατασκευαστής αφήνει στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα να επιλέξει τον χρόνο αντικατάστασης των λιπαντικών, λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση στην οποία βρίσκονται αφού αρκετά από τα καινούρια αυτοκίνητα φέρουν και σχετικό αισθητήρα, εκτός από τον γνωστό που μετρά την πίεση στο κύκλωμα λίπανσης και μας ενημερώνει σε περίπτωση που μειωθεί η ποσότητα του.
Κι αυτό γιατί υπάρχουν και εξωγενείς παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τον χρόνο ζωής των λαδιών ενός κινητήρα, πέρα από τη συνήθη καταπόνηση που δέχονται όσο το αυτοκίνητό μας «γράφει» χιλιόμετρα.
Ανάλογα με τα όσα ορίζει ο κατασκευαστής, λοιπόν, η αντικατάσταση των λιπαντικών πραγματοποιείται συνήθως κάθε 15.000 ή 20.000 χιλιόμετρα για τα σύγχρονα αυτοκίνητα ή στην περίπτωση που δεν συμπληρωθεί ο προβλεπόμενος αριθμός χιλιομέτρων με τη συμπλήρωση δύο ετών. Να σημειωθεί ότι για τα παλιότερης τεχνολογίας μοτέρ το χιλιομετρικό όριο βρίσκεται χαμηλότερα, το οποίο φυσικά είναι επίσης σημειωμένο στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου μας.
Τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής θα πρέπει να ακολουθούμε και σε ό,τι αφορά στον τύπο των λιπαντικών που επιλέγουμε για τον κινητήρα μας. Θεωρήστε δεδομένο ότι τα συνθετικά λιπαντικά αποτελούν για την πλειονότητα των κινητήρων τη βέλτιστη επιλογή, ενώ για τους βαθμούς ιξώδους (βλέπε ρευστότητα λαδιού) θα πρέπει να καταφύγουμε στον οδηγό χρήσης του αυτοκινήτου ώστε να είμαστε σίγουροι για την επιλογή μας.
Σε πολλές περιπτώσεις ο βαθμός ιξώδους των λιπαντικών μεταβάλλεται ανάλογα με τη γεωγραφική περιοχή στην οποία πρόκειται να διατεθεί το αυτοκίνητο, καθώς τα θερμότερα κλίματα π.χ. της νότιας Ευρώπης έχουν διαφορετικές απαιτήσεις από εκείνα των σκανδιναβικών χωρών. Αν έχετε εισάγει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από κάποια χώρα της Κεντρικής Ευρώπης είναι καλή ιδέα να επικοινωνήσετε με κάποιο επίσημο συνεργείο της μάρκας για να ενημερωθείτε για τυχόν αλλαγές που μπορεί να ισχύουν εδώ.
Σημειώστε επίσης ότι για τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα, έχουν δημιουργηθεί πλέον ειδικές σειρές λιπαντικών, η οποίες περιορίζουν -μεταξύ άλλων- και την εισροή λαδιού στον θάλαμο καύσης, διαθέτοντας μικρότερη ρευστότητα.
Ο οπτικός έλεγχος βοηθάει
Ο οπτικός έλεγχος των λιπαντικών ενός κινητήρα αποτελεί μία ακόμα δικλίδα ασφαλείας. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα θα πρέπει να καταφεύγουμε στη ράβδο μέτρησης στάθμης λαδιού ώστε να σιγουρευτούμε ότι η ποσότητα των λιπαντικών στον κινητήρα μας παραμένει στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή επίπεδα.
Από τον έλεγχο αυτό μπορούμε επίσης να αποκομίσουμε μια εικόνα και για την ποιότητα των λαδιών, καθώς το πολύ σκούρο χρώμα, οι φυσαλίδες ή ακόμα και ρινίσματα μετάλλου που μπορεί να βρίσκονται στο λάδι, θα πρέπει να μας ανησυχήσουν.
Θυμηθείτε ότι ο έλεγχος της στάθμης των λαδιών πραγματοποιείται όταν ο κινητήρας είναι κρύος, ενώ στην περίπτωση που χρειαστεί να συμπληρώσετε κάποια ποσότητα, τότε ο τύπος του λιπαντικού θα πρέπει να είναι ο ίδιος.
Συχνότερες αλλαγές λαδιού. Καλό ή κακό;
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που επιλέγουν να αντικαταστήσουν τα λιπαντικά πολύ πριν καλυφθεί ο αριθμός χιλιομέτρων που προβλέπει ο κατασκευαστής, θεωρώντας ότι με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν την προστασία του κινητήρα.
Η πρακτική αυτή μπορεί να θεωρηθεί έως έναν βαθμό σωστή, ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι σε απλούστερης τεχνολογίας κινητήρες και σε λιγότερο απαιτητικές συνθήκες λειτουργίας, η συχνότερη από τα προβλεπόμενα αντικατάσταση των λιπαντικών δεν προσφέρει κάτι στη λειτουργία και τη μακροζωία του μοτέρ.
Αντιθέτως, θα επιβαρύνει την τσέπη μας και το περιβάλλον, καθώς η διαχείριση των λιπαντικών ενός κινητήρα, μετά την αντικατάστασή τους δεν αποτελεί το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο.
Σημειώστε ότι κάθε αλλαγή λαδιών, όποτε κι αν πραγματοποιηθεί αυτή, θα πρέπει να συνοδεύεται από την αντικατάσταση του φίλτρου λαδιού, το οποίο συγκρατεί τους ρύπους, διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την ομαλή ροή από και προς την αντλία λαδιού αλλά και την καθαρότητα του νέου λαδιού από προηγούμενα κατάλοιπα που θα έχουν συσσωρευτεί μέσα στο φίλτρο.