Πώς λειτουργεί η τετρακίνηση στο αυτοκίνητο

Dacia Duster AWD

Πολλά αυτοκίνητα έχουν δυνατότητα κίνησης και στους δύο άξονες, αλλά τα συστήματα τετρακίνησης των κατασκευαστών δεν είναι ίδια μεταξύ τους.

Στην πλειοψηφία των αυτοκινήτων της αγοράς η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς και σε πολύ λιγότερα τους πίσω ή και τους τέσσερις τροχούς. Στην τελευταία περίπτωση, υπάρχουν διαφορετικοί τύποι, που φυσικά διαφέρουν αρκετά στην αρχή λειτουργίας τους.

Τα είδη τετρακίνησης είναι δύο, 4x4 και AWD. Στο πρώτο είναι ο οδηγός που επιλέγει να εμπλέξει την τετρακίνηση (είτε με λεβιέ είτε με κουμπί), ενώ στο άλλο μπορείτε να «κλειδώσετε» τη κατανομή και η λειτουργία της βασίζεται σε αισθητήρες και έναν υπολογιστή που αποφασίζει πόση δύναμη θα στείλει σε κάθε άξονα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
4WD Transfer Case

Ας τα δούμε όμως λίγο πιο αναλυτικά. Η κλασική τετρακίνηση 4x4 διαθέτει δύο τύπους, full time και part time. Στην full time τετρακίνηση δεν μπορεί να απελευθερωθεί κάποιος από τους δύο άξονες, μιας και οι δύο είναι μόνιμα συνδεδεμένοι με το μοτέρ. Το σασμάν στέλνει την κίνηση στα δύο διαφορικά (ένα σε κάθε άξονα), αλλά για να αποφευχθεί το φαινόμενο του κουρδίσματος υπάρχει και ένα κεντρικό διαφορικό που αντισταθμίζει την διαφορά ταχύτητας των δύο αξόνων. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι όμως που του εξασφαλίζουν υψηλές εκτός δρόμου δυνατότητες.

4WD System 2
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην τετρακίνηση part time δεν συναντάμε κεντρικό διαφορικό και σε καθημερινές συνθήκες η κίνηση φτάνει μόνο στους πίσω τροχούς. Σε περίπτωση όμως που οδηγός χρειαστεί κίνηση και στον εμπρός άξονα, η μετάδοση της κίνησης σε αυτόν θα γίνει μέσω transfer case.

Nissan AWD

Το άλλο σύστημα τετρακίνησης είναι η αυτόματη και εφοδιάζει την πλειοψηφία των τετρακίνητων μοντέλων της αγοράς. Η αρχή λειτουργίας της είναι απλή καθώς η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στον εμπρός άξονα και μόνο σε περιπτώσεις που ανιχνευθεί απώλεια πρόσφυσης ενεργοποιείται το σύστημα τετρακίνησης που στέλνει και στον πίσω.

Audi quattro
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι αισθητήρες του ESP ελέγχουν συνεχώς την γωνιακή ταχύτητα των εμπρός τροχών και εάν καταγράψουν λάθος μέτρηση, ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος πολύδισκος συμπλέκτης παίρνει την εντολή να εμπλέξει και τον πίσω άξονα, προσδίδοντας πρόσφυση.

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ