Πόσο «κλέβει» το κοντέρ του αυτοκινήτου;

Πόσο κλέβει το κοντέρ ενός αυτοκινήτου; 2022

Το κοντέρ ή ταχύμετρο είναι και εκείνο που μας ενημερώνει για την ταχύτητα με την οποία κινούμαστε με το αυτοκίνητό μας. Πόσο ακριβές είναι όμως;

Παλιότερα είχε περίοπτη θέση στον πίνακα οργάνων ενός αυτοκινήτου, ωστόσο στις μέρες μας το ταχύμετρο, ή κοντέρ όπως συνηθίζουμε να το λέμε, αποτελεί πλέον μόνο ένα από τα δεκάδες συστήματα μετρήσεων που φέρει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο.

Όλα τα συστήματα ενός αυτοκινήτου που μετρούν και παρουσιάζουν στον οδηγό διάφορα δεδομένα χαρακτηρίζονται από σχετική ακρίβεια και δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ως όργανα ακριβείας. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για το υποχρεωτικό από το νόμο ταχύμετρο, οι μετρήσεις του οποίου είναι σε γενικές γραμμές σωστές αλλά όχι απόλυτα ακριβείς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η σχετική ανακρίβεια που παρουσιάζει το ταχύμετρο στην μέτρηση της ταχύτητας είναι απόλυτα φυσιολογική και γι' αυτόν το λόγο επιτρέπεται και από το νόμο. Σε πραγματικές συνθήκες πολύ δύσκολα θα μπορούσε ένα συμβατικό ταχύμετρο (μηχανικό ή ηλεκτρονικό) να καταγράψει με ακρίβεια την ταχύτητα κίνησης και αν το έκανε αυτό τότε θα ήταν ένα πολύ ακριβό όργανο μετρήσεων, το οποίο θα ανέβασε το συνολικό κόστος ενός οχήματος.

Τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιτρέπεται και από το νόμο να παρουσιάζουν στον οδηγό ένδειξη ταχύτητας που δεν είναι ακριβώς όσο η πραγματική, αρκεί η ένδειξη να είναι μεγαλύτερη και με «λογική» απόκλιση. Το αντίθετο, να δείχνει δηλαδή το ταχύμετρο ότι κινούμαστε με μικρότερη ταχύτητα από ότι στην πραγματικότητα, απαγορεύεται ρητά.

Συγκεκριμένα και αναφορικά με το παραπάνω ο ευρωπαϊκός νόμος επιτρέπει για τα ταχύμετρα των επιβατικών αυτοκινήτων να παρουσιάζουν ταχύτητα κίνησης έως και 10% παραπάνω από την πραγματική συν τέσσερα χλμ./ώρα. Έτσι, αν κινούμαστε για παράδειγμα με 100 χλμ./ώρα, το ταχύμετρό μας επιτρέπεται και μπορεί να μας δείχνει ταχύτητα έως και 114 χλμ./ώρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η ακρίβεια στις μετρήσεις του ταχύμετρου επηρεάζεται και από μια σειρά παραγόντων με σημαντικότερο την κατάσταση των ελαστικών μας: αν είναι σωστά φουσκωμένα ή όχι, αν έχουν φθαρεί ή αν έχουμε αλλάξει ελαστικά και έχουμε βάλει διαφορετικές διαστάσεις.

Με τα δεδομένα της ταχύτητας να συλλέγονται από την περιστροφή των τροχών αν τοποθετήσουμε νέα ελαστικά, ή αυξήσουμε την πίεσή τους, τότε θα αυξηθεί η συνολική διάμετρος του τροχού. Επομένως, για κάθε περιστροφή του τροχού το αυτοκίνητο θα διανύει μεγαλύτερη απόσταση. Άρα η ταχύτητά μας θα είναι μεγαλύτερη.

Από την άλλη, αν η διάμετρος μειωθεί (λόγω χαμηλής πίεσης, φθοράς ή διαφορετικής διάστασης ελαστικού από τις προδιαγραφές του κατασκευαστή), για κάθε περιστροφή του τροχού, η απόσταση που διανύουμε θα είναι μικρότερη.

Τα ταχύμετρα των αυτοκινήτων μας, λοιπόν, για όλους τους παραπάνω λόγους, παρουσιάζουν μια λογική απόκλιση στις ενδείξεις του η οποία δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει, ενώ μας είναι και χρήσιμη αφού μας κρατά εντός των ορίων ταχύτητας που υπάρχουν στους δρόμους χωρίς εμείς να χρειάζεται να κοιτάζουμε όλη την ώρα το κοντέρ για να βεβαιωθούμε ότι δεν παραβιάζουμε τα όρια.

Δείτε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ