Σε ποιους τροχούς πιάνει το χειρόφρενο του αυτοκινήτου -Πως λειτουργεί;

xeirofreno energopoihmeno

Ερώτηση «παγίδα» ή κάτι αυτονόητο; Σε κάθε περίπτωση είναι καλό να γνωρίζουμε μερικά πράγματα για το χειρόφρενο αλλά και το πού επενεργεί.

Το χειρόφρενο είναι επί της ουσίας το φρένο στάθμευσης ενός οχήματος το οποίο και ενεργοποιούμε όταν παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας ώστε αυτό να μείνει στο ίδιο σημείο και να μην κυλίσει προς κάποια κατεύθυνση -στις περισσότερες των περιπτώσεων μπροστά ή πίσω.

Όταν ενεργοποιούμε το χειρόφρενο εμφανίζεται στον πίνακα πληροφοριών του οδηγού και η σχετική ένδειξη, ένα «P» (από τη λέξη Parking) το οποίο συνήθως βρίσκεται μέσα σε κύκλο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το χειρόφρενο προσφέρει τις υπηρεσίες του και σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, αν δηλαδή το πρωτεύον σύστημα πέδησης σταματήσει να λειτουργεί εντελώς εν κινήσει και η λειτουργία του είναι ανεξάρτητη σε σχέση με αυτό, αν και χρησιμοποιεί τα ταμπούρα ή τα δισκόφρενα του κυρίως συστήματος.

Βέβαια η επιβράδυνση που προσφέρει το χειρόφρενο είναι μόνο ένα κλάσμα σε σχέση με εκείνη του κυρίως συστήματος πέδησης, αλλά μπορεί να λογίζεται ως δικλείδα ασφάλειας.

Τα παραδοσιακά χειρόφρενα είναι πλήρως μηχανικά και στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων επενεργούν στους πίσω τροχούς. Ο μοχλός που βρίσκεται συνήθως ανάμεσα στα καθίσματα και είναι γνωστός σε όλους τους οδηγούς συνδέεται με μια ντίζα, η οποία με τη σειρά της συνδέεται με τα πίσω φρένα ενός αυτοκινήτου.

Να σημειωθεί ότι υπάρχουν και κατασκευαστές -κυρίως οι Mercedes και Lexus-, οι οποίοι αντί του κλασικού μοχλού ανάμεσα στα καθίσματα χρησιμοποιούσαν ένα μικρό πεντάλ στο πάτωμα του αυτοκινήτου. Το εν λόγω πεντάλ βρισκόταν αριστερά λίγο πιο ψηλά και μακριά από τα κύρια πεντάλ που βρίσκονται μπροστά στα πόδια του οδηγού ώστε να μην γίνει κάποιο ακούσιο «μπέρδεμα».

Το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενεργοποιείται από κουμπί που συνήθως βρίσκεται στην κονσόλα, ανάμεσα στα καθίσματα
Το ηλεκτρικό χειρόφρενο ενεργοποιείται από κουμπί που συνήθως βρίσκεται στην κονσόλα, ανάμεσα στα καθίσματα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με τον μοχλό να τραβιέται από τον οδηγό, το ίδιο γίνεται και για τη ντίζα η οποία με τη σειρά της ενεργοποιεί μηχανικά τους σιαγώνες, αν στον πίσω άξονα βρίσκονται ταμπούρα, ή τα πιστόνια των δαγκανών αν υπάρχουν πίσω δισκόφρενα.

Σε πολλές περιπτώσεις, στο κέντρο των δισκόφρενων υπάρχουν «ψευτοταμπούρα», τα οποία χρησιμεύουν μόνο για την μηχανική λειτουργία του χειρόφρενου και δεν συμπληρώνουν τη λειτουργία του κυρίως συστήματος πέδησης.

Εκτός από το παραδοσιακό μηχανικό χειρόφρενο υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και το ηλεκτρικό, το οποίο, όπως δείχνουν όλα θα αντικαταστήσει πλήρως τον μηχανικό συγγενή του τα επόμενα χρόνια.

Και στην περίπτωση του ηλεκτρικού χειρόφρενου οι πίσω τροχοί είναι εκείνοι που ασφαλίζουν με την ενεργοποίησή του, σε σχέση με τον άξονα κίνησης -σε κάποια αυτοκίνητα επενεργεί σε όλους τους τροχούς.

Αντίθετα ωστόσο με το παραδοσιακό χειρόφρενο, την κινητοποίηση των σιαγώνων ή των πιστονιών αναλαμβάνουν ηλεκτρικά μοτέρ με τον οδηγό να πατά απλώς ένα κουμπί που βρίσκεται συνήθως χαμηλά στην κεντρική κονσόλα.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ