Τα δύο σενάρια για την τιμή του diesel – Γιατί έχει ακριβύνει τόσο πολύ;

Diesel kinisis

Στα ύψη έχει φτάσει η τιμή του diesel, απειλώντας να ξεπεράσει για πρώτη φορά στα χρονικά της χώρα μας την τιμή της βενζίνης. Για ποιο λόγο ακριβαίνει το συγκεκριμένο καύσιμο;

Την ίδια ώρα που η τιμή της βενζίνης γνωρίζει συνεχή μείωση, το πετρέλαιο κίνησης έχει επιδοθεί σε ένα ανεξέλεγκτο ράλι ακρίβειας, προκαλώντας έντονη ανησυχία τους κατόχους diesel αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με τα Δελτίο Επισκόπησης Τιμών Καυσίμων, τη Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά ήταν στα 1,964 ευρώ/λίτρο, με το diesel να την πλησιάζει «απειλητικά» στα 1,912 ευρώ/λίτρο, συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης των 15 λεπτών. Η διαφορά στα δύο καύσιμα είναι μόλις 5 λεπτά το λίτρο, εντείνοντας τους φόβους για περαιτέρω σύγκλιση των τιμών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα δύο σενάρια για το diesel

Με δεδομένο ότι εκπνέει η παράταση που είχε δοθεί – μέσω ΚΥΑ – για την επιδότηση του diesel έως τις 30 Σεπτεμβρίου, το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει στραφεί στο τι μέλλει γενέσθαι από τον προσεχή Οκτώβριο.

Το πρώτο σενάριο είναι να συνεχιστεί η χορήγηση της επιδότησης, κάτι που θα κρατήσει – έστω οριακά - την τιμή του diesel χαμηλότερα από την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης.

Το δεύτερο σενάριο είναι να καταργηθεί η επιδότηση, στο πλαίσιο μίας προσπάθειας της κυβέρνησης να δημιουργήσει τον απαραίτητο δημοσιονομικό χώρο για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης.

Κάτι τέτοιο θα ωθούσε την τιμή του diesel σε επίπεδα άνω των 2,00 ευρώ/λίτρο και για πρώτη φορά στην Ελλάδα το πετρέλαιο κίνησης θα γινόταν ακριβότερο από τη βενζίνη.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Γερμανία, όπου μετά το τέλος της επιδότησης στα καύσιμα, η τιμή του diesel είναι κατά 17 λεπτά υψηλότερη από τη βενζίνη (2,148 ευρώ έναντι 1,979 ευρώ) βάσει των επίσημων στοιχείων για τις 5/9/2022.

diesel κίνησης τιμές
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Γιατί ακριβαίνει συνεχώς το diesel;

Η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος προμηθευτής diesel στην Ευρώπη. Μετά, όμως τις δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία, δημιουργήθηκε έλλειψη στο diesel γεγονός που ανάγκασε τα ευρωπαϊκά κράτη να στραφούν σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις τιμολογούν το προϊόν τους ακριβότερα.

Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι το diesel έχει μεγαλύτερη ζήτηση από τη βενζίνη, μιας και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων σε συστήματα θέρμανσης, πλοία, φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό.

Παράλληλα, σε αντίθεση με τη βενζίνη, το diesel χρησιμοποιείται και στη βιομηχανική παραγωγή. Πολλές βιομηχανίες, μάλιστα, που χρησιμοποιούσαν φυσικό αέριο, λόγω του αυξημένου κόστους του, το εγκαταλείπουν και στρέφονται στο diesel, αυξάνοντας τη ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο, χωρίς όμως να υπάρχουν τα αναγκαία αποθέματα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η τιμή του diesel, κάτι που αποτυπώνεται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων, με μεγάλους ζημιωμένους τους καταναλωτές.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ