Η νέα Honda XL750 Transalp, φέρνει ξανά το δημοφιλές όνομα στις μεσαίες adventure με μια μοτοσυκλέτα που τηρεί τις παραδόσεις των προγόνων της, αλλά φέρνει μαζί και τα δικά της πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία.
Με ιστορία που απλώνεται ούτε λίγο ούτε πολύ σε τέσσερεις δεκαετίες, από τα μέσα των 1980s έως και τις αρχές των 2010s, η Honda Transalp έχει γράψει το δικό της κεφάλαιο στην κατηγορία των on-off adventure μοτοσυκλετών.
Από την πρώτη κιόλας γενιά της η Transalp ήταν ένα από τα πιο απτά παραδείγματα της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης του ιαπωνικού κολοσσού στη δημιουργία μοτοσυκλετών που ξεχωρίζουν για την απαράμιλλη φιλικότητά αλλά και την συνολική τους απόδοση που ξεπερνά ευχάριστα τις επί μέρους προδιαγραφές των ταπεινών μηχανικών τους μερών.
BUY NOW
Το «τόσο όσο» ήταν το δόγμα της Honda με τις προηγούμενες Transalp και αυτό το ασπάστηκε και το κοινό των δύο τροχών με καλύτερη απόδειξη τις πωλήσεις των δικύλινδρων adventure σε όποια γωνιά του κόσμου και αν ήταν διαθέσιμες, φυσικά και στην Ελλάδα.
Έπειτα από μία και πλέον 10ετία, η Transalp, που τόσο έλειπε από τη γκάμα της Honda όλο αυτό το διάστημα, συστήνεται ξανά στο δίτροχο κοινό. Κάτω από τη διακριτική της σχεδίαση κουβαλά όλο το DNA που έκανε τόσο δημοφιλείς τους προγόνους της. Ωστόσο, πάνω σε αυτή τη «παραδοσιακή» βάση η νέα ιαπωνική adventure προσθέτει τα καινούργια στοιχεία που επιτάσσουν οι καιροί, με σκοπό να καλύψει τις ανάγκες του σύγχρονου αναβάτη. Θέλει παράλληλα να καταφέρει να αντιμετωπίσει και τον σκληρό ανταγωνισμό, σε μια κατηγορία κυβισμού για τις adventure που τα τελευταία χρόνια έχει δικαίως πάρει ξανά φωτιά.
Τεχνολογικό άλμα στο σήμερα
Οποιαδήποτε άμεση σύγκριση της νέας Transalp με κάποια από τις προηγούμενες γενιές θα ήταν το λιγότερο ατυχής. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο που «πατάει γερά» στο 2023, σχεδιαστικά και τεχνολογικά, όταν ακόμη και η αμέσως προηγούμενη γενιά κουβαλούσε μεταξύ των δύο τροχών της μπόλικη «γοητεία» από τα… 1980s.
Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης για τον αναβάτη δίνουν το «παρών» για πρώτη φορά σε Transalp και συνδυάζονται με τη δυνατότητα παραμετροποίησης των χαρακτηριστικών τους για την κάλυψη όλου του φάσματος χρήσης της ιαπωνικής adventure αλλά και των ορέξεων του αναβάτη της.
Στα παραπάνω προσθέστε την επικαιροποίηση στους τομείς του πλαισίου, των φρένων και των αναρτήσεων, την αισθητή μείωση του συνολικού βάρους αλλά και την κατά... 50% αύξηση της απόδοσης χάρη στο ολοκαίνουργιο μοτέρ, το οποίο καταναλώνει παράλληλα σημαντικά μικρότερες ποσότητες καυσίμου.
Όπως επιτάσσουν οι καιροί, ο αναβάτης έχει στη διάθεσή τέσσερα διαφορετικά προγράμματα (Sport, Standard, Rain, Gravel) που επηρεάζουν την απόδοση του μοτέρ αλλά και των ηλεκτρονικών συστημάτων της Transalp, ενώ ένα ακόμη του δίνει την ελευθερία να πραγματοποιήσει και να επιλέξει εύκολα τις δικές του προτιμήσεις για καθένα από αυτά.
Εκτός από την απόκριση του κινητήρα ο αναβάτης μπορεί να ρυθμίσει το φρένο του τελευταίου σε τρία διαφορετικά επίπεδα. Έχει επίσης πέντε συνολικά ρυθμίσεις για το traction control, που φέρει ενσωματωμένο το σύστημα ελέγχου ανύψωσης του εμπρός τροχού, ενώ δύο σταδίων είναι το ABS, το οποίο απενεργοποιείται στον πίσω τροχό για κίνηση στο χώμα.
Η ενημέρωση του αναβάτη γίνεται από μία έγχρωμη TFT οθόνη όπου οι πληροφορίες παρουσιάζονται σε ομάδες με το κάτω μέρος να φιλοξενεί τους δύο υπολογιστές ταξιδιού -απεικονίζεται ένας κάθε φορά. Δεξιά είναι συγκεντρωμένες οι επιλεγμένες ρυθμίσεις των riding modes, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της οθόνης καταλαμβάνουν το αναλογικό στροφόμετρο και δείκτης βενζίνης μαζί με την ψηφιακή ένδειξη του ταχύμετρου.
Σε γενικές γραμμές και παρά την σχετικά μικρή διάσταση για τον μεγάλο όγκο δεδομένων που παρουσιάζει, η οθόνη της Transalp, που προσφέρει και δυνατότητα συνδεσιμότητας με smartphone, εκτελεί σωστά τον ρόλο της και ενημερώνει τον αναβάτη γρήγορα, για όποια πληροφορία μπορεί να χρειαστεί, χωρίς να του διασπά την προσοχή.
Κινητήρας στο επίκεντρο για το ισχυρότερο Translap ever
Η απόδοση που είχαν οι υπερ-αξιόπιστοι V2 κινητήρες των προηγούμενων Transalp απλά επαρκούσε για να κινείται κάποιος αξιοπρεπώς από το ένα σημείο στο άλλο. Τα μοτέρ πρόσφεραν παράλληλα τις υπηρεσίες τους καταναλώνοντας μεγαλύτερες ποσότητες βενζίνης από όσο δικαιολογούσαν τα μικρά σχετικά νούμερα της ισχύος και της ροπής αλλά και σε σχέση με τον τότε ανταγωνισμό.
Από την άλλη, στην ολοκαίνουργια γενιά της Transalp το νέο εν σειρά δικύλινδρο μοτέρ αποτελεί την αιχμή στον κατά τα άλλα απόλυτα «στρογγυλεμένο» χαρακτήρα της. Μια αιχμή που ενισχύει περαιτέρω τα δυνατά σημεία της μοτοσυκλέτας των Ιαπώνων με την ευχαρίστηση στο άνοιγμα του γκαζιού να είναι ένα είναι από τα κυριότερα νέα στοιχεία που εισάγονται στο DNA της μοτοσυκλέτας της Honda, μαζί με το ηλεκτρονικό οπλοστάσιο.
Ο κινητήρας της νέας Transalp είναι και εκείνος που εκτοξεύει την ιαπωνική μοτοσυκλέτα από πλευράς απόδοσης στο άνω άκρο των μεσαίου κυβισμού adventure με χωμάτινο προσανατολισμό. Την καθιστά επίσης πιο διασκεδαστική και ολοκληρωμένη αλλά και σαφώς πιο οικονομική σε κατανάλωση παρά την αλματώδη αύξηση στην απόδοση.
Με την ισχύ να φτάνει στους 92 ίππους και τη ροπή στα 75 Nm, ο εν σειρά δικύλινδρος κινητήρας με τις τέσσερεις βαλβίδες στον κύλινδρο και τον έναν επικεφαλής εκκεντροφόρο είναι ο ίδιος με εκείνον που φέρει και το νέο street Hornet. Οι διαφορές είναι ελάχιστες και περιστρέφονται κυρίως γύρω από την χαρτογράφηση του ψεκασμού για ακόμη πιο γλυκιά απόκριση στο άνοιγμα του γκαζιού, όπως επιτάσσει άλλωστε η κατηγορία και στην διαφορετική εξάτμιση.
Αποδίδοντας μεστά από χαμηλά, το μοτέρ με τον στρόφαλο των 270 μοιρών ακούγεται σαν V κινητήρας με το στάνταρ τελικό της εξάτμισης να απελευθερώνει ένα διακριτό μπάσο ήχο που συμπληρώνεται από το ηχητικό εφέ που παράγει το φιλτροκούτι και ανεβάζει τη διάθεση του αναβάτη. Η απόδοση κλιμακώνεται γραμμικά και σχετικά ήπια μέχρι τις 7.000 σ.α.λ. με την ελαστικότητα να προσθέτει αναμφίβολα πόντους στην καθημερινή μετακίνηση, αν και μέχρι τις 3.000 σ.α.λ. λίγη περισσότερη ροπή θα ήταν καλοδεχούμενη. Από τις 7.000 στροφές και μέχρι τον κόφτη, ο κινητήρας βρίσκει νέες ανάσες στις «streetάδικες καταβολές» του, σπρώχνει δυνατά την Transalp προς τα εμπρός και το κάνει αυτό ιδιαίτερα πολιτισμένα και ευχάριστα.
Τον δικό τους σημαντικό ρόλο στην απρόσκοπτη κίνηση σε κάθε συνθήκη παίζουν ο πολύ προοδευτικός συμπλέκτης με τον έλεγχο να γίνεται μέσω μιας ιδιαίτερα μαλακής στο τράβηγμα μανέτας, αλλά και το υποδειγματικό κιβώτιο. Τυπικός για μεγάλη μοτοσυκλέτα της ιαπωνικής εταιρείας, ο επιλογέας των ταχυτήτων παρουσιάζει ελάχιστο τζόγο και πολύ μικρές διαδρομές και «κουμπώνει» τις σχέσεις με χαρακτηριστική σαφήνεια και ευκολία.
Στον τομέα της κατανάλωσης οι 92 ίπποι που ανακοινώνει η Honda μάλλον δημιουργούν στο μυαλό του αναβάτη εικόνες… στενής φιλίας με τον βενζινά της γειτονιάς. Ωστόσο στην πράξη το μοτέρ έχει εντελώς διαφορετική άποψη με τα 5,4 λτ.100/χλμ. να αποτελούν μια τιμή που κάνει την εμφάνισή της στην πλειοψηφία των περιπτώσεων ως μέση τιμή χωρίς να απαιτείται προσπάθεια για εξοικονόμηση καυσίμου. Με λίγη προσπάθεια τιμές ακόμη και κάτω από πέντε λίτρα είναι εφικτές για έναν κινητήρα που τα καταφέρνει εξαιρετικά στο σύνολό του.
Στον ρυθμό του κινητήρα
Πλαίσιο, αναρτήσεις και φρένα βρίσκονται σε συμφωνία με το σύγχρονο εν σειρά δικύλινδρο κινητήρα για την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συνόλου που ξεχωρίζει για τα πολύ υψηλά επίπεδα φιλικότητας και την αυτοπεποίθηση που προσφέρει στον αναβάτη σε κάθε περίσταση.
Το σωληνωτό πλαίσιο τύπου «διαμάντι» είναι κατασκευασμένο από ατσάλι και η τοποθέτηση κινητήρα και περιφερειακών έχει γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε το ζύγισμα να είναι ουδέτερο. Στη συγκέντρωση των μαζών στο ιδανικό σημείο συνεισφέρουν το ελαφρύ αλουμινένιο ψαλίδι και το μαζεμένο σε διαστάσεις τελικό της εξάτμισης που βγαίνει σχετικά χαμηλά.
Για την ανάρτηση του εμπρός τροχού φροντίζει το ανεστραμμένο πιρούνι SFF-CA της Showa με διάμετρο καλαμιών στα 43 χλστ. Το πιρούνι φέρει ρύθμιση για την προφόρτιση του ελατηρίου του, όπως και το αμορτισέρ με τις διαδρομές να φτάνουν στα 210 και 190 χλστ. αντίστοιχα και την απόσταση από το έδαφος να φτάνει στα «περιπετειώδη» 210 χλστ.
Πολύ μαλακές στην αρχική τους διαδρομή, οι αναρτήσεις της Transalp εξασφαλίζουν υψηλή ποιότητα κύλισης και ανάλογα επίπεδα απορροφητικότητας σε άσφαλτο και χώμα με το γενικό set up να στοχεύει προς την άνεση σε κάθε τερέν. Η συγκροτημένη εικόνα που παρουσιάζει η μοτοσυκλέτα της Honda διατηρείται και σε πιο γρήγορο ρυθμό στην άσφαλτο. Η ιαπωνική adventure επιδεικνύει στιβαρότητα και φροντίζει να «συνδέσει» τον αναβάτη με τον εμπρός τροχό συνδυάζοντας την ικανοποίηση με τη διασκέδαση.
Στο ύψος των περιστάσεων στέκονται και τα γραμμικά σε απόδοση φρένα με τους δίσκους των 310 χλστ., που συνδυάζονται με διπίστονες δαγκάνες, να παρέχουν την αίσθηση που απαιτείται και να μπλοκάρουν τον εμπρός τροχό μόνο εσκεμμένα. Εκεί αναλαμβάνει το πολύ καλό σε λειτουργία ABS που εκτελεί το έργο του γρήγορα και αποτελεσματικά. Τα φρένα τα καταφέρνουν καλά και στο χώμα όπου διατηρούν την καλή τους αίσθηση. Σε αυτό το τερέν η Transalp υπερασπίζεται τις χωμάτινες προδιαγραφές της και θα καταφέρει να κινηθεί με ασφάλεια και ταχύτητα ακόμη και όταν ο χωματόδρομος δεν βρίσκεται σε καλή κατάσταση.
Από τους δρόμους της πόλης στις Άλπεις και ακόμη πιο πέρα
Η προοδευτικότητα και η σταθερότητα αποτελούν βασικά στοιχεία της συμπεριφοράς της Transalp και οφείλονται στο μεταξόνιο των 1.560 χλστ. που «συνδυάζεται» με αντίστοιχα μεγάλες τιμές για την κάστερ και το ίχνος που βρίσκονται στις 27 μοίρες και 111 χλστ. αντίστοιχα. Χωρίς προσπάθεια από την πλευρά του αναβάτη οι αλλαγές κατεύθυνσης έρχονται απολύτως φυσικά σε χαμηλές αλλά και υψηλότερες ταχύτητες, ενώ στους ελιγμούς ανάμεσα στα αυτοκίνητα η Transalp πείθει άμεσα ως καθημερινό commuter.
Η έξτρα ψηλότερη ζελατίνα που έφερε η Translap της δοκιμής προσφέρει καλά επίπεδα προστασίας παρά το σχετικά μικρό πλάτος της αλλά και την απόσταση που την χωρίζει από τον αναβάτη. Απομακρύνει αποτελεσματικά τον αέρα από τον κορμό και το μεγαλύτερο μέρος του κεφαλιού και οι αναταράξεις στο κράνος, σε αναβάτες άνω του 1,8 μ., θα κάνουν την εμφάνισή τους μόνο σε απαγορευτικές για μεγάλα ταξίδια ταχύτητες -πάνω από τα 160 χλμ./ώρα.
Στην σωστή κάλυψη του αναβάτη συνεισφέρουν επίσης οι χούφτες (επίσης έξτρα) αλλά και η συνολική σχεδίαση του εμπρός μέρους της μοτοσυκλέτας που απομακρύνει μεγάλες ποσότητες αέρα και από την περιοχή των γονάτων.
Η Transalp θα μπορούσε να τα καταφέρει ακόμη καλύτερα στις μεγάλες αποστάσει, αν η στάνταρ σέλα ήταν πιο φαρδιά και με περισσότερο αφρώδες από το μέσο της και όσο πλησιάζει προς το ρεζερβουάρ. Μια «θυσία» που έγινε για να νιώθουν περισσότερη αυτοπεποίθηση οι βραχύσωμοι και όσοι χρησιμοποιήσουν την Transalp καθημερινά στην πόλη. Ακόμη και έτσι όπως έχουν τα πράγματα τα μαλακά μόρια θα αργήσουν να παραπονεθούν με το καμπανάκι για στάση κι ξεκούραση να χτυπά έπειτα από περίπου ένα τρίωρο συνεχόμενης οδήγησης.
Επιστροφή πολλά υποσχόμενη
Το όνομα Transalp επέστρεψε δυναμικά στη γκάμα της Honda με τη «μία-για-όλα» adventure να κρατά τις υποσχέσεις που δίνει για μακρινά και άνετα ταξίδια, για ευκολία και φιλικότητα στην καθημερινή μετακίνηση αλλά και για απροβλημάτιστη (έως και διασκεδαστική) δυνατότητα κίνησης εντός και εκτός ασφάλτου.
Η τιμολογιακή πολιτική της Honda δίνει παράλληλα στη νέα Transalp ένα ακόμη σημαντικό εφόδιο για να αντιμετωπίσει τον ιδιαίτερα σκληρό ανταγωνισμό της κατηγορίας, ο οποίος προέρχεται πλέον από όλες τις πλευρές. Αυτό παρόλο που κάποια από τα στοιχεία που έφερε η πλούσια εξοπλισμένη έκδοση της δοκιμής, και ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη χρηστικότητα και τις δυνατότητες της μοτοσυκλέτας (χούφτες, ποδιά), θα έπρεπε να ανήκουν στον στάνταρ εξοπλισμό.
Η σχετική έλλειψη εξοπλισμού αντισταθμίζεται ως έναν βαθμό από την υψηλή «Made in Japan» ποιότητα κατασκευής, την ισχύ του οικονομικού και ευχάριστου κινητήρα αλλά και στάνταρ συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του αναβάτη. Όλα μαζί κάνουν τη νέα και πολύ ισορροπημένη σε κάθε σημαντικό τομέα Honda Transalp έναν ευχάριστο πονοκέφαλο για τους λάτρεις της κατηγορίας που κινούνται για την επόμενη αγορά τους αφού θα πρέπει να την προσθέσουν τώρα στη λίστα τους και μάλιστα πολύ ψηλά.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: Εν σειρά δικύλινδρος, 8βάλβιδος, 755 κ.εκ., 92 PS, 75 Nm
Μετάδοση: Κιβώτιο 6 σχέσεων, αλυσίδα
Διαστάσεις (Μήκος, πλάτος): 2.325 χλστ., 838 χλστ.
Γεωμετρία (Μεταξόνιο, ίχνος, κάστερ), 1.560 χλστ., 111 χλστ., 27 μοίρες
Ύψος σέλας: 850 χλστ.
Διαδρομές αναρτήσεων Ε/Π (χλστ.): 200/190
Ρεζερβουάρ: 18 λτ.
Βάρος: 208 κιλά πλήρες υγρών
Τροχοί Ε/Π: 90/90-21''- 150/70-18''
Τιμή: Από 11.500 ευρώ