Την 1η Ιανουαρίου η πρεμιέρα για το σήμα που θα σαρώσει τους δρόμους της Ευρώπης -Τι σημαίνει, τι απαγορεύει;
Την 1η Ιανουαρίου 149 πόλεις της Ισπανίας πρόκειται να θέσουν σε εφαρμογή τις ζώνες χαμηλών ή μηδενικών ρύπων επιβάλλοντας αυστηρούς περιορισμούς στη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων.
Οι δρόμοι της Ευρώπης αλλάζουν καθώς πολύ σύντομα σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της γηραιάς ηπείρου πρόκειται να δημιουργηθούν ζώνες μέσα στις οποίες θα κινούνται κατά αποκλειστικότητα οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.
Ουσιαστικά οι ζώνες αυτές παραπέμπουν στον «πράσινο δακτύλιο» της Αθήνας, μόνο το πλαίσιο της εφαρμογής του θα είναι σαφώς αυστηρότερο, καθώς θα αποκλείονται από αυτές οχήματα τα οποία δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή έστω plug-in υβριδικά.
BUY NOW
Η πρώτη χώρα που πρόκειται να θέσει το συγκεκριμένο μέτρο σε εφαρμογή και μάλιστα σε ευρεία κλίμακα είναι η Ισπανία, στην οποία 149 πόλεις είναι υποχρεωμένες από την 1η Ιανουαρίου να επιβάλλουν περιορισμούς στην κυκλοφορία συμβατικών οχημάτων, δημιουργώντας τις περίφημες ζώνες χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.
Οι πόλεις αυτές είναι εκείνες με πληθυσμό άνω των 50.000 κατοίκων, ωστόσο, μόλις 20 από τις 149 συνολικά δείχνουν έτοιμες να εφαρμόσουν το συγκεκριμένο μέτρο την 1η Ιανουαρίου του 2023.
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, οι ζώνες χαμηλών ή μηδενικών ρύπων πρόκειται να αποκλείσουν το 90% των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους της Ισπανίας, επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων κατοίκων, οι οποίοι θα χάσουν τη δυνατότητα να φτάνουν με το αυτοκίνητό τους στο σπίτι τους ή την εργασία τους, αν αυτή βρίσκεται εντός των ορίων της ζώνης αποκλεισμού.
Για την εφαρμογή του μέτρου αυτού πρόκειται να τοποθετηθεί και η ανάλογη σήμανση, η οποία θα ενημερώνει τους οδηγούς για την απαγόρευση εισόδου των οχημάτων που δεν ανήκουν στις ενεργειακή κλάση A.
Πέρα από την οδική σήμανση και τα οχήματα θα πρέπει να φέρουν σε εμφανές σημείο την ένδειξη της ενεργειακής κατηγορίας στην οποία ανήκουν, καθιστώντας πιο εύκολο τον τροχονομικό έλεγχο, ο οποίος ενδεχομένως θα πραγματοποιείται με ηλεκτρονικά μέσα.
Εκτός από το μέτρο του αποκλεισμού των συμβατικών οχημάτων από το κέντρο των μεγάλων αστικών κέντρων της Ευρώπης, ορισμένες πόλεις προκρίνουν τη λύση των διοδίων για τα ρυπογόνα αυτοκίνητα, αποθαρρύνοντας τους χρήστες τους.
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή ενός αντίστοιχου μέτρου στη χώρα μας, σε αποκλειστική συνέντευξή του στο www.carandmotor.gr, o Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, είχε αποκαλύψει την πρόθεση της Κυβέρνησης να δημιουργήσει στο μέλλον ζώνες αποκλειστικής κυκλοφορίας οχημάτων μηδενικών ή χαμηλών ρύπων, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών ή των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων να κεφαλαιοποιήσουν την επιλογής τους.