Αλβανία: 2 στα 10 αυτοκίνητα στους δρόμους είναι Mercedes -Πού οφείλεται η λατρεία για τη γερμανική μάρκα
Όπου να στρέψει κανείς το βλέμμα του βλέπει και μία Mercedes στην Αλβανία. Πού οφείλεται, όμως, η κυριαρχία της γερμανικής μάρκας στη γειτονική μας χώρα;
Σοβαρές υλικές και κοινωνικές στερήσεις αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια πολλά νοικοκυριά στην Αλβανία, με το 50% των κατοίκων της να διατρέχει κίνδυνο φτώχειας, κάτι που καθιστά τη μετανάστευση μονόδρομο.
Παρ΄όλα αυτά, όποιος επισκεφτεί τη γειτονική μας χώρα, θα διαπιστώσει έκπληκτος ότι η πλειονότητα των κυκλοφορούντων οχημάτων φέρει το έμβλημα της Mercedes.
BUY NOW
Το… πάθος των Αλβανών για τα αυτοκίνητα της εταιρείας από τη Στουτγάρδη επιβεβαιώνεται και από τα επίσημα στοιχεία του Αλβανικού Ινστιτούτου Στατιστικής (Albanian State Statistics Institute - INSTAT) που δείχνουν ότι το 2020, από τα συνολικά 540.000 κυκλοφορούντα αυτοκίνητα στους αλβανικούς δρόμους, περί τα 98.000 - ή το 18,2% - ήταν Mercedes, με τη δεύτερη θέση να καταλαμβάνεται από τη VW (17%).
Παρά την κυριαρχία τους, τα αυτοκίνητα της Mercedes, από τα οποία βρίθει το αλβανικό δίκτυο, είναι και τα γηραιότερα, δεδομένου ότι η συντριπτική πλειοψηφία τους έχει κατασκευαστεί πριν το έτος 2000 και επομένως η απόκτησή τους δεν είναι τόσο… δύσκολη υπόθεση.
Πού οφείλεται η κυριαρχία της Mercedes στην Αλβανία;
Με την πτώση του κομμουνισμού στην Αλβανία στις αρχές της δεκαετίας του 1990, τα πρώτα αυτοκίνητα που «ξεχύθηκαν» στη χώρα ήταν κάποια παρηκμασμένα παλιά Fiat από την Ιταλία.
Το μεγάλο, ωστόσο, μεταναστευτικό κύμα των Αλβανών - στην αναζήτηση εργασίας και καλύτερων συνθηκών διαβίωσης - άλλαξε εκ βάθρων το αυτοκινητικό τοπίο της χώρας.
Τα εμβάσματα που έστελναν οι Αλβανοί μετανάστες στους συγγενείς στην πατρίδα τους, επέτρεπαν στους τελευταίους να επιβιώσουν και ταυτόχρονα να κάνουν το όνειρο της ιδιοκτησίας αυτοκινήτου πραγματικότητα.
Για αυτούς, η Mercedes αποτελούσε ένδειξη κύρους. Πολλώ δε μάλλον όταν τα αυτοκίνητα της εταιρείας γνώριζαν μεγάλη απήχηση στους ηγέτες της χώρας, από τον Ζογ Α΄, βασιλέα των Αλβανών, μέχρι τον Ενβέρ Χότζα.
Έτσι, όταν οι Αλβανοί οικονομικοί πρόσφυγες -που είχαν κάνει περιουσίες στο εξωτερικό - επισκέπτονταν την πατρίδα τους, επέλεγαν για το ταξίδι τους εντυπωσιακά αυτοκίνητα της Mercedes με ξένες πινακίδες. Και στη συνέχεια τα πουλούσαν στους συμπατριώτες τους.
«Κάθε φορά που επιστρέφω στην Αλβανία, φέρνω μαζί μου μία Mercedes την οποία πουλάω», είχε αναφέρει μιλώντας στoυς New Yorks Times το 2002 ο Arjan Bano, Αλβανός μετανάστης που επέστρεφε τουλάχιστον μία φορά το χρόνο την πατρίδα του. «Με αυτό τον τρόπο καλύπτω τα έξοδα του ταξιδιού μου», είχε προσθέσει.
Φυσικά, ο κατακλυσμός της Αλβανίας με μοντέλα της Mercedes, δεν αποτελεί προϊόν μίας εξολοκλήρου «αθώας» δραστηριότητας, δεδομένου ότι πολλά αυτοκίνητα της γερμανικής εταιρείας που έχουν καταλήξει στην γειτονική μας χώρα είναι κλεμμένα από όλη την Ευρώπη.
Και ενίοτε χρησιμοποιούνται από κορυφαίους ηγέτες του κράτους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον πρώην υπουργό Δημόσιας Τάξης της γειτονικής χώρας, Σπάρτακ Πόσι, ο οποίος το 1999 πέρασε τα ελληνοαλβανικά σύνορα με (εν αγνοία του) κλεμμένη Mercedes S-350.
Αυτό που προκαλεί, ωστόσο, «ειρωνεία» είναι ότι ο Αλβανός υπουργός παρακολούθησε επίδειξη των ΕΚΑΜ στην Αθήνα και εν συνεχεία υπέγραψε συμφωνίες αστυνομικής συνεργασίας μέσα στις οποίες περιλαμβανόταν και το λαθρεμπόριο…
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ