Αλλάζουν όλα στα διπλώματα οδήγησης -Τι προτείνεται για τους νέους οδηγούς, πότε θα ανανεώνουν οι 60χρονοι
Σημαντικές είναι οι αλλαγές που ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση αναφορικά με τις άδειες οδήγησης στην προσπάθειά της να κάνει τους δρόμους της Ευρώπης πιο ασφαλείς.
Με στόχο να πλησιάσει πιο κοντά στον πολυπόθητο στόχο για μηδενικά θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2050 και να εξασφαλίσει παράλληλα ότι οι αλλαγές που θα πραγματοποιηθούν θα παραμείνουν επίκαιρες και στο μέλλον, η Κομισιόν βρίσκεται σε διαδικασία αναθεώρησης για τις άδειες οδήγησης για τους τέσσερεις και τους δύο τροχούς.
Η τέταρτη Οδηγία της ΕΕ που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα τρίτη (βρίσκεται σε ισχύ από το 2006), βρίσκεται ήδη υπό εξέταση με τη Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ να προχωρά με τις δικές της προτάσεις, με τις αλλαγές να πραγματοποιούνται και βάσει των αντιδράσεων που προκύπτουν από τα κράτη μέλη της ένωσης.
BUY NOW
Η τελική απόφαση για την αλλαγή του νομικού πλαισίου αναφορικά με την αναθεώρηση των αδειών οδήγησης αναμένεται τον ερχόμενο Δεκέμβριο και αυτά που ακολουθούν είναι τα πιο σημαντικά σημεία που εξετάζονται από την ΕΕ και την Επιτροπή.
Κάποια από τα αυτά τα σημεία έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από κράτη μέλη με την 4η Οδηγία που βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης να έχει συγκεντρώσει ήδη περισσότερες από 1.000 ενστάσεις για τροποποιήσεις.
Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές που προτείνεται από την ΕΕ είναι η αλλαγή στο μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος που μπορεί να οδηγήσει ο κάτοχος άδειας οδήγησης κατηγορίας Β από τα 3.500 κιλά που βρίσκεται σήμερα, στα 4.250 κιλά. Η αλλαγή αυτή πραγματοποιείται λόγω του αυξημένου βάρους που έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα σε σχέση με τα συμβατικά έτσι ώστε οι ιδιώτες να μπορούν να αποκτήσουν και τη συντριπτική πλειοψηφία των βαρύτερων ηλεκτρικών.
Η ΕE θέλει το «σπάσιμο» της μοναδικής άδειας οδήγησης αυτοκινήτου για ιδιώτες που υπάρχει σήμερα σε δύο άδειες: την κατηγορία B και την κατηγορία B+.
Απευθυνόμενη στους αρχάριους οδηγούς, η νέα κατηγορία Β που προτείνεται θα περιορίζει το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του αυτοκινήτου που μπορεί να οδηγήσει ο κάτοχός της στα 1.800 κιλά.
Η άδεια θα έχει ισχύ για δύο χρόνια και μετά από το χρονικό όριο ο κάτοχος της θα περνά ξανά από εξετάσεις για να αποκτήσει την άδεια κατηγορίας B+. Η B+ θα είναι προσβάσιμη από την ηλικία των 21 ετών και άνω και θα επιτρέπει οδήγηση χωρίς περιορισμούς για αυτοκίνητα με το νέο βάρος που προτείνει η ΕΕ, των 4.250 κιλών.
Στο παραπάνω βάρος περιλαμβάνεται και το βάρος τυχόν ρυμουλκούμενου, ενώ αν ο συνδυασμός είναι πάνω από 3.500 κιλά τότε η επιτροπή απαιτεί να πραγματοποιείται σχετική εκπαίδευση.
Με τις αλλαγές να αφορούν όλα τα κράτη μέλη, η ΕΕ προτείνει επίσης να επιτραπεί η άδεια οδήγησης να μπορεί να αποκτηθεί από την ηλικία των 17 ετών με την Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού να προτείνει η ηλικία αυτή να είναι τα 18 έτη.
Η εν λόγω επιτροπή προτείνει παράλληλα και άλλους περιορισμούς για τους αρχάριους οδηγούς, με αυτόν που προκαλεί και τις περισσότερες αντιδράσεις να είναι η απαγόρευση οδήγησης από τα μεσάνυχτα (12 το βράδυ), έως και τις έξι το πρωί.
Για τις κατηγορίες A2 (μοτοσυκλέτες έως 47 ίππους), B, BE, C1 και C1E το ηλικιακό όριο εξετάζεται να τεθεί στα 18 έτη όπως και για το δίπλωμα κατηγορίας A1, το οποίο η ΕΕ θέλει στα 16 έτη, στο ίδιο έτος ηλικίας που είναι και το δίπλωμα κατηγορίας AM (για μοτοποδήλατα έως 50 κ.εκ.). Βλέψεις υπάρχουν το δίπλωμα AM να δίνεται και σε άτομα ηλικίας από τα 14 ετών.
Το δίπλωμα κατηγορίας Α -χωρίς περιορισμούς- θα μπορεί να αποκτηθεί από την ηλικία των 20 ετών εφόσον υπάρχει η σχετική διετής εμπειρία με άδεια οδήγησης A2.
Η υπό έγκριση νέα οδηγία προτείνει ως μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα κίνησης τα 130 χλμ./ώρα, μια ταχύτητα που θα ισχύει για τους κατόχους άδειας οδήγησης Β+. Οι κάτοχοι διπλώματος Β θα επιτρέπεται να κινούνται με μέγιστη ταχύτητα τα 110 χλμ. ώρα όσο και οι αναβάτες με δίπλωμα κατηγορίας Α.
Για την κατηγορία Α2 η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα που προτείνεται είναι τα 100 χλμ./ώρα, ενώ για την A1 η μέγιστη ταχύτητα που προτείνει η EE είναι τα 90 χλμ./ώρα.
Χρονικός περιορισμός αναμένεται να μπει στην ισχύ όλων των μη επαγγελματικών αδειών οδήγησης με το όριο που συζητείται να ξεκινά από τα 10 και να φτάνει έως τα 15 έτη. Μετά το τέλος αυτού του διαστήματος οι οδηγοί θα πρέπει να περνούν από εξετάσεις σχετικές με την σωματική τους υγεία ή και επανεκπαίδευση, ανάλογα και με τις εξελίξεις στον τομέα των τεχνολογιών που εφαρμόζονται στα οχήματα.
Για τους οδηγούς άνω των 60 ετών εξετάζεται το ενδεχόμενο μείωσης της ισχύος της άδειας οδήγησης στα επτά ή λιγότερα έτη και σε πέντε ή λιγότερα έτη για οδηγούς άνω των 70 ετών. Για εκείνους που έχουν συμπληρώσει το 80 έτος της ηλικίας τους οι άδειες αναμένεται να έχουν διετή ισχύ. Γι' αυτές τις ηλικίες αναμένεται να υιοθετηθούν εξετάσεις που θα αφορούν και την ψυχική υγεία των οδηγών.
Μένει να φανεί τον ερχόμενο Δεκέμβριο πόσες από αυτές τις αλλαγές θα περάσουν στο τελικό νομοσχέδιο έπειτα και από τις προτάσεις των κρατών μελών.