Αποκάλυψη: Τι άλλαξε και τι δεν άλλαξε στα VIP μαύρα van με οδηγό;

van-vip100

Το ΣτΕ έκρινε στα μέσα Μαΐου ότι είναι παράνομη η υποχρέωση ανάρτησης της διαδρομής στην ειδική πλατφόρμα δύο ώρες πριν την επιβίβαση των τουριστών.

Σε απόγνωση βρίσκεται ο κλάδος των εταιρειών ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό καθώς εδώ και σχεδόν δύο μήνες δεν έχει αλλάξει ο νόμος που αφορά στον τρόπο λειτουργίας τους με αποτέλεσμα σε κάποιους να έχουν επιβληθεί υπέρογκα πρόστιμα της τάξης των 6.800 ευρώ ενώ κάποιοι άλλοι φοβούμενοι την επιβολή του προστίμου χάνουν πελάτες και βρίσκονται ήδη στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης.

Σύμφωνα μάλιστα με αποκλειστικές πληροφορίες του Carandmotor.gr οι ιδιοκτήτες εταιρειών ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό βρίσκονται πολύ κοντά στην απόφαση να κινηθούν νομικά εναντίον του κράτους και να απαιτήσουν αποζημιώσεις τόσο για διαφυγόντα έσοδα όσο και για τα παράνομα πρόστιμα με τα οποία έχουν βρεθεί αντιμέτωποι.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πιο συγκεκριμένα στα μέσα Μαΐου το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με σχετική απόφασή του έκρινε πως είναι η παράνομη η υποχρέωση ανάρτησης της διαδρομής στην ειδική πλατφόρμα δύο ώρες πριν την επιβίβαση των τουριστών!

Με αυτή την απόφαση του ΣτΕ άλλαξε ριζικά ο τρόπος λειτουργίας των εταιρειών ενοικίασης ΙΧ με οδηγό και ουσιαστικά άνοιξε ο δρόμος για άμεση επιβίβαση των τουριστών στα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα με οδηγό χωρίς την υποχρέωση ανάρτησης της διαδρομής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και βέβαια ουσιαστικά «καταργώντας» και τα υπέρογκα πρόστιμα που επέβαλε η Τροχαία.

Ωστόσο σχεδόν δύο μήνες μετά την δημοσιοποίηση της απόφασης του ΣτΕ από το Carandmotor.gr τα συναρμόδια Υπουργεία δυστυχώς δεν έχουν αλλάξει τη νομοθεσία ώστε να εφαρμοστεί η απόφαση του ΣτΕ με αποτέλεσμα οι εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό να κινδυνεύουν καθημερινά από την επιβολή προστίμου ύψους 6.800 ευρώ για μη καταχώριση της προκράτησης δύο ώρες νωρίτερα καθώς το σύστημα δεν δέχεται προκράτηση τη στιγμή που εισέρχονται οι επιβάτες στο όχημα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Άλλες πάλι εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό υπό το φόβο της επιβολής το υπέρογκου προστίμου χάνουν τουρίστες αφού δεν μπορούν να συνδυάσουν τις προκρατήσεις δύο ώρες νωρίτερα από την παραλαβή τους με αποτέλεσμα να βρίσκονται στα πρόθυρα της οικονομικής κατάρρευσης.

Στελέχη από τα συναρμόδια Υπουργεία εκτιμούν πως σύντομα θα διευθετηθεί το θέμα αλλά οι εταιρείες ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό έχουν ήδη χάσει τη μισή τουριστική περίοδο και όσο καθυστερεί να εφαρμοστεί η απόφαση του ΣτΕ τόσο περισσότερα έσοδα θα χάνουν και η διεκδίκησή τους από το Δημόσιο μάλλον θα αποτελέσει μονόδρομο. Άλλωστε όπως επισημαίνουν στελέχη από την αγορά εταιρειών ενοικιάσεων ΙΧ με οδηγό: «Βρισκόμαστε ήδη στα μέσα του καλοκαιριού και τα συναρμόδια Υπουργεία δεν εφαρμόζουν την απόφαση του ΣτΕ δημιουργώντας τεράστια προβλήματα σε ένα κλάδο που ουσιαστικά ζει ολόκληρο το χρόνο από την καλοκαιρινή σαιζόν. Αν μέσα στις επόμενες ημέρες δεν δοθεί λύση και δεν εφαρμοστεί η απόφαση του ΣτΕ τότε οι αγωγές και οι μηνύσεις εναντίον του κράτους θα αποτελέσουν μονόδρομο για τον κλάδο μας ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τι αλλάζει με τροπολογία

Τροπολογία κατατέθηκε στη Βουλή και στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού, με τίτλο: «Ενίσχυση των Τουριστικών Υποδομών και της τουριστικής Εκπαίδευσης, επικαιροποίηση του πλαισίου άσκησης του επαγγέλματος των ξεναγών και των χρονομεριστικών μισθώσεων, ρυθμίσεις τουριστικών φορέων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση του τουρισμού», μέσω της οποίας οριοθετούνται οι έλεγχοι στα επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που χρησιμοποιούνται για μεταφορά πελατών τουριστικών γραφείων ή τουριστών. Ο έλεγχος για διαπίστωση τήρησης οικείας νομοθεσίας για μεταφορά επισκεπτών επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με οδηγό, που ανήκουν στα τουριστικά γραφεία, χρησιμοποιούνται από αυτά δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης συμβάσεων βραχυχρόνιας μακροχρόνιας μίσθωσης, καθώς και τυχόν διαπίστωση παραβάσεων αυτής. Επίσης ορίζονται τα έγγραφα που πρέπει να έχει μαζί του ο οδηγός και πλέον οι τουρίστες δεν θα περνούν από μία μίνι «ανάκριση» από τις Αρχές.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στο άρθρο 2 της τροπολογίας: «Έλεγχοι διαπίστωσης παράβασης οδηγών που διενεργούν τουριστικές μεταφορές - Τροποποίηση περ. 5Α υποπαρ. Η.2 παρ. Η άρθρου πρώτου ν. 4093/2012

Στο προτελευταίο εδάφιο της περ. 5Α της υποπαρ. Η.2 της παρ. Η του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α' 222), οι λέξεις «και η επιβολή κυρώσεων» αντικαθίστανται από τις λέξεις «λαμβάνουν χώρα μόνον στον οδηγό του οχήματος και στα ως άνω έγγραφα και όχι στους επιβαίνοντες πελάτες και» η περ. 5Α διαμορφώνεται ως εξής:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«5Α. Επιτρέπεται η μεταφορά χωρίς κόμιστρο πελατών τουριστικών γραφείων με επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με οδηγό, που είτε ανήκουν στα τουριστικά γραφεία είτε χρησιμοποιούνται από αυτά δυνάμει σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή συμβάσεων βραχυχρόνιας ή μακροχρόνιας μίσθωσης. Η μεταφορά του προηγούμενου εδαφίου διέπεται από τις διατάξεις του π.δ. 7/2018 (Α' 12) και πραγματοποιείται σύμφωνα με το τυπικά προκαθορισμένο, οργανωμένο και προπληρωμένο πρόγραμμα του ταξιδιού των πελατών τουριστικών γραφείων, διάρκειας τουλάχιστον 24 ωρών, όπως αυτό αποτυπώνεται στις διατακτικές ταξιδιού/μεταφοράς (voucher) που εκδίδονται από το τουριστικό γραφείο.

Για τη μεταφορά της παρούσας διάταξης απαιτείται:

α) το Ε.Ι.Χ. όχημα με οδηγό να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την υπηρεσία μεταφοράς, ελάχιστης διάρκειας 3 ωρών, που αποτελεί μέρος του συγκεκριμένου οργανωμένου προπληρωμένου προγράμματος διακοπών, διάρκειας τουλάχιστον 24 ωρών, και να καταχωρείται στο μητρώο του άρθρου 18 του ν. 4530/2018 (Α' 59) σε αυτοτελή λίστα που καταχωρούνται οχήματα που εκτελούν υπηρεσίες μεταφορών με βάση διατακτική ταξιδιού/μεταφοράς (voucher),

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

β) το Ε.Ι.Χ. όχημα με οδηγό να φέρει επικολλημένο στην πάνω δεξιά πλευρά του οπίσθιου ανεμοθώρακα διακριτικό σήμα διαστάσεων 105X148,5 mm (χιλιοστόμετρων), στο οποίο αναγράφεται η επωνυμία και ο αριθμός ΜΗ.Τ.Ε. του τουριστικού γραφείου, γ) εντός του οχήματος να βρίσκονται διαθέσιμα προς έλεγχο:

αα) η βεβαίωση συνδρομής νόμιμων προϋποθέσεων (Β.Σ.Ν.Π.) λειτουργίας του τουριστικού γραφείου,

ββ) η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και επιπλέον, σε περίπτωση που το όχημα δεν ανήκει στην κυριότητα του τουριστικού γραφείου, αντίγραφο της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή της σύμβασης βραχυχρόνιας ή μακροχρόνιας μίσθωσης, συνοδευόμενο από εξουσιοδότηση του τουριστικού γραφείου προς τον οδηγό του αυτοκινήτου ότι είναι ο νόμιμος χρήστης του,

γγ) η άδεια οδήγησης του οδηγού που εκδίδεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις των οδηγών Ε.Ι.Χ.,

δδ) η σύμβαση εργασίας ή παροχής υπηρεσιών του οδηγού με την επιχείρηση, αν ο οδηγός του οχήματος είναι άλλος από τον ιδιοκτήτη ή το νόμιμο εκπρόσωπο του τουριστικού γραφείου και

εε) η διατακτική ταξιδιού/μεταφοράς (voucher), η οποία περιλαμβάνει και αποτυπώνει το προπληρωμένο και οργανωμένο πακέτο διακοπών και αναφέρει υποχρεωτικά τα σημεία αναχώρησης, περιηγήσεων, εκδρομών, στάσεων και άφιξης και τις ημερομηνίες κάθε υπηρεσίας μεταφοράς που περιλαμβάνεται στο πακέτο διακοπών, καθώς και τον αριθμό κυκλοφορίας, τον κατασκευαστικό οίκο και τον τύπο του εκμισθωμένου Ε.Ι.Χ. οχήματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα έγγραφα της υποπερίπτωσης εε' καταχωρούνται, μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, με ευθύνη των τουριστικών γραφείων στο ψηφιακό μητρώο του άρθρου 20 παρ. Ι του ν. 4530/2018, πριν από την έναρξη εκτέλεσης μεταφοράς με voucher. Η υποχρέωση καταχώρησης αρχίζει μετά τη θέση σε λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος, στο οποίο έχουν πρόσβαση οι υπηρεσίες των Υπουργείων Μεταφορών και Υποδομών και Τουρισμού και οι αρμόδιες υπηρεσίες ελέγχου.

Με απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Τουρισμού δύναται να τροποποιούνται τα διακριτικά γνωρίσματα της περίπτωσης β', τα έγγραφα της περίπτωσης γ', καθώς και οι κυρώσεις που προβλέπονται στην παρούσα διάταξη.

Με απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Τουρισμού, η οποία εκδίδεται εντός μηνός από τη δημοσίευση του παρόντος, ορίζεται ανά Περιφέρεια ο μέγιστος αριθμός οχημάτων που επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται για υπηρεσίες μεταφοράς της παρούσας διάταξης, ως ποσοστό του συνολικού αριθμού Ε.Δ.Χ. οχημάτων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η παράβαση των διατάξεων της παρούσας επισύρει σε βάρος του τουριστικού γραφείου πρόστιμο ύφους 2.000 ευρώ. Αν η μεταφορά εκτελείται χωρίς να έχει εκδοθεί διατακτική ταξιδιού/μεταφοράς (voucher) ή χωρίς να έχει συναφθεί σύμβαση ερνασίας ή σύμβαση παροχής υπηρεσιών μεταξύ της επιχείρησης και του οδηγού, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής μέσα στην τριετία, επιβάλλεται διπλάσιο πρόστιμο, σε περίπτωση δεύτερης υποτροπής μέσα στην τριετία επιβάλλεται τριπλάσιο πρόστιμο και σε κάθε επόμενη υποτροπή μέσα στην τριετία ανακαλείται η βεβαίωση συνδρομής νόμιμων προϋποθέσεων της επιχείρησης για χρονικό διάστημα 6 μηνών. Κατά τα λοιπά, παραμένουν εφαρμοστέες οι κυρώσεις του ν. 4530/2018.

Οι έλεγχοι για τη διαπίστωση παραβάσεων λαμβάνουν χώρα μόνον στον οδηγό του οχήματος και στα ως άνω έγγραφα και όχι στους επιβαίνοντες πελάτες και διενεργούνται κατά το λόγο αρμοδιότητάς τους, από τις αδειοδοτούσες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού, τις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας, την Τροχαία, το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών. Οι εκθέσεις διαπίστωσης των παραβάσεων διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού για την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων.»

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ