Ένα από τα σύγχρονα κατασκευαστικά θαύματα της Ευρώπης δεν λαμβάνει την προσοχή που του αξίζει λόγω του πολέμου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας και των συνθηκών που κατασκευάστηκε.
Με μήκος που ξεπερνά κατά πολύ εκείνη που ακολουθεί και χρόνο κατασκευής που θα μπορούσε να αποτελεί και κάποιο σχετικό ρεκόρ για τα παγκόσμια κατασκευαστικά δεδομένα, η μεγαλύτερη γέφυρα που υπάρχει αυτή τη στιγμή επί ευρωπαϊκού εδάφους είναι η διαβόητη γέφυρα της Κριμαίας.
Η γέφυρα της Κριμαίας, η οποία φέρει επίσης τις ονομασίες «γέφυρα του πορθμού του Κερτς» ή «γέφυρα του Κερτς», είναι ένα ζεύγος γεφυρών που αναπτύσσονται παράλληλα μεταξύ τους, με τη μία γέφυρα να εξυπηρετεί τα οδικά οχήματα και την άλλη τα τρένα.
BUY NOW
Η γέφυρα της Κριμαίας δημιουργήθηκε από την Ρωσία έπειτα από την προσάρτηση της ομώνυμης χερσονήσου στα εδάφη της το 2014, στην αρχή του πολέμου μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας.
Η ανάθεση του έργου έγινε το 2015 στην κατασκευαστική εταιρεία Stroygazmontazh και οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή της ξεκίνησαν το 2016 και συγκεκριμένα τον Φεβρουάριο, με στόχο να ενωθεί η χερσόνησος οδικά με τη Ρωσία.
Η γέφυρα της Κριμαίας εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν με το τμήμα του ζεύγους που εξυπηρετεί τα οδικά οχήματα να δίνεται στην κυκλοφορία μόλις δύο χρόνια μετά από την έναρξη της κατασκευής, στα μέσα Μαϊου του 2018., ενώ το συνολικό κόστος έφτασε σχεδόν στα 3,5 δισ. ευρώ.
Ενάμιση περίπου χρόνο μετά, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2019, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γέφυρας με τα πρώτα δρομολόγια επιβατικών τρένων να ξεκινούν.
Η διπλή γέφυρα της Κριμαίας είναι η μεγαλύτερη γέφυρα που έχει κατασκευάσει ποτέ η Ρωσία αλλά και η μεγαλύτερη που έχει κατασκευαστεί επί ευρωπαϊκού εδάφους. Το μήκος της γέφυρας φτάνει στα 16,9 χιλιόμετρα για την γέφυρα των οδικών οχημάτων και στα 18,1 χιλιόμετρα την σιδηροδρομική γέφυρα.
Η γέφυρα για τα οδικά οχήματα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με το μέγιστο πλάτος του δρόμου να φτάνει στα 28 μέτρα και το μέγιστο ύψος της από την επιφάνεια του νερού φτάνει στα 80 μέτρα.
Συζητήσεις για την κατασκευή μιας γέφυρας στα στενά του Κερτς είχαν ξεκινήσει από τις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Η πρώτη απόπειρα κατασκευής έγινε από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του 2ου Π.Π. Ωστόσο η πρώτη γέφυρα ανατάχτηκε πριν προλάβει να ολοκληρωθεί, κατά την υποχώρηση των γερμανικών στρατευμάτων από την περιοχή τον Ιούνιο του 1943.
Μία ακόμη μη μόνιμη σιδηροδρομική γέφυρα κατασκευάστηκε το 1944 από τους Σοβιετικούς, ωστόσο, τα πολλά κατασκευαστικά λάθη που έγιναν οδήγησαν στην φυσική της καταστροφή έναν χρόνο αργότερα.
Συζητήσεις για την κατασκευή της γέφυρας έγιναν μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας και μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Οι δύο χώρες μάλιστα έφτασαν ακόμη και στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας στις αρχές της 10ετίας του 2010.
Τα σχέδια για την κατασκευή της γέφυρας και από τις δύο πλευρές παρέμειναν ζωντανά σχεδόν έως και την προσάρτηση της χερσονήσου το 2014, με την Ρωσία να προχωρά έπειτα στην κατασκευή της χωρίς να έχει την σύμφωνη γνώμη της Ουκρανίας.
Η γέφυρα, η κατασκευή της οποίας έχει καταδικαστεί και από τον ΟΗΕ, υπέστη σοβαρές ζημιές στις 8 Οκτωβρίου του 2022 έπειτα από έκρηξη που σημειώθηκε από επίθεση του ουκρανικού στρατού.