Αυτό είναι το καύσιμο που θα σώσει τα diesel -Οι μεγάλες επενδύσεις της Ευρώπης
Σανίδα σωτηρίας στους πετρελαιοκινητήρες υπόσχεται ότι μπορεί να προσφέρει ένα ανανεώσιμο καύσιμο που παράγεται από φυτικά έλαια και ζωικά λύπη.
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του 21ου αιώνα είναι η αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, με την ΕΕ να έχει θέσει σαφείς στόχους για την καταπολέμηση του φαινομένου το οποίο ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την υγεία.
Ως βασικός πυλώνας της αντιρρυπαντικής πολιτικής της ΕΕ λογίζεται η ηλεκτροκίνηση που προϊόντος του χρόνου διευρύνει την οπαδική της βάση. Πέρα, ωστόσο, από την ηλεκτρική ενέργεια, έχουν προταθεί και κάποιες άλλες εναλλακτικές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα e-fuels που θα συνιστούν τα μοναδικά καύσιμα τα οποία μπορούν να επιτρέψουν τη διατήρηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, όπως συμφωνήθηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, στις 28 Μαρτίου.
BUY NOW
Τα e-fuels παράγονται από υδρογόνο που εξάγεται από το νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, για την οποία χρησιμοποιείται ενέργεια από ΑΠΕ. Στη συνέχεια το λεγόμενο «πράσινο» υδρογόνο μετατρέπεται σε υγρό καύσιμο (βενζίνη, πετρέλαιο, κηροζίνη) μέσω CO2 που έχει δεσμευθεί από την ατμόσφαιρα. Θεωρούνται ουδέτερα ως προς τον άνθρακα επειδή το CO2 που απελευθερώνεται κατά την καύση του καυσίμου εξισορροπείται από το CO2 που απομακρύνεται από την ατμόσφαιρα για την παραγωγή του.
Ουδέτερα ως προς τον άνθρακα είναι, ωστόσο, και κάποια άλλα καύσιμα τα οποία φαίνεται πως δεν βρίσκονται στην ατζέντα της ΕΕ για χρήση στους θερμικούς κινητήρες από το 2035 και έπειτα. Πρόκειται για τα λεγόμενα βιοκαύσιμα, τα οποία προέρχονται από τη βιομάζα, το βιοδιασπώμενο δηλαδή κλάσμα προϊόντων ή αποβλήτων διαφόρων ανθρώπινων δραστηριοτήτων.
Ένα από τα πιο διαδομένα βιοκαύσιμα είναι το βιoντίζελ, το οποίο έχει ως πρώτη ύλη για την παραγωγή του τα φυτικά έλαια και τα ζωικά λίπη ή εν γένει τα χρησιμοποιημένα ανακυκλωμένα τηγανέλαια. Παράγεται μέσω εστεροποίησης φυτικών
ελαίων, και ζωικών λιπών με αλκοόλες (π.χ μεθανόλη), και έχει παραπλήσιες φυσικές ιδιότητες με το πετρέλαιο κίνησης.
Είναι ανθρακικά ουδέτερο, δεδομένου ότι όλο το CO2 που παράγεται κατά την καύση του είχε αποροφηθεί από την ατμόσφαιρα κατά την ανάπτυξη των φυτών τα οποία χρησιμοποιούνται ως πρώτες ύλες για την παραγωγή του.
Πολλά στο βιοντίζελ ποντάρει η ισπανική εταιρεία ενέργειας Repsol που πρόσφατα εγκαινίασε τρεις σταθμούς ανεφοδιασμού στην Ιβηρική Χερσόνησο, και συγκεκριμένα στη Μαδρίτη, τη Βαρκελώνη και τη Λισαβόνα, έχοντας ως στόχο την αύξηση του αριθμού των πρατηρίων σε 50 μέχρι το τέλος του έτους.
Προσώρας, το συγκεκριμένο καύσιμο θα είναι διαθέσιμο αποκλειστικά σε επαγγελματίες οδηγούς, αλλά συν τω χρόνω η Repsol στοχεύει να το διοχετεύει και στα… ντεπόζιτα και των υπόλοιπων ντίζελ οχημάτων. Αρκεί αυτά να ενσωματώνουν πετρελαιοκινητήρες που είναι συμβατοί με το συγκεκριμένο καύσιμο.
Σημειώνεται ότι βιοντίζελ μπορούν να δεχθούν και οι υφιστάμενοι κινητήρες πετρελαίου, εφόσον υποβληθούν σε κάποιες μικροαλλαγές, όπως αντικατάσταση ελαστομερών (σωληνάκια κ.ο.κ.).
Επόμενο βήμα της Repsol είναι τα εγκαίνια λειτουργίας της πρώτης προηγμένης μονάδας παραγωγής βιοντίζελ η οποία θα βρίσκεται στην πόλη Καρθαγένη και θα έχει ετήσια παραγωγική ικανότητα 250.000 τόνους.
Στα βιοκαύσιμα ποντάρει πολλά και η Ιταλία, η οποία μάλιστα έδειξε ενοχλημένη από την απόφαση της να εξαιρέσει από την απαγόρευση από το 2035 και έπειτα μόνο τα e-fuels.
Σύμφωνα, μάλιστα, με ιταλικά δημοσιεύματα, η κυβέρνηση δεν παραδίδει τα όπλα και αναμένεται να επαναφέρει τα βιοκαύσιμα στο προσκήνιο, δείχνοντας τις προοπτικές τους, στη σύνοδο κορυφής της G20 που θα διεξαχθεί στις 9 και 10 Σεπτεμβρίου στο Νέο Δελχί.