To ελληνικό αυτοκίνητο της ΕΛΒΟ - Γιατί δεν πέρασε ποτέ στην παραγωγή

το αυτοκίνητο της ΕΛΒΟ

Το πρωτότυπο ΕΛΒΟ Aletis αποτέλεσε την πρώτη σοβαρή προσπάθεια για ένα 100% "Made in Greece" αυτοκίνητο χωρίς όμως να περάσει στη γραμμή παραγωγής. Ας δούμε την άγνωστη ιστορία πίσω από αυτό το εγχείρημα.

Το πρωτότυπο αυτοκίνητο ΕΛΒΟ Aletis δημιουργήθηκε στα πλαίσια της κοινοτικής πρωτοβουλίας KONVER, για την ενδεχόμενη μετατροπή των αμυντικών βιομηχανιών και την ένταξη νέων προϊόντων στις παραγωγικές τους δραστηριότητες, με στόχο την ανασυγκρότηση τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πρωτοβουλία KONVER έγινε πραγματικότητα λόγω των νέων συνθηκών που επικράτησαν στον διεθνή πολιτικό χώρο έπειτα από το τέλος του ψυχρού πολέμου, ένα τέλος που είδε την σημαντική μείωση των αμυντικών προϋπολογισμών σε όλες σχεδόν τις χώρες μέλη της Ε.Ε. με αποτέλεσμα το σοβαρό οικονομικό πλήγμα που δέχθηκαν και οι εγχώριες αμυντικές βιομηχανίες.

H ΕΛΒΟ είχε ενταχθεί στο εν λόγω πρόγραμμα και έπειτα από αυτό έκανε διαγωνισμό για την ανάθεση δημιουργίας ενός αυτοκινήτου που θα κατασκευάζεται εγχώρια.

Η ΕΛΒΟ έθεσε και τις προδιαγραφές ορίζοντας τις διαστάσεις και τον κυβισμό του κινητήρα αλλά και τα βασικά χαρακτηριστικά του μοντέλου που θα κατασκεύαζε, οι οποίες, σύμφωνα και με αναφορές της εποχής, προήλθαν έπειτα από σχετική έρευνα και σκιαγραφούσαν ένα ανοιχτό αυτοκίνητο, το οποίο θα ήταν σε θέση να καλύψει τις ανάγκες της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας και θα μπορούσε να παραχθεί και σε διαφορετικούς τύπους, όπως για παράδειγμα pick up.

Η Lotus, η IDEA και η γερμανική TWT ήταν οι τρεις εταιρείες που έθεσαν και τις πιο σοβαρές υποψηφιότητες με την πρόταση της τελευταίας να είναι τελικά και εκείνη που επικράτησε, κάτι που έδωσε στο Aletis ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις ως προς το ελληνικό του στοιχείο.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η TWT ιδρύθηκε το 1986 από τον αεροναυπηγό και πολιτικό μηχανικό Δημήτρη Βαρτζιώτη, με στόχο την ανάπτυξη και δημιουργία συστημάτων πληροφορικής, ανάπτυξης προϊόντων και εφαρμογών ιατρικής. Από το 1987, η TWT είναι ο επίσημος συνεργάτης της IBM για τη Γερμανία, ενώ ήδη από τις αρχές τις 10ετίας του '90 μπήκε δυνατά στον κόσμο των τεσσάρων τροχών συνεργαζόμενη αρχικά με την Mercedes στην ανάπτυξη ψηφιακών προσομοιώσεων των εσωτερικών χώρων όλων των μοντέλων των Γερμανών.

Σήμερα η TWT του Έλληνα μετανάστη θεωρείται μια από τις κορυφαίες εταιρείες στο κλάδο της στη Γερμανία, έχοντας συνεργαστεί και με τις VW, Audi, BMW και Porsche με τον Βαρτζιώτη να έχει ιδρύσει και την εταιρεία NIKI επί ελληνικού εδάφους με παρόμοιο αντικείμενο εργασίας (μεταξύ άλλων και ψηφιακές προσομοιώσεις). Τελευταία μεγάλη διάκριση για τον Βαρτζιώτη είναι το βραβείο «Best Automotive Innovation CEO» που του απονεμήθηκε στη Γερμανία το 2020.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξιοποιώντας το νέο τότε λογισμικό πρόγραμμα της IBM που δεν είχε κάνει ακόμη την είσοδο του στον κόσμο των τεσσάρων τροχών ο Βαρτζιώτης και η ομάδα, σε συνεργασία με τον οίκο Pininfarina αλλά και τον Έλληνα σχεδιαστή Γιώργος Λιαμάδη, δημιούργησαν αρχικά και πλήρως ψηφιακά το Aletis σε διάστημα 22 μηνών.

Ως «βάση» χρησιμοποιήθηκε ένα VW Polo προηγούμενης γενιάς, σε σχέση με το μοντέλο που κυκλοφορούσε στους ευρωπαϊκούς δρόμους στις αρχές του αιώνα, από το οποίο δανείζονταν επίσης τον κινητήρα και το κιβώτιο του, το εν σειρά 4κύλινδρο μοτέρ του 1,4 λίτρου και 75 ίππων.

Εκτός από την «ενσωμάτωση» της εντελώς διαφορετικής σχεδίασης στο πάτωμα του Polo, η συνεισφορά της TWT εντοπίζεται και στη σχεδίαση της νέας οροφής, που πήρε τη θέση της προηγούμενης και αποτελούσε τον συνδετικό κρίκο του εμπρός και του πίσω μέρος του πλαισίου, με την μεσαία κολώνα να απουσιάζει.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με σχεδίαση που το έκανε να ξεχωρίζει, το ΕΛΒΟ Aletis έκανε την εμφάνιση του ως πλήρως λειτουργικό πρωτότυπο στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2001 και κατάφερε να κεντρίσει θετικά το ενδιαφέρον του κοινού με τη σχεδίαση αλλά και τον «παιχνιδιάρικο» χαρακτήρα του. Ξεχώριζε επίσης για τις υφασμάτινες πόρτες του, την αδιάβροχη επένδυση στο ταμπλό του αλλά και την πτυσσόμενη τέντα στο πίσω μέρος που μπορούσε να προσφέρει στατικά προστασία από τον ήλιο στους επιβαίνοντες του.

Αναφορικά με την ονομασία του πρωτότυπου οχήματος ελεύθερου χρόνου, να πούμε ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο που θυμίζει έντονα τη λέξη «Αλήτης» αφού αυτός ήταν και ο στόχος του... νονού, ο οποίος είχε αρχικά πολλές επιφυλάξεις ως προς αυτή, οι οποίες αποδείχθηκαν τελικά αβάσιμες. Ο Βαρτζιώτης αναφέρει ότι προέρχεται από το ρήμα «αλώμαι» που σημαίνει «Περιπλανώμαι» από όπου και προέρχεται η λέξη αλήτης. Μια λέξη που τονίζει τον ανέμελο και περιπλανώμενο χαρακτήρα που ήθελε η TWT να προσδώσει στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο με τις μεγάλες διαδρομές των τροχών και τα crossover στοιχεία στη σχεδίαση του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η TWT έκανε τότε λόγο για δύο χρόνια μέχρι να μπει το αυτοκίνητο στην παραγωγή, ώστε να δημιουργηθεί η μικρή γραμμή παραγωγής για την κατασκευή 200-300 αυτοκινήτων ετησίως και τρία χρόνια για μια γραμμή που θα οδηγούσε σε πιο μαζική παραγωγή. Επιθυμία του δημιουργού του ήταν το ΕΛΒΟ Aletis να μπει στην παραγωγή πριν από την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων ώστε να δοθεί ως όχημα υποστήριξης και να γίνει έτσι διάσημο σε όλη την υφήλιο μέσω της τηλεοπτικής προβολής.

Όπως με τόσα άλλα πολλά υποσχόμενα πρότζεκτ έτσι και ο «Αλήτης» έμεινε τελικά στα χαρτιά και το μοναδικό πρωτότυπο που κατασκευάστηκε ποτέ από την TWT παραχωρήθηκε από την ΕΛΒΟ στο Τεχνικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ