Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα στην ιστορία των Βαυαρών BMW xDrive έχει κάνει το ντεμπούτο του στις αμιγώς ηλεκτρικές στις BMW iX και BMW i4 M50 προσφέροντας έξτρα σταθερότητα και δυναμισμό ακόμη και στις πλέον δύσκολες συνθήκες οδήγησης.
Δύο κινητήρες, τέσσερις κινητήριοι τροχοί και ένα παγκοσμίως μοναδικό σύστημα ελέγχου μετάδοσης ροπής εξασφαλίζουν βέλτιστη ελκτική πρόσφυση, οδηγική ευστάθεια και δυναμική σε όλες τις συνθήκες στις δύο αμιγώς ηλεκτρικές ναυαρχίδες BMW iX και BMW i4 M50.
Πριν από 35 και πλέον χρόνια, η μετάδοση κίνησης σε όλους τους τροχούς προσέφερε μία νέα μορφή οδηγικής απόλαυσης για πρώτη φορά σε μοντέλο της BMW, με το σύστημα της γερμανικής εταιρείας να ονομάζεται τα τελευταία 20 χρόνια «xDrive» και να κατανέμει μηχανικά τη ροπή μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα.
BUY NOW
Με τον εξηλεκτρισμό της γκάμας της, η τετρακίνηση της BMW περνά στην ψηφιακή της μορφή κσαι το ηλεκτρικό πλέον xDrive βρίσκει την εφαρμογή του στο δρόμο, στις iX και BMW i4 M50.
Όπως όλοι οι τύποι οχημάτων BMW iX, η αμιγώς ηλεκτρική Gran Coupe πρόταση της BMW, κινείται μέσω μετάδοσης κίνησης στους εμπρός και πίσω τροχούς. Αυτό δημιουργεί ένα σύστημα τετρακίνησης με παράλληλους άξονες μετάδοσης της κίνησης χωρίς μηχανική σύνδεση μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών.
Η αλληλεπίδραση των δύο κινητήρων βελτιστοποιείται μέσω ενός καινοτόμου και παγκοσμίως μοναδικού συστήματος ελέγχου μετάδοσης της ροπής. Επομένως, το ηλεκτρικό σύστημα BMW xDrive εξασφαλίζει την ιδανική μορφή μετάδοσης της ισχύος σε όλες τις οδηγικές συνθήκες– σε συνδυασμό με μία τυπική οδηγική εμπειρία BMW.
Ευφυής διασύνδεση συστημάτων DSC, ARB και ελέγχου μετάδοσης κίνησης
Το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα BMW xDrive μετουσιώνει την ισχύ μιας BMW i4 M50, που αποδίδει 544 ίππους και μέγιστη ροπή 795 Nm, σε ανώτερη δυναμική συμπεριφορά. Φυσικά απαιτείται ακριβή κατανομή της ροπής, το οποίο εξασφαλίζεται μέσω του συστήματος DSC (Driving Stability Control) με την ειδικά προσαρμοσμένη για συστήματα τετρακίνησης έκδοση του συστήματος ελέγχου ολίσθησης των τροχών ARB (actuator contiguous wheel slip limitation) και τη μονάδα Combined Charging Unit (CCU).
Η διασύνδεση όλων των συστημάτων καθιστά εφικτή την κατανομή της απαιτούμενης από τον οδηγό ροπής μεταξύ των δύο κινητήρων και αξόνων με τρόπο που η ελκτική πρόσφυση και η δυναμική συμπεριφορά και η αποδοτικότητα είναι εγγυημένα σε βέλτιστο βαθμό.
Το DSC ορίζει τις γενικές συνθήκες υπό τις οποίες μπορεί να λειτουργήσει το ηλεκτρικό σύστημα BMW xDrive. Αναλύει συνεχώς τις ταχύτητες περιστροφής των τροχών, τη γωνία διεύθυνσης, την ταχύτητα κίνησης του οχήματος, τη διαμήκη και πλευρική επιτάχυνση και το ρυθμό εκτροπής (yaw rate).
Βάσει αυτών των παραμέτρων, ορίζεται ένα εύρος ταχύτητας στο οποίο οι δύο κινητήριες μονάδες μπορούν να είναι ενεργές προκειμένου να διασφαλίζεται μία σταθερή οδηγική κατάσταση. Επίσης λαμβάνεται υπόψη το «My Mode» που επιλέγεται από τον οδηγό και εφόσον το DTC (Dynamic Traction Control) είναι ενεργοποιημένο. Πρόκειται για ένα ειδικό πρόγραμμα του DSC στο οποίο, με τη συνδρομή του συστήματος ARB και άλλων λειτουργιών ελέγχου, επιτυγχάνεται ακόμα πιο σπορ στιλ οδήγησης σε κανονικές επιφάνειες, χωρίς παρεμβάσεις, μεταξύ άλλων, μέσω αυξημένων ορίων παρέμβασης. Επιπλέον, μέγιστη ελκτική πρόσφυση επιτυγχάνεται σε χαλαρά εδάφη όπως το χιόνι, η άμμος ή το χώμα.
Από τα δεδομένα που παρέχει το DSC και την ροπή που απαιτεί ο οδηγός, η CCU υπολογίζει την ιδανική κατανομή της μεταξύ των αξόνων. Το πλήρως ηλεκτρικό σύστημα xDrive μπορεί να αντιδρά αισθητά ταχύτερα και με σημαντικά υψηλότερη ποιότητα ελέγχου σε οποιαδήποτε πιθανή αλλαγή της οδηγικής κατάστασης όσον αφορά την κατανομή της ροπής, απ' ό,τι θα ήταν εφικτό με ένα κιβώτιο μεταφοράς γνωστό από άλλα μοντέλα BMW με θερμικούς κινητήρες.
Παράλληλα, ο έλεγχος μετάδοσης της κίνησης της CCU, το σύστημα ελέγχου ολίσθησης των τροχών ARB και το σύστημα ελέγχου ευστάθειας αλληλεπιδρούν ευέλικτα και με ακρίβεια. Εάν χρειαστεί, τα δεδομένα που παρέχει το DSC για την οδηγική κατάσταση μπορούν ήδη να περιλαμβάνουν προληπτικά ένα αίτημα για την παροχή ισχύος σε όλους τους τροχούς. Σε πολλές οδηγικές καταστάσεις μία αλλαγή στην κατανομή ροπής μεταξύ του εμπρός και πίσω κινητήρα μπορεί να αυξήσει την ευστάθεια, χωρίς να απαιτείται περαιτέρω παρέμβαση. Εάν κάποιος τροχός κινδυνεύει να χάσει την πρόσφυσή του με το οδόστρωμα, ενεργοποιείται πρώτα το σύστημα ελέγχου ολίσθησης των τροχών ARB με τις ταχείες και ακριβείς αντιδράσεις του. Το DSC βοηθά μόνο σε κρίσιμες καταστάσεις με επιλεκτικές σε κάθε τροχό παρεμβάσεις πέδησης.
Βέλτιστη πρόσφυση, τέλεια κατευθυντική ευστάθεια, μέγιστη απόδοση
Πέραν του συντελεστή πρόσφυσης του δρόμου και της επιλογής του οδηγού, το ηλεκτρικό BMW xDrive και το ARB λαμβάνουν επίσης υπόψη παραμέτρους που αφορούν/σχετίζονται με το περιβάλλον όπως ο αέρας, η κλίση του δρόμου, οι ρυθμίσεις του οχήματος στα My Modes και το DTC. Λαμβάνονται επίσης υπόψη η δυναμική κατανομή φορτίου ανά άξονα, που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στη μετάδοση κίνησης στον πίσω άξονα κατά την επιτάχυνση. Λόγω της απευθείας ενσωμάτωσης του ARB στο σύστημα ελέγχου μετάδοσης της ροπής της CCU, δεν χάνεται χρόνος στη μεταβίβαση του σήματος στο σύστημα DSC, που σημαίνει ότι οι παρεμβάσεις πραγματοποιούνται 10 φορές ταχύτερα κι με ακρίβεια στην εκτέλεση. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται ακλόνητη κατευθυντική σταθερότητα του οχήματος ακόμα και σε άκρως δυναμικούς ελιγμούς επιτάχυνσης.
Με μέτρια πίεση του πεντάλ του γκαζιού, ένα συνεχώς υψηλότερο ποσοστό ροπής παρέχεται από την πίσω ηλεκτρική μονάδα κίνησης καθώς η ταχύτητα αυξάνεται. Σε καταστάσεις οδήγησης χωρίς αυξομειώσεις στην παροχή ισχύος, την κίνηση παρέχει αποκλειστικά ο κινητήρας που επενεργεί στους πίσω τροχούς, δημιουργώντας την παραδοσιακή οδηγική εμπειρία BMW. Την ίδια στιγμή βελτιστοποιείται η αποδοτικότητα του συστήματος κίνησης και, μαζί με αυτήν, η αυτονομία των δύο BMW.
Η λειτουργία πλήρους τετρακίνησης είναι διαθέσιμη οποιαδήποτε στιγμή. Για παράδειγμα, ακόμα και οδηγώντας στο My Mode Efficient, τυχόν υψηλότερες απαιτήσεις για άμεση παροχή ισχύος καλύπτονται άμεσα με σημαντική αύξηση της ροπής στον εμπρός άξονα. Από την άλλη, στις δυναμικές εισόδους στις στροφές, το ποσοστό της ροπής που παρέχει ο πίσω άξονας είναι αυξημένο. Επομένως, οι εμπρός τροχοί μπορούν να απορροφούν υψηλότερα πλευρικά φορτία λόγω της μειωμένης ροπής που φτάνει σε αυτούς μέσω του συστήματος μετάδοσης της κίνησης. Με αυτό τον τρόπο, αυξάνονται εξίσου η ευστάθεια και η ευελιξία του οχήματος.
Όταν οι δύο ηλεκτρικές BMW ρολάρουν η φρενάρουν και οι δύο κινητήρες τους μπορούν να ανατροφοδοτούν με ενέργεια τη μπαταρία υψηλής τάσης λειτουργώντας ως γεννήτριες. Αυτό πετυχαίνει αισθητά υψηλότερη απόδοση όσον αφορά την ανάκτηση ενέργειας απ’ ότι θα συνέβαινε με έναν κινητήρα ελέγχοντας παράλληλα τη δυναμική ευστάθεια των αυτοκινήτων ανά πάσα στιγμή, με κινητήρα του πίσω άξονα να αναλαμβάνει το κύριο έργο της φόρτισης. Σε διαδρομές με στροφές και σε αντίξοες οδικές συνθήκες, από την άλλη, το υψηλότερο ποσοστό ανάκτησης ενέργειας παρέχει ο εμπρός κινητήρας.
Παράλληλα, η μετάβαση από την πέδηση μέσω ανάκτησης της ενέργειας στην πέδηση μέσω τριβής (μέσω του υδραυλικού συστήματος του αυτοκινήτου), δεν γίνεται αντιληπτή από τον οδηγό. Το ενσωματωμένο σύστημα πέδησης συμβάλλει επίσης σε αυτό, παρέχοντας σταθερή αίσθηση του πεντάλ σε όλες τις περιπτώσεις.
Δείτε επίσης
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ