Στις 25 Οκτωβρίου ο Δακτύλιος επιστρέφει ριζικά αλλαγμένος ώστε να περιοριστεί η κίνηση στους δρόμους. Το σενάριο των διοδίων στο κέντρο της πόλης παραμένει στο τραπέζι.
Η κίνηση στο κέντρο της Αθήνας «χτυπάει» κόκκινο καθημερινά και πλέον, εκτός του ανανεωμένου Δακτυλίου, οι αρμόδιοι φορείς επεξεργάζονται σενάρια που οδηγήσουν σε περαιτέρω περιορισμό της κυκλοφορίας οχημάτων. Ένα από αυτά αφορά και τα διόδια στο κέντρο της πόλης. Η συγκεκριμένη είδηση προέκυψε μετά από δηλώσεις του υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο πληρωμής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της πρωτεύουσας, μέτρο που ισχύει σε κάποιες χώρες του εξωτερικού, ο κ. Καραμανλής υποστήριξε ότι πρόκειται για ένα θέμα που βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων.
BUY NOW
«Αυτό είναι σε μια γενικότερη πολιτική που υπάρχει στην ΕΕ, ''ο ρυπαίνων πληρώνει''. Είναι μια πολιτική που υπάρχει τουλάχιστον εδώ και δυο χρόνια. Η ΕΕ έχει φιλόδοξους στόχους για την κλιματική αλλαγή. Είναι κάτι που έχει πέσει στο τραπέζι, το οποίο θα συζητήσουμε και θα δούμε, τίποτε δεν αποκλείεται» υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι «με τα έργα της γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο που θα λύσει πολλά προβλήματα, για όσο εξελίσσονται θα επιβαρύνουν το κυκλοφοριακό στο κέντρο της Αθήνας».
Πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα διόδια στην Αθήνα
Για το σενάριο της εφαρμογής διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της Αθήνας τοποθετήθηκε ο κ. Παναγιώτης Παπαντωνίου, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Μιλώντας στον Ρ/Σ Alpha 989, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων υποστήριξε ότι «ακούσαμε αυτή την πρόταση, να εξεταστεί δηλαδή το πώς θα μπορούσαμε να πάμε σε ένα νέο σύστημα εφαρμογής του Δακτυλίου. Θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Και εμείς ως σύλλογος εκτιμούμε ότι χρειάζεται μια πιο μοντέρνα έκδοση του Δακτυλίου».
Πώς θα μπορούσε όμως να εφαρμοστεί μέτρο διοδίων στην ελληνική πρωτεύουσα; Όπως όλα δείχνουν, τα «διόδια» θα είναι ψηφιακά.
«Είναι παραπλανητικό το να μιλάμε για ''διόδια''. Δεν θα υπάρχουν στην πραγματικότητα διόδια, δηλαδή μπάρες που θα εμποδίζουν και θα ελέγχουν την είσοδό μας στο κέντρο. Αυτό γινόταν πριν αρκετές δεκαετίες σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις. Τώρα πια δεν χρησιμοποιείται» τόνισε αρχικά ο κ. Παπαντωνίου, και πρόσθεσε:
«Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που μπορούμε πλέον να το ρυθμίσουμε με μια εφαρμογή (application), όπως γίνεται για παράδειγμα με την ελεγχόμενη στάθμευση. Έτσι, με την εφαρμογή αυτή πληρώνουν ένα μικρό αντίτιμο όταν επιθυμούν να παρκάρουν σε θέση ελεγχόμενης στάθμευσης. Αντίστοιχα, εκτιμώ, θα εφαρμοστεί και στον νέο Δακτύλιο. Θα υπάρχει είτε ημερήσιο, είτε μηνιαίο, είτε ετήσιο αντίτιμο. Το οποίο θα πρέπει να προσδιορίζεται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά».
Τι θα καθορίζει το κόμιστρο για τα «διόδια» στο κέντρο
Μια τέτοια μετάβαση σημαίνει ότι ουσιαστικά ο επόμενος Δακτύλιος -όχι αυτός που ξεκινά στις 25 Οκτωβρίου- δεν θα βασίζεται πάνω στη λογική «μονά-ζυγά». Αντιθέτως, οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν να ληφθούν υπ' όψιν άλλες παράμετροι, όπως το πόσο ρυπογόνο είναι ένα όχημα, αλλά και η οικονομική κατάσταση του ιδιοκτήτη του οχήματος, ώστε να μην επιβαρυνθούν τα πιο αδύναμα νοικοκυριά. [...]Η Ελλάδα βγαίνει από μια 20ετία μεγάλης οικονομικής κρίσης και έχουμε πολύ λίγα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Πρέπει αυτό να ληφθεί υπ' όψιν, όπως και το εισόδημα του καθενός», σχολίασε ο Παναγιώτης Παπαντωνίου.
Μεταξύ άλλων, οι συγκοινωνιολόγοι βάζουν και μια άλλη παράμετρο στην «εξίσωση». Σύμφωνα με τον κ. Παπαντωνίου, μια από τις εισηγήσεις που θα γίνουν, όταν ανοίξει αυτή η κουβέντα, θα τεθεί επί τάπητος και η κίνηση εκτός των ωρών αιχμής. Δηλαδή, όποιος μπαίνει στην Αθήνα εκτός των ωρών αιχμής να μην πληρώνει κόμιστρο, ή να πληρώνει ένα μικρό αντίτιμο.
«Είναι αδύνατο να εφαρμοστεί ένας νέος τύπος Δακτυλίου, όπως τα διόδια, σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να γίνουν μελέτες βιωσιμότητας, να βρεθεί μια ισορροπία, να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Εκτιμώ ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα θα κινηθούμε με το σύστημα μονών ζυγών» επισήμανε, καταλήγοντας, ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
Δείτε τη σημερινή τοποθέτηση της κυβέρνησης στο θέμα των διοδίων