Citroen e-C3

Όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα -Σε ποιους δρόμους θα μπει

αυτοκίνητα κίνηση πινακίδα m

Έντονη είναι η συζήτηση που έχει προκύψει για το όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα εντός των πόλεων μετά την ανάρτηση του νέου κυρωτικού πλαισίου του ΚΟΚ σε δημόσια διαβούλευση.

Σημαντικές είναι οι αλλαγές που φέρνει ο υπό διαβούλευση νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας στους δρόμους, ο οποίος έχει ως κεντρικό πυρήνα τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, μια αγιάτρευτη πληγή που χρήζει άμεσης επούλωσης.

Η αιματοχυσία στην άσφαλτο εκτυλίσσεται κατά κύριο λόγο εντός των πόλεων, με ενδεικτικά τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το έτος 2022 που δείχνουν ότι περίπου μισοί από τους ανθρώπους που θυσιάστηκαν στον μολώχ της ασφάλτου ήταν σε ατυχήματα εντός αστικού ιστού, όταν το ποσοστό των τροχαίων δυστυχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους περιοριζόταν σε μόλις 8%.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα

Για να δοθεί τέλος σε αυτή τη «γενοκτονία»» εντός των πόλεων, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει ότι από την 1η Νοεμβρίου 2025, το όριο ταχύτητας μέσα στις κατοικημένες περιοχές θα μειωθεί από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση, ήτοι υφίσταται ύπαρξη πινακίδας που ορίζει διαφορετικό όριο ταχύτητας. Σε ποιους, δηλαδή, δρόμους θα δούμε το όριο των 30 χλμ./ώρα;

Στον υπό διαβούλευση ΚΟΚ αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι το όριο των 50 χλμ./ώρα θα διατηρηθεί σε μονοδρόμους με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας οι οποίες διαχωρίζονται με διαγραμμίσεις, όπως επίσης, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης μέσα στις κατοικημένες περιοχές.

Αυτό σημαίνει δηλαδή ότι το όριο των 30 χλμ./ώρα θα ισχύει μόνο σε μονοδρόμους με μία λωρίδα κυκλοφορίας, όπως είναι τα στενά εντός του αστικού ιστού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
 Ναυάρχου Νικοδήμου
Ναυάρχου Νικοδήμου

Ας πάρουμε για παράδειγμα ορισμένους δρόμους στο κέντρο της Αθήνας, γύρω από την πλατεία Συντάγματος. Σε στενά όπως η Ξενοφώντος, η Μουρούζη, η Ναυάρχου Νικοδήμου και η Σουρή, που αποτελούν μονοδρόμους με μια λωρίδα κυκλοφορίας, το όριο ταχύτητας θα είναι 30 χλμ./ώρα.

 Φιλελλήνων
Φιλελλήνων

Αντιθέτως, στη Φιλελλήνων, και τη Σταδίου, δηλαδή μονοδρόμους με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας, δεν θα εφαρμοστεί όριο 30 χλμ./ώρα. Το ίδιο ισχύει, φυσικά, και σε δρόμους όπως η Μεσογείων, η Κηφισίας, η Μιχαλακοπούλου, η Βασ. Αλεξάνδρου, η Βασ. Σοφίας, στις οποίες - δεδομένου ότι αποτελούν οδούς διπλής κατεύθυνσης δεν θα δούμε όριο 30 χλμ./ώρα, αλλά θα διατηρηθούν αυτά που ισχύουν σήμερα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Λεωφόρος Κηφισίας

Γιατί πρέπει να μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα;

Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment) που δημοσιεύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, κατά την τέλεση τροχαίου ατυχήματος με εμπλοκή πεζού, αυτός, όταν το όχημα κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα έχει 90% πιθανότητες να επιβιώσει, ενώ με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, οι πιθανότητες επιβίωσης μειώνονται σε μόλις 10%.

Η Τ&Ε, επίσης, αναφέρει ότι το μεγαλύτερο όφελος από το όριο των 30 χλμ./ώρα έχουν τα παιδιά, παραθέτοντας το εξής παράδειγμα:

Εφόσον ένα παιδάκι «πεταχτεί» στον δρόμο σε απόσταση 15 μ. από ένα ΙΧ που κινείται με 50 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο δεν θα καταφέρει να σταματήσει. Θα χτυπήσει το παιδάκι με ταχύτητα περίπου 40 χλμ./ώρα, τραυματίζοντάς το, ενδεχομένως, θανάσιμα.

όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από την άλλη, αν το όχημα κινείται με 30 χλμ./ώρα, το αυτοκίνητο μάλλον θα καταφέρει να ακινητοποιηθεί προτού πέσει πάνω στο παιδάκι.

Επιπλέον, η ίδια μελέτη αναφέρει ότι το όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα συνδράμει καθοριστικά στη μείωση των εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα, στον μετριασμό της κατανάλωσης καυσίμου, αλλά και στην εξοικονόμηση χρόνου κατά τις μετακινήσεις μιας και μειώνονται τα «σταμάτα-ξεκίνα».

Τέλος, επισημαίνεται ότι η μείωση του ορίου ταχύτητας ενθαρρύνει τους πολίτες να χρησιμοποιούν ποδήλατα και άλλα μέσα μικροκινητικότητας, μιας και αισθάνονται πιο ασφαλείς κατά τις καθημερινές τους μετακινήσεις.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ