Προ των πυλών βρίσκεται το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων που θα οδηγήσει σε πιο δίκαιες χρεώσεις. Σε ποιον νέο αυτοκινητόδρομο θα εφαρμοστεί η χιλιομετρική χρέωση.
Έργο – ορόσημο θα αποτελέσει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης για το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας. Με μήκος 294 χλμ. και εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ, ο ΒΟΑΚ θα ενώσει το νησί από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία, και αποτελεί το μεγαλύτερο έργο που θα χρηματοδοτήσει η ΕΕ τα επόμενα χρόνια.
Ως ένας υπερσύγχρονος αυτοκινητόδρομος ο ΒΟΑΚ αναμένεται να αποτελέσει πεδίο εφαρμογής καινοτόμων τεχνολογιών, μία από τις οποίες θα είναι και το σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων που θα οδηγήσει σε χρεώσεις των οδηγών βάσει των χιλιομέτρων που διανύουν.
BUY NOW
Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο Υποδομών αναζητά τεχνικό σύμβουλο για την κατάρτιστη του οριστικού πλάνου ως προς την επιβολή ηλεκτρονικών διοδίων στην Κρήτη.
Ο τεχνικός σύμβουλος, ο οποίος αναμένεται να επιλεγεί μέσα από μια μικρή ομάδα εταιρειών (estPlan, MOBICS A.E., και Invison Συμβουλευτική Α.Ε) θα καταρτίσει την εισήγηση-πλάνο του για τα διόδια, λαμβάνοντας υπόψη τα χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου, τα χαρακτηριστικά των μετακινούμενων και την ανθρωπογεωμορφία των περιοχών, ενώ θα προσμετρηθεί και η διεθνής εμπειρία από την κατασκευή αντίστοιχων αυτοκινητόδρομων στο εξωτερικό.
Τι περιλαμβάνει το αντικείμενο της παροχής υπηρεσιών:
1.«Καταγραφή των χαρακτηριστικών του έργου βάσει της προβλεπόμενης χάραξης και τους σταθμούς διοδίων τού κάθε τμήματος, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής σε σχέση με τη λειτουργία των ηλεκτρονικών διοδίων.
2.Καθορισμό των ομάδων χρηστών που θα εξυπηρετήσει ο αυτοκινητόδρομος και των ιδιαιτεροτήτων που αυτοί έχουν σε σχέση με τη λειτουργία και χρήση του αυτοκινητόδρομου, τις ανάγκες των οποίων θα κληθεί να εξυπηρετήσει το σύστημα (επισκέπτες, κάτοικοι, επαγγελματίες, ενοικιαζόμενα οχήματα, κ.ά.).
3.Διενέργεια διερευνητικής τηλεφωνικής έρευνας καταγραφής γνώμης κοινού και βασικών χαρακτηριστικών των επωφελούμενων από την κατασκευή και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου.
4.Συσχετισμό των καταγραφόμενων αναγκών με την υπάρχουσα υποδομή και λειτουργία των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων στη χώρα μας.
5.Καταγραφή και παρουσίαση της διεθνούς εμπειρίας σε σχέση με την εξυπηρέτηση των λειτουργικών αναγκών που έχουν προσδιοριστεί».
Πώς λειτουργεί το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων
Στη χώρα μας ήδη εφαρμόζεται το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, αλλά αποκλειστικά στην Ολυμπία Οδό, από την 1η Ιανουαρίου του 2021.
Για να επωφεληθούν από το καινοτόμο σύστημα χρέωσης, οι οδηγοί το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να προμηθευτούν τον πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS της Ολυμπίας Οδού.
Ο πομποδέκτης διαβάζεται από ηλεκτρονικές πύλες με αισθητήρες που έχουν εγκατασταθεί στις εισόδους και εξόδους του αυτοκινητοδρόμου. Το όχημα πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης.
Εφόσον το όχημα βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, τότε πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε. Το σύστημα των ηλεκτρονικών διοδίων θα λειτουργήσει σε όλη τη χώρα έως το 2025