Τέλος στην οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα -Το νέο σύστημα που μπήκε στην Εθνική Οδό
Στη μάχη για την καταπολέμηση του φαινομένου αντίθετης κίνησης των οχημάτων έχει ριχθεί η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου μέσω ενός προηγμένου συστήματος που έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή.
Βαρύς συνεχίζει να είναι ο «φόρος αίματος» στην ελληνική άσφαλτο, με εκατοντάδες ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, κάθε χρόνο.
Η συντριπτική πλειονότητα αυτών τελούνται εντός των πόλεων όπου τα οχήματα συνυπάρχουν με πεζούς, ποδηλάτες και λοιπούς ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, χωρίς ωστόσο να απουσιάζουν και τα δυσάρεστα οδικά συμβάντα σε αυτοκινητοδρόμους. Όσο ασφαλείς και αν είναι οι τελευταίοι, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που αδιαφορούν για τα όρια ταχύτητητας, ή προβαίνουν σε επικίνδυνους ελιγμούς στήνοντας παγίδες θανάτου τόσο στους εαυτούς τους όσο και στους υπόλοιπους οδηγούς.
BUY NOW
Θέση στη λίστα των οδηγικών συμπεριφορών που ναρκοθετούν την οδική ασφάλεια στους αυτοκινητοδρόμους έχει και η είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, ένα φαινόμενο που έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία των αρμόδιων αρχών, οι οποίες αναζητούν εναγωνίως λύσεις για την καταπολέμησή του.
Στη μάχη για την αποσόβηση των πολύνεκρων δυστυχημάτων που συνδέεονται με αυτό το ανησυχητικό και άκρως επικίνδυνο φαινόμενο έχει εισέλθει και η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε.
Έχοντας ως κύριο μέλημα την ενίσχυση της ασφάλεια των οδηγών του αυτοκινητοδρόμου, και ορμώμενη από αντίστοιχες μελέτες στο εξωτερικό, η εταιρεία σχεδίασε το δικό της πιλοτικό σύστημα ανίχνευσης αντίθετης κίνησης. Το σύστημα παραδόθηκε στο Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Πιερίας και μετά την εγκατάστασή του στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς (κλάδος εξόδου), τα φαινόμενα αντίθετης κίνησης έχουν μειωθεί άνω του 90%, με μόνο δύο συμβάντα.
Πώς λειτουργεί το σύστημα
Όπως εξήγησε στο carandmotor.gr ο Διευθυντής Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, κ. Δημήτρης Μανταλόζης, το σύστημα έλαβε όλες τις εγκρίσεις από το ελληνικό δημόσιο και τα αποτελέσματα που θα εξαχθούν από τη λειτουργία του θα μεταβιβαστούν στις αρχές προκειμένου να εξετάσουν και εν συνεχεία να αποφασίσουν αν ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να συνδράμει στην αποτροπή τέλεσης τέτοιων επικίνδυνων περιστατικών.
Διευκρίνισε δε ότι για τη λειτουργία του συστήματος υπεύθυνη είναι η ΕΛΑΣ, καθώς κανένας αυτοκινητόδρομος δεν έχει τη δικαιοδοσία να εκτελεί έργο αστυνόμευσης.
Αναφορικά με τη λειτουργία του, το σύστημα ανίχνευσης αντιθέτως κινούμενων οχημάτων αυτό συνδυάζει υλικό εξοπλισμό και software. Ειδικότερα, κάμερες και αισθητήρες που επικουρούνται από προηγμένο λογισμικό μπορούν και εντοπίζουν την είσοδο κάθε είδους οχήματος στο αντίθετο ρεύμα.
Πέρα από τον εντοπισμό του αντίθετως κινούμενο οχήματος, το σύστημα παρέχει άμεση ειδοποίηση στον οδηγό που έχει υποπέσει στο λάθος μέσω ειδικής πινακίδας οδικής σήμανσης, την ίδια ώρα που επιτρέπει στις δυνάμεις της Τροχαίας να δράσουν άμεσα ώστε να ακινητοποιηθεί το όχημα και να μην διακυβευτεί η ασφάλεια τόσο του ίδιου του οδηγού όσο και των υπόλοιπων χρηστών του αυτοκινητοδρόμου.
Όσον αφορά τους λόγους που ένα ΙΧ καταλήγει να κινείται αντίθετα, ο κ. Μανταλόζης, ανέφερε ότι αυτοί είναι κυρίως τρεις:
- Ο οδηγός δεν επιθυμεί να πληρώσει διόδια και ως εκ τούτου επιλέγει να εισέλθει στο αντίθετο ρεύμα.
- Ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών με αποτέλεσμα να μην αντιλαμβάνεται το λάθος που κάνει.
- Ο οδηγός (συνήθως τρίτης ηλικίας) έχει συνηθίσει να κινείται σε επαρχιακό δίκτυο, και ως εκ τούτου δεν γνωρίζει πώς να συμπεριφερθεί σε έναν αυτοκινητόδρομο.
«Στόχος η ασφάλεια των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου»
Σύμφωνα με τον κ. Μανταλόζη, η εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς και η παράδοσή του στο Τ.Τ. Αυτοκινητοδρόμων Πιερίας έγινε στο πλαίσιο της προσπάθειας της Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου να αναδείξει το μεγάλο αυτό πρόβλημα και τους κινδύνους που ενέχει η είσοδος οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα.
Πρόσθεσε ότι παρόλο που το πρόβλημα δεν γίνεται να λυθεί μέσω μιας εφαρμογής -καθώς απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια από τους καθ΄ύλην αρμόδιους- η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δείχνει ότι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου είναι στη διάθεσή τους προκειμένου να συμβάλει με σύγχρονα εργαλεία στον περιορισμό του.
Καταλήγοντας επισήμανε ότι ο ρόλος κάθε αυτοκινητοδρόμου, που έχει ως προτεραιότητα την οδική ασφάλεια, είναι να προτείνει λύσεις που μπορούν να υλοποιηθούν ώστε να κατασταστούν οι μετακινήσεις των πολιτών ασφαλέστερες.
Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα ανίχνευσης αντίθετης κίνησης στον Α/Κ Λεπτοκαρυάς αποτελεί μόνο μία από τις πρωτοβουλίες της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου για την οδική ασφάλεια το 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία των Τμημάτων Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων, το β’ εξάμηνο του
2023:
- Βεβαιώθηκαν από το Τμήμα Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Π.Α.Θ.Ε Μαγνησίας 780 παραβάσεις υπερβολικής ταχύτητας μέσω του συστήματος Traffistar που χορηγήθηκε από την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, ενώ το ποσό των παραβάσεων ανέρχεται σε 135.000 ευρώ.
- Με τα συστήματα υψηλής ταχύτητας ζύγισης εν κινήσει και στατικής ζύγισης βαρέων οχημάτων και τη σχετική εκπαίδευση του προσωπικού των Τμημάτων Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων, αποκαλύπτεται πως το 16% των βαρέων οχημάτων που ελέγχθηκαν ήταν υπέρβαρα.
- Για την κόπωση των οδηγών βαρέων οχημάτων και με την εκπαίδευση που παρείχε η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου στις αστυνομικές αρχές για τον έλεγχο των «ευφυών» ταχογράφων και βάσει των στοιχείων του Τμ. Τροχαίας Αυτοκινητόδρομων Μαγνησίας, σε 414 ελέγχους καταγράφηκαν 2.423 παραβάσεις για υπέρβαση ωραρίου οδήγησης και 472 παραβάσεις για ταχογράφους.