Το ζήτημα του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους παραμένει φλέγον θέμα στη Γερμανία, με τη συζήτηση να εντείνεται μετά την αύξηση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2023, ενώ στο προσκήνιο έρχονται και οι εκπομπές ρύπων CO2.
Στη Γερμανία, τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους αποτελούν πηγή έντονων συζητήσεων εδώ και αρκετά χρόνια. Η αύξηση του αριθμού των θανάτων στους δρόμους το 2023, όπου 2.839 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, 51 περισσότεροι από το 2022, αναζωπύρωσε τις συζητήσεις για το συγκεκριμένο θέμα.
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας, το 43% των θανατηφόρων ατυχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους οφείλεται σε υπερβολική ταχύτητα, δίνοντας επιπλέον "πάτημα" στις εκκλήσεις διαφόρων οργανώσεων που απαιτούν την αυστηροποίηση των ορίων ταχύτητας.
BUY NOW
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που υποστηρίζεται από πολλές ενώσεις καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένης της περιβαλλοντικής οργάνωσης Deutsche Umwelthilfe (DUH), η οποία θέλει να επιβληθεί μέγιστη ταχύτητα 100 χλμ./ώρα στους αυτοκινητοδρόμους, 80 χλμ./ώρα εκτός πόλεων και 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα.
Σύμφωνα με τον Jürgen Resch, διευθυντή της DUH, αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν περισσότερους από 11 εκατομμύρια τόνους CO₂ ετησίως, συμβάλλοντας σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη Γερμανία. Μεταξύ των υποστηρικτών για την αυστηροποίηση των ορίων ταχύτητας, εκτός από τις οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, βρίσκεται και η αστυνομική ένωση της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας.
Τα επιχειρήματα υπέρ του ορίου ταχύτητας είναι πολλά, με πρώτο και κυριότερο να είναι οι μελέτες που δείχνουν ότι θα υπάρξει σημαντική μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων και των σοβαρών τραυματισμών. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία είναι η μοναδική χώρα παγκοσμίως που δεν υιοθετήσει σε όλο το οδικό της δίκτυο αυστηρά όρια ταχύτητας, με τους οδηγούς να μπορούν να πάνε όσο γρήγορα θέλουν σε συγκεκριμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων της.
Παρά τις εκκλήσεις των ενώσεων, η γερμανική κυβέρνηση παραμένει απρόθυμη να εισαγάγει γενικό όριο ταχύτητας. Το SPD, οι Πράσινοι και το FDP, δηλαδή τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού, είχαν αποκλείσει ένα τέτοιο μέτρο από το 2021. Η θέση αυτή αμφισβητείται από τις οργανώσεις, οι οποίες πιστεύουν ότι η υπάρχουσα κατάσταση θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των χρηστών του οδικού δικτύου και υπονομεύει τους κλιματικούς στόχους της χώρας για το 2030.
Ωστόσο, βρίσκονται σε εξέλιξη μεταρρυθμίσεις για να καταστεί ευκολότερο για τις τοπικές αρχές να επιβάλλουν όρια ταχύτητας 30 χλμ./ώρα σε περιοχές υψηλού κινδύνου, όπως γύρω από σχολεία και παιδικές χαρές. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφάλειας στις αστικές περιοχές, όπου συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα. Το 2023, περίπου το 70% των ατυχημάτων που προκάλεσαν τραυματισμούς ή θανάτους σημειώθηκαν εντός πόλης, σύμφωνα με το περιοδικό Spiegel.