«Εμφύλιος» στην Ευρώπη -Ποιοι ζητούν να μείνουν στη ζωή τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ;

κίνηση στους δρόμους

Οι υφιστάμενοι στόχοι για την «πράσινη» μετάβαση της Ευρώπης κρίνονται ανεδαφικοί από την Ιταλία, η οποία θα ζητήσει την αναπροσαρμογή τους.

Το γάντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει έτοιμη να πετάξει η Ιταλία, ζητώντας την επιβράδυνση των ρυθμών μετάβασης στο καθεστώς της ηλεκτροκίνησης.

Σύμφωνα ιταλικά δημοσιεύματα, η πρωθυπουργός της χώρας Giorgia Meloni είναι έτοιμη να εξοπολύσει επίθεση στην ΕΕ, καταθέτοντας δύο προτάσεις στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας, την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου.

Αρχικά, θα ζητήσει να υπάρξει αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal) μέσα στο 2025, καθώς και να μεταφερθεί για αργότερα η απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που έχει οριστεί για το 2035.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η δεύτερη πρόταση αφορά στην κατάργηση των προστίμων που προβλέπονται για το 2025 για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, αίτημα που ευθυγραμμίζεται με τη θέση της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Ο λόγος είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή βιομηχανία στην επίτευξη των νέων, φιλόδοξων στόχων εκπομπών. Σύμφωνα με τη Μελόνι, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων κινδυνεύουν με πρόστιμα ύψους 18 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Giorgia Meloni

Ιταλικά ΜΜΕ επισημαίνουν ότι οι προτάσεις θα υποβληθούν εν μέσω μιας περιόδου έντονης αβεβαιότητας και ασυνονησίας εντός της ΕΕ, με τον Andrea Cardinali, Γ.Δ. της UNRAE που εκπροσωπεί τις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ιταλία, να κάνει λόγο για τρία βασικά προβλήματα:

  1. Η πορεία προς την ενεργειακή μετάβαση και την επίτευξη των στόχων Fit for 55 δεν είναι ενιαία, μιας και τα κράτη-μέλη έχουν διαφορετικές στρατηγικές.
  2. Υπάρχουν αποκλίσεις όσον αφορά τους τρόπους εφαρμογής, τους χρόνους μετάβασης και τις οικονομικές συνέπειες των κανονισμών.
  3. Η έλλειψη σαφήνειας στο ρυθμιστικό πλαίσιο προκαλεί ανασφάλεια στους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους καταναλωτές, με τους τελευταίους να δυσκολεύονται να λάβουν αποφάσεις για τις αγορές τους.

Από την άλλη, η UNRAE επισημαίνει ότι η λύση δεν είναι η δαιμονοποίηση της ηλεκτροκίνησης και η πλήρη εγκατάλειψη των σχεδίων για «πράσινη» μετάβαση. Αντιθέτως, ζητάει από τη Meloni να διευκολύνει την απόκτηση των εν λόγω οχημάτων αφενός μέσω μόνιμων και σταθερών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ, αλλά και ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης των εταιρικών αυτοκινήτων με μηδενικές ή πολύ χαμηλές εκπομπές CO2.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Σημειώνεται ότι το προηγούμενο διάστημα ο πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Mario Draghi, παρουσίασε ένα σχέδιο 800 δισ. ευρώ μέσω κοινού δανεισμού για τη θωράκιση της Ευρώπης έναντι του αμερικανικού και κινεζικού ανταγωνισμού, εκ των οποίων πάνω από τα μισά θα είναι για την πράσινη ενέργεια και την ηλεκτροκίνηση.

Σύμφωνα με τη Goldman Sachs, οι ενεργειακές δαπάνες αποτελούν σημαντικό ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες σε σύγκριση με αυτές των ΗΠΑ. Μία μεγάλη εγκατάσταση κατασκευής αυτοκινήτων στην Ευρώπη μπορεί να πληρώνει 500 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον το χρόνο σε σχέση με έναν ανταγωνιστή στις ΗΠΑ, όπως αναφέρεται, κάτι το οποίο αποδυναμώνει σε θεαματικό βαθμό την ανταγωνιστικότητά της.

Παρ΄όλα αυτά, μόλις λίγες ώρες μετά την παρουσίαση του σχεδίου του Draghi, οι Γερμανοί είπαν «όχι», καταδεικνύοντας την πόλωση που επικρατεί εντός της ΕΕ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ