Επιτρέπεται να τοποθετήσω κολωνάκια σε δρόμο και πεζοδρόμιο; -Τι πρέπει να γνωρίζω
Τεράστια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πολλοί κάτοικοι της Αθήνας, λόγω της παράνομης στάθμευσης οχημάτων έξω από τις πιλοτές ή τα καταστήματά τους. Είναι τα κολωνάκια μια νόμιμη λύση;
Το φαινόμενο της παράνομης στάθμευσης και τα προβλήματα που αυτή επιφέρει έχει απασχολήσει έντονα το carandmotor, το οποίο έχει ασχοληθεί ενδελεχώς με το εν λόγω φαινόμενο μέσω σχετικών ρεπορτάζ.
Οδηγοί αφήνουν τα αυτοκίνητά τους όπου πραγματικά τους κάνει… κέφι, αδιαφορώντας για το να κάνουν κατάληψη του πεζοδρομίου, για το αν μετατρέπουν σε Γολγοθά τις μετακινήσεις των ατόμων με αναπηρία και για τον αν δυσχεραίνουν την κυκλοφορία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
BUY NOW
Πέρα από τα παραπάνω, σε μάστιγα έχει εξελιχθεί και η αντικανονική στάθμευση σε εισόδους πάρκινγκ πολυκατοικιών ή καταστημάτων, γεγονός που έχει προκαλέσει την αγανάκτηση πολλών πολιτών.
Ειδικότερα, ορισμένοι οδηγοί, στην προσπάθειά τους να βρουν θέση στάθμευσης, δεν διστάζουν να αφήσουν το όχημά τους τους σε σημείο που καταλαμβάνει μέρος της εισόδου/εξόδου πιλοτής με αποτέλεσμα να εμποδίζουν την είσοδο/έξοδο των οχημάτων των διαμένοντων στην πολυκατοικία. Η παράνομη στάθμευση ταλαιπωρεί και πολλούς καταστηματάρχες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα στη φόρτωση/εκφόρτωση φορτίων.
Πολλοί από τους ζημιωμένους από την εν λόγω ασυνείδητη οδηγική συμπεριφορά, προσπαθούν να υψώσουν ασπίδα προστασίας έναντι των παρανομούντων οδηγών καταφεύφοντας σε κάθε δυνατό μέσο. Ορισμένοι, μάλιστα, δεν διστάζουν να τοποθετήσουν τα γνωστά πλαστικά κολωνάκια, αμφίπλευρα της εισόδου της πιλοτής, σε μια προσπάθεια να θωρακιστούν από τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Η λήψη, ωστόσο, μιας τέτοια πρωτοβουλίας απαγορεύεται ρητά από την κείμενη νομοθεσία, με το άρθρο 48 του ΚΟΚ «Κατάληψη τμήματος οδού και πεζόδρομου» να ορίζει τα εξής: «Η προσωρινή ή διαρκής κατάληψη τμήματος του οδοστρώματος με εγκαταστάσεις ή εμπόδια απαγορεύεται, ιδιαίτερα αν με αυτά παρεμποδίζεται η κυκλοφορία η επιτρεπόμενη στάση ή στάθμευση οχημάτων ή περιορίζεται η ορατότητα αυτών που χρησιμοποιούν τις οδούς».
Με δεδομένη, όμως, την έκταση του συγκεκριμένου φαινομένου, το carandmotor ήρθε σε επαφή με αρκετούς δήμους της Αττικής, θέτοντας στο τραπέζι τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατευτούν οι κάτοικοι.
Ορισμένοι εκ των δήμων μας διευκρίνισαν ότι απαγορεύεται δια ροπάλου η τοποθέτηση οποιουδήποτε εμποδίου (όπως τα κολωνάκια) σε οδόστρωμα, αποκλείοντας την όποια πιθανότητα να εγκρίνει ο δήμος ένα σχετικό αίτημα ιδιώτη.
Στον αντίποδα, υπάρχουν και αυτοί οι δήμοι που μολονότι αναγνωρίζουν ότι ο ΚΟΚ απαγορεύει την κατάληψη τμήματος οδού ή οδοστρώματος, υιοθετούν μια πιο διαλλακτική στάση, επισημαίνοντας πως υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν δοθεί άδειες τοποθέτησης κολωνακίων σε πεζοδρόμιο ή δρόμο.
Όπως μας μετέφεραν, ο ενδιαφερόμενος καλείται να υποβάλει αίτημα στον Δήμο, το οποίο θα εξεταστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο, αφού προηγηθούν επιτόπιοι έλεγχοι στο σημείο όπου υποδεικνύει ο πολίτης.
Πρόσθεσαν, δε, ότι οι εν λόγω άδειες δίνονται με φειδώ, με τις περισσότερες από αυτές να αφορούν την τοποθέτηση προστατευτικών εμποδίων σε στενούς δρόμους ή και σε γωνίες οδών έτσι ώστε να εξασφαλίζεται όλο το πλάτος της ελεύθερης ζώνης όδευσης του πεζοδρομίου και να διευκολύνεται η διέλευση απορριμματοφόρων.
Συμπερασματικά, ο κάθε πολίτης που θεωρεί πως είναι απαραίτητο να τοποθετηθούν κολωνάκια σε ένα σημείο, πρέπει να έρθει σε επικοινωνία με τον δήμο, διεκδικώντας… τις όποιες πιθανότητες του αναλογούν. Και φυσικά να μην λάβει μόνος του μια πρωτοβουλία, δεδομένου ότι κινδυνεύει με διοικητικό πρόστιμο 400 ευρώ.
Πώς μπορώ να προστατευτώ;
Σημειώνεται ότι κάποιοι δήμοι προκρίνουν την λήψη άλλων μέτρων για την καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης, και δη σε πεζοδρόμια. Για παράδειγμα, ο Δήμος Αθηναίων μας γνωστοποίησε ότι στις περιπτώσεις που τα οχήματα σταθμεύουν πάνω σε πεζοδρόμιο, εμποδίζοντας την είσοδο/έξοδο οχημάτων στην/από την πολυκατοικία ή την ομαλή διέλευση των πεζών, οι ιδιώτες μπορούν υποβάλλουν αίτημα στον Δήμο τους για την τοποθέτηση μεταλλικών εμποδίων τύπου πι - αποκλειστικά όμως επί των πεζοδρομίων (όχι σε δρόμο).
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το πλάτος του πεζοδρομίου να είναι πέραν του 1,5 μέτρου, ώστε να μην εμποδίζεται η διέλευση των πεζών. Ακόμα τα μεταλλικά εμπόδια τύπου πι πρέπει να έχουν απόσταση μεταξύ τους ίση με ένα μέτρο, και να φέρουν επιπλέον οριζόντιο στοιχείο στα 0,10 μ. από το δάπεδο για να είναι εντοπίσιμα από άτομα με προβλήματα όρασης. Προτείνεται επίσης η οριζόντια σήμανση με κίτρινη διαγράμμιση επί του κρασπέδου για το ανωτέρω μήκος, προκειμένου να σημαίνεται η απαγόρευση στάθμευσης.
Τέλος, εκπρόσωποι του δήμου Αθηναίων ανέφεραν ότι όσοι αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την είσοδο/έξοδο από την πιλοτή της πολυκατοικίας τους, τότε καλούνται να καταθέσουν αίτημα στον Δήμο ώστε να εξεταστεί το ενδεχόμενο να επιβληθεί απαγόρευση στάθμευσης στο απέναντι πεζοδρόμιο.