Μολονότι συνεχίζει να απασχολεί τις δύο χώρες, οι πιθανότητες υλοποίησης του έργου-μαμούθ έχουν μειωθεί σε σημαντικό βαθμό.
Ένα φαραωνικό πρότζεκτ συνεχίζει να βρίσκεται στην κοινή ατζέντα της Φινλανδίας και της Εσθονίας. Το έργο έχει την κωδική ονομασία “FinEst Link” και αφορά στη δημιουργία μιας σιδηροδρομικής σήραγγας, μήκους έως και 100 χλμ., κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα, με αφετηρία την πρωτεύουσα της Εσθονίας, Ταλίν, και πέρας την πρωτεύουσα της Φινλανδίας, Ελσίνκι.
Όσον αφορά στο κόστος του έργου, αυτό σύμφωνα με δημοσιεύματα, θα μπορούσε να κυμαίνεται μεταξύ 7 εκατ. και 11,7 δισ. ευρώ. Με την υποθαλάσσια σήραγγα, ο χρόνος ταξιδιού μεταξύ των δύο πρωτευουσών θα μειωνόταν σε μόλις 20 λεπτά, σε σύγκριση με τις 2 ώρες που απαιτούνται σήμερα με το φέρι.
BUY NOW
Η σήραγγα άρχισε να μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης τον Μάρτιο του 2019, όταν η Touchstone Capital Partners της Κίνας ανέλαβε να χρηματοδοτήσει το σύνολο του έργου, ενώ λίγο αργότερα υπέγραψε μνημόνιο κατανόησης (MoU) με τις China Railway International Group, China Railyway Engineering Company, China Communications Construction Company και την FinEst Bay Area Development για τα τελικά σχέδια και την κατασκευή του τούνελ.
Όπως ανέφερε τότε το Reuters, η εν λόγω συνεργασία ήταν απαραίτητη, δεδομένου ότι ούτε η Φινλανδία ούτε η Εσθονία έχουν εμπειρία πάνω στην εσκαφή σηραγγών και στη δημιουργία γραμμών για τρένα υψηλών ταχυτήτων.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ξένων ΜΜΕ, η χρηματοδότηση από την Κίνα έγινε στο πλαίσιο του οράματος Belt and Road του Πεκίνου, που αφορά στη δημιουργία ενός τεράστιου δικτύου σιδηροδρόμων, ενεργειακών αγωγών, αυτοκινητοδρόμων και μεθοριακών σημείων διέλευσης τόσο προς την Ευρώπη (μέσω των ορεινών περιοχών της Κεντρικής Ασίας) όσο και προς τη Νοτιοανατολική Ασία.
Το 2020, ωστόσο, η κυβέρνηση της Εσθονίας απέρριψε την προσφορά του Πεκίνου. Επικαλούμενος περιβαλλοντικούς και οικονομικούς λόγους, όπως και ζητήματα που αφορούσαν την ασφάλεια, ο Υπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων, Jaak Aab, αμφισβήτησε τη βιωσιμότητα του πρότζεκτ.
Τον Απρίλιο του 2021, το όραμα της υποθαλάσσιας σήραγγας ζωντάνεψε ξανά, με τις κυβερνήσεις της Εσθονίας και της Φινλανδίας να υπογράφουν μνημόνιο κατανόησης για τη συνεργασία στον τομέα των μεταφορών και στα μεγάλης κλίμακας μεταφορικά έργα.
Παρ' όλα αυτά, η συγκεκριμένη συμφωνία δεν περιείχε καμία σταθερή δέσμευση από τη Φινλανδία ή την Εσθονία για τη δημιουργία του τούνελ FinEst - ή οποιουδήποτε άλλου έργου.
Σήμερα οι ελπίδες υλοποίησης του τούνελ είναι ελάχιστες, με την Φινλανδή Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, Lulu Ranne, να επισημαίνει τον περασμένο Φλεβάρη ότι το τούνελ μεταξύ Ελσίνκι και Ταλίν δεν αποτελεί ένα ρεαλιστικό σχέδιο.