Την ώρα που η Τουρκία αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, η Ελλάδα δείχνει ανήμπορη να δραστηριοποιηθεί στον προσοδοφόρο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Μέρα-σταθμός ήταν το Σάββατο 29 Οκτωβρίου 2022 για την τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς ανήμερα της 99ης επετείου από την ανακήρυξη της Τουρκικής Δημοκρατίας, η TOGG εγκαινίασε τη λειτουργία του εργοστασίου της στην επαρχία της Προύσας.
Εκεί θα παράγεται σε πρώτο στάδιο το αμιγώς ηλεκτρικό C-SUV της εταιρείας το οποίο έχει φτοντίσει να «διαφημίσει» ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, με την τιμή του να κυμαίνεται γύρω στις 50.000 τουρκικές λίρες, ήτοι 48.600 ευρώ, σύμφωνα με τις τρέχουσες συναλλαγματικές ισοτιμίες.
BUY NOW
Η έναρξη παραγωγής του μικρομεσαίου SUV εκτόξευσε την εθνική υπερηφάνεια των γειτόνων μας, δεδομένου ότι αποτελεί το πρώτο “Made in Turkey” αυτοκίνητο (σ.σ. αν και τα εξαρτήματά του σε ποσοστό 50% είναι εισαγόμενα) που θα κατασκευαστεί μαζικά.
Επιπροσθέτως, το νέο εργοστάσιο της TOGG στην περιφέρεια Γκεμλίκ της επαρχίας Προύσας έρχεται να ενισχύσει περαιτέρω τη δραστηριοποίηση των γειτόνων μας στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τον συνολικό αριθμό εργοστασίων παραγωγής οχημάτων (αυτοκινήτων, επαγγελματικών βαν, φορτηγών και λεωφορείων) να ανέρχεται πλέον σε 19. Μέχρι πρότινος οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν 20, αλλά το 2021 η Honda σταμάτησε τη λειτουργία του εργοστασίου της στην πόλη Γκεμπζέ της επαρχίας Κοτζαέλι. Το εργοστάσιο αναμένεται να ανοίξει ξανά με νέο ιδιοκτήτη.
Ειδικότερα, δραστηριοποίηση στην Τουρκία, σήμερα, έχουν οι εξής εταιρείες: BMC, Diardi, Erkunt, Etox, FNSS Defence Systems, Ford Otosan, Hyundai, Isuzu, Karsan, Kral, Onuk, Otokar, Oyak-Renault, Pilotcar, TEMSA, Tofaş, TOGG, Toyota και Volkicar.
Δεδομένης της έντονης παραγωγικής δραστηριότητας της Τουρκίας στον αυτοκινητικό κλάδο, η χώρα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους προμηθευτές οχημάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2021 πραγματοποίησε ρεκόρ εξαγωγών αξίας 29,3 δισ. δολαρίων, με τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας να αντιπροσωπεύει το 40,22% όλων των εξαγωγών της χώρας.
Συνολικά, τα “Made in Turkey” αυτοκίνητα καταφθάνουν σε 200 χώρες ανά τον κόσμο, με τη Γερμανία να απορροφά το 23,33% της συνολικής παραγωγής (+30,62% σε σύγκριση με το 2020).
Η (ανύπαρκτη) αυτοκινητοβιομηχανία της Ελλάδας
Την ώρα που η Τουρκία παράγει μαζικά αυτοκίνητα, αντλώντας σημαντικά έσοδα, στην Ελλάδα σήμερα τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων… λάμπουν δια της απουσίας τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν κάποιες εταιρείες που σκοπεύουν να εισάγουν ξανά την Ελλάδα στον αυτοκινητικό χάρτη, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις Keraboss Manufacturing και τις Replicar Hellas. Η πρώτη, ωστόσο, έχει καταφέρει να ταξινομήσει μόλις 2 αυτοκίνητα, την ίδια ώρα που Replicar αποτελεί μία μικρή βιοτεχνία που περιορίζεται στην κατασκευή ρεπλικών κλασικών Porsche.
Πρόκειται για μία τροπή που θα μπορούσε να ήταν διαφορετική, δεδομένου ότι κατά το παρελθόν είχαν γίνει προσπάθειες που στέφθηκαν με επιτυχία. Πρόκειται για την ΤΕΟΚΑΡ της οικογένειας Θεοχαράκη με εγκαταστάσεις παραγωγής αυτοκινήτων της Nissan στον Βόλο (1979) και 650.000 πωλήσεις στην Ελλάδα.
Σε success story εξελίχθηκε και το Pony της Namco το οποίο παρήχθη για πρώτη φορά το 1975 στη Θεσσαλονίκη και κατάφερε να παραχθεί σε περίπου 18.000 μονάδες που έφτασαν σε 14 χώρες.
Η Namco, μάλιστα, στοχεύει να εδραιωθεί ξανά στο αυτοκινητικό στερέωμα, αναλαμβάνοντας την κατασκευή του πρώτου αμιγώς ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου -Διαβάστε περισσότερα εδώ.