Το προηγμένο σύστημα περιορισμού της ταχύτητας «κόβει» την όρεξη στους οδηγούς που πατάνε αρκετά το γκάζι. Πως λειτουργεί ο υποχρεωτικός «έξυπνος» περιοριστής ταχύτητας;
Η Ε.Ε. ξέρει πολύ καλά πως να σφίγγει σιγά σιγά τα λουριά, με σκοπό τα επίμαχα μέτρα που λαμβάνει να μην προλαβαίνουν να στεναχωρήσουν πάρα πολλούς ταυτόχρονα, αλλά σταδιακά να τα συνηθίζουν. Οι υποχρεωτικοί περιοριστές ταχύτητες δεν αποτελούν εξαίρεση και έτσι έχουν αρχίσει να αποτελούν μέρος του εξοπλισμού των αυτοκινήτων.
Αυτοί οι υποχρεωτικοί περιοριστές ταχύτητας, τους οποίους πρέπει να διαθέτουν όλα τα νέα αυτοκίνητα από τον περασμένο Ιούλιο και ονομάζονται ISA (Intelligent Speed Assistance), δεν έχουν ακόμα βρει εφαρμογή στα νέα μοντέλα, παρά σε ελάχιστα. Θα πείτε, τόση φασαρία για το τίποτα; Η απάντηση είναι όχι, μιας και η E.E. σκόπιμα δεν βιάζεται με αυτό το θέμα, με σκοπό να μην δεχθεί μεγάλη αντίδραση από τους πολίτες της.
BUY NOW
Η αλήθεια είναι ότι το σύστημα είναι όντως υποχρεωτικό σε όλη την Ε.Ε. και για όλα τα αυτοκίνητα που έλαβαν έγκριση τύπου από τις 6 Ιουλίου του 2022. Ωστόσο, μια τέτοια διαδικασία διαρκεί σχετικά μεγάλο χρονικό διάστημα και οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έτρεξαν να λάβουν έγκριση τύπου για όσο το δυνατόν περισσότερα μοντέλα πριν από την αναφερόμενη ημερομηνία.
Είναι πραγματικά λίγα τα αυτοκίνητα που διατίθενται προς πώληση και διαθέτουν αυτόν τον υποχρεωτικό κόφτη. Τα πράγματα όμως θα αλλάξουν και από τις 7 Ιουλίου του 2024 το μέτρο θα ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα που πωλούνται, ανεξάρτητα από το πότε πήραν την έγκριση. Όπως αντιλαμβάνεστε, η διαδικασία προχωρά πολύ αργά, γι’ αυτό και δεν συνοδεύεται από μεγάλη αντίδραση.
Η Ε.Ε. υπήρξε σχετικά καλοπροαίρετη πάνω σε αυτό το θέμα (για ευνόητους και όχι τυχαίους λόγους) και έτσι ο τρόπος με τον οποίο «αντιμετωπίζονται» τα συστήματα περιορισμού της ταχύτητας, διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επιτρέψει γενικά διαφορετικές υλοποιήσεις, οι οποίες δεν είναι αυστηρά καθορισμένες.
Ο πρώτος τρόπος είναι να δημιουργήσει κραδασμό στο πεντάλ του γκαζιού, φέρνοντάς μας ταυτόχρονα αντίσταση στο πάτημά του μέχρι να το αφήσουμε και να μειωθεί η ταχύτητα κίνησης στο επιτρεπτό όριο. Ο δεύτερος τρόπος αφορά αυτοκίνητα που έχουν ενεργό cruise control. Σε αυτή την περίπτωση το σύστημα μας ενημερώνει αρχικά για την υπέρβαση ορίου μέσω ένδειξης στο ταμπλό και σε περίπτωση που δεν υπακούμε, τότε ξεκινά έντονη ηχητική ενημέρωση του οδηγού και λίγο αργότερα το πεντάλ γκαζιού αποκτά κραδασμό με στόχο να τραβήξουμε το πόδι μας από αυτό.
Σημειώνεται ότι το ISA διαθέτει για αρχή δυνατότητα απενεργοποίησης, μιας και σύμφωνα με του ειδικούς στον τομέα ασφάλειας της Ε.Ε. τα συστήματα αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας δεν λειτουργούν υποδειγματικά και αρκετές φορές λαμβάνουν λανθασμένη πληροφορία. Αργότερα όμως, θα αναλάβει πιο δραστικό τρόπο για να μας διατηρήσει στα επιτρεπτά όρια ταχύτητας. Και όπως προαναφέραμε, θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται από τις 7 Ιουλίου του 2024.