Παράνομη θα καταστεί η οδήγηση πολλών SUV με το ισχύον δίπλωμα οδήγησης "Β" εφόσον περάσει η πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου.
Νέους κανόνες για τα διπλώματα οδήγησης είχε προτείνει η Κομισιόν σε κείμενό της τον Μάρτιο του 2023, σε μια προσπάθεια να μειωθεί ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Πρόκειται για μια πρόταση την οποία στη συνέχεια επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου, εισάγοντας κάποιες τροπολογίες που ουσιαστικά αλλάζουν τα πάντα στα διπλώματα οδήγησης.
BUY NOW
Αίσθηση -μεταξύ άλλων- προκάλεσε η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου για εισαγωγή μιας νέας κατηγορίας διπλώματος οδήγησης.
Αυτή αφορά στην άδεια οδήγησης “Β+”, η κατοχή της οποίας θα είναι απαραίτητη για όσους επιθυμούν να οδηγήσουν αυτοκίνητα βάρους άνω των 1.800 κιλών.
Αυτό σημαίνει ότι η άδεια οδήγησης “Β” -που σήμερα αντιστοιχεί σε αυτοκίνητα με μέγιστη επιτρεπόμενη μάζα μέχρι 3.500 kg και σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για την μεταφορά 8, το πολύ επιβατών, εκτός απο τον οδηγό- θα είναι συμβατή αποκλειστικά για τα ΙΧ με μέγιστο βάρος 1.800 κιλών.
Εφόσον, λοιπόν, η εν λόγω πρόταση πάρει το «πράσινο φως», πολλά SUV (με δεδομένο ότι το βάρος τους υπερβαίνει τα 1.800 κιλά) θα απαιτούν την κατοχή διπλώματος οδήγησης Β+, ενώ το ίδιο θα ισχύσει και για τα ηλεκτρικά που λόγω της ύπαρξης μπαταρίας έχουν αυξημένο βάρος συγκριτικά με συμβατικά αυτοκίνητα.
Παράλληλα, όσοι θα θέλουν να αναβαθμίσουν το δίπλωμα οδήγησης από “Β” σε “Β+” θα πρέπει να έχουν διετή εμπειρία και να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 21 ετών.
Σημειώνεται ότι το σκεπτικό πίσω από αυτή την πρόταση είναι ότι τα SUV είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε τροχαίο ατύχημα απ’ ό,τι τα ελαφρά επιβατικά.
«Τα βαρέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά (SUV) όχι μόνο καταλαμβάνουν μεγαλύτερο χώρο και είναι λιγότερο ενεργειακά αποδοτικά, με αποτέλεσμα να καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα και να παράγουν υψηλότερο επίπεδο εκπομπών, αλλά, όσον αφορά την οδική ασφάλεια, είναι πιθανότερο να εμπλακούν σε συγκρούσεις από ό,τι τα ελαφρά επιβατικά αυτοκίνητα, με πολύ σοβαρότερες συνέπειες.
Όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί, η άδεια κατηγορίας Β δεν είναι απολύτως κατάλληλη για τα βαρύτερα επιβατικά αυτοκίνητα. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να θεσπιστεί μια νέα κατηγορία άδειας οδήγησης — η κατηγορία B+ για τα αυτοκίνητα, καθώς και για τα ημιφορτηγά N1, βάρους άνω των 1 800 kg.
Οι οδηγοί θα πρέπει να είναι επιλέξιμοι για την εν λόγω κατηγορία άδειας μόνο έπειτα από μια ελάχιστη περίοδο εμπειρίας με την άδεια κατηγορίας Β. Ωστόσο, η ισχύουσα άδεια οδήγησης κατηγορίας Β θα επέτρεπε σε έναν οδηγό να οδηγεί επιβατικό αυτοκίνητο έως 1,8 τόνους, όριο το οποίο περιλαμβάνει τη συντριπτική πλειονότητα των ιδιωτικών οχημάτων που διατίθενται στην αγορά, ακόμη και με ηλεκτρικές μπαταρίες.
Παρ’ όλα αυτά, θα πρέπει να είναι δυνατές εξαιρέσεις για επαγγελματικούς λόγους ή για λόγους ειδικής χρήσης, ιδίως προκειμένου να προωθηθεί η ανανέωση του στόλου που οδηγεί σε στροφή προς τα οχήματα μηδενικών εκπομπών, δεδομένου ότι μια τέτοια αλλαγή ενδέχεται να καταστήσει αναγκαία την περαιτέρω κατάρτιση ή πιστοποίηση των οδηγών.», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην τροπολογία 17 του κειμένου του Ευρωκοινοβουλίου.
Η συγκεκριμένη πρόταση έχει ξεσπάσει θύελλα αντιδράσεων με τη Διεθνή Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA Region I) και την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) να συνυπογράφουν ένα κείμενο-καταπέλτη, με το οποίο εναντιώνονται στο διαχωρισμό του διπλώματος “Β”.
Εστιάζουν -μεταξύ άλλων- ότι η νέα άδεια οδήγησης Β+ θα επιβαρύνει τις τσέπες των πολιτών, και θα εμποδίσει την άνθιση της ηλεκτροκίνησης.