Έρχονται 50 χλμ. αυτοκινητοδρόμου στο βυθό της θάλασσας -Τα υποθαλάσσια τούνελ που φέρνουν την επανάσταση

υποθαλάσσιο τούνελ

Δεκάδες χιλιάδες μέτρα υποθαλάσσιου δρόμου θα προστεθούν τα επόμενα χρόνια στο ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, διευκολύνοντας θεαματικά τις μετακινήσεις των οδηγών.

Τεράστιες είναι οι προκλήσεις που συνοδεύουν την κατασκευή οποιουδήποτε τούνελ, μιας και απαιτείται πληθώρα μελετών με γνώμονα την ασφάλεια των εποχούμενων. Ο βαθμός δυσκολίας είναι ιδιαίτερα υψηλός, ενώ εκτοξεύεται εφόσον η σήραγγα σχεδιάζεται να κατασκευαστεί κάτω από τη θάλασσα.

Η πρώτη υποθαλάσσια σήραγγα κατασκευάστηκε το 1834 κάτω από τον ποταμό Τάμεση στο Λονδίνο, αποτελώντας ένα καινοτόμο επίτευγμα μηχανικής και αρχικά εξυπηρετούσε τη διέλευση πεζών και αμαξών, ενώ αργότερα εντάχθηκε στο δίκτυο του προαστιακού σιδηροδρόμου London Overground.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

168 χρόνια μετά υποθαλάσσιο διάδρομο απέκτησε και η χώρα μας με τη σήραγγα Πρέβεζας-Ακτίου που ολοκληρώθηκε το 2002, συνδέοντας το θαλάσσιο στενό που χωρίζει τη Δυτική Ελλάδα από την Ήπειρο στο άνοιγμα του Αμβρακικού κόλπου. Κατά καιρούς στο προσκήνιο έχουν βρεθεί και άλλα αντίστοιχα έργα, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις υποθαλάσσιες ζεύξεις Λευκάδας-Αιτωλοακαρνανίας και Σαλαμίνας-Περάματος.

Καμία, ωστόσο, δεν έχει πάρει την άγουσα της υλοποίησης σε αντίθεση με ορισμένα άλλα ευρωπαϊκά πρότζεκτ τα οποία μέρα με τη μέρα παίρνουν σάρκα και οστά. Πρόκειται για τρία υποθαλάσσια τούνελ που συνολικού μήκους 50 χλμ. τα οποία φέρνουν την επανάσταση στις μεταφορές.

Rogfast Tunnel (Νορβηγία)

Με μήκος 26,7 χλμ. θα αποτελέσει το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο οδικό τούνελ του πλανήτη, εκθρονίζοντας το επίσης νορβηγικό Ryfast Tunnel των 14,3 χλμ. Κατασκευάζεται από το 2018 στην κομητεία Ρόγκαλαντ και θα συνδέσει τους δήμους Ράνταμπεργκ (κοντά στην πόλη Σταβάνγκερ) και Μποκν, με έναν κλάδο που θα συνδέει και τον νησιωτικό δήμο Kvitsøy.

rogfast tunnel
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θα αποτελέσει τμήμα του παράκτιου αυτοκινητοδρόμου E39, που εκτείνεται από το Τρόντχαϊμ, στο μακρινό βορρά, έως το Κρίστιανσαντ, στο νότο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού ανάμεσα στις δύο περιοχές από 21 σε 10 ώρες. Σήμερα, η επίγεια διαδρομή, μήκους 1.100 χιλιομέτρων, διακόπτεται από την αναγκαστική χρήση πλοίου, το οποίο σε 7διαδοχικά δρομολόγια διασχίζει τα φιόρδ της χώρας.

Πέρα από το μακρύτερο υποθαλάσσιο τούνελ στον κόσμο θα είναι και το βαθύτερο (392 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας), ενώ το ταξίδι ανάμεσα στο Ράνταμεργκ και το Μποκν θα διαρκεί 35 λεπτά εφόσον οι οδηγοί κινούνται με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα.

Η υποθαλάσσια σήραγγα θα διαπερνά ένα στρώμα βράχου κάτω από το νερό, με τη διάνοιξη να έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό περίπου 35%. Σύμφωνα με κυβερνητικές εξαγγελίες, θα αποδοθεί στην κυκλοφορία το 2033, θα υποδέχεται περίπου 6.000 οχήματα την ημέρα και το ύψος των διοδίων θα ανέρχεται σε 36 ευρώ.

Fehmarnbelt Tunnel

Το έτερο φαραωνικό υποθαλάσσιο έργο στην Ευρώπη είναι το Fehmarnbelt που με μήκος 18 χλμ. κάτω από την επιφάνεια της Βαλτικής Θάλασσας θα φέρει πιο κοντά τη Δανία με τη Γερμανία, ενώνοντας τη μικρή δανεζικη πόλη Rødbyhavn (στο νησί Lolland) με το γερμανικό λιμάνι Puttgarden (στο νησί Fehmarn).

Σε αντίθεση με άλλα υποθαλάσσια τούνελ, ο σχεδιασμός του Fehmarnbelt προβλέπει την κατασκευή των συνολικά 89 προκατασκευασμένων τμημάτων σκυροδέματος πάνω στο έδαφος και στη συνέχεια τη βύθισή τους στον πυθμένα της θάλασσας -μια προσέγγιση που θεωρείται πιο αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
υποθαλάσσιο τούνελ

Η εμβάπτιση του πρώτου τμήματος σκυροδέματος είναι προγραμματισμένη για το τρέχον έτος, ενώ όταν ολοκληρωθεί το 2029, το ταξίδι Puttgarden- Rødbyhavn, που σήμερα γίνεται με πλωτά μέσα και διαρκεί 45 λεπτά, θα απαιτεί μόλις 7 λεπτά με τρένο και 10 λεπτά με αυτοκίνητο.

Το ταξίδι με τρένο μεταξύ του Αμβούργου και της Κοπεγχάγης θα μειωθεί από 4,5 ώρες σε 2,5 ώρες και θα επιτρέπει στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες να συνεχίζουν πέρα από τα δανέζικα σύνορα προς τη Σουηδία, τη Νορβηγία και τη Φινλανδία.

Το υποθαλάσσιο τούνελ της Γένοβας

Εντός του 2029 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί και το υποθαλάσσιο τούνελ της Γένοβας το οποίο θα εκτείνεται σε μήκος 3,4 χιλιομέτρων και θα φτάνει έως και τα 45 μέτρα κάτω από τον βυθό της θάλασσας του λιμανιού. Θα είναι το φαρδύτερο υποθαλάσσιο τούνελ της Ευρώπης, με κάθε «σωλήνα» να έχει εξωτερική διάμετρο 16 μέτρων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Θα συνδέει τη δυτική με την ανατολική πλευρά της πόλης, διευκολύνοντας την κυκλοφορία των οχημάτων γύρω από την περιοχή του λιμανιού και θα απελευθερώσει περισσότερα από 25.000 τετραγωνικά μέτρα αστικού χώρου, επιτρέποντας τη δημιουργία πάρκων και έργων αστικής ανάπλασης, ειδικά γύρω από τη δυτική είσοδό του.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ